The displacements of heritage: the heterotopia of the Beijo Eterno

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Valverde, Rodrigo Ramos Hospodar Felippe
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Patryter
DOI: 10.26512/patryter.v5i10.41112
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/patryter/article/view/41112
Resumo: What happens when a monument is moved? This article investigates the controversies about the location of the sculpture Beijo Eterno, by William Zadig. Created on demand by the Liga Nacionalista de São Paulo as a tribute to Olavo Bilac, this sculpture was part of a monument inspired by his poetry. However, between 1922 and 1966, the sculptures of the Monument to Olavo Bilac were repositioned in the city: the Beijo Eterno was placed on Av. Paulista, in the neighborhoods of Cambuci and Pinheiros, on Av. Nove de Julho and in public warehouses until it was finally installed in the Largo de São Francisco. The discomfort involved political, moral and religious elements, making it subject to analysis by Foucault’s notion of heterotopia. The sources are the following periodicals: Folha de São Paulo, O Estado de São Paulo and A Gazeta.
id PATRYTER_f07a762cd28779b63de72d124d6c4fc2
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/41112
network_acronym_str PATRYTER
network_name_str Patryter
spelling The displacements of heritage: the heterotopia of the Beijo EternoLos desplazamientos del patrimonio: la heterotopía del Beijo Eterno.Os deslocamentos do patrimônio, a heterotopia do Beijo EternoBeijo Eterno. São Paulo. Heterotopia. monumento. espaço público.Beijo Eterno. São Paulo. Heterotopia. monumento. espacio público.Beijo Eterno. São Paulo. heterotopia. monument. public space.What happens when a monument is moved? This article investigates the controversies about the location of the sculpture Beijo Eterno, by William Zadig. Created on demand by the Liga Nacionalista de São Paulo as a tribute to Olavo Bilac, this sculpture was part of a monument inspired by his poetry. However, between 1922 and 1966, the sculptures of the Monument to Olavo Bilac were repositioned in the city: the Beijo Eterno was placed on Av. Paulista, in the neighborhoods of Cambuci and Pinheiros, on Av. Nove de Julho and in public warehouses until it was finally installed in the Largo de São Francisco. The discomfort involved political, moral and religious elements, making it subject to analysis by Foucault’s notion of heterotopia. The sources are the following periodicals: Folha de São Paulo, O Estado de São Paulo and A Gazeta.¿Qué pasa cuando se mueve un monumento? Este artículo investiga las controversias sobre la ubicación de la escultura Beijo Eterno, de William Zadig. Creada a petición de la Liga Nacionalista de São Paulo como homenaje a Olavo Bilac, la escultura fue inspirada en su poesía. Sin embargo, entre 1922 y 1966, las esculturas del Monumento a Olavo Bilac fueron reposicionadas en la ciudad: el Beijo Eterno fue colocado en la Avenida Paulista, en los barrios de Cambuci y Pinheiros, en la Avenida Nove de Julho y en almacenes públicos hasta su instalación definitiva en el Largo de São Francisco. El malestar involucró elementos políticos, morales y religiosos, haciéndola sujeta a análisis por la noción de heterotopía de Foucault. Son fuentes de este artículo las publicaciones periódicas: Folha de São Paulo, O Estado de São Paulo y A Gazeta.O que acontece quando um monumento é deslocado? Este artigo investiga as polêmicas sobre a localização da escultura Beijo Eterno, de William Zadig. Criada por demanda da Liga Nacionalista de São Paulo como uma homenagem a Olavo Bilac, esta escultura era inspirada na sua poesia. Porém, entre 1922 e 1966, as esculturas do Monumento a Olavo Bilac foram reposicionadas na cidade: o Beijo Eterno foi colocado na Av. Paulista, nos bairros de Cambuci e Pinheiros, na Av. Nove de Julho e em depósitos públicos até finalmente ser instalado no Largo de São Francisco. O desconforto envolvia elementos políticos, morais e religiosos, tornando passível de uma análise pela noção de heterotopia de Foucault. As fontes deste artigo são os seguintes periódicos: Folha de São Paulo, O Estado de São Paulo e A Gazeta.Grupo de Pesquisas CNPq Cidades e Patrimonialização na América Latina e Caribe - Programa de Pós-graduaçao em Geografia/UnB2022-07-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/patryter/article/view/4111210.26512/patryter.v5i10.41112PatryTer; Vol. 5 Núm. 10 (2022); 19-31PatryTer; v. 5 n. 10 (2022); 19-312595-016910.26512/patryter.v5i10reponame:Patryterinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/patryter/article/view/41112/33802Copyright (c) 2022 PatryTerhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessValverde, Rodrigo Ramos Hospodar Felippe2022-12-03T17:51:44Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/41112Revistahttp://periodicos.unb.br/index.php/patryterPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/patryter/oairevistapatryter@gmail.com || portaldeperiodicos@bce.unb.br2595-01692595-0169opendoar:2022-12-03T17:51:44Patryter - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv The displacements of heritage: the heterotopia of the Beijo Eterno
Los desplazamientos del patrimonio: la heterotopía del Beijo Eterno.
Os deslocamentos do patrimônio, a heterotopia do Beijo Eterno
title The displacements of heritage: the heterotopia of the Beijo Eterno
spellingShingle The displacements of heritage: the heterotopia of the Beijo Eterno
The displacements of heritage: the heterotopia of the Beijo Eterno
Valverde, Rodrigo Ramos Hospodar Felippe
Beijo Eterno. São Paulo. Heterotopia. monumento. espaço público.
Beijo Eterno. São Paulo. Heterotopia. monumento. espacio público.
Beijo Eterno. São Paulo. heterotopia. monument. public space.
Valverde, Rodrigo Ramos Hospodar Felippe
Beijo Eterno. São Paulo. Heterotopia. monumento. espaço público.
Beijo Eterno. São Paulo. Heterotopia. monumento. espacio público.
Beijo Eterno. São Paulo. heterotopia. monument. public space.
title_short The displacements of heritage: the heterotopia of the Beijo Eterno
title_full The displacements of heritage: the heterotopia of the Beijo Eterno
title_fullStr The displacements of heritage: the heterotopia of the Beijo Eterno
The displacements of heritage: the heterotopia of the Beijo Eterno
title_full_unstemmed The displacements of heritage: the heterotopia of the Beijo Eterno
The displacements of heritage: the heterotopia of the Beijo Eterno
title_sort The displacements of heritage: the heterotopia of the Beijo Eterno
author Valverde, Rodrigo Ramos Hospodar Felippe
author_facet Valverde, Rodrigo Ramos Hospodar Felippe
Valverde, Rodrigo Ramos Hospodar Felippe
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Valverde, Rodrigo Ramos Hospodar Felippe
dc.subject.por.fl_str_mv Beijo Eterno. São Paulo. Heterotopia. monumento. espaço público.
Beijo Eterno. São Paulo. Heterotopia. monumento. espacio público.
Beijo Eterno. São Paulo. heterotopia. monument. public space.
topic Beijo Eterno. São Paulo. Heterotopia. monumento. espaço público.
Beijo Eterno. São Paulo. Heterotopia. monumento. espacio público.
Beijo Eterno. São Paulo. heterotopia. monument. public space.
description What happens when a monument is moved? This article investigates the controversies about the location of the sculpture Beijo Eterno, by William Zadig. Created on demand by the Liga Nacionalista de São Paulo as a tribute to Olavo Bilac, this sculpture was part of a monument inspired by his poetry. However, between 1922 and 1966, the sculptures of the Monument to Olavo Bilac were repositioned in the city: the Beijo Eterno was placed on Av. Paulista, in the neighborhoods of Cambuci and Pinheiros, on Av. Nove de Julho and in public warehouses until it was finally installed in the Largo de São Francisco. The discomfort involved political, moral and religious elements, making it subject to analysis by Foucault’s notion of heterotopia. The sources are the following periodicals: Folha de São Paulo, O Estado de São Paulo and A Gazeta.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/patryter/article/view/41112
10.26512/patryter.v5i10.41112
url https://periodicos.unb.br/index.php/patryter/article/view/41112
identifier_str_mv 10.26512/patryter.v5i10.41112
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/patryter/article/view/41112/33802
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 PatryTer
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 PatryTer
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Grupo de Pesquisas CNPq Cidades e Patrimonialização na América Latina e Caribe - Programa de Pós-graduaçao em Geografia/UnB
publisher.none.fl_str_mv Grupo de Pesquisas CNPq Cidades e Patrimonialização na América Latina e Caribe - Programa de Pós-graduaçao em Geografia/UnB
dc.source.none.fl_str_mv PatryTer; Vol. 5 Núm. 10 (2022); 19-31
PatryTer; v. 5 n. 10 (2022); 19-31
2595-0169
10.26512/patryter.v5i10
reponame:Patryter
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Patryter
collection Patryter
repository.name.fl_str_mv Patryter - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv revistapatryter@gmail.com || portaldeperiodicos@bce.unb.br
_version_ 1822180301135151104
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.26512/patryter.v5i10.41112