Evaluation of the impacts of the initiative Programa de Apoio a Planos de Expansão e Reestruturação das Universidades Federais Brasileiras
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) |
Texto Completo: | https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/4462 |
Resumo: | The evaluation of public policies is an important scientific area as it allows society to access vital information to appraise state actions and the transparency of public management. This study investigates the impacts of the implementation of the public policy entitled Programa de Apoio a Planos de Expansão e Reestruturação das Universidades Federais Brasileiras (Reuni) at the Federal University of Ceará (UFC). This public policy aims at increasing vacancies and programs, democratizing student access and permanence, inducing new forms of academic management and teaching, improving university efficiency, and social inclusion. It was used secondary data on teachers’ qualifications, the bibliographic collection, the quality of undergraduate studies and the postgraduate qualifications, considering periods prior (2003 to 2008) and subsequent (2010 to 2016) to the implementation of Reuni. Statistical analyses using the Anova Test revealed significant differences in mean values related to teachers’ qualifications, expansion of the bibliographic collection, graduation quality and post-graduation quality, on the aforementioned periods. Therefore, the importance of Reuni is made evident, corroborated by positive impacts on the institutional variables studied, resulting from its implementation in the UFC. |
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Evaluation of the impacts of the initiative Programa de Apoio a Planos de Expansão e Reestruturação das Universidades Federais BrasileirasEvaluación de los impactos del Programa de Apoyo a Planes de Expansión y Restructuración de las Universidades Federales BrasileñasAvaliação dos impactos do Programa de Apoio a Planos de Expansão e Reestruturação das Universidades Federais Brasileiras educational evaluationhigher educationimpact evaluationpublic policies.Public Policies Evaluationeducación superiorevaluación de impactosevaluación educativapolíticas públicas.Evaluación de Políticas Públicasavaliação de impactosavaliação educacionaleducação superiorpolíticas públicas.Avaliação de Políticas Públicas The evaluation of public policies is an important scientific area as it allows society to access vital information to appraise state actions and the transparency of public management. This study investigates the impacts of the implementation of the public policy entitled Programa de Apoio a Planos de Expansão e Reestruturação das Universidades Federais Brasileiras (Reuni) at the Federal University of Ceará (UFC). This public policy aims at increasing vacancies and programs, democratizing student access and permanence, inducing new forms of academic management and teaching, improving university efficiency, and social inclusion. It was used secondary data on teachers’ qualifications, the bibliographic collection, the quality of undergraduate studies and the postgraduate qualifications, considering periods prior (2003 to 2008) and subsequent (2010 to 2016) to the implementation of Reuni. Statistical analyses using the Anova Test revealed significant differences in mean values related to teachers’ qualifications, expansion of the bibliographic collection, graduation quality and post-graduation quality, on the aforementioned periods. Therefore, the importance of Reuni is made evident, corroborated by positive impacts on the institutional variables studied, resulting from its implementation in the UFC. A avaliação de políticas públicas constitui área científica de relevo, pois permite que a sociedade tenha acesso a informações vitais para a valoração de ações estatais e a transparência da gestão pública. O estudo objetivou averiguar os impactos da operacionalização da política pública denominada Programa de Apoio a Planos de Expansão e Reestruturação das Universidades Federais Brasileiras (Reuni) no âmbito da Universidade Federal do Ceará (UFC). Trata-se de uma política pública voltada ao incremento de vagas e cursos, à democratização do acesso e da permanência do alunado, à indução de novas formas de gestão acadêmica e de ensino, à inclusão social e ao aprimoramento da eficiência universitária. Empregaram-se dados secundários da titulação dos docentes, do acervo bibliográfico, da qualidade da graduação e da qualidade da pós-graduação, considerando-se os períodos anterior (2003 a 2008) e posterior (2010 a 2016) à implementação do Reuni. As análises estatísticas efetivadas mediante o teste Anova revelaram diferenças significativas nos valores médios referentes à titulação dos docentes, à expansão do acervo bibliográfico, à qualidade da graduação e à qualidade da pós-graduação nos referidos períodos. Portanto, identificou-se o relevo do Reuni, corroborado pelos impactos positivos nas variáveis institucionais estudadas, decorrentes de sua implementação na UFC. The evaluation of public policies is an important scientific area as it allows society to access vital information to appraise state actions and the transparency of public management. This study investigates the impacts of the implementation of the public policy entitled Programa de Apoio a Planos de Expansão e Reestruturação das Universidades Federais Brasileiras (Reuni) at the Federal University of Ceará (UFC). This public policy aims at increasing vacancies and programs, democratizing student access and permanence, inducing new forms of academic management and teaching, improving university efficiency, and social inclusion. It was used secondary data on teachers’ qualifications, the bibliographic collection, the quality of undergraduate studies and the postgraduate qualifications, considering periods prior (2003 to 2008) and subsequent (2010 to 2016) to the implementation of Reuni. Statistical analyses using the Anova Test revealed significant differences in mean values related to teachers’ qualifications, expansion of the bibliographic collection, graduation quality and post-graduation quality, on the aforementioned periods. Therefore, the importance of Reuni is made evident, corroborated by positive impacts on the institutional variables studied, resulting from its implementation in the UFC.INEP2021-08-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/446210.24109/2176-6681.rbep.102i261.4462Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos; v. 102 n. 261 (2021)Revista Brasileña de Estudios Pedagógicos; Vol. 102 Núm. 261 (2021)Brazilian Journal of Pedagogical Studies ; Vol 102 No 261 (2021)2176-66810034-718310.24109/2176-6681.rbep.102i261reponame:Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online)instname:Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)instacron:INEPporhttps://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/4462/398910.24109/2176-6681.rbep.102i261.3989Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Estudos Pedagógicoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBandeira Andriola , WagnerCastro Araújo, Adriana2022-07-20T21:11:09Zoai:ojs3.inep:article/4462Revistahttp://emaberto.inep.gov.br/index.php/rbepPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||tania.castro@inep.gov.br2176-66810034-7183opendoar:2022-07-20T21:11:09Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)false |
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