LEARNING AS A DIALOGUE DISCIPLINE: SOCIAL AND SCIENTIFIC IMPLICATIONS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: MAGALHÃES, Mauro de Oliveira
Data de Publicação: 2003
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos de Psicologia (Campinas)
Texto Completo: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6665
Resumo: The article examines the historical and philosophical background of occidental thinking in order to make explicit the tacit beliefs about the nature of knowledge behind the social interactions with emphasis on theacademic and scientific fields. The consequences of the ideas and attitudes inherent in the philosophical tradition started by Socrates and Plato on the typical mode of thinking and problem-solving of our cultureare analyzed. The task of knowing is described as a discipline of dialogue and social construction.
id PUC_CAMP-3_e5b6987879a7c2435a04458caed678cf
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/6665
network_acronym_str PUC_CAMP-3
network_name_str Estudos de Psicologia (Campinas)
repository_id_str
spelling LEARNING AS A DIALOGUE DISCIPLINE: SOCIAL AND SCIENTIFIC IMPLICATIONSA aprendizagem como disciplina de diálogo: implicações científicas e sociaisciência aprendizagemdiálogo sciencelearningdialogueThe article examines the historical and philosophical background of occidental thinking in order to make explicit the tacit beliefs about the nature of knowledge behind the social interactions with emphasis on theacademic and scientific fields. The consequences of the ideas and attitudes inherent in the philosophical tradition started by Socrates and Plato on the typical mode of thinking and problem-solving of our cultureare analyzed. The task of knowing is described as a discipline of dialogue and social construction.No artigo são examinadas as bases históricas e filosóficas do pensamento ocidental para explicitar as crenças tácitas sobre a natureza do conhecimento que subjazem às interações sociais, com ênfase nos meios acadêmicos e científicos. São analisadas as conseqüências de idéias e atitudes presentes na tradição filosófica iniciada por Sócrates e Platão sobre o modo típico de pensar e resolver problemas em nossa cultura. A tarefa do conhecimento é descrita como uma disciplina de diálogo e construção coletiva.Núcleo de Editoração - PUC-Campinas2003-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigosapplication/pdfhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6665Psychological Studies; Vol. 20 No. 1 (2003): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; Vol. 20 Núm. 1 (2003): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; v. 20 n. 1 (2003): Estudos de Psicologia (Campinas)1982-0275reponame:Estudos de Psicologia (Campinas)instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)instacron:PUC_CAMPporhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6665/4306Copyright (c) 2022 Mauro de Oliveira MAGALHÃEShttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMAGALHÃES, Mauro de Oliveira 2024-04-30T14:49:57Zoai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/6665Revistahttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudosPRIhttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudos/oaisbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br1982-02750103-166Xopendoar:2024-04-30T14:49:57Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)false
dc.title.none.fl_str_mv LEARNING AS A DIALOGUE DISCIPLINE: SOCIAL AND SCIENTIFIC IMPLICATIONS
A aprendizagem como disciplina de diálogo: implicações científicas e sociais
title LEARNING AS A DIALOGUE DISCIPLINE: SOCIAL AND SCIENTIFIC IMPLICATIONS
spellingShingle LEARNING AS A DIALOGUE DISCIPLINE: SOCIAL AND SCIENTIFIC IMPLICATIONS
MAGALHÃES, Mauro de Oliveira
ciência
aprendizagem
diálogo
science
learning
dialogue
title_short LEARNING AS A DIALOGUE DISCIPLINE: SOCIAL AND SCIENTIFIC IMPLICATIONS
title_full LEARNING AS A DIALOGUE DISCIPLINE: SOCIAL AND SCIENTIFIC IMPLICATIONS
title_fullStr LEARNING AS A DIALOGUE DISCIPLINE: SOCIAL AND SCIENTIFIC IMPLICATIONS
title_full_unstemmed LEARNING AS A DIALOGUE DISCIPLINE: SOCIAL AND SCIENTIFIC IMPLICATIONS
title_sort LEARNING AS A DIALOGUE DISCIPLINE: SOCIAL AND SCIENTIFIC IMPLICATIONS
author MAGALHÃES, Mauro de Oliveira
author_facet MAGALHÃES, Mauro de Oliveira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv MAGALHÃES, Mauro de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv ciência
aprendizagem
diálogo
science
learning
dialogue
topic ciência
aprendizagem
diálogo
science
learning
dialogue
description The article examines the historical and philosophical background of occidental thinking in order to make explicit the tacit beliefs about the nature of knowledge behind the social interactions with emphasis on theacademic and scientific fields. The consequences of the ideas and attitudes inherent in the philosophical tradition started by Socrates and Plato on the typical mode of thinking and problem-solving of our cultureare analyzed. The task of knowing is described as a discipline of dialogue and social construction.
publishDate 2003
dc.date.none.fl_str_mv 2003-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigos
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6665
url https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6665
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6665/4306
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Mauro de Oliveira MAGALHÃES
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Mauro de Oliveira MAGALHÃES
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Editoração - PUC-Campinas
publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Editoração - PUC-Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Psychological Studies; Vol. 20 No. 1 (2003): Estudos de Psicologia (Campinas)
Estudos de Psicologia; Vol. 20 Núm. 1 (2003): Estudos de Psicologia (Campinas)
Estudos de Psicologia; v. 20 n. 1 (2003): Estudos de Psicologia (Campinas)
1982-0275
reponame:Estudos de Psicologia (Campinas)
instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
instacron:PUC_CAMP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
instacron_str PUC_CAMP
institution PUC_CAMP
reponame_str Estudos de Psicologia (Campinas)
collection Estudos de Psicologia (Campinas)
repository.name.fl_str_mv Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
repository.mail.fl_str_mv sbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br
_version_ 1799126015369281536