The developmental approach for early intervention in autism

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: LAMPREIA, Carolina
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos de Psicologia (Campinas)
Texto Completo: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6844
Resumo: Early intervention in autism has become possible as a result of early identification. The developmental approach tries to understand the pervasive impairment of the developmental process in autism. The objective of this article is to analyze some early intervention programs that adopt this approach. The different programs main characteristics are presented by the five most important areas: nonverbal communication, imitation, sensory processing, peer play and family. In conclusion, results concerning treatments effectiveness are commented.
id PUC_CAMP-3_38f7059ea5fb151a2f80f9e2aa063062
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/6844
network_acronym_str PUC_CAMP-3
network_name_str Estudos de Psicologia (Campinas)
repository_id_str
spelling The developmental approach for early intervention in autismA perspectiva desenvolvimentista para a intervenção precoce no autismocrianças autistas intervenção precoce desenvolvimento infantilautistic childrenearly interventionchildhood developmentEarly intervention in autism has become possible as a result of early identification. The developmental approach tries to understand the pervasive impairment of the developmental process in autism. The objective of this article is to analyze some early intervention programs that adopt this approach. The different programs main characteristics are presented by the five most important areas: nonverbal communication, imitation, sensory processing, peer play and family. In conclusion, results concerning treatments effectiveness are commented.A intervenção precoce no autismo tem-se tornado possível graças a sua identificação cada vez mais cedo. A abordagem desenvolvimentista caracteriza-se por procurar compreender os desvios do desenvolvimento da criança autista, a partir do desenvolvimento típico. O objetivo deste artigo é analisar alguns programas de intervenção precoce que seguem a perspectiva desenvolvimentista. Em seguida, são apresentadas cinco áreas consideradas fundamentais pelos diferentes programas que seguem essa orientação: comunicação não verbal, imitação, processamento sensorial, jogo com pares e família. Na conclusão, são comentados os resultados relativos à eficácia dos tratamentos.Núcleo de Editoração - PUC-Campinas2007-03-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigosapplication/pdfhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6844Psychological Studies; Vol. 24 No. 1 (2007): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; Vol. 24 Núm. 1 (2007): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; v. 24 n. 1 (2007): Estudos de Psicologia (Campinas)1982-0275reponame:Estudos de Psicologia (Campinas)instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)instacron:PUC_CAMPporhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6844/4463Copyright (c) 2022 Carolina LAMPREIAhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLAMPREIA, Carolina 2024-05-06T13:06:00Zoai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/6844Revistahttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudosPRIhttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudos/oaisbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br1982-02750103-166Xopendoar:2024-05-06T13:06Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)false
dc.title.none.fl_str_mv The developmental approach for early intervention in autism
A perspectiva desenvolvimentista para a intervenção precoce no autismo
title The developmental approach for early intervention in autism
spellingShingle The developmental approach for early intervention in autism
LAMPREIA, Carolina
crianças autistas
intervenção precoce
desenvolvimento infantil
autistic children
early intervention
childhood development
title_short The developmental approach for early intervention in autism
title_full The developmental approach for early intervention in autism
title_fullStr The developmental approach for early intervention in autism
title_full_unstemmed The developmental approach for early intervention in autism
title_sort The developmental approach for early intervention in autism
author LAMPREIA, Carolina
author_facet LAMPREIA, Carolina
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv LAMPREIA, Carolina
dc.subject.por.fl_str_mv crianças autistas
intervenção precoce
desenvolvimento infantil
autistic children
early intervention
childhood development
topic crianças autistas
intervenção precoce
desenvolvimento infantil
autistic children
early intervention
childhood development
description Early intervention in autism has become possible as a result of early identification. The developmental approach tries to understand the pervasive impairment of the developmental process in autism. The objective of this article is to analyze some early intervention programs that adopt this approach. The different programs main characteristics are presented by the five most important areas: nonverbal communication, imitation, sensory processing, peer play and family. In conclusion, results concerning treatments effectiveness are commented.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-03-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigos
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6844
url https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6844
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6844/4463
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Carolina LAMPREIA
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Carolina LAMPREIA
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Editoração - PUC-Campinas
publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Editoração - PUC-Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Psychological Studies; Vol. 24 No. 1 (2007): Estudos de Psicologia (Campinas)
Estudos de Psicologia; Vol. 24 Núm. 1 (2007): Estudos de Psicologia (Campinas)
Estudos de Psicologia; v. 24 n. 1 (2007): Estudos de Psicologia (Campinas)
1982-0275
reponame:Estudos de Psicologia (Campinas)
instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
instacron:PUC_CAMP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
instacron_str PUC_CAMP
institution PUC_CAMP
reponame_str Estudos de Psicologia (Campinas)
collection Estudos de Psicologia (Campinas)
repository.name.fl_str_mv Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
repository.mail.fl_str_mv sbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br
_version_ 1799126016368574464