Academic production on work conditions in Latin America (2000-2020)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) |
Texto Completo: | https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/5176 |
Resumo: | This article presents an analysis on the academic production on teaching work conditions and career policies of basic education in Latin America countries, focused on cross-cultural research. This is a descriptive research with bibliographic, documental, and bibliometric research procedures. Data sources include digital libraries of theses and dissertations defended in Brazil between the years 2000 and 2020. Analysis revealed that Educational reforms have worsened teaching working conditions, which manifests as contractual and salary inequalities in public schools. Furthermore, the absence of a national regulation, that contemplates all teaching career structures, has suppressed historically achieved rights, in accord with the international movement for teaching reform. |
id |
INEP-2_bacca37cce4d7f6f8d7546a2f57c3b93 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs3.inep:article/5176 |
network_acronym_str |
INEP-2 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Academic production on work conditions in Latin America (2000-2020)Producción académica sobre las condiciones de trabajo docente en Latinoamérica (2000-2020)Produção acadêmica sobre as condições de trabalho docente na América Latina (2000-2020) teaching work conditionsteaching careerteaching professionLatin America.condiciones de trabajo docentecarrera docenteprofesionales de la educaciónLatinoamérica.condições do trabalho docentecarreira docenteprofissão docenteAmérica Latina.Trabalho DocenteCarreira do Magistério PúblicoProfissão DocenteThis article presents an analysis on the academic production on teaching work conditions and career policies of basic education in Latin America countries, focused on cross-cultural research. This is a descriptive research with bibliographic, documental, and bibliometric research procedures. Data sources include digital libraries of theses and dissertations defended in Brazil between the years 2000 and 2020. Analysis revealed that Educational reforms have worsened teaching working conditions, which manifests as contractual and salary inequalities in public schools. Furthermore, the absence of a national regulation, that contemplates all teaching career structures, has suppressed historically achieved rights, in accord with the international movement for teaching reform.Este artículo presenta un análisis de la producción académica sobre las condiciones de trabajo docente y las políticas de carrera profesional en la Educación Básica de países de Latinoamérica, con enfoque em pesquisas comparadas. Se trata de una investigación descriptiva, con procedimientos de investigación bibliográfica, documental y bibliométrica. Como fuente de datos, las bibliotecas digitales de teses y disertaciones defendidas en Brasil entre los años 2000 y 2020 fueron elegidas. El análisis hizo evidente que las reformas educativas han hecho las condiciones de trabajo docente más precarias, en la forma de desigualdades contractuales y salariales en escuelas públicas. Allá más, la ausencia de una regulación nacional que contemple todas las estructuras de la carrera docente hay suprimido derechos históricamente conquistados, en línea con el movimiento internacional por la reforma de la docencia.Este artigo apresenta uma análise da produção acadêmica sobre as condições de trabalho docente e as políticas de carreira na educação básica dos países da América Latina, com foco em pesquisas comparadas.Trata-se de uma pesquisa descritiva, com procedimentos de investigação bibliográfica, documental e bibliométrica. Como fonte, foram escolhidas as bibliotecas digitais de teses e dissertações defendidas no Brasil entre os anos 2000 e 2020. A análise evidenciou que as reformas educacionais têm precarizado as condições de trabalho docente na forma de desigualdades contratuais e salariais nas escolas públicas. Ademais, a ausência de uma regulação nacional, que contemple todas as estruturas da carreira docente,tem suprimido direitos historicamente conquistados, em consonância com o movimento internacional pela reforma da docência.INEP2022-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/517610.24109/2176-6681.rbep.103i265.5176Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos; v. 103 n. 265 (2022)Revista Brasileña de Estudios Pedagógicos; Vol. 103 Núm. 265 (2022)Brazilian Journal of Pedagogical Studies ; Vol 103 No 265 (2022)2176-66810034-718310.24109/2176-6681.rbep.103i265reponame:Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online)instname:Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)instacron:INEPporhttps://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/5176/419610.24109/2176-6681.rbep.103i265.4196Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Estudos Pedagógicoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessViana Gomes, PedrinaPereira Silva da Cruz, Shirleide2022-12-29T20:45:05Zoai:ojs3.inep:article/5176Revistahttp://emaberto.inep.gov.br/index.php/rbepPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||tania.castro@inep.gov.br2176-66810034-7183opendoar:2022-12-29T20:45:05Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Academic production on work conditions in Latin America (2000-2020) Producción académica sobre las condiciones de trabajo docente en Latinoamérica (2000-2020) Produção acadêmica sobre as condições de trabalho docente na América Latina (2000-2020) |
title |
Academic production on work conditions in Latin America (2000-2020) |
spellingShingle |
Academic production on work conditions in Latin America (2000-2020) Viana Gomes, Pedrina teaching work conditions teaching career teaching profession Latin America. condiciones de trabajo docente carrera docente profesionales de la educación Latinoamérica. condições do trabalho docente carreira docente profissão docente América Latina. Trabalho Docente Carreira do Magistério Público Profissão Docente |
title_short |
Academic production on work conditions in Latin America (2000-2020) |
title_full |
Academic production on work conditions in Latin America (2000-2020) |
title_fullStr |
Academic production on work conditions in Latin America (2000-2020) |
title_full_unstemmed |
Academic production on work conditions in Latin America (2000-2020) |
title_sort |
Academic production on work conditions in Latin America (2000-2020) |
author |
Viana Gomes, Pedrina |
author_facet |
Viana Gomes, Pedrina Pereira Silva da Cruz, Shirleide |
author_role |
author |
author2 |
Pereira Silva da Cruz, Shirleide |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Viana Gomes, Pedrina Pereira Silva da Cruz, Shirleide |
dc.subject.por.fl_str_mv |
teaching work conditions teaching career teaching profession Latin America. condiciones de trabajo docente carrera docente profesionales de la educación Latinoamérica. condições do trabalho docente carreira docente profissão docente América Latina. Trabalho Docente Carreira do Magistério Público Profissão Docente |
topic |
teaching work conditions teaching career teaching profession Latin America. condiciones de trabajo docente carrera docente profesionales de la educación Latinoamérica. condições do trabalho docente carreira docente profissão docente América Latina. Trabalho Docente Carreira do Magistério Público Profissão Docente |
description |
This article presents an analysis on the academic production on teaching work conditions and career policies of basic education in Latin America countries, focused on cross-cultural research. This is a descriptive research with bibliographic, documental, and bibliometric research procedures. Data sources include digital libraries of theses and dissertations defended in Brazil between the years 2000 and 2020. Analysis revealed that Educational reforms have worsened teaching working conditions, which manifests as contractual and salary inequalities in public schools. Furthermore, the absence of a national regulation, that contemplates all teaching career structures, has suppressed historically achieved rights, in accord with the international movement for teaching reform. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/5176 10.24109/2176-6681.rbep.103i265.5176 |
url |
https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/5176 |
identifier_str_mv |
10.24109/2176-6681.rbep.103i265.5176 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/5176/4196 10.24109/2176-6681.rbep.103i265.4196 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
INEP |
publisher.none.fl_str_mv |
INEP |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos; v. 103 n. 265 (2022) Revista Brasileña de Estudios Pedagógicos; Vol. 103 Núm. 265 (2022) Brazilian Journal of Pedagogical Studies ; Vol 103 No 265 (2022) 2176-6681 0034-7183 10.24109/2176-6681.rbep.103i265 reponame:Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) instname:Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP) instacron:INEP |
instname_str |
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP) |
instacron_str |
INEP |
institution |
INEP |
reponame_str |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) |
collection |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||tania.castro@inep.gov.br |
_version_ |
1798951704626987008 |