Personal reading exercises on textbooks from Brazil and Portugal

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Sá, Ana Paula dos Santos
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Leite, Carlinda
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online)
Texto Completo: https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/5750
Resumo: The study analyzes the incidence and the manner in which personal reading is covered by the literature sections of textbooks from Brazil and Portugal. The corpus consisted of 73 reading comprehension exercises belonging to two Portuguese language manuals, one from each country, of the 4th year of basic education. Grounded on content analysis, the study comprised mapping and categorization of the samples, while the results were organized and discussed quantitatively and qualitatively. The results indicate that exercises requiring subjectivity are lacking. In both cases, personal reading activities focused on taste, agreement/disagreement and expression of opinion are preponderant. On the other hand, questions regarding the identification/non-identification with the text are rarely proposed. The largest point of contention between the Brazilian and Portuguese textbooks concerns the role filled by personal questions in the didactic sequence, which raised reflections over the implications of promoting subjectivity before and/or after reading.
id INEP-2_34e5df6e923596816fb5af146f790168
oai_identifier_str oai:ojs3.inep:article/5750
network_acronym_str INEP-2
network_name_str Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online)
repository_id_str
spelling Personal reading exercises on textbooks from Brazil and PortugalEjercicios de lectura personal en libros de texto de Brasil y PortugalExercícios de leitura pessoal em livros escolares do Brasil e de Portugalreading instruction; textbooks; subjective reading; literatureenseñanza de la lectura; libros de texto; lectura personal; literaturaensino de leitura; livros didáticos; leitura subjetiva; literaturaFormação de leitoresEnsino de LiteraturaLivros DidáticosThe study analyzes the incidence and the manner in which personal reading is covered by the literature sections of textbooks from Brazil and Portugal. The corpus consisted of 73 reading comprehension exercises belonging to two Portuguese language manuals, one from each country, of the 4th year of basic education. Grounded on content analysis, the study comprised mapping and categorization of the samples, while the results were organized and discussed quantitatively and qualitatively. The results indicate that exercises requiring subjectivity are lacking. In both cases, personal reading activities focused on taste, agreement/disagreement and expression of opinion are preponderant. On the other hand, questions regarding the identification/non-identification with the text are rarely proposed. The largest point of contention between the Brazilian and Portuguese textbooks concerns the role filled by personal questions in the didactic sequence, which raised reflections over the implications of promoting subjectivity before and/or after reading.O artigo analisa a frequência e o modo como a leitura pessoal é trabalhada no eixo literário de livros escolares do Brasil e de Portugal. O corpus foi constituído por 73 exercícios de compreensão textual pertencentes a dois manuais de Português do 4º ano da escolaridade básica, sendo um exemplar de cada país. A análise, fundamentada na técnica de análise de conteúdo, foi composta pelas etapas de mapeamento e de categorização das amostras, e seus resultados foram discutidos quantitativa e qualitativamente. Os resultados apontam que são pouco frequentes exercícios que solicitam a expressão da subjetividade. Em ambos os casos, são preponderantes atividades de viés pessoal centradas no gosto, na concordância/discordância e na emissão de opinião, sendo raramente propostas questões sobre a identificação/não identificação com o texto. O maior ponto de divergência entre o manual brasileiro e o português diz respeito ao lugar ocupado pelas perguntas pessoais na sequência didática, o que suscitou reflexões sobre as implicações de se promover a expressão da subjetividade antes e/ou após a leitura.El artículo analiza la frecuencia y la forma en que se trabaja la lectura personal en las secciones de literatura de libros de texto de Brasil y Portugal. El corpus se compuso de 73 ejercicios de comprensión textual pertenecientes a dos libros de texto de Lengua Portuguesa del 4º grado de enseñanza básica, uno de cada país. El análisis, basado en la técnica de análisis de contenido, consistió en las etapas de mapeo y categorización de las muestras, y sus resultados se discutieron cuantitativa y cualitativamente. Los resultados indican que los ejercicios que solicitan la expresión de la subjetividad son poco frecuentes. En ambos casos, son preponderantes las actividades de lectura personal centradas en el gusto, el acuerdo/desacuerdo y la emisión de opinión, y rara vez se proponen preguntas sobre la identificación/no identificación con el texto. El mayor punto de divergencia entre los manuales brasileño y portugués se refiere al lugar ocupado por las preguntas personales en la secuencia didáctica, lo que suscitó reflexiones sobre las implicaciones de promover la expresión de la subjetividad antes y/o después de la lectura.INEP2024-04-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/575010.24109/2176-6681.rbep.105.5750Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos; v. 105 (2024); e5750Revista Brasileña de Estudios Pedagógicos; Vol. 105 (2024); e5750Brazilian Journal of Pedagogical Studies ; Vol 105 (2024); e57502176-66810034-718310.24109/2176-6681.rbep.105reponame:Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online)instname:Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)instacron:INEPporhttps://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/5750/4380Copyright (c) 2024 Revista Brasileira de Estudos Pedagógicoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Sá, Ana Paula dos SantosLeite, Carlinda2024-04-05T12:59:44Zoai:ojs3.inep:article/5750Revistahttp://emaberto.inep.gov.br/index.php/rbepPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||tania.castro@inep.gov.br2176-66810034-7183opendoar:2024-04-05T12:59:44Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)false
dc.title.none.fl_str_mv Personal reading exercises on textbooks from Brazil and Portugal
Ejercicios de lectura personal en libros de texto de Brasil y Portugal
Exercícios de leitura pessoal em livros escolares do Brasil e de Portugal
title Personal reading exercises on textbooks from Brazil and Portugal
spellingShingle Personal reading exercises on textbooks from Brazil and Portugal
de Sá, Ana Paula dos Santos
reading instruction; textbooks; subjective reading; literature
enseñanza de la lectura; libros de texto; lectura personal; literatura
ensino de leitura; livros didáticos; leitura subjetiva; literatura
Formação de leitores
Ensino de Literatura
Livros Didáticos
title_short Personal reading exercises on textbooks from Brazil and Portugal
title_full Personal reading exercises on textbooks from Brazil and Portugal
title_fullStr Personal reading exercises on textbooks from Brazil and Portugal
title_full_unstemmed Personal reading exercises on textbooks from Brazil and Portugal
title_sort Personal reading exercises on textbooks from Brazil and Portugal
author de Sá, Ana Paula dos Santos
author_facet de Sá, Ana Paula dos Santos
Leite, Carlinda
author_role author
author2 Leite, Carlinda
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Sá, Ana Paula dos Santos
Leite, Carlinda
dc.subject.por.fl_str_mv reading instruction; textbooks; subjective reading; literature
enseñanza de la lectura; libros de texto; lectura personal; literatura
ensino de leitura; livros didáticos; leitura subjetiva; literatura
Formação de leitores
Ensino de Literatura
Livros Didáticos
topic reading instruction; textbooks; subjective reading; literature
enseñanza de la lectura; libros de texto; lectura personal; literatura
ensino de leitura; livros didáticos; leitura subjetiva; literatura
Formação de leitores
Ensino de Literatura
Livros Didáticos
description The study analyzes the incidence and the manner in which personal reading is covered by the literature sections of textbooks from Brazil and Portugal. The corpus consisted of 73 reading comprehension exercises belonging to two Portuguese language manuals, one from each country, of the 4th year of basic education. Grounded on content analysis, the study comprised mapping and categorization of the samples, while the results were organized and discussed quantitatively and qualitatively. The results indicate that exercises requiring subjectivity are lacking. In both cases, personal reading activities focused on taste, agreement/disagreement and expression of opinion are preponderant. On the other hand, questions regarding the identification/non-identification with the text are rarely proposed. The largest point of contention between the Brazilian and Portuguese textbooks concerns the role filled by personal questions in the didactic sequence, which raised reflections over the implications of promoting subjectivity before and/or after reading.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/5750
10.24109/2176-6681.rbep.105.5750
url https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/5750
identifier_str_mv 10.24109/2176-6681.rbep.105.5750
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/5750/4380
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv INEP
publisher.none.fl_str_mv INEP
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos; v. 105 (2024); e5750
Revista Brasileña de Estudios Pedagógicos; Vol. 105 (2024); e5750
Brazilian Journal of Pedagogical Studies ; Vol 105 (2024); e5750
2176-6681
0034-7183
10.24109/2176-6681.rbep.105
reponame:Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online)
instname:Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)
instacron:INEP
instname_str Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)
instacron_str INEP
institution INEP
reponame_str Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online)
collection Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)
repository.mail.fl_str_mv ||tania.castro@inep.gov.br
_version_ 1798951704780079104