Educational evaluation: theoretical concepts and conflicts
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5048 |
Resumo: | This paper aims to conduct a theoretical discussion by revisiting, systematizing, and reflecting upon different concepts and trends in the field of educational evaluation. The historical construction of these concepts of evaluation indicates specific social and educational demands, that change the focus of educational evaluation at different times, in the field of educational evaluation. It should be stressed that, in the current context, the understanding of educational evaluation is associated with the hybridization of different concepts of evaluation. This hybridism, seen in the evaluation policies, has evidenced a moment of transition in the trends of concepts of evaluation, with important advances and retreats in the reach, objects and logic of educational evaluation. It does so by resolving agreement or conflict between the concepts of evaluation. |
id |
FCC-2_ef5b41d93b96edc381dd7622b076ee16 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/5048 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Educational evaluation: theoretical concepts and conflictsEvaluación educacional: concepciones y embates teóricosAvaliação educacional: concepções e embates teóricosConcepções de AvaliaçãoTendências de AvaliaçãoPolíticas de AvaliaçãoAvaliação EducacionalAvaliação EducacionalConcepciones de EvaluaciónTendencias de EvaluaciónPolíticas de EvaluaciónEvaluación EducacionalEvaluation ConceptsEvaluation TrendsEvaluation PoliciesEducational EvaluationThis paper aims to conduct a theoretical discussion by revisiting, systematizing, and reflecting upon different concepts and trends in the field of educational evaluation. The historical construction of these concepts of evaluation indicates specific social and educational demands, that change the focus of educational evaluation at different times, in the field of educational evaluation. It should be stressed that, in the current context, the understanding of educational evaluation is associated with the hybridization of different concepts of evaluation. This hybridism, seen in the evaluation policies, has evidenced a moment of transition in the trends of concepts of evaluation, with important advances and retreats in the reach, objects and logic of educational evaluation. It does so by resolving agreement or conflict between the concepts of evaluation. El artículo tiene el objetivo de realizar una discusión teórica al revisitar, sistematizar y reflexionar sobre distintas concepciones de evaluación y sus tendencias en el ámbito de la evaluación educacional. La construcción histórica de tales concepciones de evaluación señala, en sus orígenes, determinadas demandas que alteran el énfasis de la evaluación educacional en cada momento del campo de la evaluación educacional. Se subraya que, en el actual contexto, la comprensión acerca de la evaluación educacional está asociada al hibridismo de distintas concepciones de evaluación. Dicho hibridismo, materializado en las políticas de evaluación, ha puesto en evidencia un momento de transición en las tendencias de las concepciones de evaluación, con importantes avances y retrocesos en lo que se refiere al alcance, objetos y lógica de la evaluación educacional, al combinar armonización o conflictos de las/entre concepciones de evaluación. O artigo objetiva realizar uma discussão teórica ao revisitar, sistematizar e refletir a respeito de distintas concepções de avaliação e de suas tendências no campo da avaliação educacional. A construção histórica dessas concepções de avaliação sinaliza, em suas origens, determinadas demandas que alteram a ênfase da avaliação educacional em cada momento do campo da avaliação educacional. Destaca-se que, no contexto atual, a compreensão a respeito da avaliação educacional está associada ao hibridismo de distintas concepções de avaliação. Esse hibridismo, materializado nas políticas de avaliação, tem posto em evidência um momento de transição nas tendências das concepções de avaliação, com avanços e recuos importantes no alcance, objetos e lógica da avaliação educacional, ao combinar harmonização ou conflitos das/entre concepções de avaliação.Fundação Carlos Chagas2018-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/504810.18222/eae.v29i71.5048Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 71 (2018): maio/ago. 2018; 350-384Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 Núm. 71 (2018): maio/ago. 2018; 350-384Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 71 (2018): maio/ago. 2018; 350-384Estudos em Avaliação Educacional; V. 29 N. 71 (2018): maio/ago. 2018; 350-384Estudos em Avaliação Educacional; v. 29 n. 71 (2018): maio/ago. 2018; 350-3841984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5048/3636Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Assis Leão daGomes, Alfredo Macedo2024-01-23T13:20:36Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/5048Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-23T13:20:36Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educational evaluation: theoretical concepts and conflicts Evaluación educacional: concepciones y embates teóricos Avaliação educacional: concepções e embates teóricos |
title |
Educational evaluation: theoretical concepts and conflicts |
spellingShingle |
Educational evaluation: theoretical concepts and conflicts Silva, Assis Leão da Concepções de Avaliação Tendências de Avaliação Políticas de Avaliação Avaliação Educacional Avaliação Educacional Concepciones de Evaluación Tendencias de Evaluación Políticas de Evaluación Evaluación Educacional Evaluation Concepts Evaluation Trends Evaluation Policies Educational Evaluation |
title_short |
Educational evaluation: theoretical concepts and conflicts |
title_full |
Educational evaluation: theoretical concepts and conflicts |
title_fullStr |
Educational evaluation: theoretical concepts and conflicts |
title_full_unstemmed |
Educational evaluation: theoretical concepts and conflicts |
title_sort |
Educational evaluation: theoretical concepts and conflicts |
author |
Silva, Assis Leão da |
author_facet |
Silva, Assis Leão da Gomes, Alfredo Macedo |
author_role |
author |
author2 |
Gomes, Alfredo Macedo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Assis Leão da Gomes, Alfredo Macedo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Concepções de Avaliação Tendências de Avaliação Políticas de Avaliação Avaliação Educacional Avaliação Educacional Concepciones de Evaluación Tendencias de Evaluación Políticas de Evaluación Evaluación Educacional Evaluation Concepts Evaluation Trends Evaluation Policies Educational Evaluation |
topic |
Concepções de Avaliação Tendências de Avaliação Políticas de Avaliação Avaliação Educacional Avaliação Educacional Concepciones de Evaluación Tendencias de Evaluación Políticas de Evaluación Evaluación Educacional Evaluation Concepts Evaluation Trends Evaluation Policies Educational Evaluation |
description |
This paper aims to conduct a theoretical discussion by revisiting, systematizing, and reflecting upon different concepts and trends in the field of educational evaluation. The historical construction of these concepts of evaluation indicates specific social and educational demands, that change the focus of educational evaluation at different times, in the field of educational evaluation. It should be stressed that, in the current context, the understanding of educational evaluation is associated with the hybridization of different concepts of evaluation. This hybridism, seen in the evaluation policies, has evidenced a moment of transition in the trends of concepts of evaluation, with important advances and retreats in the reach, objects and logic of educational evaluation. It does so by resolving agreement or conflict between the concepts of evaluation. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5048 10.18222/eae.v29i71.5048 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5048 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v29i71.5048 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5048/3636 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 71 (2018): maio/ago. 2018; 350-384 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 Núm. 71 (2018): maio/ago. 2018; 350-384 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 71 (2018): maio/ago. 2018; 350-384 Estudos em Avaliação Educacional; V. 29 N. 71 (2018): maio/ago. 2018; 350-384 Estudos em Avaliação Educacional; v. 29 n. 71 (2018): maio/ago. 2018; 350-384 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332422589480960 |