A política educacional: do gabinete ao chão da escola
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Paranaense de Desenvolvimento (Online) |
Texto Completo: | https://ipardes.emnuvens.com.br/revistaparanaense/article/view/261 |
Resumo: | The purpose of this text is to give a contribution to the discussion about the democratization process of educational administration, based on the result of the research Formação para o Trabalho Ensino de Primeiro Grau em Pernambuco puplished by Fundação Joaquim Nabuco in 1996. The aim of the research Formação para o Trabalho-Ensino de Primeiro Grau em Pernambuco was to understand the treatment given by education policies to the issue concerning the work at Junior High School in the Pernambuco public system and the repercussion of such policies. This research highlights there is a big distance between what the education policies define as adequate at central and regional levels and what it really happens at school, reaffirming that establishing education policies is not enough to make changes in school habits. In fact, education is defined by the multiple determinations to which it is subjected. As to this research itself, some education policy proposals turned out to be different from what they were expected to, when they were implanted in schools. Policies only become real when they meet the school expectations. |
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A política educacional: do gabinete ao chão da escolaEducation policiesSchoolWorkPolítica educacionalEscolaTrabalhoThe purpose of this text is to give a contribution to the discussion about the democratization process of educational administration, based on the result of the research Formação para o Trabalho Ensino de Primeiro Grau em Pernambuco puplished by Fundação Joaquim Nabuco in 1996. The aim of the research Formação para o Trabalho-Ensino de Primeiro Grau em Pernambuco was to understand the treatment given by education policies to the issue concerning the work at Junior High School in the Pernambuco public system and the repercussion of such policies. This research highlights there is a big distance between what the education policies define as adequate at central and regional levels and what it really happens at school, reaffirming that establishing education policies is not enough to make changes in school habits. In fact, education is defined by the multiple determinations to which it is subjected. As to this research itself, some education policy proposals turned out to be different from what they were expected to, when they were implanted in schools. Policies only become real when they meet the school expectations.Este texto visa contribuir com a discussão sobre a democratização da gestão educacional a partir dos resultados da pesquisa Formação para o Trabalho - Ensino de Primeiro Grau em Pernambuco, publicada pela Fundação Joaquim Nabuco em 1996. Esse estudo teve como objetivo captar o tratamento dado pela política educacional à questão do trabalho no ensino de 1.o grau da rede pública estadual de Pernambuco e as repercussões desta política na escola. Evidenciou-se, nessa pesquisa, que existe grande distância entre o que as políticas educacionais definem no âmbito central e regional e aquilo que realmente ocorre na escola, reafirmando que não bastam intenções em nível políticoeducacional para que aconteçam mudanças na prática escolar. As múltiplas determinações às quais está submetida a educação é que definem o seu modo de ser. No caso específico da pesquisa em questão, algumas proposições da política educacional caminharam pelo lado oposto ao serem concretizadas na escola. Observa-se que as políticas somente se materializam quando encontram campo próprio nas expectativas da escola.Instituto Paranaense de Desenvolvimento Econômico e Social - IPARDES2011-10-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ipardes.emnuvens.com.br/revistaparanaense/article/view/261Revista Paranaense de Desenvolvimento - RPD; No. 97 (1999): Setembro - Dezembro; 91-99Revista Paranaense de Desenvolvimento; Núm. 97 (1999): Setembro - Dezembro; 91-99Revista Paranaense de Desenvolvimento - RPD; n. 97 (1999): Setembro - Dezembro; 91-992236-55670556-6916reponame:Revista Paranaense de Desenvolvimento (Online)instname:Instituto Paranaense de Desenvolvimento Econômico e Social (IPARDES)instacron:IPARDESporhttps://ipardes.emnuvens.com.br/revistaparanaense/article/view/261/216Bizerra, Maria da Conceiçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2011-10-07T17:19:20Zoai:ojs.ipardes.emnuvens.com.br:article/261Revistahttps://ipardes.emnuvens.com.br/revistaparanaenseONGhttps://ipardes.emnuvens.com.br/revistaparanaense/oaisilmara.cimbalista@ipardes.pr.gov.br||revista@ipardes.pr.gov.br2236-55670556-6916opendoar:2011-10-07T17:19:20Revista Paranaense de Desenvolvimento (Online) - Instituto Paranaense de Desenvolvimento Econômico e Social (IPARDES)false |
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