Cultura empreendedora e inspiração no mercado publicitário: processos comunicacionais nos modelos de negócios inovadores

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Lina Maria Moreira Garai da
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA
Texto Completo: http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/2141
Resumo: This thesis seeks to understand the discursive construction of advertising business as an innovative activity, which breaks with the tradition of the sector and is associated with the entrepreneurial culture of our time. We start from the assumpt ion that innovation is treated as an inspirational element (CASAQUI, 2017) impregnated with senses of neoliberal culture (DARDOT; LAVAL, 2016), to reconfigure the social imaginary of entrepreneurial advertisers, supposedly more adapted to the spirit of our time (BOLTANSKI; CHIAPELLO, 2009). We rely on the theoretical methodological perspective of the social discourse of the “hegemony of the thinkable” approach (ANGENOT, 2010) to analyze the corpus made up of images photos posted on the social media of adver tising businesses, entrepreneurs and news about them published in media publications advertising. The results point to evidence of a strategy to survive the crisis in the advertising sector based on discursive arrangements structured based on symbolic reso urces of technological culture as a networked work community, flexible working environment, subjectivity management as inspirational elements that contribute to the elaboration of the perception of the new.(AU)
id METO_e4476efdeece1be863d5231b59a05278
oai_identifier_str oai:tahbit.umesp.edu.dti:tede/2141
network_acronym_str METO
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA
repository_id_str
spelling Casaqui, VanderPassos, Mateus Yuri Ribeiro da SilvaJosgrilberg, Fábio BotelhoTrein, SérgioPetermann, JulianaSilva, Lina Maria Moreira Garai da2021-12-08T14:34:29Z2021-02-23Silva, Lina Maria Moreira Garai da. Cultura empreendedora e inspiração no mercado publicitário: processos comunicacionais nos modelos de negócios inovadores. 2021. 262 folhas. Tese( Comunicacao Social) - Universidade Metodista de Sao Paulo, Sao Bernardo do Campo, 2021.http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/2141This thesis seeks to understand the discursive construction of advertising business as an innovative activity, which breaks with the tradition of the sector and is associated with the entrepreneurial culture of our time. We start from the assumpt ion that innovation is treated as an inspirational element (CASAQUI, 2017) impregnated with senses of neoliberal culture (DARDOT; LAVAL, 2016), to reconfigure the social imaginary of entrepreneurial advertisers, supposedly more adapted to the spirit of our time (BOLTANSKI; CHIAPELLO, 2009). We rely on the theoretical methodological perspective of the social discourse of the “hegemony of the thinkable” approach (ANGENOT, 2010) to analyze the corpus made up of images photos posted on the social media of adver tising businesses, entrepreneurs and news about them published in media publications advertising. The results point to evidence of a strategy to survive the crisis in the advertising sector based on discursive arrangements structured based on symbolic reso urces of technological culture as a networked work community, flexible working environment, subjectivity management as inspirational elements that contribute to the elaboration of the perception of the new.(AU)Esta tese busca compreender a construção discursiva dos negó cios publicit ários como atividade inovadora, que rompe com a tradição do setor e se associa a cultura empreendedora do nosso tempo. Partimos do pressuposto de que a inovaçã o é tratada como um elemento inspiracional (CASAQUI, 2017) impregnada por sentidos da cultura neo liberal (DARDOT; LAVAL, 2016), para reconfigurar o imaginário social dos publicitários empreendedores, supostamente mais adaptados ao espírito do nosso tempo (BOLTANSKI; CHIAPELLO, 2009). Contamos com a perspectiva teórico metodológica do discurso social d a abordagem “hegemonia do pensá vel ” (ANGENOT, 2010) para analisar o corpus constituído por imagens fotos postadas nas mídias sociais dos negó cios publicit ários, dos empreendedores e notícias sobre os mesmos veiculadas em publicações do meio publicitário. O s resultados apontam indícios de uma estratégia de sobrevivê ncia à crise do setor publicitário a partir de arranjos discursivos estruturados a partir de recursos simbólicos da cultura tecnológica como comunidade de trabalho em rede, flexibilização do ambie nte de trabalho, gestão da subjetividade como elementos inspiracionais que contribuem para a elaboração da percepção do novo.(AU)Submitted by Noeme Timbo (noeme.timbo@metodista.br) on 2021-12-08T14:34:29Z No. of bitstreams: 1 LINA MOREIRA_TESE 2.pdf: 7487666 bytes, checksum: 4e6f3c0a37ea00669b724d118a791a72 (MD5)Made available in DSpace on 2021-12-08T14:34:29Z (GMT). No. of bitstreams: 1 LINA MOREIRA_TESE 2.pdf: 7487666 bytes, checksum: 4e6f3c0a37ea00669b724d118a791a72 (MD5) Previous issue date: 2021-02-23Conselho Nacional de Pesquisa e Desenvolvimento Científico e Tecnológico - CNPqapplication/pdfporUniversidade Metodista de Sao PauloComunicacao SocialIMSBrasilComunicacao Social:Programa de Pos Graduacao em Comunicacao SocialComunicação e Discurso; Cultura Empreendedora; Cultura Inspiraçã; Negócio publicitário; InovaçãoCommunication and Discourse; Entrepre neurial Culture; Culture Inspiration; Advertising business; Innovation.CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOCultura empreendedora e inspiração no mercado publicitário: processos comunicacionais nos modelos de negócios inovadoresCulture Entrepreneur And Inspiration in The Advertising Market: Communication Processes in Innovative Business Modelsinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesis4333470630449360357500500600600-7662988059372876986-4056021055502874573-2555911436985713659info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTAinstname:Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)instacron:METODISTAORIGINALLINA MOREIRA_TESE 2.pdfLINA MOREIRA_TESE 2.pdfapplication/pdf7487666http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/2141/2/LINA+MOREIRA_TESE+2.pdf4e6f3c0a37ea00669b724d118a791a72MD52LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-82165http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/2141/1/license.txtbd3efa91386c1718a7f26a329fdcb468MD51tede/21412022-01-12 15:17:29.121oai:tahbit.umesp.edu.dti: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Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.metodista.br/jspui/http://tede.metodista.br/oai/requestbiblioteca@metodista.br||erick.roberto@metodista.bropendoar:2022-01-12T17:17:29Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA - Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)false
dc.title.por.fl_str_mv Cultura empreendedora e inspiração no mercado publicitário: processos comunicacionais nos modelos de negócios inovadores
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Culture Entrepreneur And Inspiration in The Advertising Market: Communication Processes in Innovative Business Models
title Cultura empreendedora e inspiração no mercado publicitário: processos comunicacionais nos modelos de negócios inovadores
spellingShingle Cultura empreendedora e inspiração no mercado publicitário: processos comunicacionais nos modelos de negócios inovadores
Silva, Lina Maria Moreira Garai da
Comunicação e Discurso; Cultura Empreendedora; Cultura Inspiraçã; Negócio publicitário; Inovação
Communication and Discourse; Entrepre neurial Culture; Culture Inspiration; Advertising business; Innovation.
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
title_short Cultura empreendedora e inspiração no mercado publicitário: processos comunicacionais nos modelos de negócios inovadores
title_full Cultura empreendedora e inspiração no mercado publicitário: processos comunicacionais nos modelos de negócios inovadores
title_fullStr Cultura empreendedora e inspiração no mercado publicitário: processos comunicacionais nos modelos de negócios inovadores
title_full_unstemmed Cultura empreendedora e inspiração no mercado publicitário: processos comunicacionais nos modelos de negócios inovadores
title_sort Cultura empreendedora e inspiração no mercado publicitário: processos comunicacionais nos modelos de negócios inovadores
author Silva, Lina Maria Moreira Garai da
author_facet Silva, Lina Maria Moreira Garai da
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Casaqui, Vander
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Passos, Mateus Yuri Ribeiro da Silva
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Josgrilberg, Fábio Botelho
dc.contributor.referee3.fl_str_mv Trein, Sérgio
dc.contributor.referee4.fl_str_mv Petermann, Juliana
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Lina Maria Moreira Garai da
contributor_str_mv Casaqui, Vander
Passos, Mateus Yuri Ribeiro da Silva
Josgrilberg, Fábio Botelho
Trein, Sérgio
Petermann, Juliana
dc.subject.por.fl_str_mv Comunicação e Discurso; Cultura Empreendedora; Cultura Inspiraçã; Negócio publicitário; Inovação
topic Comunicação e Discurso; Cultura Empreendedora; Cultura Inspiraçã; Negócio publicitário; Inovação
Communication and Discourse; Entrepre neurial Culture; Culture Inspiration; Advertising business; Innovation.
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Communication and Discourse; Entrepre neurial Culture; Culture Inspiration; Advertising business; Innovation.
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
description This thesis seeks to understand the discursive construction of advertising business as an innovative activity, which breaks with the tradition of the sector and is associated with the entrepreneurial culture of our time. We start from the assumpt ion that innovation is treated as an inspirational element (CASAQUI, 2017) impregnated with senses of neoliberal culture (DARDOT; LAVAL, 2016), to reconfigure the social imaginary of entrepreneurial advertisers, supposedly more adapted to the spirit of our time (BOLTANSKI; CHIAPELLO, 2009). We rely on the theoretical methodological perspective of the social discourse of the “hegemony of the thinkable” approach (ANGENOT, 2010) to analyze the corpus made up of images photos posted on the social media of adver tising businesses, entrepreneurs and news about them published in media publications advertising. The results point to evidence of a strategy to survive the crisis in the advertising sector based on discursive arrangements structured based on symbolic reso urces of technological culture as a networked work community, flexible working environment, subjectivity management as inspirational elements that contribute to the elaboration of the perception of the new.(AU)
publishDate 2021
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-12-08T14:34:29Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2021-02-23
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Silva, Lina Maria Moreira Garai da. Cultura empreendedora e inspiração no mercado publicitário: processos comunicacionais nos modelos de negócios inovadores. 2021. 262 folhas. Tese( Comunicacao Social) - Universidade Metodista de Sao Paulo, Sao Bernardo do Campo, 2021.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/2141
identifier_str_mv Silva, Lina Maria Moreira Garai da. Cultura empreendedora e inspiração no mercado publicitário: processos comunicacionais nos modelos de negócios inovadores. 2021. 262 folhas. Tese( Comunicacao Social) - Universidade Metodista de Sao Paulo, Sao Bernardo do Campo, 2021.
url http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/2141
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.program.fl_str_mv 4333470630449360357
dc.relation.confidence.fl_str_mv 500
500
600
600
dc.relation.department.fl_str_mv -7662988059372876986
dc.relation.cnpq.fl_str_mv -4056021055502874573
dc.relation.sponsorship.fl_str_mv -2555911436985713659
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Metodista de Sao Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Comunicacao Social
dc.publisher.initials.fl_str_mv IMS
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Comunicacao Social:Programa de Pos Graduacao em Comunicacao Social
publisher.none.fl_str_mv Universidade Metodista de Sao Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA
instname:Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)
instacron:METODISTA
instname_str Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)
instacron_str METODISTA
institution METODISTA
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA
bitstream.url.fl_str_mv http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/2141/2/LINA+MOREIRA_TESE+2.pdf
http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/2141/1/license.txt
bitstream.checksum.fl_str_mv 4e6f3c0a37ea00669b724d118a791a72
bd3efa91386c1718a7f26a329fdcb468
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA - Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca@metodista.br||erick.roberto@metodista.br
_version_ 1791079570391171072