All Aboard: Thoughts on a School For All

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rossetto, Elisabeth
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Real, Daniela Corte
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Comunicações
Texto Completo: https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/181
Resumo: This article is an offshoot of the research A literatura infanto-juvenil nas águas da inclusão escolar: navegar é preciso, developed at the Graduate Program in Education of the Federal University of Rio Grande do Sul, from March 2007 to March 2009. The aim of this study was to analyze children’s literature in Portuguese, with an emphasis on books whose characters are individuals with disabilities from the perspective of inclusive education and the aesthetics of reception in children’s literature, approaching the articulations and relations between the constituent elements of the books (verbal and nonverbal texts) through a dialogic approach. This study revised the different ways by which people with disabilities have been nominated over the years in Brazil, based on the discourse by Januzzi (2005) and texts by Baptista (2003) and Laclau (2006), among others, quoted in the study, which may allow a number of conclusions from the creation of the metaphor a ship / a school for all.
id METO-3_6c3c1bccc78c34c48bd5cfb45c6bb7e7
oai_identifier_str oai:ojs-unimep.metodista.br:article/181
network_acronym_str METO-3
network_name_str Comunicações
repository_id_str
spelling All Aboard: Thoughts on a School For AllTODOS A BORDO: REFLEXÕES SOBRE UMA ESCOLA PARA “TODOS”Educação Especial; Inclusão Escolar; Pessoas com deficiênciaspecial education; school inclusion; people with disabilities.This article is an offshoot of the research A literatura infanto-juvenil nas águas da inclusão escolar: navegar é preciso, developed at the Graduate Program in Education of the Federal University of Rio Grande do Sul, from March 2007 to March 2009. The aim of this study was to analyze children’s literature in Portuguese, with an emphasis on books whose characters are individuals with disabilities from the perspective of inclusive education and the aesthetics of reception in children’s literature, approaching the articulations and relations between the constituent elements of the books (verbal and nonverbal texts) through a dialogic approach. This study revised the different ways by which people with disabilities have been nominated over the years in Brazil, based on the discourse by Januzzi (2005) and texts by Baptista (2003) and Laclau (2006), among others, quoted in the study, which may allow a number of conclusions from the creation of the metaphor a ship / a school for all.O presente artigo é um desdobramento da pesquisa “A Literatura Infanto-juvenil nas águas da Inclusão Escolar: navegar é preciso”, realizada no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul – PPGEDU/UFRGS, de março 2007 a março de 2009. O objetivo da pesquisa citada foi à análise da literatura infanto-juvenil em língua portuguesa com destaque para os livros que traziam como personagens de suas narrativas sujeitos com deficiência, a partir da perspectiva da educação inclusiva e da estética da recepção na literatura infanto-juvenil, tratando das articulações e relações existentes entre os elementos constitutivos dos livros (texto verbal e não-verbal), através de uma abordagem dialógica. Neste texto, revisamos as diferentes formas como foram nominadas as pessoas com deficiência ao longo dos anos no Brasil, tendo como base a fala de Januzzi (2005), os textos de Baptista (2003) e Laclau (2006), entre outros, trazidos na pesquisa citada. O que permite uma série de conclusões a partir da apropriação da metáfora Um/uma navio/escola para ‘todos’.Universidade Metodista de PiracicabaRossetto, ElisabethReal, Daniela Corte2012-04-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/18110.15600/2238-121X/comunicacoes.v17n2p93-102Comunicações; v. 17, n. 2 (2010); 93-1022238-121X0104-8481reponame:Comunicaçõesinstname:Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)instacron:METODISTAporhttps://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/181/566Direitos autorais 2017 Comunicaçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-03T12:46:02Zoai:ojs-unimep.metodista.br:article/181Revistahttps://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoesONGhttps://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/oaiana.franco@unimep.br||revcomunicacoes@unimep.br2238-121X0104-8481opendoar:2016-06-03T12:46:02Comunicações - Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)false
dc.title.none.fl_str_mv All Aboard: Thoughts on a School For All
TODOS A BORDO: REFLEXÕES SOBRE UMA ESCOLA PARA “TODOS”
title All Aboard: Thoughts on a School For All
spellingShingle All Aboard: Thoughts on a School For All
Rossetto, Elisabeth
Educação Especial; Inclusão Escolar; Pessoas com deficiência
special education; school inclusion; people with disabilities.
title_short All Aboard: Thoughts on a School For All
title_full All Aboard: Thoughts on a School For All
title_fullStr All Aboard: Thoughts on a School For All
title_full_unstemmed All Aboard: Thoughts on a School For All
title_sort All Aboard: Thoughts on a School For All
author Rossetto, Elisabeth
author_facet Rossetto, Elisabeth
Real, Daniela Corte
author_role author
author2 Real, Daniela Corte
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Rossetto, Elisabeth
Real, Daniela Corte
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Especial; Inclusão Escolar; Pessoas com deficiência
special education; school inclusion; people with disabilities.
topic Educação Especial; Inclusão Escolar; Pessoas com deficiência
special education; school inclusion; people with disabilities.
description This article is an offshoot of the research A literatura infanto-juvenil nas águas da inclusão escolar: navegar é preciso, developed at the Graduate Program in Education of the Federal University of Rio Grande do Sul, from March 2007 to March 2009. The aim of this study was to analyze children’s literature in Portuguese, with an emphasis on books whose characters are individuals with disabilities from the perspective of inclusive education and the aesthetics of reception in children’s literature, approaching the articulations and relations between the constituent elements of the books (verbal and nonverbal texts) through a dialogic approach. This study revised the different ways by which people with disabilities have been nominated over the years in Brazil, based on the discourse by Januzzi (2005) and texts by Baptista (2003) and Laclau (2006), among others, quoted in the study, which may allow a number of conclusions from the creation of the metaphor a ship / a school for all.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-04-16
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/181
10.15600/2238-121X/comunicacoes.v17n2p93-102
url https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/181
identifier_str_mv 10.15600/2238-121X/comunicacoes.v17n2p93-102
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/181/566
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2017 Comunicações
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2017 Comunicações
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv


dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Metodista de Piracicaba
publisher.none.fl_str_mv Universidade Metodista de Piracicaba
dc.source.none.fl_str_mv Comunicações; v. 17, n. 2 (2010); 93-102
2238-121X
0104-8481
reponame:Comunicações
instname:Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)
instacron:METODISTA
instname_str Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)
instacron_str METODISTA
institution METODISTA
reponame_str Comunicações
collection Comunicações
repository.name.fl_str_mv Comunicações - Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)
repository.mail.fl_str_mv ana.franco@unimep.br||revcomunicacoes@unimep.br
_version_ 1754576020441137152