Personal Values And Social Environmental Management: A Study With Management Students.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | RAM. Revista de Administração Mackenzie |
Texto Completo: | https://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/RAM/article/view/3888 |
Resumo: | This paper aimed to understand the management students' evaluations and intentions regarding the environmental and social management, and the influences from the personal values related with the human-nature relationship. A field study was conducted, with data collected from 193 undergraduate management students of institutions from three Brazilian states (Ceará, Paraíba and Rio de Janeiro). The procedures for data analysis were performed using descriptive statistics (means and standard deviations), and bivariate analysis (analysis of variance and correlation). According to the results, it was verified the existence of a negative relationship of conservatism anthropocentric evaluation with the importance of social and environmental management in the course, and with their interest in involvement with the area in the future. Moreover, and contrary to expectations, these evaluations and interests had no relationship with the perception of human dominion over nature. |
id |
MACKENZIE_d96a9f68f80050747614b498631151df |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.editorarevistas.mackenzie.br:article/3888 |
network_acronym_str |
MACKENZIE |
network_name_str |
RAM. Revista de Administração Mackenzie |
repository_id_str |
|
spelling |
Personal Values And Social Environmental Management: A Study With Management Students.Valores Personales Y Gestión Socio Ambiental: Un Estudio Con Estudiantes De Administración.Valores Pessoais e Gestão Socioambiental: um Estudo com Estudantes de AdministraçãoGestão socioambientalValores pessoaisImportância percebidaIntenções de envolvimentoCurso de Administração.This paper aimed to understand the management students' evaluations and intentions regarding the environmental and social management, and the influences from the personal values related with the human-nature relationship. A field study was conducted, with data collected from 193 undergraduate management students of institutions from three Brazilian states (Ceará, Paraíba and Rio de Janeiro). The procedures for data analysis were performed using descriptive statistics (means and standard deviations), and bivariate analysis (analysis of variance and correlation). According to the results, it was verified the existence of a negative relationship of conservatism anthropocentric evaluation with the importance of social and environmental management in the course, and with their interest in involvement with the area in the future. Moreover, and contrary to expectations, these evaluations and interests had no relationship with the perception of human dominion over nature.El estudio buscó comprender las evaluaciones e intenciones de estudiantes de cursos de administración con el área de gestión social y ambiental, y los condicionamientos asociados a los valores personales relacionados a la relación humanos-naturaleza. Se realizó un estudio de campo, con datos recogidos de 193 estudiantes de administración de instituciones de educación superior de tres estado brasileños (Ceará, Paraíba y Río de Janeiro). Los procedimientos para el análisis de los datos fueron de estadística descriptiva (medias y desviaciones estándar), e análisis de varianza y de correlación. Por los resultados, se verificó la existencia de una relación negativa del conservadurismo antropocéntrico con la evaluación de los estudiantes de la importancia de la gestión social y ambiental, y con su interés de relación con el área en el futuro. Por otra parte, y contrario a lo esperado, estas evaluaciones e intereses no tuvieron relación con la percepción de dominio humano sobre la naturaleza.Procurou-se compreender as avaliações dos estudantes dos cursos de Administração nas dimensões de ‘importância do conhecimento na área’, ‘importância da prática na área’, e ‘intenções futuras de envolvimento com a área’ e a sua relação com valores pessoais (as dimensões selecionadas foram ‘conservadorismo antropocêntrico’, e ‘percepção de dominação sobre a natureza’) que pudessem melhor explicar as respostas dos alunos. Foi feito um estudo de campo, com dados coletados com 193 estudantes de graduação em Administração de instituições de ensino superior dos estados do Ceará, Paraíba e Rio de Janeiro. Os procedimentos de análise de dados foram realizados com estatística descritiva (médias e desvios), análise de variâncias (ANOVA) e por duas proposições que foram testadas por meio de procedimentos de análise bivariada (correlações de Pearson e Spearman). Pelos resultados das proposições, verificou-se a existência de uma relação negativa do conservadorismo antropocêntrico com a avaliação pelos estudantes do curso de administração da importância da gestão socioambiental no curso, e com seu interesse de envolvimento com a área no futuro. Por outro lado, e contrariando as expectativas, essas avaliações e interesses não têm qualquer relação com a percepção e domínio humano sobre a natureza.Editora Mackenzie2013-03-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/RAM/article/view/3888Revista de Administração Mackenzie; Vol. 14 No. 3 (2013): Thematic Special Forum on Education for SustainabilityRevista de Administração Mackenzie; Vol. 14 Núm. 3 (2013): Foro Especial Temático en Educación para la SostenibilidadRevista de Administração Mackenzie (Mackenzie Management Review); v. 14 n. 3 (2013): Fórum Especial Temático Sobre Educação para Sustentabilidade1678-69711518-6776reponame:RAM. Revista de Administração Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIEporhttps://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/RAM/article/view/3888/4173Copyright (c) 2015 Revista de Administração Mackenzieinfo:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Francisco José daRamos, Roberto RodriguesRamos, Ingrid Mazza MatosOliveira, Leonel Gois Lima2013-10-01T20:53:49Zoai:ojs.editorarevistas.mackenzie.br:article/3888Revistahttps://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/RAM/PUBhttps://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/RAM/oairevista.adm@mackenzie.br1678-69711518-6776opendoar:2013-10-01T20:53:49RAM. Revista de Administração Mackenzie - Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Personal Values And Social Environmental Management: A Study With Management Students. Valores Personales Y Gestión Socio Ambiental: Un Estudio Con Estudiantes De Administración. Valores Pessoais e Gestão Socioambiental: um Estudo com Estudantes de Administração |
title |
Personal Values And Social Environmental Management: A Study With Management Students. |
spellingShingle |
Personal Values And Social Environmental Management: A Study With Management Students. Costa, Francisco José da Gestão socioambiental Valores pessoais Importância percebida Intenções de envolvimento Curso de Administração. |
title_short |
Personal Values And Social Environmental Management: A Study With Management Students. |
title_full |
Personal Values And Social Environmental Management: A Study With Management Students. |
title_fullStr |
Personal Values And Social Environmental Management: A Study With Management Students. |
title_full_unstemmed |
Personal Values And Social Environmental Management: A Study With Management Students. |
title_sort |
Personal Values And Social Environmental Management: A Study With Management Students. |
author |
Costa, Francisco José da |
author_facet |
Costa, Francisco José da Ramos, Roberto Rodrigues Ramos, Ingrid Mazza Matos Oliveira, Leonel Gois Lima |
author_role |
author |
author2 |
Ramos, Roberto Rodrigues Ramos, Ingrid Mazza Matos Oliveira, Leonel Gois Lima |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Francisco José da Ramos, Roberto Rodrigues Ramos, Ingrid Mazza Matos Oliveira, Leonel Gois Lima |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gestão socioambiental Valores pessoais Importância percebida Intenções de envolvimento Curso de Administração. |
topic |
Gestão socioambiental Valores pessoais Importância percebida Intenções de envolvimento Curso de Administração. |
description |
This paper aimed to understand the management students' evaluations and intentions regarding the environmental and social management, and the influences from the personal values related with the human-nature relationship. A field study was conducted, with data collected from 193 undergraduate management students of institutions from three Brazilian states (Ceará, Paraíba and Rio de Janeiro). The procedures for data analysis were performed using descriptive statistics (means and standard deviations), and bivariate analysis (analysis of variance and correlation). According to the results, it was verified the existence of a negative relationship of conservatism anthropocentric evaluation with the importance of social and environmental management in the course, and with their interest in involvement with the area in the future. Moreover, and contrary to expectations, these evaluations and interests had no relationship with the perception of human dominion over nature. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-03-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/RAM/article/view/3888 |
url |
https://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/RAM/article/view/3888 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/RAM/article/view/3888/4173 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Revista de Administração Mackenzie info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Revista de Administração Mackenzie |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Mackenzie |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Mackenzie |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Administração Mackenzie; Vol. 14 No. 3 (2013): Thematic Special Forum on Education for Sustainability Revista de Administração Mackenzie; Vol. 14 Núm. 3 (2013): Foro Especial Temático en Educación para la Sostenibilidad Revista de Administração Mackenzie (Mackenzie Management Review); v. 14 n. 3 (2013): Fórum Especial Temático Sobre Educação para Sustentabilidade 1678-6971 1518-6776 reponame:RAM. Revista de Administração Mackenzie instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) instacron:MACKENZIE |
instname_str |
Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
instacron_str |
MACKENZIE |
institution |
MACKENZIE |
reponame_str |
RAM. Revista de Administração Mackenzie |
collection |
RAM. Revista de Administração Mackenzie |
repository.name.fl_str_mv |
RAM. Revista de Administração Mackenzie - Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.adm@mackenzie.br |
_version_ |
1813820670841192448 |