A influência da Escola de Chicago na produção científica nacional em Ciência da Informação
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Transinformação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/5871 |
Resumo: | The “Chicago School” is an intellectual movement constituted in the Department of Sociology of the University of Chicago between 1920 and 1930 and that also extended to Librarianship. In this area, authors such as Lee Pierce Butler, Jesse Hauk Shera, and Lester Eugene Asheim have advocated a pragmatist epistemology as the foundation of Librarianship. This perspective left a legacy of humanistic practice within librarianship that ultimately influenced the epistemological constitution of Information Science. In this sense, this article presents the results of a research whose general objective was to identify the Chicago School’s influence in the national scientific production within Information Science. Specifically, the objectives were to verify through the JITA Classification in which sub-areas of Information Science the Brazilian authors most use the theoretical-methodological resources of the Chicago School and to reflect on this school’s contributions in the publications found. Methodologically, the research was bibliographic, qualitative, and exploratory, without chronological delimitation, and in three databases. As a result, a documentary corpus of 25 articles is presented, most of which were published between 2003 and 2018 in Qualis A1, A2, and B1 journals. We conclude that the influence of Chicago School in the scientific production of Information Science in Brazil occurs within the theoretical and not the practical realm, as suggested by the pragmatism aspect that guides the movement itself |
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A influência da Escola de Chicago na produção científica nacional em Ciência da InformaçãoThe “Chicago School” is an intellectual movement constituted in the Department of Sociology of the University of Chicago between 1920 and 1930 and that also extended to Librarianship. In this area, authors such as Lee Pierce Butler, Jesse Hauk Shera, and Lester Eugene Asheim have advocated a pragmatist epistemology as the foundation of Librarianship. This perspective left a legacy of humanistic practice within librarianship that ultimately influenced the epistemological constitution of Information Science. In this sense, this article presents the results of a research whose general objective was to identify the Chicago School’s influence in the national scientific production within Information Science. Specifically, the objectives were to verify through the JITA Classification in which sub-areas of Information Science the Brazilian authors most use the theoretical-methodological resources of the Chicago School and to reflect on this school’s contributions in the publications found. Methodologically, the research was bibliographic, qualitative, and exploratory, without chronological delimitation, and in three databases. As a result, a documentary corpus of 25 articles is presented, most of which were published between 2003 and 2018 in Qualis A1, A2, and B1 journals. We conclude that the influence of Chicago School in the scientific production of Information Science in Brazil occurs within the theoretical and not the practical realm, as suggested by the pragmatism aspect that guides the movement itselfDenomina-se “Escola de Chicago” o movimento intelectual constituído no Departamento de Sociologia da Universidade de Chicago entre os anos 1920 e 1930 e que se estendeu também à Biblioteconomia. Nessa área, fizeram parte do movimento autores como Lee Pierce Butler, Jesse Hauk Shera e Lester Eugene Asheim, que defenderam uma epistemologia pragmatista como fundamento da Biblioteconomia. Esta perspectiva deixou como legado uma prática humanística no fazer biblioteconômico que, em útima instância, influenciou também a constituição epistemológica da Ciência da Informação. Nesse sentido, este artigo apresenta resultados de uma pesquisa cujo objetivo geral foi o de identificar a influência da Escola de Chicago na produção científica nacional em Ciência da Informação. Especificamente, os objetivos foram: verificar, por meio da Classificação JITA, em quais subáreas da Ciência da Informação os autores brasileiros mais utilizam os recursos teórico-metodológicos da Escola de Chicago e refletir sobre as contribuições do movimento da Escola de Chicago nas publicações encontradas. Metodologicamente, a pesquisa foi qualitativa e exploratória, do tipo bibliográfica, sem delimitação cronológica e organizada em três bases de dados. Como resultado, apresenta-se um corpus documental de 25 artigos, dos quais a maioria foi publicada entre 2003 e 2018 e em revistas Qualis A1, A2 e B1. Conclui-se que a influência da Escola de Chicago na produção científica da área da Ciência da Informação no Brasil dá-se no âmbito teórico, e não no prático, como sugere a vertente pragmatista que norteia o próprio movimento.Núcleo de Editoração - PUC-Campinas2020-06-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer-reviewed ArticleArtículo revisado por paresAvaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/5871Transinformação; Vol. 32 (2020)Transinformação; Vol. 32 (2020)Transinformação; v. 32 (2020)2318-08890103-3786reponame:Transinformação (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)instacron:PUC_CAMPporhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/5871/3612https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues Vieira, Keitty Karpinski, Cezar 2024-04-02T12:21:16Zoai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/5871Revistahttp://periodicos.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/transinfo/indexPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpsbi.nucleodeeditoracao@puc-campinas.edu.br2318-08890103-3786opendoar:2024-04-02T12:21:16Transinformação (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)false |
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