The importance of the concept perezhivanie in the constitution of transformative agent

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: LIBERALI, Fernanda Coelho
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: FUGA, Valdite Pereira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos de Psicologia (Campinas)
Texto Completo: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7468
Resumo: This article discusses the importance of the concept of perezhivanie in order to rethink the subjects’ development  as transformative agents, who can trigger transformations in the collective context. To do so, it intersects studies ofmobility and repertoire, based on Applied Linguistics, with the Vygotskian concept of perezhivanie aiming to expand the understanding of how the subjects’ development is carried out. Thus, it starts with the construction of recurrent semiotic resources, bearing in mind the lived perezhivanii that are recovered as invoked stories for the construction of new ways of being and acting. In teaching-learning contexts, this concept seems to acquire an essential role.
id PUC_CAMP-3_3926307d7bdc690125d9c01076042ae2
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/7468
network_acronym_str PUC_CAMP-3
network_name_str Estudos de Psicologia (Campinas)
repository_id_str
spelling The importance of the concept perezhivanie in the constitution of transformative agentA importância do conceito de perejivanie na constituição de agentes transformadoresAgentDevelopmentMobilityPerezhivanieRepertoryAgenteDesenvolvimentoMobilidadePerejivanieRepertórioThis article discusses the importance of the concept of perezhivanie in order to rethink the subjects’ development  as transformative agents, who can trigger transformations in the collective context. To do so, it intersects studies ofmobility and repertoire, based on Applied Linguistics, with the Vygotskian concept of perezhivanie aiming to expand the understanding of how the subjects’ development is carried out. Thus, it starts with the construction of recurrent semiotic resources, bearing in mind the lived perezhivanii that are recovered as invoked stories for the construction of new ways of being and acting. In teaching-learning contexts, this concept seems to acquire an essential role.Este artigo discute a importância do conceito de perejivanie para repensar o desenvolvimento dos sujeitos como agentes transformadores, que possam desencadear mudanças no âmbito do coletivo. Para tal, entrelaça estudos sobre mobilidade e repertório, com base na Linguística Aplicada, ao conceito vigotskiano de perejivanie, com o intuito de expandir a compreensão de como se processa o desenvolvimento dos sujeitos. Assim, parte da construção de recursos semióticos reiteráveis, tendo em vista as perejivanie vividas e recuperadas como histórias invocadas para a construção de novasformas de ser e agir. Em contextos ensino-aprendizagem, esse conceito parece assumir um papel central.Núcleo de Editoração - PUC-Campinas2023-02-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7468Psychological Studies; Vol. 35 No. 4 (2018): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; Vol. 35 Núm. 4 (2018): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; v. 35 n. 4 (2018): Estudos de Psicologia (Campinas)1982-0275reponame:Estudos de Psicologia (Campinas)instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)instacron:PUC_CAMPporhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7468/5022Copyright (c) 2023 Fernanda Coelho LIBERALI, Valdite Pereira FUGAhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLIBERALI, Fernanda CoelhoFUGA, Valdite Pereira2023-02-24T15:25:18Zoai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/7468Revistahttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudosPRIhttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudos/oaisbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br1982-02750103-166Xopendoar:2023-02-24T15:25:18Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)false
dc.title.none.fl_str_mv The importance of the concept perezhivanie in the constitution of transformative agent
A importância do conceito de perejivanie na constituição de agentes transformadores
title The importance of the concept perezhivanie in the constitution of transformative agent
spellingShingle The importance of the concept perezhivanie in the constitution of transformative agent
LIBERALI, Fernanda Coelho
Agent
Development
Mobility
Perezhivanie
Repertory
Agente
Desenvolvimento
Mobilidade
Perejivanie
Repertório
title_short The importance of the concept perezhivanie in the constitution of transformative agent
title_full The importance of the concept perezhivanie in the constitution of transformative agent
title_fullStr The importance of the concept perezhivanie in the constitution of transformative agent
title_full_unstemmed The importance of the concept perezhivanie in the constitution of transformative agent
title_sort The importance of the concept perezhivanie in the constitution of transformative agent
author LIBERALI, Fernanda Coelho
author_facet LIBERALI, Fernanda Coelho
FUGA, Valdite Pereira
author_role author
author2 FUGA, Valdite Pereira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv LIBERALI, Fernanda Coelho
FUGA, Valdite Pereira
dc.subject.por.fl_str_mv Agent
Development
Mobility
Perezhivanie
Repertory
Agente
Desenvolvimento
Mobilidade
Perejivanie
Repertório
topic Agent
Development
Mobility
Perezhivanie
Repertory
Agente
Desenvolvimento
Mobilidade
Perejivanie
Repertório
description This article discusses the importance of the concept of perezhivanie in order to rethink the subjects’ development  as transformative agents, who can trigger transformations in the collective context. To do so, it intersects studies ofmobility and repertoire, based on Applied Linguistics, with the Vygotskian concept of perezhivanie aiming to expand the understanding of how the subjects’ development is carried out. Thus, it starts with the construction of recurrent semiotic resources, bearing in mind the lived perezhivanii that are recovered as invoked stories for the construction of new ways of being and acting. In teaching-learning contexts, this concept seems to acquire an essential role.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-02-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7468
url https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7468
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7468/5022
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Fernanda Coelho LIBERALI, Valdite Pereira FUGA
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Fernanda Coelho LIBERALI, Valdite Pereira FUGA
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Editoração - PUC-Campinas
publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Editoração - PUC-Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Psychological Studies; Vol. 35 No. 4 (2018): Estudos de Psicologia (Campinas)
Estudos de Psicologia; Vol. 35 Núm. 4 (2018): Estudos de Psicologia (Campinas)
Estudos de Psicologia; v. 35 n. 4 (2018): Estudos de Psicologia (Campinas)
1982-0275
reponame:Estudos de Psicologia (Campinas)
instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
instacron:PUC_CAMP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
instacron_str PUC_CAMP
institution PUC_CAMP
reponame_str Estudos de Psicologia (Campinas)
collection Estudos de Psicologia (Campinas)
repository.name.fl_str_mv Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
repository.mail.fl_str_mv sbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br
_version_ 1799126018571632640