Havia uma atitude no meio do caminho! a relação entre engajamento do cliente e as dimensões do comportamento de cocriação de valor no varejo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leandro, Maria Adriana
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove
Texto Completo: http://bibliotecatede.uninove.br/handle/tede/3195
Resumo: Although the number of studies on customer engagement with the brand is increasing, there is still a strong predominance of articles with a conceptual approach, generating the need for empirical research. To address this gap, the objective of this study is to measure the influence of brand engagement antecedents, in addition to the mediation effect of the value co-creation attitude between brand engagement and participation and citizenship behaviors in retail. For this, 288 online interviews were carried out with people who go to a supermarket. Data were analyzed using structural equation modeling with partial least squares estimation (PLS-SEM) in the SmartPLS 4 software. The results suggest that brand engagement and self-congruence with the brand are the dimensions that most explain the brand engagement. The results also show the importance of attitude to mediate the engagement relationship and to influence participation and citizenship behaviors. This study contributes to the evolution of discussions about predictive models of customer behavior, and in practice, this study can help marketing leaders to prioritize engagement and attitude actions, and thus, influence customer behaviors that add value to the brand in the long term. The work concludes with suggestions for future studies seeking to evolve with the theme.
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To address this gap, the objective of this study is to measure the influence of brand engagement antecedents, in addition to the mediation effect of the value co-creation attitude between brand engagement and participation and citizenship behaviors in retail. For this, 288 online interviews were carried out with people who go to a supermarket. Data were analyzed using structural equation modeling with partial least squares estimation (PLS-SEM) in the SmartPLS 4 software. The results suggest that brand engagement and self-congruence with the brand are the dimensions that most explain the brand engagement. The results also show the importance of attitude to mediate the engagement relationship and to influence participation and citizenship behaviors. This study contributes to the evolution of discussions about predictive models of customer behavior, and in practice, this study can help marketing leaders to prioritize engagement and attitude actions, and thus, influence customer behaviors that add value to the brand in the long term. The work concludes with suggestions for future studies seeking to evolve with the theme.Embora seja crescente o número de estudos sobre o engajamento do cliente com a marca, ainda há um forte predomínio de artigos com abordagem conceitual, gerando necessidade de pesquisas empíricas. Para atender essa lacuna, o objetivo desse estudo é mensurar a influência dos antecedentes do engajamento com a marca, além do efeito de mediação da atitude de cocriação de valor entre o engajamento com a marca e os comportamentos de participação e de cidadania no varejo. Para isso, foram realizados 288 questionários on-line respondidos por frequentadores de um supermercado. Os dados foram analisados por meio da modelagem de equação estrutural com estimação de mínimos quadrados parciais (PLS-SEM) no software SmartPLS 4. Os resultados sugerem que o envolvimento e a auto congruência com a marca são as dimensões que mais explicam o engajamento com a marca. Os resultados também mostram a importância da atitude para mediar a relação do engajamento e influenciar os comportamentos de participação e de cidadania. Esse estudo contribui para evolução de discussões sobre modelos preditivos do comportamento dos clientes, e na prática, pode auxiliar os dirigentes de marketing a priorizar ações de engajamento e atitude, e assim, influenciar comportamentos dos clientes que agreguem valor à marca a longo prazo. O trabalho conclui com sugestões de estudos futuros buscando manter a evolução do tema.Submitted by Nadir Basilio (nadirsb@uninove.br) on 2023-09-01T20:23:12Z No. of bitstreams: 1 Maria Adriana Leandro.pdf: 1219930 bytes, checksum: 58d80c5934ce2e1a6fbbb647e55b7dc8 (MD5)Made available in DSpace on 2023-09-01T20:23:12Z (GMT). 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