Cinema and youth: a discussion about image and ethics

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bueno Fischer, Rosa Maria
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/15008
Resumo: This paper discusses recent research with young students in Pedagogy, about his relationship with narratives of TV, Internet and especially the cinema. We discuss the concept of image, emphasizing the viewer’s gaze perspective, looking at the games that take place in the space of culture, and also the discourses that circulate as a particular kind of mediation in a particular social formation. Based on Foucault, Didi-Huberman, Badiou and Ismail Xavier, among others, we emphasize the “absent presence” of images, because images are not presented to us as transparency (on the contrary, they always carry a lot of opacity). We understand that this discussion has important consequences, in terms of ethical and aesthetic education, for children, young people and especiallyteachers.
id PUC_RS-18_0fafb2d9cfa7e481af2e65f8199b85b2
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/15008
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling Cinema and youth: a discussion about image and ethicsCine y juventud: una discusión sobre la ética de imagenCinema e juventude: uma discussão sobre ética das imagensCinema. Image. Teacher education. Ethical-aesthetic education.Cine. Imagen. La formación del profesorado. La formación ética y estética.Cinema. Imagem. Formação docente. Formação ético-estética.This paper discusses recent research with young students in Pedagogy, about his relationship with narratives of TV, Internet and especially the cinema. We discuss the concept of image, emphasizing the viewer’s gaze perspective, looking at the games that take place in the space of culture, and also the discourses that circulate as a particular kind of mediation in a particular social formation. Based on Foucault, Didi-Huberman, Badiou and Ismail Xavier, among others, we emphasize the “absent presence” of images, because images are not presented to us as transparency (on the contrary, they always carry a lot of opacity). We understand that this discussion has important consequences, in terms of ethical and aesthetic education, for children, young people and especiallyteachers.El artículo analiza los datos de las investigaciones recientes con jóvenes estudiantes de los cursos de pedagogía, sobre su relación con las narrativas de la televisión, Internet y sobre todo el cine. En los datos, discutió el concepto de imagen, con el objetivo de introducir esta discusión relevante la perspectiva de la mirada del espectador, la mirada de los juegos que tienen lugar en el espacio cultural, así como los discursos que circulan como un tipo particular de la mediación en una formación social dada. Sobre la base de Foucault, Didi-Huberman, Badiou y Ismail Xavier, entre otros, y con el uso de ejemplos de narrativas cinematográficas destacar la “presencia ausente” de las imágenes, ya que éstas, a diferencia de lo que dice el sentido común, no presentarse a nosotros como la transparencia (por el contrario, siempre llevan la opacidad de carga pesada). Entendemos que esto tiene consecuencias importantes, los puntos éticos y estéticos de la vista, para la formación del profesorado.O artigo discute dados de pesquisa recente com jovens estudantes de cursos de Pedagogia, a respeito da sua relação com narrativas da TV, da internet e especialmente do cinema. No tratamento dos dados, debatemos o conceito de imagem, com o objetivo de introduzir nessa discussão a relevante perspectiva do olhar do espectador, dos jogos de olhar que se dão no espaço da cultura, e também dos discursos que circulam, como uma espécie particular de mediação, numa determinada formação social. Com base em Foucault, Didi-Huberman, Badiou e Ismail Xavier, entre outros, e com o recurso a exemplos de narrativas cinematográficas, enfatizamos a “presença ausente” das imagens, uma vez que estas, diferente do que se diz no senso comum, não se apresentam a nós como transparência (pelo contrário, elas sempre carregam forte carga de opacidade). Entendemos que isso tem consequências importantes, dos pontos de vista ético e estético, para a formação docente.Editora da PUCRS - ediPUCRS2014-03-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/1500810.15448/1981-2582.2014.1.15008Educação; Vol. 37 No. 1 (2014): Dossier: Teaching, cultural and human formation processes; 42-51Educação; Vol. 37 Núm. 1 (2014): Dosier: Enseñanza, procesos culturales y formación humana; 42-51Educação; v. 37 n. 1 (2014): Dossiê - Docência, processos culturais e formação humana; 42-511981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2014.1reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/15008/10924Bueno Fischer, Rosa Mariainfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-04-14T15:38:04Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/15008Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2015-04-14T15:38:04Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Cinema and youth: a discussion about image and ethics
Cine y juventud: una discusión sobre la ética de imagen
Cinema e juventude: uma discussão sobre ética das imagens
title Cinema and youth: a discussion about image and ethics
spellingShingle Cinema and youth: a discussion about image and ethics
Bueno Fischer, Rosa Maria
Cinema. Image. Teacher education. Ethical-aesthetic education.
Cine. Imagen. La formación del profesorado. La formación ética y estética.
Cinema. Imagem. Formação docente. Formação ético-estética.
title_short Cinema and youth: a discussion about image and ethics
title_full Cinema and youth: a discussion about image and ethics
title_fullStr Cinema and youth: a discussion about image and ethics
title_full_unstemmed Cinema and youth: a discussion about image and ethics
title_sort Cinema and youth: a discussion about image and ethics
author Bueno Fischer, Rosa Maria
author_facet Bueno Fischer, Rosa Maria
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bueno Fischer, Rosa Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Cinema. Image. Teacher education. Ethical-aesthetic education.
Cine. Imagen. La formación del profesorado. La formación ética y estética.
Cinema. Imagem. Formação docente. Formação ético-estética.
topic Cinema. Image. Teacher education. Ethical-aesthetic education.
Cine. Imagen. La formación del profesorado. La formación ética y estética.
Cinema. Imagem. Formação docente. Formação ético-estética.
description This paper discusses recent research with young students in Pedagogy, about his relationship with narratives of TV, Internet and especially the cinema. We discuss the concept of image, emphasizing the viewer’s gaze perspective, looking at the games that take place in the space of culture, and also the discourses that circulate as a particular kind of mediation in a particular social formation. Based on Foucault, Didi-Huberman, Badiou and Ismail Xavier, among others, we emphasize the “absent presence” of images, because images are not presented to us as transparency (on the contrary, they always carry a lot of opacity). We understand that this discussion has important consequences, in terms of ethical and aesthetic education, for children, young people and especiallyteachers.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-03-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/15008
10.15448/1981-2582.2014.1.15008
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/15008
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2014.1.15008
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/15008/10924
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 37 No. 1 (2014): Dossier: Teaching, cultural and human formation processes; 42-51
Educação; Vol. 37 Núm. 1 (2014): Dosier: Enseñanza, procesos culturales y formación humana; 42-51
Educação; v. 37 n. 1 (2014): Dossiê - Docência, processos culturais e formação humana; 42-51
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2014.1
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128744104820736