Processo de formulação de estratégia competitiva pelo modelo Campos e Armas da Competição (CAC): verificação da sua validade em empresa fabricante de aparelhos de telefonia celular (HANDSETS)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lohmann, Guilherme Garcez
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove
Texto Completo: http://bibliotecatede.uninove.br/tede/handle/tede/658
Resumo: Strategy has a focus on better explaining why companies have different performances and how they obtain competitive advantage. In this context, Dyer e Singh (1998) believe two visions are mainly considered: (1) Industry Structure proposed by Porter (1980), (2) Resource Based-View, developed by the studies of Barney (1991), Dierickx & Cool (1989) and Rumelt (1984). However, recent studies point out that both visions are limited, therefore new studies are being made, one of which is the Campos e Armas da Competição (CAC Model) , which was proposed by Contador (2008), tested and validated in several sectors of the Brazilian economy. Contador concentrated himself in the validation of the CAC Model, but in his model he also proposed a Competitive Strategy Formulation Process which has not been validated so far. Therefore the objective of this study is to verify the validation of the CAC´s Competitive Strategy Formulation Process, through a case study in a large Handset Manufactor, located in the city of São Paulo, Brazil. The methodology is divided in two parts: (1) business competitive strategy formulation process and the definition of the operational competitive strategies through the CAC Model to the studied company, (2) to verify if the studied company´s directors would accept the strategic actions suggested by the CAC Model. Having followed every step conceived by the model this study concluded in favor of the validation of the mentioned process through the CAC model.
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In this context, Dyer e Singh (1998) believe two visions are mainly considered: (1) Industry Structure proposed by Porter (1980), (2) Resource Based-View, developed by the studies of Barney (1991), Dierickx & Cool (1989) and Rumelt (1984). However, recent studies point out that both visions are limited, therefore new studies are being made, one of which is the Campos e Armas da Competição (CAC Model) , which was proposed by Contador (2008), tested and validated in several sectors of the Brazilian economy. Contador concentrated himself in the validation of the CAC Model, but in his model he also proposed a Competitive Strategy Formulation Process which has not been validated so far. Therefore the objective of this study is to verify the validation of the CAC´s Competitive Strategy Formulation Process, through a case study in a large Handset Manufactor, located in the city of São Paulo, Brazil. The methodology is divided in two parts: (1) business competitive strategy formulation process and the definition of the operational competitive strategies through the CAC Model to the studied company, (2) to verify if the studied company´s directors would accept the strategic actions suggested by the CAC Model. Having followed every step conceived by the model this study concluded in favor of the validation of the mentioned process through the CAC model.Explicar as fontes de diferença no desempenho e de vantagem competitiva das organizações têm sido uma tônica no campo da estratégia. Neste contexto, Dyer e Singh (1998) entendem que duas visões se destacam: (1) A da Estrutura da Indústria, associada à Porter (1980) e (2) A Baseada nos Recursos da Empresa (RBV), associada a Barney (1991), Dierickx & Cool (1989) e Rumelt (1984). Contudo, estudos recentes destacam as limitações de ambas visões, o que abriu espaço para estudos alternativos, como o modelo de Campos e Armas da Competição (CAC), proposto por Contador (2008), testado e validado para diversos setores da economia brasileira. Fundamentado na validação do modelo CAC, Contador propôs um processo de formulação de estratégias competitivas que ainda não foi validado. Assim, o objetivo desta dissertação foi verificar a validade do processo de formulação da estratégia competitiva prescrito no CAC, através de um estudo de caso realizado em um fabricante de telefonia celular de grande porte no Brasil, sediado na cidade de São Paulo. A metodologia utilizada pode ser subdividida em duas partes: (1) formulação da estratégia competitiva de negócio e definição das estratégias competitivas operacionais para a empresa em questão (segundo apregoa o CAC), (2) verificação da aceitação destas estratégias pelos gestores desta empresa. Tendo seguido os preceitos enunciados por este modelo, esta pesquisa concluiu pela validação do referido processo segundo o CAC.Made available in DSpace on 2015-04-08T15:35:02Z (GMT). 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