Acessibilidade do Moodle para surdos: abordagem dos discursos de surdos e ouvintes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: da Silva FLOR, Carla
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Satomi SAITO, Daniela, PIVETTA, Elisa Maria, Ribas ULBRICHT, Vania, VANZIN, Tarcisio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Transinformação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6068
Resumo: The aim of this paper is to discuss the accessibility of the Modular Object Oriented Distance Learning e-learning platform forhearing-impaired users. The aim of the research was to analyze the features related to the organizational structure, available resources and supporting technologies, using the Modular Object Oriented Distance Learning platform of the Instituto Federal de Santa Catarina as support. Therefore, a semi-structured interview was conducted with two distinct groups: hearing-impaired and hearing users. The key ideas in the subjects’ discourse were identified using the discourse analysis method of the collective subject. Both hearing-impaired and hearing users stated problems in the Moodle platform, but the hearing-impaired users reported problems related to the use of sign language. The results demonstrate that the accessibility problems are both related to the environment itself and content. 
id PUC_CAMP-4_4b468dbde14e54fc0f92df34386f201e
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/6068
network_acronym_str PUC_CAMP-4
network_name_str Transinformação (Online)
repository_id_str
spelling Acessibilidade do Moodle para surdos: abordagem dos discursos de surdos e ouvintesThe aim of this paper is to discuss the accessibility of the Modular Object Oriented Distance Learning e-learning platform forhearing-impaired users. The aim of the research was to analyze the features related to the organizational structure, available resources and supporting technologies, using the Modular Object Oriented Distance Learning platform of the Instituto Federal de Santa Catarina as support. Therefore, a semi-structured interview was conducted with two distinct groups: hearing-impaired and hearing users. The key ideas in the subjects’ discourse were identified using the discourse analysis method of the collective subject. Both hearing-impaired and hearing users stated problems in the Moodle platform, but the hearing-impaired users reported problems related to the use of sign language. The results demonstrate that the accessibility problems are both related to the environment itself and content. Este artigo trata da acessibilidade da plataforma de educação a distância Modular Object Oriented Distance Learning para usuáriossurdos. O objetivo da pesquisa foi analisar aspectos ligados à estrutura organizacional, recursos disponíveis e tecnologias deapoio, tendo como suporte o ambiente Modular Object Oriented Distance Learning do Instituto Federal de Santa Catarina. Paratanto, foi realizada uma entrevista semiestruturada com dois grupos distintos: surdos e ouvintes. Por meio do método de análisedo Discurso do Sujeito Coletivo, foram identificadas as ideias-chave contidas no discurso dos sujeitos. Tanto surdos como ouvintes indicaram problemas no ambiente, sendo os surdos mais incisivos no que tange ao uso da língua de sinais. Os resultadosdemonstram que os problemas de acessibilidade estão relacionados tanto ao ambiente em si quanto aos conteúdos nele inseridosNúcleo de Editoração - PUC-Campinas2015-05-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer-reviewed ArticleArtículo revisado por paresAvaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6068Transinformação; Vol. 27 No. 2 (2015)Transinformação; Vol. 27 Núm. 2 (2015)Transinformação; v. 27 n. 2 (2015)2318-08890103-3786reponame:Transinformação (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)instacron:PUC_CAMPporhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6068/3783Copyright (c) 2022 Transinformaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessda Silva FLOR, Carla Satomi SAITO, Daniela PIVETTA, Elisa Maria Ribas ULBRICHT, Vania VANZIN, Tarcisio 2024-04-01T16:12:55Zoai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/6068Revistahttp://periodicos.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/transinfo/indexPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpsbi.nucleodeeditoracao@puc-campinas.edu.br2318-08890103-3786opendoar:2024-04-01T16:12:55Transinformação (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)false
dc.title.none.fl_str_mv Acessibilidade do Moodle para surdos: abordagem dos discursos de surdos e ouvintes
title Acessibilidade do Moodle para surdos: abordagem dos discursos de surdos e ouvintes
spellingShingle Acessibilidade do Moodle para surdos: abordagem dos discursos de surdos e ouvintes
da Silva FLOR, Carla
title_short Acessibilidade do Moodle para surdos: abordagem dos discursos de surdos e ouvintes
title_full Acessibilidade do Moodle para surdos: abordagem dos discursos de surdos e ouvintes
title_fullStr Acessibilidade do Moodle para surdos: abordagem dos discursos de surdos e ouvintes
title_full_unstemmed Acessibilidade do Moodle para surdos: abordagem dos discursos de surdos e ouvintes
title_sort Acessibilidade do Moodle para surdos: abordagem dos discursos de surdos e ouvintes
author da Silva FLOR, Carla
author_facet da Silva FLOR, Carla
Satomi SAITO, Daniela
PIVETTA, Elisa Maria
Ribas ULBRICHT, Vania
VANZIN, Tarcisio
author_role author
author2 Satomi SAITO, Daniela
PIVETTA, Elisa Maria
Ribas ULBRICHT, Vania
VANZIN, Tarcisio
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv da Silva FLOR, Carla
Satomi SAITO, Daniela
PIVETTA, Elisa Maria
Ribas ULBRICHT, Vania
VANZIN, Tarcisio
description The aim of this paper is to discuss the accessibility of the Modular Object Oriented Distance Learning e-learning platform forhearing-impaired users. The aim of the research was to analyze the features related to the organizational structure, available resources and supporting technologies, using the Modular Object Oriented Distance Learning platform of the Instituto Federal de Santa Catarina as support. Therefore, a semi-structured interview was conducted with two distinct groups: hearing-impaired and hearing users. The key ideas in the subjects’ discourse were identified using the discourse analysis method of the collective subject. Both hearing-impaired and hearing users stated problems in the Moodle platform, but the hearing-impaired users reported problems related to the use of sign language. The results demonstrate that the accessibility problems are both related to the environment itself and content. 
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-05-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article
Artículo revisado por pares
Avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6068
url https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6068
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6068/3783
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Transinformação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Transinformação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Editoração - PUC-Campinas
publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Editoração - PUC-Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Transinformação; Vol. 27 No. 2 (2015)
Transinformação; Vol. 27 Núm. 2 (2015)
Transinformação; v. 27 n. 2 (2015)
2318-0889
0103-3786
reponame:Transinformação (Online)
instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
instacron:PUC_CAMP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
instacron_str PUC_CAMP
institution PUC_CAMP
reponame_str Transinformação (Online)
collection Transinformação (Online)
repository.name.fl_str_mv Transinformação (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
repository.mail.fl_str_mv sbi.nucleodeeditoracao@puc-campinas.edu.br
_version_ 1799125985041317888