LEARNING AS A DIALOGUE DISCIPLINE: SOCIAL AND SCIENTIFIC IMPLICATIONS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2003 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos de Psicologia (Campinas) |
Texto Completo: | https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6665 |
Resumo: | The article examines the historical and philosophical background of occidental thinking in order to make explicit the tacit beliefs about the nature of knowledge behind the social interactions with emphasis on theacademic and scientific fields. The consequences of the ideas and attitudes inherent in the philosophical tradition started by Socrates and Plato on the typical mode of thinking and problem-solving of our cultureare analyzed. The task of knowing is described as a discipline of dialogue and social construction. |
id |
PUC_CAMP-3_e5b6987879a7c2435a04458caed678cf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/6665 |
network_acronym_str |
PUC_CAMP-3 |
network_name_str |
Estudos de Psicologia (Campinas) |
repository_id_str |
|
spelling |
LEARNING AS A DIALOGUE DISCIPLINE: SOCIAL AND SCIENTIFIC IMPLICATIONSA aprendizagem como disciplina de diálogo: implicações científicas e sociaisciência aprendizagemdiálogo sciencelearningdialogueThe article examines the historical and philosophical background of occidental thinking in order to make explicit the tacit beliefs about the nature of knowledge behind the social interactions with emphasis on theacademic and scientific fields. The consequences of the ideas and attitudes inherent in the philosophical tradition started by Socrates and Plato on the typical mode of thinking and problem-solving of our cultureare analyzed. The task of knowing is described as a discipline of dialogue and social construction.No artigo são examinadas as bases históricas e filosóficas do pensamento ocidental para explicitar as crenças tácitas sobre a natureza do conhecimento que subjazem às interações sociais, com ênfase nos meios acadêmicos e científicos. São analisadas as conseqüências de idéias e atitudes presentes na tradição filosófica iniciada por Sócrates e Platão sobre o modo típico de pensar e resolver problemas em nossa cultura. A tarefa do conhecimento é descrita como uma disciplina de diálogo e construção coletiva.Núcleo de Editoração - PUC-Campinas2003-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigosapplication/pdfhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6665Psychological Studies; Vol. 20 No. 1 (2003): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; Vol. 20 Núm. 1 (2003): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; v. 20 n. 1 (2003): Estudos de Psicologia (Campinas)1982-0275reponame:Estudos de Psicologia (Campinas)instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)instacron:PUC_CAMPporhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6665/4306Copyright (c) 2022 Mauro de Oliveira MAGALHÃEShttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMAGALHÃES, Mauro de Oliveira 2024-04-30T14:49:57Zoai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/6665Revistahttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudosPRIhttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudos/oaisbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br1982-02750103-166Xopendoar:2024-04-30T14:49:57Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
LEARNING AS A DIALOGUE DISCIPLINE: SOCIAL AND SCIENTIFIC IMPLICATIONS A aprendizagem como disciplina de diálogo: implicações científicas e sociais |
title |
LEARNING AS A DIALOGUE DISCIPLINE: SOCIAL AND SCIENTIFIC IMPLICATIONS |
spellingShingle |
LEARNING AS A DIALOGUE DISCIPLINE: SOCIAL AND SCIENTIFIC IMPLICATIONS MAGALHÃES, Mauro de Oliveira ciência aprendizagem diálogo science learning dialogue |
title_short |
LEARNING AS A DIALOGUE DISCIPLINE: SOCIAL AND SCIENTIFIC IMPLICATIONS |
title_full |
LEARNING AS A DIALOGUE DISCIPLINE: SOCIAL AND SCIENTIFIC IMPLICATIONS |
title_fullStr |
LEARNING AS A DIALOGUE DISCIPLINE: SOCIAL AND SCIENTIFIC IMPLICATIONS |
title_full_unstemmed |
LEARNING AS A DIALOGUE DISCIPLINE: SOCIAL AND SCIENTIFIC IMPLICATIONS |
title_sort |
LEARNING AS A DIALOGUE DISCIPLINE: SOCIAL AND SCIENTIFIC IMPLICATIONS |
author |
MAGALHÃES, Mauro de Oliveira |
author_facet |
MAGALHÃES, Mauro de Oliveira |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
MAGALHÃES, Mauro de Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
ciência aprendizagem diálogo science learning dialogue |
topic |
ciência aprendizagem diálogo science learning dialogue |
description |
The article examines the historical and philosophical background of occidental thinking in order to make explicit the tacit beliefs about the nature of knowledge behind the social interactions with emphasis on theacademic and scientific fields. The consequences of the ideas and attitudes inherent in the philosophical tradition started by Socrates and Plato on the typical mode of thinking and problem-solving of our cultureare analyzed. The task of knowing is described as a discipline of dialogue and social construction. |
publishDate |
2003 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2003-04-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigos |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6665 |
url |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6665 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6665/4306 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Mauro de Oliveira MAGALHÃES https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Mauro de Oliveira MAGALHÃES https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Núcleo de Editoração - PUC-Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Núcleo de Editoração - PUC-Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Psychological Studies; Vol. 20 No. 1 (2003): Estudos de Psicologia (Campinas) Estudos de Psicologia; Vol. 20 Núm. 1 (2003): Estudos de Psicologia (Campinas) Estudos de Psicologia; v. 20 n. 1 (2003): Estudos de Psicologia (Campinas) 1982-0275 reponame:Estudos de Psicologia (Campinas) instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) instacron:PUC_CAMP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) |
instacron_str |
PUC_CAMP |
institution |
PUC_CAMP |
reponame_str |
Estudos de Psicologia (Campinas) |
collection |
Estudos de Psicologia (Campinas) |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) |
repository.mail.fl_str_mv |
sbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br |
_version_ |
1799126015369281536 |