TV a.G: A PROGRAMAÇÃO TELEVISIVA PAULISTA ANTES DA GLOBO
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA |
Texto Completo: | http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/637 |
Resumo: | Television programming is the soul of a network. It places a TV channel within the correct identity among the viewing public and can be considered the true product of broadcasting. A network s schedule of programs is built within a strategy to attract the largest possible audience and, especially, to foment loyalty. In the 70 s, TV Globo reached the highest share-of-audience with a television schedule that, in general terms, still applies nowadays, such as the soap opera-news- soap opera formula. But how was Brazilian television programming before Globo? Which genres were the most common? What was broadcasted during the evening prime time? How was the schedule of former leader TV Tupi? Or how was programs scheduling for other networks, such as TV Excelsior and TV Record, from Mr. Paulo Machado de Carvalho? And how about TV Paulista, that operated from a small apartment? During the first two decades of the Brazilian commercial broadcasting television, we witnessed the introduction of audience ratings, videotapes, satellite transmissions and the creation of networks. How some of those technologies did influence TV programming? Through qualitative and quantitative methodologies, based on bibliographical research, data observation and interviews with TV professionals, this exploratory research is based on two structural pivots: 1) Review the main classification criteria for television genres and, with this classification, conduct the second part of the study; 2) Analyze the characteristics of TV programming for the four leading commercial broadcasting networks in São Paulo, during the decades of 1950 and 1960. |
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In the 70 s, TV Globo reached the highest share-of-audience with a television schedule that, in general terms, still applies nowadays, such as the soap opera-news- soap opera formula. But how was Brazilian television programming before Globo? Which genres were the most common? What was broadcasted during the evening prime time? How was the schedule of former leader TV Tupi? Or how was programs scheduling for other networks, such as TV Excelsior and TV Record, from Mr. Paulo Machado de Carvalho? And how about TV Paulista, that operated from a small apartment? During the first two decades of the Brazilian commercial broadcasting television, we witnessed the introduction of audience ratings, videotapes, satellite transmissions and the creation of networks. How some of those technologies did influence TV programming? Through qualitative and quantitative methodologies, based on bibliographical research, data observation and interviews with TV professionals, this exploratory research is based on two structural pivots: 1) Review the main classification criteria for television genres and, with this classification, conduct the second part of the study; 2) Analyze the characteristics of TV programming for the four leading commercial broadcasting networks in São Paulo, during the decades of 1950 and 1960.A programação é a alma da emissora, ela dá identidade ao canal e é o verdadeiro produto da TV. A grade de programação faz parte de uma estratégia que busca atrair o máximo de audiência possível e, principalmente, mantê-la fiel. Na década de 1970, a TV Globo alcançou o primeiro lugar de audiência com um modelo de grade que, em linhas gerais, permanece até hoje, como por exemplo, o sanduíche novela-telejornal-novela. Mas como era programação televisiva antes da Globo? Quais os gêneros de programas mais comuns? O era exibido no horário nobre? Como era a programação da então líder TV Tupi? Da glamurosa TV Excelsior? Da TV Record de Paulo Machado de Carvalho? E da pequena TV Paulista que funcionava num apartamento? Nas duas primeiras décadas da TV brasileira é que surgiram as pesquisas de audiência, o videoteipe, as transmissões via satélite e o início da formação das redes. Como algumas dessas tecnologias influenciaram a programação? Por meio de uma metodologia quantitativa e qualitativa, baseada em pesquisa bibliográfica, observação de dados e em entrevistas com profissionais do setor, esta pesquisa de caráter exploratório se baseia em dois eixos estruturais: 1) Rever os principais critérios de classificação de gêneros televisivos e, com esta classificação, fazer a segunda parte do estudo: 2) Analisar as características de programação das quatro emissoras comerciais de maior audiência da TV aberta paulista, nas décadas de 1950 e 1960.Made available in DSpace on 2016-08-03T12:29:37Z (GMT). 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