Educational evaluation: theoretical concepts and conflicts

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Assis Leão da
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Gomes, Alfredo Macedo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5048
Resumo: This paper aims to conduct a theoretical discussion by revisiting, systematizing, and reflecting upon different concepts and trends in the field of educational evaluation. The historical construction of these concepts of evaluation indicates specific social and educational demands, that change the focus of educational evaluation at different times, in the field of educational evaluation. It should be stressed that, in the current context, the understanding of educational evaluation is associated with the hybridization of different concepts of evaluation. This hybridism, seen in the evaluation policies, has evidenced a moment of transition in the trends of concepts of evaluation, with important advances and retreats in the reach, objects and logic of educational evaluation. It does so by resolving agreement or conflict between the concepts of evaluation.  
id FCC-2_ef5b41d93b96edc381dd7622b076ee16
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/5048
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Educational evaluation: theoretical concepts and conflictsEvaluación educacional: concepciones y embates teóricosAvaliação educacional: concepções e embates teóricosConcepções de AvaliaçãoTendências de AvaliaçãoPolíticas de AvaliaçãoAvaliação EducacionalAvaliação EducacionalConcepciones de EvaluaciónTendencias de EvaluaciónPolíticas de EvaluaciónEvaluación EducacionalEvaluation ConceptsEvaluation TrendsEvaluation PoliciesEducational EvaluationThis paper aims to conduct a theoretical discussion by revisiting, systematizing, and reflecting upon different concepts and trends in the field of educational evaluation. The historical construction of these concepts of evaluation indicates specific social and educational demands, that change the focus of educational evaluation at different times, in the field of educational evaluation. It should be stressed that, in the current context, the understanding of educational evaluation is associated with the hybridization of different concepts of evaluation. This hybridism, seen in the evaluation policies, has evidenced a moment of transition in the trends of concepts of evaluation, with important advances and retreats in the reach, objects and logic of educational evaluation. It does so by resolving agreement or conflict between the concepts of evaluation.  El artículo tiene el objetivo de realizar una discusión teórica al revisitar, sistematizar y reflexionar sobre distintas concepciones de evaluación y sus tendencias en el ámbito de la evaluación educacional. La construcción histórica de tales concepciones de evaluación señala, en sus orígenes, determinadas demandas que alteran el énfasis de la evaluación educacional en cada momento del campo de la evaluación educacional. Se subraya que, en el actual contexto, la comprensión acerca de la evaluación educacional está asociada al hibridismo de distintas concepciones de evaluación. Dicho hibridismo, materializado en las políticas de evaluación, ha puesto en evidencia un momento de transición en las tendencias de las concepciones de evaluación, con importantes  avances y retrocesos en lo que se refiere al alcance, objetos y lógica de la evaluación educacional, al combinar armonización o conflictos de las/entre concepciones de evaluación.  O artigo objetiva realizar uma discussão teórica ao revisitar, sistematizar e refletir a respeito de distintas concepções de avaliação e de suas tendências no campo da avaliação educacional. A construção histórica dessas concepções de avaliação sinaliza, em suas origens, determinadas demandas que alteram a ênfase da avaliação educacional em cada momento do campo da avaliação educacional. Destaca-se que, no contexto atual, a compreensão a respeito da avaliação educacional está associada ao hibridismo de distintas concepções de avaliação. Esse hibridismo, materializado nas políticas de avaliação, tem posto em evidência um momento de transição nas tendências das concepções de avaliação, com avanços e recuos importantes no alcance, objetos e lógica da avaliação educacional, ao combinar harmonização ou conflitos das/entre concepções de avaliação.Fundação Carlos Chagas2018-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/504810.18222/eae.v29i71.5048Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 71 (2018): maio/ago. 2018; 350-384Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 Núm. 71 (2018): maio/ago. 2018; 350-384Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 71 (2018): maio/ago. 2018; 350-384Estudos em Avaliação Educacional; V. 29 N. 71 (2018): maio/ago. 2018; 350-384Estudos em Avaliação Educacional; v. 29 n. 71 (2018): maio/ago. 2018; 350-3841984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5048/3636Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Assis Leão daGomes, Alfredo Macedo2024-01-23T13:20:36Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/5048Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-23T13:20:36Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Educational evaluation: theoretical concepts and conflicts
Evaluación educacional: concepciones y embates teóricos
Avaliação educacional: concepções e embates teóricos
title Educational evaluation: theoretical concepts and conflicts
spellingShingle Educational evaluation: theoretical concepts and conflicts
Silva, Assis Leão da
Concepções de Avaliação
Tendências de Avaliação
Políticas de Avaliação
Avaliação Educacional
Avaliação Educacional
Concepciones de Evaluación
Tendencias de Evaluación
Políticas de Evaluación
Evaluación Educacional
Evaluation Concepts
Evaluation Trends
Evaluation Policies
Educational Evaluation
title_short Educational evaluation: theoretical concepts and conflicts
title_full Educational evaluation: theoretical concepts and conflicts
title_fullStr Educational evaluation: theoretical concepts and conflicts
title_full_unstemmed Educational evaluation: theoretical concepts and conflicts
title_sort Educational evaluation: theoretical concepts and conflicts
author Silva, Assis Leão da
author_facet Silva, Assis Leão da
Gomes, Alfredo Macedo
author_role author
author2 Gomes, Alfredo Macedo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Assis Leão da
Gomes, Alfredo Macedo
dc.subject.por.fl_str_mv Concepções de Avaliação
Tendências de Avaliação
Políticas de Avaliação
Avaliação Educacional
Avaliação Educacional
Concepciones de Evaluación
Tendencias de Evaluación
Políticas de Evaluación
Evaluación Educacional
Evaluation Concepts
Evaluation Trends
Evaluation Policies
Educational Evaluation
topic Concepções de Avaliação
Tendências de Avaliação
Políticas de Avaliação
Avaliação Educacional
Avaliação Educacional
Concepciones de Evaluación
Tendencias de Evaluación
Políticas de Evaluación
Evaluación Educacional
Evaluation Concepts
Evaluation Trends
Evaluation Policies
Educational Evaluation
description This paper aims to conduct a theoretical discussion by revisiting, systematizing, and reflecting upon different concepts and trends in the field of educational evaluation. The historical construction of these concepts of evaluation indicates specific social and educational demands, that change the focus of educational evaluation at different times, in the field of educational evaluation. It should be stressed that, in the current context, the understanding of educational evaluation is associated with the hybridization of different concepts of evaluation. This hybridism, seen in the evaluation policies, has evidenced a moment of transition in the trends of concepts of evaluation, with important advances and retreats in the reach, objects and logic of educational evaluation. It does so by resolving agreement or conflict between the concepts of evaluation.  
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5048
10.18222/eae.v29i71.5048
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5048
identifier_str_mv 10.18222/eae.v29i71.5048
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5048/3636
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 71 (2018): maio/ago. 2018; 350-384
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 Núm. 71 (2018): maio/ago. 2018; 350-384
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 71 (2018): maio/ago. 2018; 350-384
Estudos em Avaliação Educacional; V. 29 N. 71 (2018): maio/ago. 2018; 350-384
Estudos em Avaliação Educacional; v. 29 n. 71 (2018): maio/ago. 2018; 350-384
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332422589480960