Results of the policies for the appreciation of public teaching in Santa Catarina
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) |
Texto Completo: | https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/3292 |
Resumo: | This article analyzes the salaries paid in teaching at basic-education public schools of the state of Santa Catarina and the city of Florianópolis between 2006 and 2014, within the context of the policies to encourage teaching appreciation. Therefore, it is analyzed data on the salaries, which were published in official journals and public institutions and trade unions’ websites, then organized into historical series and presented in graphs and tables. The findings show a significant wage improvement in both systems; however, seeing that the increase is due to the incorporation ofcomponents of gross pay, it is questioned whether, in fact, this indicates a teaching appreciation. |
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Results of the policies for the appreciation of public teaching in Santa CatarinaResultados de las políticas de valorización del magistério público en Santa CatarinaResultados das políticas de valorização do magistério público em Santa Catarinaeducational fundingeducational policiessalaryteaching appreciation.: financiación de la educaciónpolítica educativaremuneraciónvalorización del magisterio.financiamento da educaçãopolítica educacionalremuneração do professorvalorização do magistério.This article analyzes the salaries paid in teaching at basic-education public schools of the state of Santa Catarina and the city of Florianópolis between 2006 and 2014, within the context of the policies to encourage teaching appreciation. Therefore, it is analyzed data on the salaries, which were published in official journals and public institutions and trade unions’ websites, then organized into historical series and presented in graphs and tables. The findings show a significant wage improvement in both systems; however, seeing that the increase is due to the incorporation ofcomponents of gross pay, it is questioned whether, in fact, this indicates a teaching appreciation.Este artículo analiza las remuneraciones del magisterio de escuelas públicas de educación básica del estado de Santa Catarina y del município de Florianópolis entre 2006 y 2014, en el contexto de políticas inductoras de valorización del magisterio. Para ello, se examinan datos sobre las remuneraciones, publicados en diarios oficiales y sitios de órganos públicos y sindicales, organizados en series históricas y presentados en tablas. Se constató la significativa valorización de las remuneraciones en las dos redes. Sin embargo, tal movimiento, derivado de la incorporación de componentes de la remuneración bruta, pone en cuestión la efectiva valorización del magisterio.Este artigo analisa os vencimentos do magistério de escolas públicas de educação básica do estado de Santa Catarina e do município de Florianópolis entre 2006 e 2014, no contexto de políticas indutoras de valorização do magistério. Para tanto, são examinados dados sobre os vencimentos, publicados em diários oficiais e sites de órgãos públicos e sindicais, organizados em séries históricas e apresentados em tabelas. Constatou-se a significativa valorização dos vencimentos nas duas redes. Contudo, tal movimento, decorrente da incorporação de componentes da remuneração bruta, põe em questão a efetiva valorização do magistério. INEP2019-04-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/329210.24109/2176-6681.rbep.100i254.3853Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos; v. 100 n. 254 (2019)Revista Brasileña de Estudios Pedagógicos; Vol. 100 Núm. 254 (2019)Brazilian Journal of Pedagogical Studies ; Vol 100 No 254 (2019)2176-66810034-718310.24109/2176-6681.rbep.100i254reponame:Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online)instname:Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)instacron:INEPporhttps://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/3292/302710.24109/2176-6681.rbep.100i254.3027Bassi, Marcos EdgarNóbrega Bollmann, Maria da Graçainfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-06-29T13:46:01Zoai:ojs3.inep:article/3292Revistahttp://emaberto.inep.gov.br/index.php/rbepPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||tania.castro@inep.gov.br2176-66810034-7183opendoar:2022-06-29T13:46:01Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)false |
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