INTERNET AND SOCIAL REPRESENTATIONS: A STUDY ON THE #POBRE HASHTAG ON TWITTER
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Panorama (Goiânia. Online) |
Texto Completo: | https://seer.pucgoias.edu.br/index.php/panorama/article/view/13556 |
Resumo: | This article focuses on the social representations identified in the use of the hashtag #pobre on Twitter in 2018, 2019, 2020 and 2021. The development of the study is supported by theoretical studies on the internet, social representations, and poverty. To this end, the research employs methodologically a bibliographical research (MARTINS, 2016), as the collection, treatment and analysis of the data was carried out with the KDD method (Knowledge Discovery in Databases) (FAYYAD; PIATETSKY-SHAPIRO; SMITH, 1996). The textual corpus was analyzed using a word cloud. The main results demonstrate that social representations are linked to the discourses of financial institutions and to the antagonism between rich and poor. |
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INTERNET AND SOCIAL REPRESENTATIONS: A STUDY ON THE #POBRE HASHTAG ON TWITTERINTERNET Y REPRESENTACIONES SOCIALES: : UN ESTUDIO SOBRE EL HASHTAG #POOR EN TWITTERINTERNET E REPRESENTAÇÕES SOCIAIS: UM ESTUDO SOBRE A HASHTAG #POBRE NO TWITTERinternetsocial representationscitizenshippovertytwitterinternetrepresentaciones socialesciudadaníapobrezatwitterinternetrepresentações sociaiscidadaniapobrezatwitterThis article focuses on the social representations identified in the use of the hashtag #pobre on Twitter in 2018, 2019, 2020 and 2021. The development of the study is supported by theoretical studies on the internet, social representations, and poverty. To this end, the research employs methodologically a bibliographical research (MARTINS, 2016), as the collection, treatment and analysis of the data was carried out with the KDD method (Knowledge Discovery in Databases) (FAYYAD; PIATETSKY-SHAPIRO; SMITH, 1996). The textual corpus was analyzed using a word cloud. The main results demonstrate that social representations are linked to the discourses of financial institutions and to the antagonism between rich and poor.El tema de este artículo son las representaciones sociales identificadas en el uso del hashtag #pobre, en Twitter, en los años 2018, 2019, 2020 y 2021. El desarrollo del estudio se sustenta en estudios teóricos sobre internet, representaciones sociales y pobreza. Para ello, metodológicamente, la investigación se utilizó de una investigación bibliográfica (MARTINS, 2016) y la recolección, tratamiento y análisis de los datos fue realizada con el método KDD (Knowledge Discovery in Databases, en inglés, y Descubrimiento de Conocimiento en Bases de Datos, en español) (FAYYAD; PIATETSKY-SHAPIRO; SMYTH, 1996). El corpus textual fue analizado mediante la visualización de nubes de palabras. Los principales resultados demuestran que las representaciones sociales están vinculadas a los discursos de instituciones financieras y al antagonismo entre rico y pobre.O tema deste artigo são as representações sociais identificadas no uso da hashtag #pobre, no Twitter, nos anos de 2018, 2019, 2020 e 2021. O desenvolvimento do estudo é amparado pelos estudos teóricos sobre a internet, as representações sociais e a pobreza. Para tanto, metodologicamente, a pesquisa fez uso de uma pesquisa bibliográfica (MARTINS, 2016) e a coleta, o tratamento e a análise dos dados foi realizada com o método KDD (Knowledge Discovery in Databases, em inglês, e Descoberta de Conhecimento em Bases de Dados, em português) (FAYYAD; PIATETSKY-SHAPIRO; SMYTH, 1996). O corpus textual foi analisado por meio da visualização de nuvem de palavras . Os principais resultados demonstram que as representações sociais são vinculadas aos discursos de instituições financeiras e ao antagonismo entre rico e pobre.Editora da Pontifícia Universidade Católica de Goiás2023-11-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.pucgoias.edu.br/index.php/panorama/article/view/1355610.18224/pan.v13i1.13556Revista Panorama - Social Communication Magazine; Vol. 13 No. 1 (2023): Foco na informação: conteúdo, memória e história; 12-17Revista Panorama - Revista de Comunicación Social; Vol. 13 Núm. 1 (2023): Foco na informação: conteúdo, memória e história; 12-17Revista Panorama - Revista de Comunicação Social; v. 13 n. 1 (2023): Foco na informação: conteúdo, memória e história; 12-172237-108710.18224/pan.v13i1reponame:Panorama (Goiânia. Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO)instacron:PUC_GOporhttps://seer.pucgoias.edu.br/index.php/panorama/article/view/13556/6440Copyright (c) 2023 Rhayssa Fernandes Mendonça, Douglas Farias Cordeiro http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFernandes Mendonça, RhayssaFarias Cordeiro , Douglas2023-11-01T19:06:11Zoai:ojs2.seer.pucgoias.edu.br:article/13556Revistahttp://seer.pucgoias.edu.br/index.php/panorama/indexPUBhttp://seer.pucgoias.edu.br/index.php/panorama/oai||panorama@pucgoias.edu.br|| lucajor@gmail.com2237-10872236-1685opendoar:2023-11-01T19:06:11Panorama (Goiânia. Online) - Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO)false |
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