Subjects in the Management Team of the Ministry of Education (1995-2002): formative trajectories and academic production

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Negreiros, Heitor Lopes
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Ferreira Neto, Amarílio, dos Santos, Wagner
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online)
Texto Completo: https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/4855
Resumo: This article aims to analyze the formative trajectories and academic production of the subjects in the Management Team of the Ministry of Education during Fernando Henrique Cardoso’s terms. Its theoretical-methodological basis is the critical-documentary analysis. Subjects' Lattes Curriculum were taken as sources and, in case of insufficient information, a Google® search would be performed. The results point to an influence of the formative trajectories in the constitution of the political-educational culture of that period, as well as those that had consistent educational academic production were configured as the most relevant subjects in the institution and in the continuity of the political-educational culture.
id INEP-2_b243d6ea597ef05108d4d93297787d2f
oai_identifier_str oai:ojs3.inep:article/4855
network_acronym_str INEP-2
network_name_str Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online)
repository_id_str
spelling Subjects in the Management Team of the Ministry of Education (1995-2002): formative trajectories and academic production Sujetos del equipo directivo del Ministerio de Educación (1995-2002): trayectorias formativas y producción académicaSujeitos da equipe dirigente do Ministério da Educação (1995-2002): trajetórias formativas e produção acadêmicaeducationmanagement teampolitical culturetraining.cultura políticaeducaciónequipo directivoformación.cultura políticaeducaçãoequipe dirigenteformação.EducaçãoPolítica EducacionalThis article aims to analyze the formative trajectories and academic production of the subjects in the Management Team of the Ministry of Education during Fernando Henrique Cardoso’s terms. Its theoretical-methodological basis is the critical-documentary analysis. Subjects' Lattes Curriculum were taken as sources and, in case of insufficient information, a Google® search would be performed. The results point to an influence of the formative trajectories in the constitution of the political-educational culture of that period, as well as those that had consistent educational academic production were configured as the most relevant subjects in the institution and in the continuity of the political-educational culture.Este artículo tiene como objetivo analizar las trayectorias formativas y producción académica de los sujetos del equipo directivo del Ministerio de Educación de los gobiernos de Fernando Henrique Cardoso. Su base teórico-metodológica es el análisis crítico-documental. Asumimos como fuentes los Currículos Lattes de los sujetos y, cuando las informaciones era insuficientes, realizamos una búsqueda en Google®. Los resultados apuntan a una influencia de las trayectorias formativas en la constitución de la cultura político-educativa de ese período y aquellos que tuvieron una consistente producción académica se configuraron como los sujetos más relevantes en la institución y en la continuidad de la cultura política educativa.Este artigo objetiva analisar as trajetórias formativas e a produção acadêmica dos sujeitos da equipe dirigente do Ministério da Educação dos governos de Fernando Henrique Cardoso. Tem como fundamentação teóricometodológica a análise crítico-documental. Assumimos como fontes os Currículos Lattes dos sujeitos e, quando as informações eram insuficientes, realizávamos uma busca no Google®. Os resultados apontam para uma influência das trajetórias formativas na constituição da cultura políticoeducacional do período em questão e que aqueles que tinham consistente produção acadêmica educacional se configuravam como os sujeitos mais relevantes na instituição e na continuidade da cultura político-educacional.INEP2022-04-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/485510.24109/2176-6681.rbep.103i263.4855Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos; v. 103 n. 263 (2022)Revista Brasileña de Estudios Pedagógicos; Vol. 103 Núm. 263 (2022)Brazilian Journal of Pedagogical Studies ; Vol 103 No 263 (2022)2176-66810034-718310.24109/2176-6681.rbep.103i263reponame:Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online)instname:Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)instacron:INEPporhttps://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/4855/407410.24109/2176-6681.rbep.103i263.4074Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Estudos Pedagógicoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNegreiros, Heitor LopesFerreira Neto, Amaríliodos Santos, Wagner2022-06-01T14:25:48Zoai:ojs3.inep:article/4855Revistahttp://emaberto.inep.gov.br/index.php/rbepPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||tania.castro@inep.gov.br2176-66810034-7183opendoar:2022-06-01T14:25:48Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)false
dc.title.none.fl_str_mv Subjects in the Management Team of the Ministry of Education (1995-2002): formative trajectories and academic production
Sujetos del equipo directivo del Ministerio de Educación (1995-2002): trayectorias formativas y producción académica
Sujeitos da equipe dirigente do Ministério da Educação (1995-2002): trajetórias formativas e produção acadêmica
title Subjects in the Management Team of the Ministry of Education (1995-2002): formative trajectories and academic production
spellingShingle Subjects in the Management Team of the Ministry of Education (1995-2002): formative trajectories and academic production
Negreiros, Heitor Lopes
education
management team
political culture
training.
cultura política
educación
equipo directivo
formación.
cultura política
educação
equipe dirigente
formação.
Educação
Política Educacional
title_short Subjects in the Management Team of the Ministry of Education (1995-2002): formative trajectories and academic production
title_full Subjects in the Management Team of the Ministry of Education (1995-2002): formative trajectories and academic production
title_fullStr Subjects in the Management Team of the Ministry of Education (1995-2002): formative trajectories and academic production
title_full_unstemmed Subjects in the Management Team of the Ministry of Education (1995-2002): formative trajectories and academic production
title_sort Subjects in the Management Team of the Ministry of Education (1995-2002): formative trajectories and academic production
author Negreiros, Heitor Lopes
author_facet Negreiros, Heitor Lopes
Ferreira Neto, Amarílio
dos Santos, Wagner
author_role author
author2 Ferreira Neto, Amarílio
dos Santos, Wagner
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Negreiros, Heitor Lopes
Ferreira Neto, Amarílio
dos Santos, Wagner
dc.subject.por.fl_str_mv education
management team
political culture
training.
cultura política
educación
equipo directivo
formación.
cultura política
educação
equipe dirigente
formação.
Educação
Política Educacional
topic education
management team
political culture
training.
cultura política
educación
equipo directivo
formación.
cultura política
educação
equipe dirigente
formação.
Educação
Política Educacional
description This article aims to analyze the formative trajectories and academic production of the subjects in the Management Team of the Ministry of Education during Fernando Henrique Cardoso’s terms. Its theoretical-methodological basis is the critical-documentary analysis. Subjects' Lattes Curriculum were taken as sources and, in case of insufficient information, a Google® search would be performed. The results point to an influence of the formative trajectories in the constitution of the political-educational culture of that period, as well as those that had consistent educational academic production were configured as the most relevant subjects in the institution and in the continuity of the political-educational culture.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/4855
10.24109/2176-6681.rbep.103i263.4855
url https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/4855
identifier_str_mv 10.24109/2176-6681.rbep.103i263.4855
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/4855/4074
10.24109/2176-6681.rbep.103i263.4074
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv INEP
publisher.none.fl_str_mv INEP
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos; v. 103 n. 263 (2022)
Revista Brasileña de Estudios Pedagógicos; Vol. 103 Núm. 263 (2022)
Brazilian Journal of Pedagogical Studies ; Vol 103 No 263 (2022)
2176-6681
0034-7183
10.24109/2176-6681.rbep.103i263
reponame:Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online)
instname:Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)
instacron:INEP
instname_str Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)
instacron_str INEP
institution INEP
reponame_str Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online)
collection Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)
repository.mail.fl_str_mv ||tania.castro@inep.gov.br
_version_ 1798951704279908352