Desempenho escolar ao término do ensino fundamental I: contribuições da inteligência, linguagem e funções executivas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: DIAS, Natália Martins
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: SEABRA, Alessandra Gotuzo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Estudos de Psicologia (Campinas)
Texto Completo: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7679
Resumo: There are several variables that are associated with and that can influence school performance. The present study investigated the following: 1) the relationship between school performance and intelligence, language, and executive functions; 2) explanatory models for school performance. A total of 87 students in 5th grade of elementary school, attending a public school in São Paulo State, Brazil (mean age = 9.72, standard deviation = 0.58), participated in this study. The participants were evaluated in terms of intelligence, language (phonological awareness and vocabulary), and executive functions (attention, cognitive flexibility, and working memory). Bimonthly grades were collected at the end of the school year. Results revealed significant correlations between school performance and all measures, except for attention. Students’ performance on the cognitive tests explained up to 66% of their grades. Intelligence, language, and executive functions are associated with school performance, but language and executive functions, especially cognitive flexibility, can be considered as stronger predictors of performance in 5th grade. These findings can assist in the design and implementation of intervention programs to promote these skills.
id PUC_CAMP-3_89ed491202f1ecd072537d05fb711f0a
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/7679
network_acronym_str PUC_CAMP-3
network_name_str Estudos de Psicologia (Campinas)
repository_id_str
spelling Desempenho escolar ao término do ensino fundamental I: contribuições da inteligência, linguagem e funções executivasSchool performance at the end of elementary school: Contributions of intelligence, language, and executive functionsCognitionEducationEvaluationLearningCogniçãoEducaçãoAvaliaçãoAprendizagemThere are several variables that are associated with and that can influence school performance. The present study investigated the following: 1) the relationship between school performance and intelligence, language, and executive functions; 2) explanatory models for school performance. A total of 87 students in 5th grade of elementary school, attending a public school in São Paulo State, Brazil (mean age = 9.72, standard deviation = 0.58), participated in this study. The participants were evaluated in terms of intelligence, language (phonological awareness and vocabulary), and executive functions (attention, cognitive flexibility, and working memory). Bimonthly grades were collected at the end of the school year. Results revealed significant correlations between school performance and all measures, except for attention. Students’ performance on the cognitive tests explained up to 66% of their grades. Intelligence, language, and executive functions are associated with school performance, but language and executive functions, especially cognitive flexibility, can be considered as stronger predictors of performance in 5th grade. These findings can assist in the design and implementation of intervention programs to promote these skills.  Diversas variáveis estão associadas e podem influenciar o desempenho escolar. Este estudo investigou: 1) a relação entre desempenho escolar e inteligência, linguagem e funções executivas; e 2) modelos explicativos do desempenho escolar. Participaram 87 estudantes do 5º ano do ensino fundamental de uma escola pública do Estado de São Paulo (idade média = 9,72; desvio-padrão = 0,58), avaliadas em inteligência, linguagem (consciência fonológica e vocabulário) e funções executivas (atenção, flexibilidade, memória de trabalho). As notas bimestrais dos estudantes foram recolhidas ao término do ano letivo. Resultados revelaram correlações significativas entre desempenho escolar e todas as medidas, exceto atenção. Os desempenhos nos testes cognitivos explicaram até 66% das notas escolares das crianças. Inteligência, linguagem e funções executivas relacionaram-se ao desempenho escolar, porém linguagem e funções executivas, especialmente a flexibilidade, podem ser considerados como preditores importantes na compreensão do desempenho de estudantes do 5º ano. Implicações incluem a avaliação e delimitação de intervenções para promoção dessas habilidades.Núcleo de Editoração - PUC-Campinas2023-03-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7679Psychological Studies; Vol. 34 No. 2 (2017): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; Vol. 34 Núm. 2 (2017): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; v. 34 n. 2 (2017): Estudos de Psicologia (Campinas)1982-0275reponame:Estudos de Psicologia (Campinas)instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)instacron:PUC_CAMPenghttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7679/5216Copyright (c) 2023 Natália Martins DIAS, Alessandra Gotuzo SEABRAhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDIAS, Natália MartinsSEABRA, Alessandra Gotuzo2023-03-08T15:26:19Zoai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/7679Revistahttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudosPRIhttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudos/oaisbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br1982-02750103-166Xopendoar:2023-03-08T15:26:19Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)false
dc.title.none.fl_str_mv Desempenho escolar ao término do ensino fundamental I: contribuições da inteligência, linguagem e funções executivas
School performance at the end of elementary school: Contributions of intelligence, language, and executive functions
title Desempenho escolar ao término do ensino fundamental I: contribuições da inteligência, linguagem e funções executivas
spellingShingle Desempenho escolar ao término do ensino fundamental I: contribuições da inteligência, linguagem e funções executivas
DIAS, Natália Martins
Cognition
Education
Evaluation
Learning
Cognição
Educação
Avaliação
Aprendizagem
title_short Desempenho escolar ao término do ensino fundamental I: contribuições da inteligência, linguagem e funções executivas
title_full Desempenho escolar ao término do ensino fundamental I: contribuições da inteligência, linguagem e funções executivas
title_fullStr Desempenho escolar ao término do ensino fundamental I: contribuições da inteligência, linguagem e funções executivas
title_full_unstemmed Desempenho escolar ao término do ensino fundamental I: contribuições da inteligência, linguagem e funções executivas
title_sort Desempenho escolar ao término do ensino fundamental I: contribuições da inteligência, linguagem e funções executivas
author DIAS, Natália Martins
author_facet DIAS, Natália Martins
SEABRA, Alessandra Gotuzo
author_role author
author2 SEABRA, Alessandra Gotuzo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv DIAS, Natália Martins
SEABRA, Alessandra Gotuzo
dc.subject.por.fl_str_mv Cognition
Education
Evaluation
Learning
Cognição
Educação
Avaliação
Aprendizagem
topic Cognition
Education
Evaluation
Learning
Cognição
Educação
Avaliação
Aprendizagem
description There are several variables that are associated with and that can influence school performance. The present study investigated the following: 1) the relationship between school performance and intelligence, language, and executive functions; 2) explanatory models for school performance. A total of 87 students in 5th grade of elementary school, attending a public school in São Paulo State, Brazil (mean age = 9.72, standard deviation = 0.58), participated in this study. The participants were evaluated in terms of intelligence, language (phonological awareness and vocabulary), and executive functions (attention, cognitive flexibility, and working memory). Bimonthly grades were collected at the end of the school year. Results revealed significant correlations between school performance and all measures, except for attention. Students’ performance on the cognitive tests explained up to 66% of their grades. Intelligence, language, and executive functions are associated with school performance, but language and executive functions, especially cognitive flexibility, can be considered as stronger predictors of performance in 5th grade. These findings can assist in the design and implementation of intervention programs to promote these skills.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-03-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7679
url https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7679
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7679/5216
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Natália Martins DIAS, Alessandra Gotuzo SEABRA
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Natália Martins DIAS, Alessandra Gotuzo SEABRA
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Editoração - PUC-Campinas
publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Editoração - PUC-Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Psychological Studies; Vol. 34 No. 2 (2017): Estudos de Psicologia (Campinas)
Estudos de Psicologia; Vol. 34 Núm. 2 (2017): Estudos de Psicologia (Campinas)
Estudos de Psicologia; v. 34 n. 2 (2017): Estudos de Psicologia (Campinas)
1982-0275
reponame:Estudos de Psicologia (Campinas)
instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
instacron:PUC_CAMP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
instacron_str PUC_CAMP
institution PUC_CAMP
reponame_str Estudos de Psicologia (Campinas)
collection Estudos de Psicologia (Campinas)
repository.name.fl_str_mv Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
repository.mail.fl_str_mv sbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br
_version_ 1799126019010985984