Ética e estética em tempos de reafirmar o ser professor: vozes dos que iniciam a carreira
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) |
Texto Completo: | https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/5243 |
Resumo: | This article presents an excerpt from a master's thesis that investigates meanings attributed to ethics and aesthetics in teaching by newly graduated science and mathematics teachers, when invited to recall their experiences with the Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (Pibid), in the mandatory supervised internship and their first classes as undergraduates. Data were collected through interviews with three teachers and analyzed using the instrument of “meaning cores” developed by Aguiar and Ozella (2013) to apprehend meanings, based on Vygotsky's cultural-historical theory. This article focuses on the process of identifying meaning cores from the analysis of a participant’s answers to the interview. It revealed elements related to ethics and aesthetics in the meaning cores that evidenced the reconstructions and reflections that highlighted the participant's process of initial training as a teacher, the affection for students and her commitment to the work developed. |
id |
INEP-2_ecf2488187770833f2f84feb9dd8ee61 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs3.inep:article/5243 |
network_acronym_str |
INEP-2 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Ética e estética em tempos de reafirmar o ser professor: vozes dos que iniciam a carreiraEthics and aesthetics in times of reaffirmation of being a teacher: voices of those starting their careersÉtica y estética en tiempos de reafirmación del ser docente: voces de los que inician su carreraaestheticsethicsteacher education.Teacher Educationestéticaéticaformación docente.Formación Docenteestéticaéticaformação docente.Formação de ProfessoresThis article presents an excerpt from a master's thesis that investigates meanings attributed to ethics and aesthetics in teaching by newly graduated science and mathematics teachers, when invited to recall their experiences with the Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (Pibid), in the mandatory supervised internship and their first classes as undergraduates. Data were collected through interviews with three teachers and analyzed using the instrument of “meaning cores” developed by Aguiar and Ozella (2013) to apprehend meanings, based on Vygotsky's cultural-historical theory. This article focuses on the process of identifying meaning cores from the analysis of a participant’s answers to the interview. It revealed elements related to ethics and aesthetics in the meaning cores that evidenced the reconstructions and reflections that highlighted the participant's process of initial training as a teacher, the affection for students and her commitment to the work developed.En este artículo presentamos un fragmento de una tesis de maestría cuyo objetivo es indagar en los significados atribuidos a la ética y la estética en la docencia, por parte de profesores recién graduados en las áreas de ciencia y matemática, al ser invitados a rememorar sus vivencias en el Programa Institucional de Iniciación Docente Becas (PIBID), en la Pasantía supervisada obligatoria y en sus primeras clases cuando ya se hayan graduado. Los datos fueron recolectados a través de una entrevista con un grupo de tres docentes y analizados utilizando el instrumento de "núcleos de significado", desarrollado por Aguiar y Ozella (2013) para la aprehensión de significados, basado en la teoría histórico-cultural de Vygotsky. El enfoque de este artículo es el proceso de identificación de los núcleos de significado que surgieron del análisis de las respuestas de uno de los participantes de la entrevista. Encontramos elementos relacionados con la ética y la estética en los núcleos de significado que evidenciaron las reconstrucciones y reflexiones, que marcaron el proceso de formación inicial del participante como docente, el amor por los estudiantes y su compromiso con el trabajo desarrollado.Neste artigo, apresentamos o recorte de uma dissertação de mestrado voltada para a investigação de significações atribuídas à ética e à estética no exercício da docência, por parte de professores recém-formados nas áreas de Ciências e Matemática, quando convidados a rememorar suas vivências no Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (Pibid), no estágio supervisionado obrigatório e em suas primeiras aulas, quando já formados. Os dados foram coletados mediante uma entrevista com um grupo de três professores e analisados por meio do instrumento “núcleos de significação”, desenvolvido por Aguiar e Ozella (2013) para a apreensão de sentidos, a partir da teoria histórico-cultural de Vygotsky. O foco deste artigo é o processo de identificação dos núcleos de significação que emergiram da análise das respostas de uma das participantes da entrevista. Encontramos elementos relacionados à ética e à estética nos núcleos de significação que evidenciaram as reconstruções e reflexões que marcaram o processo de formação inicial da participante como docente, o querer bem aos estudantes e o seu comprometimento com o trabalho desenvolvido.INEP2022-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/524310.24109/2176-6681.rbep.103i265.5243Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos; v. 103 n. 265 (2022)Revista Brasileña de Estudios Pedagógicos; Vol. 103 Núm. 265 (2022)Brazilian Journal of Pedagogical Studies ; Vol 103 No 265 (2022)2176-66810034-718310.24109/2176-6681.rbep.103i265reponame:Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online)instname:Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)instacron:INEPporhttps://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/5243/418910.24109/2176-6681.rbep.103i265.4189Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Estudos Pedagógicoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Moura Cavalcanti, Anna MariaVarone de Morais Capecchi, Maria Candida Silva Gomes, Vivilí Maria 2023-01-17T16:53:29Zoai:ojs3.inep:article/5243Revistahttp://emaberto.inep.gov.br/index.php/rbepPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||tania.castro@inep.gov.br2176-66810034-7183opendoar:2023-01-17T16:53:29Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ética e estética em tempos de reafirmar o ser professor: vozes dos que iniciam a carreira Ethics and aesthetics in times of reaffirmation of being a teacher: voices of those starting their careers Ética y estética en tiempos de reafirmación del ser docente: voces de los que inician su carrera |
title |
Ética e estética em tempos de reafirmar o ser professor: vozes dos que iniciam a carreira |
spellingShingle |
Ética e estética em tempos de reafirmar o ser professor: vozes dos que iniciam a carreira de Moura Cavalcanti, Anna Maria aesthetics ethics teacher education. Teacher Education estética ética formación docente. Formación Docente estética ética formação docente. Formação de Professores |
title_short |
Ética e estética em tempos de reafirmar o ser professor: vozes dos que iniciam a carreira |
title_full |
Ética e estética em tempos de reafirmar o ser professor: vozes dos que iniciam a carreira |
title_fullStr |
Ética e estética em tempos de reafirmar o ser professor: vozes dos que iniciam a carreira |
title_full_unstemmed |
Ética e estética em tempos de reafirmar o ser professor: vozes dos que iniciam a carreira |
title_sort |
Ética e estética em tempos de reafirmar o ser professor: vozes dos que iniciam a carreira |
author |
de Moura Cavalcanti, Anna Maria |
author_facet |
de Moura Cavalcanti, Anna Maria Varone de Morais Capecchi, Maria Candida Silva Gomes, Vivilí Maria |
author_role |
author |
author2 |
Varone de Morais Capecchi, Maria Candida Silva Gomes, Vivilí Maria |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Moura Cavalcanti, Anna Maria Varone de Morais Capecchi, Maria Candida Silva Gomes, Vivilí Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
aesthetics ethics teacher education. Teacher Education estética ética formación docente. Formación Docente estética ética formação docente. Formação de Professores |
topic |
aesthetics ethics teacher education. Teacher Education estética ética formación docente. Formación Docente estética ética formação docente. Formação de Professores |
description |
This article presents an excerpt from a master's thesis that investigates meanings attributed to ethics and aesthetics in teaching by newly graduated science and mathematics teachers, when invited to recall their experiences with the Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (Pibid), in the mandatory supervised internship and their first classes as undergraduates. Data were collected through interviews with three teachers and analyzed using the instrument of “meaning cores” developed by Aguiar and Ozella (2013) to apprehend meanings, based on Vygotsky's cultural-historical theory. This article focuses on the process of identifying meaning cores from the analysis of a participant’s answers to the interview. It revealed elements related to ethics and aesthetics in the meaning cores that evidenced the reconstructions and reflections that highlighted the participant's process of initial training as a teacher, the affection for students and her commitment to the work developed. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/5243 10.24109/2176-6681.rbep.103i265.5243 |
url |
https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/5243 |
identifier_str_mv |
10.24109/2176-6681.rbep.103i265.5243 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/5243/4189 10.24109/2176-6681.rbep.103i265.4189 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
INEP |
publisher.none.fl_str_mv |
INEP |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos; v. 103 n. 265 (2022) Revista Brasileña de Estudios Pedagógicos; Vol. 103 Núm. 265 (2022) Brazilian Journal of Pedagogical Studies ; Vol 103 No 265 (2022) 2176-6681 0034-7183 10.24109/2176-6681.rbep.103i265 reponame:Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) instname:Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP) instacron:INEP |
instname_str |
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP) |
instacron_str |
INEP |
institution |
INEP |
reponame_str |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) |
collection |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||tania.castro@inep.gov.br |
_version_ |
1798951704655298560 |