Ética e estética em tempos de reafirmar o ser professor: vozes dos que iniciam a carreira

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Moura Cavalcanti, Anna Maria
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Varone de Morais Capecchi, Maria Candida, Silva Gomes, Vivilí Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online)
Texto Completo: https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/5243
Resumo: This article presents an excerpt from a master's thesis that investigates meanings attributed to ethics and aesthetics in teaching by newly graduated science and mathematics teachers, when invited to recall their experiences with the Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (Pibid), in the mandatory supervised internship and their first classes as undergraduates. Data were collected through interviews with three teachers and analyzed using the instrument of “meaning cores” developed by Aguiar and Ozella (2013) to apprehend meanings, based on Vygotsky's cultural-historical theory. This article focuses on the process of identifying meaning cores from the analysis of a participant’s answers to the interview. It revealed elements related to ethics and aesthetics in the meaning cores that evidenced the reconstructions and reflections that highlighted the participant's process of initial training as a teacher, the affection for students and her commitment to the work developed.
id INEP-2_ecf2488187770833f2f84feb9dd8ee61
oai_identifier_str oai:ojs3.inep:article/5243
network_acronym_str INEP-2
network_name_str Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online)
repository_id_str
spelling Ética e estética em tempos de reafirmar o ser professor: vozes dos que iniciam a carreiraEthics and aesthetics in times of reaffirmation of being a teacher: voices of those starting their careersÉtica y estética en tiempos de reafirmación del ser docente: voces de los que inician su carreraaestheticsethicsteacher education.Teacher Educationestéticaéticaformación docente.Formación Docenteestéticaéticaformação docente.Formação de ProfessoresThis article presents an excerpt from a master's thesis that investigates meanings attributed to ethics and aesthetics in teaching by newly graduated science and mathematics teachers, when invited to recall their experiences with the Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (Pibid), in the mandatory supervised internship and their first classes as undergraduates. Data were collected through interviews with three teachers and analyzed using the instrument of “meaning cores” developed by Aguiar and Ozella (2013) to apprehend meanings, based on Vygotsky's cultural-historical theory. This article focuses on the process of identifying meaning cores from the analysis of a participant’s answers to the interview. It revealed elements related to ethics and aesthetics in the meaning cores that evidenced the reconstructions and reflections that highlighted the participant's process of initial training as a teacher, the affection for students and her commitment to the work developed.En este artículo presentamos un fragmento de una tesis de maestría cuyo objetivo es indagar en los significados atribuidos a la ética y la estética en la docencia, por parte de profesores recién graduados en las áreas de ciencia y matemática, al ser invitados a rememorar sus vivencias en el Programa Institucional de Iniciación Docente Becas (PIBID), en la Pasantía supervisada obligatoria y en sus primeras clases cuando ya se hayan graduado. Los datos fueron recolectados a través de una entrevista con un grupo de tres docentes y analizados utilizando el instrumento de "núcleos de significado", desarrollado por Aguiar y Ozella (2013) para la aprehensión de significados, basado en la teoría histórico-cultural de Vygotsky. El enfoque de este artículo es el proceso de identificación de los núcleos de significado que surgieron del análisis de las respuestas de uno de los participantes de la entrevista. Encontramos elementos relacionados con la ética y la estética en los núcleos de significado que evidenciaron las reconstrucciones y reflexiones, que marcaron el proceso de formación inicial del participante como docente, el amor por los estudiantes y su compromiso con el trabajo desarrollado.Neste artigo, apresentamos o recorte de uma dissertação de mestrado voltada para a investigação de significações atribuídas à ética e à estética no exercício da docência, por parte de professores recém-formados nas áreas de Ciências e Matemática, quando convidados a rememorar suas vivências no Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (Pibid), no estágio supervisionado obrigatório e em suas primeiras aulas, quando já formados. Os dados foram coletados mediante uma entrevista com um grupo de três professores e analisados por meio do instrumento “núcleos de significação”, desenvolvido por Aguiar e Ozella (2013) para a apreensão de sentidos, a partir da teoria histórico-cultural de Vygotsky. O foco deste artigo é o processo de identificação dos núcleos de significação que emergiram da análise das respostas de uma das participantes da entrevista. Encontramos elementos relacionados à ética e à estética nos núcleos de significação que evidenciaram as reconstruções e reflexões que marcaram o processo de formação inicial da participante como docente, o querer bem aos estudantes e o seu comprometimento com o trabalho desenvolvido.INEP2022-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/524310.24109/2176-6681.rbep.103i265.5243Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos; v. 103 n. 265 (2022)Revista Brasileña de Estudios Pedagógicos; Vol. 103 Núm. 265 (2022)Brazilian Journal of Pedagogical Studies ; Vol 103 No 265 (2022)2176-66810034-718310.24109/2176-6681.rbep.103i265reponame:Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online)instname:Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)instacron:INEPporhttps://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/5243/418910.24109/2176-6681.rbep.103i265.4189Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Estudos Pedagógicoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Moura Cavalcanti, Anna MariaVarone de Morais Capecchi, Maria Candida Silva Gomes, Vivilí Maria 2023-01-17T16:53:29Zoai:ojs3.inep:article/5243Revistahttp://emaberto.inep.gov.br/index.php/rbepPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||tania.castro@inep.gov.br2176-66810034-7183opendoar:2023-01-17T16:53:29Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)false
dc.title.none.fl_str_mv Ética e estética em tempos de reafirmar o ser professor: vozes dos que iniciam a carreira
Ethics and aesthetics in times of reaffirmation of being a teacher: voices of those starting their careers
Ética y estética en tiempos de reafirmación del ser docente: voces de los que inician su carrera
title Ética e estética em tempos de reafirmar o ser professor: vozes dos que iniciam a carreira
spellingShingle Ética e estética em tempos de reafirmar o ser professor: vozes dos que iniciam a carreira
de Moura Cavalcanti, Anna Maria
aesthetics
ethics
teacher education.
Teacher Education
estética
ética
formación docente.
Formación Docente
estética
ética
formação docente.
Formação de Professores
title_short Ética e estética em tempos de reafirmar o ser professor: vozes dos que iniciam a carreira
title_full Ética e estética em tempos de reafirmar o ser professor: vozes dos que iniciam a carreira
title_fullStr Ética e estética em tempos de reafirmar o ser professor: vozes dos que iniciam a carreira
title_full_unstemmed Ética e estética em tempos de reafirmar o ser professor: vozes dos que iniciam a carreira
title_sort Ética e estética em tempos de reafirmar o ser professor: vozes dos que iniciam a carreira
author de Moura Cavalcanti, Anna Maria
author_facet de Moura Cavalcanti, Anna Maria
Varone de Morais Capecchi, Maria Candida
Silva Gomes, Vivilí Maria
author_role author
author2 Varone de Morais Capecchi, Maria Candida
Silva Gomes, Vivilí Maria
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Moura Cavalcanti, Anna Maria
Varone de Morais Capecchi, Maria Candida
Silva Gomes, Vivilí Maria
dc.subject.por.fl_str_mv aesthetics
ethics
teacher education.
Teacher Education
estética
ética
formación docente.
Formación Docente
estética
ética
formação docente.
Formação de Professores
topic aesthetics
ethics
teacher education.
Teacher Education
estética
ética
formación docente.
Formación Docente
estética
ética
formação docente.
Formação de Professores
description This article presents an excerpt from a master's thesis that investigates meanings attributed to ethics and aesthetics in teaching by newly graduated science and mathematics teachers, when invited to recall their experiences with the Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (Pibid), in the mandatory supervised internship and their first classes as undergraduates. Data were collected through interviews with three teachers and analyzed using the instrument of “meaning cores” developed by Aguiar and Ozella (2013) to apprehend meanings, based on Vygotsky's cultural-historical theory. This article focuses on the process of identifying meaning cores from the analysis of a participant’s answers to the interview. It revealed elements related to ethics and aesthetics in the meaning cores that evidenced the reconstructions and reflections that highlighted the participant's process of initial training as a teacher, the affection for students and her commitment to the work developed.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/5243
10.24109/2176-6681.rbep.103i265.5243
url https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/5243
identifier_str_mv 10.24109/2176-6681.rbep.103i265.5243
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/5243/4189
10.24109/2176-6681.rbep.103i265.4189
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv INEP
publisher.none.fl_str_mv INEP
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos; v. 103 n. 265 (2022)
Revista Brasileña de Estudios Pedagógicos; Vol. 103 Núm. 265 (2022)
Brazilian Journal of Pedagogical Studies ; Vol 103 No 265 (2022)
2176-6681
0034-7183
10.24109/2176-6681.rbep.103i265
reponame:Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online)
instname:Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)
instacron:INEP
instname_str Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)
instacron_str INEP
institution INEP
reponame_str Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online)
collection Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)
repository.mail.fl_str_mv ||tania.castro@inep.gov.br
_version_ 1798951704655298560