Cultura empreendedora e inspiração no mercado publicitário: processos comunicacionais nos modelos de negócios inovadores
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA |
Texto Completo: | http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/2141 |
Resumo: | This thesis seeks to understand the discursive construction of advertising business as an innovative activity, which breaks with the tradition of the sector and is associated with the entrepreneurial culture of our time. We start from the assumpt ion that innovation is treated as an inspirational element (CASAQUI, 2017) impregnated with senses of neoliberal culture (DARDOT; LAVAL, 2016), to reconfigure the social imaginary of entrepreneurial advertisers, supposedly more adapted to the spirit of our time (BOLTANSKI; CHIAPELLO, 2009). We rely on the theoretical methodological perspective of the social discourse of the “hegemony of the thinkable” approach (ANGENOT, 2010) to analyze the corpus made up of images photos posted on the social media of adver tising businesses, entrepreneurs and news about them published in media publications advertising. The results point to evidence of a strategy to survive the crisis in the advertising sector based on discursive arrangements structured based on symbolic reso urces of technological culture as a networked work community, flexible working environment, subjectivity management as inspirational elements that contribute to the elaboration of the perception of the new.(AU) |
id |
METO_e4476efdeece1be863d5231b59a05278 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:tahbit.umesp.edu.dti:tede/2141 |
network_acronym_str |
METO |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA |
repository_id_str |
|
spelling |
Casaqui, VanderPassos, Mateus Yuri Ribeiro da SilvaJosgrilberg, Fábio BotelhoTrein, SérgioPetermann, JulianaSilva, Lina Maria Moreira Garai da2021-12-08T14:34:29Z2021-02-23Silva, Lina Maria Moreira Garai da. Cultura empreendedora e inspiração no mercado publicitário: processos comunicacionais nos modelos de negócios inovadores. 2021. 262 folhas. Tese( Comunicacao Social) - Universidade Metodista de Sao Paulo, Sao Bernardo do Campo, 2021.http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/2141This thesis seeks to understand the discursive construction of advertising business as an innovative activity, which breaks with the tradition of the sector and is associated with the entrepreneurial culture of our time. We start from the assumpt ion that innovation is treated as an inspirational element (CASAQUI, 2017) impregnated with senses of neoliberal culture (DARDOT; LAVAL, 2016), to reconfigure the social imaginary of entrepreneurial advertisers, supposedly more adapted to the spirit of our time (BOLTANSKI; CHIAPELLO, 2009). We rely on the theoretical methodological perspective of the social discourse of the “hegemony of the thinkable” approach (ANGENOT, 2010) to analyze the corpus made up of images photos posted on the social media of adver tising businesses, entrepreneurs and news about them published in media publications advertising. The results point to evidence of a strategy to survive the crisis in the advertising sector based on discursive arrangements structured based on symbolic reso urces of technological culture as a networked work community, flexible working environment, subjectivity management as inspirational elements that contribute to the elaboration of the perception of the new.(AU)Esta tese busca compreender a construção discursiva dos negó cios publicit ários como atividade inovadora, que rompe com a tradição do setor e se associa a cultura empreendedora do nosso tempo. Partimos do pressuposto de que a inovaçã o é tratada como um elemento inspiracional (CASAQUI, 2017) impregnada por sentidos da cultura neo liberal (DARDOT; LAVAL, 2016), para reconfigurar o imaginário social dos publicitários empreendedores, supostamente mais adaptados ao espírito do nosso tempo (BOLTANSKI; CHIAPELLO, 2009). Contamos com a perspectiva teórico metodológica do discurso social d a abordagem “hegemonia do pensá vel ” (ANGENOT, 2010) para analisar o corpus constituído por imagens fotos postadas nas mídias sociais dos negó cios publicit ários, dos empreendedores e notícias sobre os mesmos veiculadas em publicações do meio publicitário. O s resultados apontam indícios de uma estratégia de sobrevivê ncia à crise do setor publicitário a partir de arranjos discursivos estruturados a partir de recursos simbólicos da cultura tecnológica como comunidade de trabalho em rede, flexibilização do ambie nte de trabalho, gestão da subjetividade como elementos inspiracionais que contribuem para a elaboração da percepção do novo.(AU)Submitted by Noeme Timbo (noeme.timbo@metodista.br) on 2021-12-08T14:34:29Z No. of bitstreams: 1 LINA MOREIRA_TESE 2.pdf: 7487666 bytes, checksum: 4e6f3c0a37ea00669b724d118a791a72 (MD5)Made available in DSpace on 2021-12-08T14:34:29Z (GMT). No. of bitstreams: 1 LINA MOREIRA_TESE 2.pdf: 7487666 bytes, checksum: 4e6f3c0a37ea00669b724d118a791a72 (MD5) Previous issue date: 2021-02-23Conselho Nacional de Pesquisa e Desenvolvimento Científico e Tecnológico - CNPqapplication/pdfporUniversidade Metodista de Sao PauloComunicacao SocialIMSBrasilComunicacao Social:Programa de Pos Graduacao em Comunicacao SocialComunicação e Discurso; Cultura Empreendedora; Cultura Inspiraçã; Negócio publicitário; InovaçãoCommunication and Discourse; Entrepre neurial Culture; Culture Inspiration; Advertising business; Innovation.CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOCultura empreendedora e inspiração no mercado publicitário: processos comunicacionais nos modelos de negócios inovadoresCulture Entrepreneur And Inspiration in The Advertising Market: Communication Processes in Innovative Business Modelsinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesis4333470630449360357500500600600-7662988059372876986-4056021055502874573-2555911436985713659info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTAinstname:Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)instacron:METODISTAORIGINALLINA MOREIRA_TESE 2.pdfLINA MOREIRA_TESE 2.pdfapplication/pdf7487666http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/2141/2/LINA+MOREIRA_TESE+2.pdf4e6f3c0a37ea00669b724d118a791a72MD52LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-82165http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/2141/1/license.txtbd3efa91386c1718a7f26a329fdcb468MD51tede/21412022-01-12 15:17:29.121oai:tahbit.umesp.edu.dti: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Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.metodista.br/jspui/http://tede.metodista.br/oai/requestbiblioteca@metodista.br||erick.roberto@metodista.bropendoar:2022-01-12T17:17:29Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA - Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Cultura empreendedora e inspiração no mercado publicitário: processos comunicacionais nos modelos de negócios inovadores |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Culture Entrepreneur And Inspiration in The Advertising Market: Communication Processes in Innovative Business Models |
title |
Cultura empreendedora e inspiração no mercado publicitário: processos comunicacionais nos modelos de negócios inovadores |
spellingShingle |
Cultura empreendedora e inspiração no mercado publicitário: processos comunicacionais nos modelos de negócios inovadores Silva, Lina Maria Moreira Garai da Comunicação e Discurso; Cultura Empreendedora; Cultura Inspiraçã; Negócio publicitário; Inovação Communication and Discourse; Entrepre neurial Culture; Culture Inspiration; Advertising business; Innovation. CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
title_short |
Cultura empreendedora e inspiração no mercado publicitário: processos comunicacionais nos modelos de negócios inovadores |
title_full |
Cultura empreendedora e inspiração no mercado publicitário: processos comunicacionais nos modelos de negócios inovadores |
title_fullStr |
Cultura empreendedora e inspiração no mercado publicitário: processos comunicacionais nos modelos de negócios inovadores |
title_full_unstemmed |
Cultura empreendedora e inspiração no mercado publicitário: processos comunicacionais nos modelos de negócios inovadores |
title_sort |
Cultura empreendedora e inspiração no mercado publicitário: processos comunicacionais nos modelos de negócios inovadores |
author |
Silva, Lina Maria Moreira Garai da |
author_facet |
Silva, Lina Maria Moreira Garai da |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Casaqui, Vander |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Passos, Mateus Yuri Ribeiro da Silva |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Josgrilberg, Fábio Botelho |
dc.contributor.referee3.fl_str_mv |
Trein, Sérgio |
dc.contributor.referee4.fl_str_mv |
Petermann, Juliana |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Lina Maria Moreira Garai da |
contributor_str_mv |
Casaqui, Vander Passos, Mateus Yuri Ribeiro da Silva Josgrilberg, Fábio Botelho Trein, Sérgio Petermann, Juliana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Comunicação e Discurso; Cultura Empreendedora; Cultura Inspiraçã; Negócio publicitário; Inovação |
topic |
Comunicação e Discurso; Cultura Empreendedora; Cultura Inspiraçã; Negócio publicitário; Inovação Communication and Discourse; Entrepre neurial Culture; Culture Inspiration; Advertising business; Innovation. CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Communication and Discourse; Entrepre neurial Culture; Culture Inspiration; Advertising business; Innovation. |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
description |
This thesis seeks to understand the discursive construction of advertising business as an innovative activity, which breaks with the tradition of the sector and is associated with the entrepreneurial culture of our time. We start from the assumpt ion that innovation is treated as an inspirational element (CASAQUI, 2017) impregnated with senses of neoliberal culture (DARDOT; LAVAL, 2016), to reconfigure the social imaginary of entrepreneurial advertisers, supposedly more adapted to the spirit of our time (BOLTANSKI; CHIAPELLO, 2009). We rely on the theoretical methodological perspective of the social discourse of the “hegemony of the thinkable” approach (ANGENOT, 2010) to analyze the corpus made up of images photos posted on the social media of adver tising businesses, entrepreneurs and news about them published in media publications advertising. The results point to evidence of a strategy to survive the crisis in the advertising sector based on discursive arrangements structured based on symbolic reso urces of technological culture as a networked work community, flexible working environment, subjectivity management as inspirational elements that contribute to the elaboration of the perception of the new.(AU) |
publishDate |
2021 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-12-08T14:34:29Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2021-02-23 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Silva, Lina Maria Moreira Garai da. Cultura empreendedora e inspiração no mercado publicitário: processos comunicacionais nos modelos de negócios inovadores. 2021. 262 folhas. Tese( Comunicacao Social) - Universidade Metodista de Sao Paulo, Sao Bernardo do Campo, 2021. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/2141 |
identifier_str_mv |
Silva, Lina Maria Moreira Garai da. Cultura empreendedora e inspiração no mercado publicitário: processos comunicacionais nos modelos de negócios inovadores. 2021. 262 folhas. Tese( Comunicacao Social) - Universidade Metodista de Sao Paulo, Sao Bernardo do Campo, 2021. |
url |
http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/2141 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.program.fl_str_mv |
4333470630449360357 |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
500 500 600 600 |
dc.relation.department.fl_str_mv |
-7662988059372876986 |
dc.relation.cnpq.fl_str_mv |
-4056021055502874573 |
dc.relation.sponsorship.fl_str_mv |
-2555911436985713659 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Metodista de Sao Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Comunicacao Social |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
IMS |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Comunicacao Social:Programa de Pos Graduacao em Comunicacao Social |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Metodista de Sao Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA instname:Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA) instacron:METODISTA |
instname_str |
Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA) |
instacron_str |
METODISTA |
institution |
METODISTA |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/2141/2/LINA+MOREIRA_TESE+2.pdf http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/2141/1/license.txt |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
4e6f3c0a37ea00669b724d118a791a72 bd3efa91386c1718a7f26a329fdcb468 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA - Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca@metodista.br||erick.roberto@metodista.br |
_version_ |
1791079570391171072 |