Pressupostos Pedagógicos e Teológicos da EBD da Igreja Batista: Uma Leitura Crítica da Proposta de LÉCIO DORNAS a partir de PAULO FREIRE e JUAN LUIS SEGUNDO.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA |
Texto Completo: | http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/554 |
Resumo: | When we look at the records of Sunday School in Brazil, with exception of the material produced and brought by North American missionaries, until very recently, only one Baptist Brazilian, Lécio Dornas, had produced literature which aided pastors, leaders and teachers in the tough task of Christian teaching. In his trilogy: Help I m a Sunday School Teacher from 1997, Defeating the Sunday School Enemies from 1998 and The New Sunday School, The Usual Sunday School from 2001, Dornas introduces teachers to new possibilities on Sunday School. Nonetheless, in its pedagogical and theological tenets, Dornas proposal shows certain limitations in building a dialogical-liberating educational praxis which responds to contemporary challenges and needs. The proposal of this dissertation is to offer a critical reading of the pedagogical and theological tenets of Lécio Dornas proposal to the Sunday School of the Baptist Church, from the perspective of Paulo Freire and Juan Luis Segundo. Both will unveil a new approach to the Sunday School which intends to establish itself as praxis. |
id |
METO_eda935b5f45385b537591639e122b072 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:tahbit.umesp.edu.dti:tede/554 |
network_acronym_str |
METO |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA |
repository_id_str |
|
spelling |
Sung, Jung MoCPF:21212121212http://lattes.cnpq.br/8882851559809239Silva, Geoval Jacinto daCPF:48484848484http://lattes.cnpq.br/4481033208058329Brito, Enio Jose da CostaCPF:23232323232http://lattes.cnpq.br/4048611047638668CPF:16350137809http://lattes.cnpq.br/2313554905164091Daneluz, Abigail Albuquerque de Souza2016-08-03T12:21:07Z2010-08-172010-05-10DANELUZ, Abigail Albuquerque de Souza. Pedagogical and Theological Tenets of the Baptist Church Sunday School: A Critical Reading of LÉCIO DORNAS Proposal from the Perspective of PAULO FREIRE and JUAN LUIS SEGUNDO.. 2010. 160 f. Dissertação (Mestrado em 1. Ciências Sociais e Religião 2. Literatura e Religião no Mundo Bíblico 3. Práxis Religiosa e Socie) - Universidade Metodista de São Paulo, São Paulo, 2010.http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/554When we look at the records of Sunday School in Brazil, with exception of the material produced and brought by North American missionaries, until very recently, only one Baptist Brazilian, Lécio Dornas, had produced literature which aided pastors, leaders and teachers in the tough task of Christian teaching. In his trilogy: Help I m a Sunday School Teacher from 1997, Defeating the Sunday School Enemies from 1998 and The New Sunday School, The Usual Sunday School from 2001, Dornas introduces teachers to new possibilities on Sunday School. Nonetheless, in its pedagogical and theological tenets, Dornas proposal shows certain limitations in building a dialogical-liberating educational praxis which responds to contemporary challenges and needs. The proposal of this dissertation is to offer a critical reading of the pedagogical and theological tenets of Lécio Dornas proposal to the Sunday School of the Baptist Church, from the perspective of Paulo Freire and Juan Luis Segundo. Both will unveil a new approach to the Sunday School which intends to establish itself as praxis.Quando olhamos o histórico da Escola Bíblica Dominical (EBD) no Brasil, com exceção do material produzido e trazido por missionários estadunidenses, até muito recentemente, apenas um brasileiro batista, Lécio Dornas, produziu literatura que auxiliasse pastores, líderes e professores nesta difícil tarefa da docência cristã. Em sua trilogia: Socorro sou Professor da Escola Dominical de 1997, Vencendo os Inimigos da Escola Dominical de 1998 e A Nova EBD, A EBD de Sempre de 2001, Dornas introduz o docente a novas possibilidades na EBD. Todavia, em seus pressupostos pedagógicos e teológicos, a proposta de Dornas evidencia algumas limitações para a construção de uma práxis educacional dialógico-libertadora que responda às necessidades e desafios contemporâneos. O objetivo desta dissertação é oferecer uma leitura crítica dos pressupostos pedagógicos e teológicos da proposta de Lécio Dornas para a EBD da Igreja Batista a partir de Paulo Freire e Juan Luis Segundo. Ambos revelarão uma nova abordagem para a EBD que pretende constituir-se como práxis.Made available in DSpace on 2016-08-03T12:21:07Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Abigail Daneluz.pdf: 780579 bytes, checksum: bd944bfc67be0de8317205a45f16805a (MD5) Previous issue date: 2010-05-10Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede.metodista.br/jspui/retrieve/2077/Abigail%20Daneluz.pdf.jpgporUniversidade Metodista de São PauloPÓS GRADUAÇÃO EM CIÊNCIAS DA RELIGIÃOUMESPBR1. Ciências Sociais e Religião 2. Literatura e Religião no Mundo Bíblico 3. Práxis Religiosa e SocieEducaçãoTeologiaRevelaçãoEBDIgreja Batista.EducationTheologyRevelationSunday School, Baptist Church.CNPQ::CIENCIAS HUMANASPressupostos Pedagógicos e Teológicos da EBD da Igreja Batista: Uma Leitura Crítica da Proposta de LÉCIO DORNAS a partir de PAULO FREIRE e JUAN LUIS SEGUNDO.Pedagogical and Theological Tenets of the Baptist Church Sunday School: A Critical Reading of LÉCIO DORNAS Proposal from the Perspective of PAULO FREIRE and JUAN LUIS SEGUNDO.info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTAinstname:Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)instacron:METODISTATHUMBNAILAbigail Daneluz.pdf.jpgAbigail Daneluz.pdf.jpgimage/jpeg4489http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/554/3/Abigail+Daneluz.pdf.jpg2fcd13e1fa79ccf993bcdac1d2f639f1MD53TEXTAbigail Daneluz.pdf.txtAbigail Daneluz.pdf.txttext/plain345514http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/554/2/Abigail+Daneluz.pdf.txtfb727ec22d9ec58cd913720db2de6e65MD52ORIGINALAbigail Daneluz.pdfapplication/pdf780579http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/554/1/Abigail+Daneluz.pdfbd944bfc67be0de8317205a45f16805aMD51tede/5542016-08-09 15:16:04.703oai:tahbit.umesp.edu.dti:tede/554Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.metodista.br/jspui/http://tede.metodista.br/oai/requestbiblioteca@metodista.br||erick.roberto@metodista.bropendoar:2016-08-09T18:16:04Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA - Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Pressupostos Pedagógicos e Teológicos da EBD da Igreja Batista: Uma Leitura Crítica da Proposta de LÉCIO DORNAS a partir de PAULO FREIRE e JUAN LUIS SEGUNDO. |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Pedagogical and Theological Tenets of the Baptist Church Sunday School: A Critical Reading of LÉCIO DORNAS Proposal from the Perspective of PAULO FREIRE and JUAN LUIS SEGUNDO. |
title |
Pressupostos Pedagógicos e Teológicos da EBD da Igreja Batista: Uma Leitura Crítica da Proposta de LÉCIO DORNAS a partir de PAULO FREIRE e JUAN LUIS SEGUNDO. |
spellingShingle |
Pressupostos Pedagógicos e Teológicos da EBD da Igreja Batista: Uma Leitura Crítica da Proposta de LÉCIO DORNAS a partir de PAULO FREIRE e JUAN LUIS SEGUNDO. Daneluz, Abigail Albuquerque de Souza Educação Teologia Revelação EBD Igreja Batista. Education Theology Revelation Sunday School, Baptist Church. CNPQ::CIENCIAS HUMANAS |
title_short |
Pressupostos Pedagógicos e Teológicos da EBD da Igreja Batista: Uma Leitura Crítica da Proposta de LÉCIO DORNAS a partir de PAULO FREIRE e JUAN LUIS SEGUNDO. |
title_full |
Pressupostos Pedagógicos e Teológicos da EBD da Igreja Batista: Uma Leitura Crítica da Proposta de LÉCIO DORNAS a partir de PAULO FREIRE e JUAN LUIS SEGUNDO. |
title_fullStr |
Pressupostos Pedagógicos e Teológicos da EBD da Igreja Batista: Uma Leitura Crítica da Proposta de LÉCIO DORNAS a partir de PAULO FREIRE e JUAN LUIS SEGUNDO. |
title_full_unstemmed |
Pressupostos Pedagógicos e Teológicos da EBD da Igreja Batista: Uma Leitura Crítica da Proposta de LÉCIO DORNAS a partir de PAULO FREIRE e JUAN LUIS SEGUNDO. |
title_sort |
Pressupostos Pedagógicos e Teológicos da EBD da Igreja Batista: Uma Leitura Crítica da Proposta de LÉCIO DORNAS a partir de PAULO FREIRE e JUAN LUIS SEGUNDO. |
author |
Daneluz, Abigail Albuquerque de Souza |
author_facet |
Daneluz, Abigail Albuquerque de Souza |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Sung, Jung Mo |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:21212121212 |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8882851559809239 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Silva, Geoval Jacinto da |
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv |
CPF:48484848484 |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4481033208058329 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Brito, Enio Jose da Costa |
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv |
CPF:23232323232 |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4048611047638668 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:16350137809 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2313554905164091 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Daneluz, Abigail Albuquerque de Souza |
contributor_str_mv |
Sung, Jung Mo Silva, Geoval Jacinto da Brito, Enio Jose da Costa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Teologia Revelação EBD Igreja Batista. |
topic |
Educação Teologia Revelação EBD Igreja Batista. Education Theology Revelation Sunday School, Baptist Church. CNPQ::CIENCIAS HUMANAS |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Education Theology Revelation Sunday School, Baptist Church. |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS |
description |
When we look at the records of Sunday School in Brazil, with exception of the material produced and brought by North American missionaries, until very recently, only one Baptist Brazilian, Lécio Dornas, had produced literature which aided pastors, leaders and teachers in the tough task of Christian teaching. In his trilogy: Help I m a Sunday School Teacher from 1997, Defeating the Sunday School Enemies from 1998 and The New Sunday School, The Usual Sunday School from 2001, Dornas introduces teachers to new possibilities on Sunday School. Nonetheless, in its pedagogical and theological tenets, Dornas proposal shows certain limitations in building a dialogical-liberating educational praxis which responds to contemporary challenges and needs. The proposal of this dissertation is to offer a critical reading of the pedagogical and theological tenets of Lécio Dornas proposal to the Sunday School of the Baptist Church, from the perspective of Paulo Freire and Juan Luis Segundo. Both will unveil a new approach to the Sunday School which intends to establish itself as praxis. |
publishDate |
2010 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2010-08-17 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-05-10 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-08-03T12:21:07Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
DANELUZ, Abigail Albuquerque de Souza. Pedagogical and Theological Tenets of the Baptist Church Sunday School: A Critical Reading of LÉCIO DORNAS Proposal from the Perspective of PAULO FREIRE and JUAN LUIS SEGUNDO.. 2010. 160 f. Dissertação (Mestrado em 1. Ciências Sociais e Religião 2. Literatura e Religião no Mundo Bíblico 3. Práxis Religiosa e Socie) - Universidade Metodista de São Paulo, São Paulo, 2010. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/554 |
identifier_str_mv |
DANELUZ, Abigail Albuquerque de Souza. Pedagogical and Theological Tenets of the Baptist Church Sunday School: A Critical Reading of LÉCIO DORNAS Proposal from the Perspective of PAULO FREIRE and JUAN LUIS SEGUNDO.. 2010. 160 f. Dissertação (Mestrado em 1. Ciências Sociais e Religião 2. Literatura e Religião no Mundo Bíblico 3. Práxis Religiosa e Socie) - Universidade Metodista de São Paulo, São Paulo, 2010. |
url |
http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/554 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Metodista de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
PÓS GRADUAÇÃO EM CIÊNCIAS DA RELIGIÃO |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UMESP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
1. Ciências Sociais e Religião 2. Literatura e Religião no Mundo Bíblico 3. Práxis Religiosa e Socie |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Metodista de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA instname:Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA) instacron:METODISTA |
instname_str |
Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA) |
instacron_str |
METODISTA |
institution |
METODISTA |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/554/3/Abigail+Daneluz.pdf.jpg http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/554/2/Abigail+Daneluz.pdf.txt http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/554/1/Abigail+Daneluz.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
2fcd13e1fa79ccf993bcdac1d2f639f1 fb727ec22d9ec58cd913720db2de6e65 bd944bfc67be0de8317205a45f16805a |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA - Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca@metodista.br||erick.roberto@metodista.br |
_version_ |
1791079554518876160 |