All Aboard: Thoughts on a School For All
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Comunicações |
Texto Completo: | https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/181 |
Resumo: | This article is an offshoot of the research A literatura infanto-juvenil nas águas da inclusão escolar: navegar é preciso, developed at the Graduate Program in Education of the Federal University of Rio Grande do Sul, from March 2007 to March 2009. The aim of this study was to analyze children’s literature in Portuguese, with an emphasis on books whose characters are individuals with disabilities from the perspective of inclusive education and the aesthetics of reception in children’s literature, approaching the articulations and relations between the constituent elements of the books (verbal and nonverbal texts) through a dialogic approach. This study revised the different ways by which people with disabilities have been nominated over the years in Brazil, based on the discourse by Januzzi (2005) and texts by Baptista (2003) and Laclau (2006), among others, quoted in the study, which may allow a number of conclusions from the creation of the metaphor a ship / a school for all. |
id |
METO-3_6c3c1bccc78c34c48bd5cfb45c6bb7e7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs-unimep.metodista.br:article/181 |
network_acronym_str |
METO-3 |
network_name_str |
Comunicações |
repository_id_str |
|
spelling |
All Aboard: Thoughts on a School For AllTODOS A BORDO: REFLEXÕES SOBRE UMA ESCOLA PARA “TODOS”Educação Especial; Inclusão Escolar; Pessoas com deficiênciaspecial education; school inclusion; people with disabilities.This article is an offshoot of the research A literatura infanto-juvenil nas águas da inclusão escolar: navegar é preciso, developed at the Graduate Program in Education of the Federal University of Rio Grande do Sul, from March 2007 to March 2009. The aim of this study was to analyze children’s literature in Portuguese, with an emphasis on books whose characters are individuals with disabilities from the perspective of inclusive education and the aesthetics of reception in children’s literature, approaching the articulations and relations between the constituent elements of the books (verbal and nonverbal texts) through a dialogic approach. This study revised the different ways by which people with disabilities have been nominated over the years in Brazil, based on the discourse by Januzzi (2005) and texts by Baptista (2003) and Laclau (2006), among others, quoted in the study, which may allow a number of conclusions from the creation of the metaphor a ship / a school for all.O presente artigo é um desdobramento da pesquisa “A Literatura Infanto-juvenil nas águas da Inclusão Escolar: navegar é preciso”, realizada no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul – PPGEDU/UFRGS, de março 2007 a março de 2009. O objetivo da pesquisa citada foi à análise da literatura infanto-juvenil em língua portuguesa com destaque para os livros que traziam como personagens de suas narrativas sujeitos com deficiência, a partir da perspectiva da educação inclusiva e da estética da recepção na literatura infanto-juvenil, tratando das articulações e relações existentes entre os elementos constitutivos dos livros (texto verbal e não-verbal), através de uma abordagem dialógica. Neste texto, revisamos as diferentes formas como foram nominadas as pessoas com deficiência ao longo dos anos no Brasil, tendo como base a fala de Januzzi (2005), os textos de Baptista (2003) e Laclau (2006), entre outros, trazidos na pesquisa citada. O que permite uma série de conclusões a partir da apropriação da metáfora Um/uma navio/escola para ‘todos’.Universidade Metodista de PiracicabaRossetto, ElisabethReal, Daniela Corte2012-04-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/18110.15600/2238-121X/comunicacoes.v17n2p93-102Comunicações; v. 17, n. 2 (2010); 93-1022238-121X0104-8481reponame:Comunicaçõesinstname:Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)instacron:METODISTAporhttps://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/181/566Direitos autorais 2017 Comunicaçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-03T12:46:02Zoai:ojs-unimep.metodista.br:article/181Revistahttps://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoesONGhttps://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/oaiana.franco@unimep.br||revcomunicacoes@unimep.br2238-121X0104-8481opendoar:2016-06-03T12:46:02Comunicações - Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
All Aboard: Thoughts on a School For All TODOS A BORDO: REFLEXÕES SOBRE UMA ESCOLA PARA “TODOS” |
title |
All Aboard: Thoughts on a School For All |
spellingShingle |
All Aboard: Thoughts on a School For All Rossetto, Elisabeth Educação Especial; Inclusão Escolar; Pessoas com deficiência special education; school inclusion; people with disabilities. |
title_short |
All Aboard: Thoughts on a School For All |
title_full |
All Aboard: Thoughts on a School For All |
title_fullStr |
All Aboard: Thoughts on a School For All |
title_full_unstemmed |
All Aboard: Thoughts on a School For All |
title_sort |
All Aboard: Thoughts on a School For All |
author |
Rossetto, Elisabeth |
author_facet |
Rossetto, Elisabeth Real, Daniela Corte |
author_role |
author |
author2 |
Real, Daniela Corte |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rossetto, Elisabeth Real, Daniela Corte |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Especial; Inclusão Escolar; Pessoas com deficiência special education; school inclusion; people with disabilities. |
topic |
Educação Especial; Inclusão Escolar; Pessoas com deficiência special education; school inclusion; people with disabilities. |
description |
This article is an offshoot of the research A literatura infanto-juvenil nas águas da inclusão escolar: navegar é preciso, developed at the Graduate Program in Education of the Federal University of Rio Grande do Sul, from March 2007 to March 2009. The aim of this study was to analyze children’s literature in Portuguese, with an emphasis on books whose characters are individuals with disabilities from the perspective of inclusive education and the aesthetics of reception in children’s literature, approaching the articulations and relations between the constituent elements of the books (verbal and nonverbal texts) through a dialogic approach. This study revised the different ways by which people with disabilities have been nominated over the years in Brazil, based on the discourse by Januzzi (2005) and texts by Baptista (2003) and Laclau (2006), among others, quoted in the study, which may allow a number of conclusions from the creation of the metaphor a ship / a school for all. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-04-16 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/181 10.15600/2238-121X/comunicacoes.v17n2p93-102 |
url |
https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/181 |
identifier_str_mv |
10.15600/2238-121X/comunicacoes.v17n2p93-102 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/181/566 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2017 Comunicações info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2017 Comunicações |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
|
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Metodista de Piracicaba |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Metodista de Piracicaba |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicações; v. 17, n. 2 (2010); 93-102 2238-121X 0104-8481 reponame:Comunicações instname:Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA) instacron:METODISTA |
instname_str |
Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA) |
instacron_str |
METODISTA |
institution |
METODISTA |
reponame_str |
Comunicações |
collection |
Comunicações |
repository.name.fl_str_mv |
Comunicações - Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA) |
repository.mail.fl_str_mv |
ana.franco@unimep.br||revcomunicacoes@unimep.br |
_version_ |
1754576020441137152 |