A PSYCHOLOGICAL APPROACH TO THE UNDERSTANDING CLASSROOM DISRUPTIVE BEHAVIOR
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2001 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos de Psicologia (Campinas) |
Texto Completo: | https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6611 |
Resumo: | ln the last decades parents, teachers and educators in general have been feeling an increasing concern about students disruptive behaviour in schools. Underlying these concerns are the growing number of students with disruptive behaviour, the severity of these behaviours, and their manifestation in ever younger pupils. This artic/e presents a descriptive and exploratory study designed to explore teachers' conceptions of classroom disruption. A set of situations containing classroom disruptive behaviours were created and /ater presented to teachers of grades seven to nine in schools of Ponta Delgada, Açores. We aimed at finding out which of these situations teachers considered more severe in terms of disruption, which factors they believed were more influentia/, and what kind of interventions they considered more appropriate to dea/ with those situations. |
id |
PUC_CAMP-3_576337cdd962fa8c781d2d473151dc7e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/6611 |
network_acronym_str |
PUC_CAMP-3 |
network_name_str |
Estudos de Psicologia (Campinas) |
repository_id_str |
|
spelling |
A PSYCHOLOGICAL APPROACH TO THE UNDERSTANDING CLASSROOM DISRUPTIVE BEHAVIOR Contributos da psicologia para o estudo da indisciplina na sala de aulaIndisciplina em sala de aulacomportamento escolaravaliação do professorClassroom disruptive behaviorbehavior in schoolteacher's evaluationln the last decades parents, teachers and educators in general have been feeling an increasing concern about students disruptive behaviour in schools. Underlying these concerns are the growing number of students with disruptive behaviour, the severity of these behaviours, and their manifestation in ever younger pupils. This artic/e presents a descriptive and exploratory study designed to explore teachers' conceptions of classroom disruption. A set of situations containing classroom disruptive behaviours were created and /ater presented to teachers of grades seven to nine in schools of Ponta Delgada, Açores. We aimed at finding out which of these situations teachers considered more severe in terms of disruption, which factors they believed were more influentia/, and what kind of interventions they considered more appropriate to dea/ with those situations.As preocupações de professores, pais e educadores em geral relativamente ao comportamento escolar dos alunos têm-se acentuado consideravelmente nas últimas duas décadas. Algumas das razões em que assentam tais preocupações atêm-se ao aumento significativo do número de alunos que apresentam comportamento escolar desviante, à gravidade desses mesmos comportamentos e ao seu aparecimento em populações escolares cada vez mais jovens. Neste trabalho é apresentado um estudo que, numa perspectiva descritiva e exploratória, pretendeu conhecer a opinião de professores sobre os problemas de comportamento na sala de aula. Concebeu-se, a partir de um primeiro levantamento, algumas situações de desvio em classe, submetendo-as, depois, ao julgamento de professores do 3º ciclo de escolas secundárias de Ponta Delgada, Açores. Pretendeu-se, assim, conhecer as situações de desvio a que esses professores atribuíam maior gravidade, os factores que acreditavam constituir agentes facilitadores da indisciplina na sala de aula e os tipos de intervenções que consideravam mais eficazes na resolução dessas situações. Na opinião dos professores inquiridos: a) as situações mais graves são as que contêm um elemento de agressividade, especialmente se o mesmo é direccionado para o professor; b) a personalidade do aluno é a principal causa das situações de disrupção; c) a prevenção e a superação de situações de indisciplina na sala de aula passa, em primeiro lugar, por uma intervenção focalizada no aluno.Núcleo de Editoração - PUC-Campinas2001-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigosapplication/pdfhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6611Psychological Studies; Vol. 18 No. 1 (2001): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; Vol. 18 Núm. 1 (2001): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; v. 18 n. 1 (2001): Estudos de Psicologia (Campinas)1982-0275reponame:Estudos de Psicologia (Campinas)instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)instacron:PUC_CAMPporhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6611/4254Copyright (c) 2022 Suzana Nunes CALDEIRA, Isabel Estrela REGOhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCALDEIRA, Suzana NunesREGO, Isabel Estrela 2024-04-30T14:44:39Zoai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/6611Revistahttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudosPRIhttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudos/oaisbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br1982-02750103-166Xopendoar:2024-04-30T14:44:39Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A PSYCHOLOGICAL APPROACH TO THE UNDERSTANDING CLASSROOM DISRUPTIVE BEHAVIOR Contributos da psicologia para o estudo da indisciplina na sala de aula |
title |
A PSYCHOLOGICAL APPROACH TO THE UNDERSTANDING CLASSROOM DISRUPTIVE BEHAVIOR |
spellingShingle |
A PSYCHOLOGICAL APPROACH TO THE UNDERSTANDING CLASSROOM DISRUPTIVE BEHAVIOR CALDEIRA, Suzana Nunes Indisciplina em sala de aula comportamento escolar avaliação do professor Classroom disruptive behavior behavior in school teacher's evaluation |
title_short |
A PSYCHOLOGICAL APPROACH TO THE UNDERSTANDING CLASSROOM DISRUPTIVE BEHAVIOR |
title_full |
A PSYCHOLOGICAL APPROACH TO THE UNDERSTANDING CLASSROOM DISRUPTIVE BEHAVIOR |
title_fullStr |
A PSYCHOLOGICAL APPROACH TO THE UNDERSTANDING CLASSROOM DISRUPTIVE BEHAVIOR |
title_full_unstemmed |
A PSYCHOLOGICAL APPROACH TO THE UNDERSTANDING CLASSROOM DISRUPTIVE BEHAVIOR |
title_sort |
A PSYCHOLOGICAL APPROACH TO THE UNDERSTANDING CLASSROOM DISRUPTIVE BEHAVIOR |
author |
CALDEIRA, Suzana Nunes |
author_facet |
CALDEIRA, Suzana Nunes REGO, Isabel Estrela |
author_role |
author |
author2 |
REGO, Isabel Estrela |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
CALDEIRA, Suzana Nunes REGO, Isabel Estrela |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Indisciplina em sala de aula comportamento escolar avaliação do professor Classroom disruptive behavior behavior in school teacher's evaluation |
topic |
Indisciplina em sala de aula comportamento escolar avaliação do professor Classroom disruptive behavior behavior in school teacher's evaluation |
description |
ln the last decades parents, teachers and educators in general have been feeling an increasing concern about students disruptive behaviour in schools. Underlying these concerns are the growing number of students with disruptive behaviour, the severity of these behaviours, and their manifestation in ever younger pupils. This artic/e presents a descriptive and exploratory study designed to explore teachers' conceptions of classroom disruption. A set of situations containing classroom disruptive behaviours were created and /ater presented to teachers of grades seven to nine in schools of Ponta Delgada, Açores. We aimed at finding out which of these situations teachers considered more severe in terms of disruption, which factors they believed were more influentia/, and what kind of interventions they considered more appropriate to dea/ with those situations. |
publishDate |
2001 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2001-04-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigos |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6611 |
url |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6611 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6611/4254 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Suzana Nunes CALDEIRA, Isabel Estrela REGO https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Suzana Nunes CALDEIRA, Isabel Estrela REGO https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Núcleo de Editoração - PUC-Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Núcleo de Editoração - PUC-Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Psychological Studies; Vol. 18 No. 1 (2001): Estudos de Psicologia (Campinas) Estudos de Psicologia; Vol. 18 Núm. 1 (2001): Estudos de Psicologia (Campinas) Estudos de Psicologia; v. 18 n. 1 (2001): Estudos de Psicologia (Campinas) 1982-0275 reponame:Estudos de Psicologia (Campinas) instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) instacron:PUC_CAMP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) |
instacron_str |
PUC_CAMP |
institution |
PUC_CAMP |
reponame_str |
Estudos de Psicologia (Campinas) |
collection |
Estudos de Psicologia (Campinas) |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) |
repository.mail.fl_str_mv |
sbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br |
_version_ |
1799126015286444032 |