Teacher’s imaginative elaborations on adolescence: a Winnicottian reading

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: AMARAL, Tháyla Kayty Cardoso Tavares
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: SILVA, Emanuele Ferreira da, GRANATO, Tania Mara Marques, Li, Lília Freire Rodrigues de Souza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Estudos de Psicologia (Campinas)
Texto Completo: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7295
Resumo: them from the additional risks to which they are exposed, without compromising the development of their autonomy. This qualitative study aimed to investigate the imaginative elaborations of 30 teachers about adolescence using an Interactive Narrative approach as an investigative resource. The narrative material was analyzed interpretively, searching for the affective-emotional senses underlying the elaborations of the participants, resulting in the following fields of meaning: “Do not turn adolescence into rocket science” and “Adolescence: a sign of danger”. In addition to the pedagogical issues, the participants expressed difficulty in dealing with issues that are specific to the adolescent’s emotional development, oscillating between stereotyped conceptions and an empathic posture in the face of adolescent immaturity. It is concluded that teachers experience ambivalent feelings towards adolescents, assuming either an authoritarian or a patronizing posture, understanding adolescent conflict as natural at this development stage.
id PUC_CAMP-3_de4f12319d5775cf36120c9d6b1643ea
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/7295
network_acronym_str PUC_CAMP-3
network_name_str Estudos de Psicologia (Campinas)
repository_id_str
spelling Teacher’s imaginative elaborations on adolescence: a Winnicottian readingElaborações imaginativas de professores sobre adolescência: uma leitura WinnicottianaAdolescenceFamilyPsychologySocial vulnerabilityAdolescênciaFamíliaPsicologiaVulnerabilidade socialthem from the additional risks to which they are exposed, without compromising the development of their autonomy. This qualitative study aimed to investigate the imaginative elaborations of 30 teachers about adolescence using an Interactive Narrative approach as an investigative resource. The narrative material was analyzed interpretively, searching for the affective-emotional senses underlying the elaborations of the participants, resulting in the following fields of meaning: “Do not turn adolescence into rocket science” and “Adolescence: a sign of danger”. In addition to the pedagogical issues, the participants expressed difficulty in dealing with issues that are specific to the adolescent’s emotional development, oscillating between stereotyped conceptions and an empathic posture in the face of adolescent immaturity. It is concluded that teachers experience ambivalent feelings towards adolescents, assuming either an authoritarian or a patronizing posture, understanding adolescent conflict as natural at this development stage.O adolescente em situação de vulnerabilidade social demanda dos pais, professores e da sociedade um cuidado que o proteja dos riscos adicionais aos quais está exposto, sem que o desenvolvimento de sua autonomia seja comprometido. Este estudo qualitativo teve como objetivo investigar elaborações imaginativas de 30 professores sobre a adolescência, utilizando a Narrativa Interativa como recurso investigativo. O material narrativo foi analisado interpretativamente em busca dos sentidos afetivo-emocionais subjacentes às elaborações dos participantes, resultando nos campos de sentido: “Não façam da adolescência um bicho de sete cabeças” e “Adolescência: sinal de perigo”. Para além das questões pedagógicas, os participantes manifestaram dificuldade para lidar com questões próprias ao desenvolvimento emocional do adolescente, oscilando entre concepções estereotipadas e uma postura empática diante da imaturidade que é própria da idade. Conclui-se que os professores vivenciam sentimentos ambivalentes em relação aos alunos, assumindo desde uma postura autoritária até aceitação do conflito adolescente como natural nessa etapa do desenvolvimentoNúcleo de Editoração - PUC-Campinas2023-02-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7295Psychological Studies; Vol. 38 (2021): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; Vol. 38 (2021): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; v. 38 (2021): Estudos de Psicologia (Campinas)1982-0275reponame:Estudos de Psicologia (Campinas)instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)instacron:PUC_CAMPenghttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7295/4856Copyright (c) 2023 Tháyla Kayty Cardoso Tavares AMARAL, Emanuele Ferreira da SILVA, Tania Mara Marques GRANATO, Lília Freire Rodrigues de Souza Lihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAMARAL, Tháyla Kayty Cardoso TavaresSILVA, Emanuele Ferreira daGRANATO, Tania Mara MarquesLi, Lília Freire Rodrigues de Souza2023-08-03T13:41:42Zoai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/7295Revistahttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudosPRIhttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudos/oaisbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br1982-02750103-166Xopendoar:2023-08-03T13:41:42Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)false
dc.title.none.fl_str_mv Teacher’s imaginative elaborations on adolescence: a Winnicottian reading
Elaborações imaginativas de professores sobre adolescência: uma leitura Winnicottiana
title Teacher’s imaginative elaborations on adolescence: a Winnicottian reading
spellingShingle Teacher’s imaginative elaborations on adolescence: a Winnicottian reading
AMARAL, Tháyla Kayty Cardoso Tavares
Adolescence
Family
Psychology
Social vulnerability
Adolescência
Família
Psicologia
Vulnerabilidade social
title_short Teacher’s imaginative elaborations on adolescence: a Winnicottian reading
title_full Teacher’s imaginative elaborations on adolescence: a Winnicottian reading
title_fullStr Teacher’s imaginative elaborations on adolescence: a Winnicottian reading
title_full_unstemmed Teacher’s imaginative elaborations on adolescence: a Winnicottian reading
title_sort Teacher’s imaginative elaborations on adolescence: a Winnicottian reading
author AMARAL, Tháyla Kayty Cardoso Tavares
author_facet AMARAL, Tháyla Kayty Cardoso Tavares
SILVA, Emanuele Ferreira da
GRANATO, Tania Mara Marques
Li, Lília Freire Rodrigues de Souza
author_role author
author2 SILVA, Emanuele Ferreira da
GRANATO, Tania Mara Marques
Li, Lília Freire Rodrigues de Souza
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv AMARAL, Tháyla Kayty Cardoso Tavares
SILVA, Emanuele Ferreira da
GRANATO, Tania Mara Marques
Li, Lília Freire Rodrigues de Souza
dc.subject.por.fl_str_mv Adolescence
Family
Psychology
Social vulnerability
Adolescência
Família
Psicologia
Vulnerabilidade social
topic Adolescence
Family
Psychology
Social vulnerability
Adolescência
Família
Psicologia
Vulnerabilidade social
description them from the additional risks to which they are exposed, without compromising the development of their autonomy. This qualitative study aimed to investigate the imaginative elaborations of 30 teachers about adolescence using an Interactive Narrative approach as an investigative resource. The narrative material was analyzed interpretively, searching for the affective-emotional senses underlying the elaborations of the participants, resulting in the following fields of meaning: “Do not turn adolescence into rocket science” and “Adolescence: a sign of danger”. In addition to the pedagogical issues, the participants expressed difficulty in dealing with issues that are specific to the adolescent’s emotional development, oscillating between stereotyped conceptions and an empathic posture in the face of adolescent immaturity. It is concluded that teachers experience ambivalent feelings towards adolescents, assuming either an authoritarian or a patronizing posture, understanding adolescent conflict as natural at this development stage.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-02-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7295
url https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7295
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7295/4856
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Editoração - PUC-Campinas
publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Editoração - PUC-Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Psychological Studies; Vol. 38 (2021): Estudos de Psicologia (Campinas)
Estudos de Psicologia; Vol. 38 (2021): Estudos de Psicologia (Campinas)
Estudos de Psicologia; v. 38 (2021): Estudos de Psicologia (Campinas)
1982-0275
reponame:Estudos de Psicologia (Campinas)
instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
instacron:PUC_CAMP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
instacron_str PUC_CAMP
institution PUC_CAMP
reponame_str Estudos de Psicologia (Campinas)
collection Estudos de Psicologia (Campinas)
repository.name.fl_str_mv Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
repository.mail.fl_str_mv sbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br
_version_ 1799126017874329600