Acessibilidade do Moodle para surdos: abordagem dos discursos de surdos e ouvintes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Transinformação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6068 |
Resumo: | The aim of this paper is to discuss the accessibility of the Modular Object Oriented Distance Learning e-learning platform forhearing-impaired users. The aim of the research was to analyze the features related to the organizational structure, available resources and supporting technologies, using the Modular Object Oriented Distance Learning platform of the Instituto Federal de Santa Catarina as support. Therefore, a semi-structured interview was conducted with two distinct groups: hearing-impaired and hearing users. The key ideas in the subjects’ discourse were identified using the discourse analysis method of the collective subject. Both hearing-impaired and hearing users stated problems in the Moodle platform, but the hearing-impaired users reported problems related to the use of sign language. The results demonstrate that the accessibility problems are both related to the environment itself and content. |
id |
PUC_CAMP-4_4b468dbde14e54fc0f92df34386f201e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/6068 |
network_acronym_str |
PUC_CAMP-4 |
network_name_str |
Transinformação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Acessibilidade do Moodle para surdos: abordagem dos discursos de surdos e ouvintesThe aim of this paper is to discuss the accessibility of the Modular Object Oriented Distance Learning e-learning platform forhearing-impaired users. The aim of the research was to analyze the features related to the organizational structure, available resources and supporting technologies, using the Modular Object Oriented Distance Learning platform of the Instituto Federal de Santa Catarina as support. Therefore, a semi-structured interview was conducted with two distinct groups: hearing-impaired and hearing users. The key ideas in the subjects’ discourse were identified using the discourse analysis method of the collective subject. Both hearing-impaired and hearing users stated problems in the Moodle platform, but the hearing-impaired users reported problems related to the use of sign language. The results demonstrate that the accessibility problems are both related to the environment itself and content. Este artigo trata da acessibilidade da plataforma de educação a distância Modular Object Oriented Distance Learning para usuáriossurdos. O objetivo da pesquisa foi analisar aspectos ligados à estrutura organizacional, recursos disponíveis e tecnologias deapoio, tendo como suporte o ambiente Modular Object Oriented Distance Learning do Instituto Federal de Santa Catarina. Paratanto, foi realizada uma entrevista semiestruturada com dois grupos distintos: surdos e ouvintes. Por meio do método de análisedo Discurso do Sujeito Coletivo, foram identificadas as ideias-chave contidas no discurso dos sujeitos. Tanto surdos como ouvintes indicaram problemas no ambiente, sendo os surdos mais incisivos no que tange ao uso da língua de sinais. Os resultadosdemonstram que os problemas de acessibilidade estão relacionados tanto ao ambiente em si quanto aos conteúdos nele inseridosNúcleo de Editoração - PUC-Campinas2015-05-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer-reviewed ArticleArtículo revisado por paresAvaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6068Transinformação; Vol. 27 No. 2 (2015)Transinformação; Vol. 27 Núm. 2 (2015)Transinformação; v. 27 n. 2 (2015)2318-08890103-3786reponame:Transinformação (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)instacron:PUC_CAMPporhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6068/3783Copyright (c) 2022 Transinformaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessda Silva FLOR, Carla Satomi SAITO, Daniela PIVETTA, Elisa Maria Ribas ULBRICHT, Vania VANZIN, Tarcisio 2024-04-01T16:12:55Zoai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/6068Revistahttp://periodicos.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/transinfo/indexPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpsbi.nucleodeeditoracao@puc-campinas.edu.br2318-08890103-3786opendoar:2024-04-01T16:12:55Transinformação (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Acessibilidade do Moodle para surdos: abordagem dos discursos de surdos e ouvintes |
title |
Acessibilidade do Moodle para surdos: abordagem dos discursos de surdos e ouvintes |
spellingShingle |
Acessibilidade do Moodle para surdos: abordagem dos discursos de surdos e ouvintes da Silva FLOR, Carla |
title_short |
Acessibilidade do Moodle para surdos: abordagem dos discursos de surdos e ouvintes |
title_full |
Acessibilidade do Moodle para surdos: abordagem dos discursos de surdos e ouvintes |
title_fullStr |
Acessibilidade do Moodle para surdos: abordagem dos discursos de surdos e ouvintes |
title_full_unstemmed |
Acessibilidade do Moodle para surdos: abordagem dos discursos de surdos e ouvintes |
title_sort |
Acessibilidade do Moodle para surdos: abordagem dos discursos de surdos e ouvintes |
author |
da Silva FLOR, Carla |
author_facet |
da Silva FLOR, Carla Satomi SAITO, Daniela PIVETTA, Elisa Maria Ribas ULBRICHT, Vania VANZIN, Tarcisio |
author_role |
author |
author2 |
Satomi SAITO, Daniela PIVETTA, Elisa Maria Ribas ULBRICHT, Vania VANZIN, Tarcisio |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
da Silva FLOR, Carla Satomi SAITO, Daniela PIVETTA, Elisa Maria Ribas ULBRICHT, Vania VANZIN, Tarcisio |
description |
The aim of this paper is to discuss the accessibility of the Modular Object Oriented Distance Learning e-learning platform forhearing-impaired users. The aim of the research was to analyze the features related to the organizational structure, available resources and supporting technologies, using the Modular Object Oriented Distance Learning platform of the Instituto Federal de Santa Catarina as support. Therefore, a semi-structured interview was conducted with two distinct groups: hearing-impaired and hearing users. The key ideas in the subjects’ discourse were identified using the discourse analysis method of the collective subject. Both hearing-impaired and hearing users stated problems in the Moodle platform, but the hearing-impaired users reported problems related to the use of sign language. The results demonstrate that the accessibility problems are both related to the environment itself and content. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-05-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article Artículo revisado por pares Avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6068 |
url |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6068 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6068/3783 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Transinformação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Transinformação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Núcleo de Editoração - PUC-Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Núcleo de Editoração - PUC-Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Transinformação; Vol. 27 No. 2 (2015) Transinformação; Vol. 27 Núm. 2 (2015) Transinformação; v. 27 n. 2 (2015) 2318-0889 0103-3786 reponame:Transinformação (Online) instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) instacron:PUC_CAMP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) |
instacron_str |
PUC_CAMP |
institution |
PUC_CAMP |
reponame_str |
Transinformação (Online) |
collection |
Transinformação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Transinformação (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) |
repository.mail.fl_str_mv |
sbi.nucleodeeditoracao@puc-campinas.edu.br |
_version_ |
1799125985041317888 |