Escalas concorrentes para a mensura????o de personalidade de marca no esporte: um estudo dos clubes de futebol no contexto brasileiro
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove |
Texto Completo: | http://bibliotecatede.uninove.br/handle/tede/1533 |
Resumo: | The positive performance and the success of sports clubs nowadays are not confined to their sports performance, it is also linked to their economic success. The opportunities of a club gains can come from various means, including the association of its brand and their sponsors to marketable products or services. The Personality of the Brand is the relationship between a human personality and a brand personality. It can also be seen as a human personality trait applied to a brand. This study aims to test two scales of measurement of the construct Brand Personality in Sport, the Tsiotsou (2012) and the Schade, Piehler and Burmann (2014), and their influence on declared loyalty and positive word of mouth as dependent variables . Data collection was made through an online survey. To analyze the data it was used Structural Equation Modeling Technique. It was achieved a sample of 301 respondents. It was found that the scale Tsiotsou (2012) gave the best predictive results regarding the dependent variables of the study. It is expected that the results of this study can increase the subject knowledge and be useful to researchers and marketers in the context of sport. |
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The opportunities of a club gains can come from various means, including the association of its brand and their sponsors to marketable products or services. The Personality of the Brand is the relationship between a human personality and a brand personality. It can also be seen as a human personality trait applied to a brand. This study aims to test two scales of measurement of the construct Brand Personality in Sport, the Tsiotsou (2012) and the Schade, Piehler and Burmann (2014), and their influence on declared loyalty and positive word of mouth as dependent variables . Data collection was made through an online survey. To analyze the data it was used Structural Equation Modeling Technique. It was achieved a sample of 301 respondents. It was found that the scale Tsiotsou (2012) gave the best predictive results regarding the dependent variables of the study. It is expected that the results of this study can increase the subject knowledge and be useful to researchers and marketers in the context of sport.O desempenho positivo e o sucesso de clubes esportivos hoje em dia n??o se limitam ?? sua atua????o esportiva, tamb??m est?? ligada ao seu sucesso econ??mico. As oportunidades de ganhos de um clube podem advir de diversos meios, inclusive da associa????o de sua marca e seus patrocinadores a produtos ou servi??os comercializ??veis. A Personalidade de marca ?? a rela????o que se tem entre uma personalidade humana e uma personalidade da marca. Pode ser vista tamb??m como um tra??o de personalidade humana a ser aplicada a uma marca. Esta disserta????o tem como objetivo testar duas escalas de mensura????o do construto Personalidade de Marca no Esporte, a de Tsiotsou (2012) e a de Schade, Piehler e Burmann (2014), e sua influ??ncia sobre lealdade declarada e boca-a-boca positivo como vari??veis dependentes. A coleta de dados foi feita por meio de um survey online. Para analisar os dados foi utilizada a t??cnica de Modelagem de Equa????es Estruturais. Obteve-se uma amostra final de 301 respondentes. Constatou-se que a escala de Tsiotsou (2012) obteve melhores resultados preditivos em rela????o ??s vari??veis dependentes do estudo. Espera-se que os resultados desta pesquisa possam ampliar o conhecimento e que possam ser utilizados por pesquisadores e profissionais de marketing no contexto do esporte.Submitted by Nadir Basilio (nadirsb@uninove.br) on 2016-10-11T15:46:56Z No. of bitstreams: 1 Hermes Augusto Batista Mendes Santos.pdf: 1211077 bytes, checksum: b7c73cd1c9d5430f4314d44bd16c7ef3 (MD5)Made available in DSpace on 2016-10-11T15:46:56Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Hermes Augusto Batista Mendes Santos.pdf: 1211077 bytes, checksum: b7c73cd1c9d5430f4314d44bd16c7ef3 (MD5) Previous issue date: 2015-08-27application/pdfporUniversidade Nove de JulhoPrograma de Mestrado Profissional em Administra????o - Gest??o do EsporteUNINOVEBrasilAdministra????opersonalidade de marcapersonalidade de marca no esporteescalas concorrentesmodelagem de equa????es estruturaiscomportamento do consumidorbrand personalitysports brand personalitycompeting scalesstructural modeling equationsconsumer behaviorADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO DE SETORES ESPECIFICOSEscalas concorrentes para a mensura????o de personalidade de marca no esporte: um estudo dos clubes de futebol no contexto brasileiroCompetitors scales for measurement brand personality in sport: a study of football clubs in the Brazil contextinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-710462410973612412600info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninoveinstname:Universidade Nove de Julho (UNINOVE)instacron:UNINOVEORIGINALHermes Augusto Batista Mendes Santos.pdfHermes Augusto Batista Mendes Santos.pdfapplication/pdf1211077http://localhost:8080/tede/bitstream/tede/1533/2/Hermes+Augusto+Batista+Mendes+Santos.pdfb7c73cd1c9d5430f4314d44bd16c7ef3MD52LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-82165http://localhost:8080/tede/bitstream/tede/1533/1/license.txtbd3efa91386c1718a7f26a329fdcb468MD51tede/15332016-10-11 12:46:56.379oai:localhost: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Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://bibliotecatede.uninove.br/PRIhttp://bibliotecatede.uninove.br/oai/requestbibliotecatede@uninove.br||bibliotecatede@uninove.bropendoar:2016-10-11T15:46:56Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove - Universidade Nove de Julho (UNINOVE)false |
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