The John Dewey‘s epistemology and informational literacy

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gonçalves Dias GASQUE, Kelley Cristine
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: da CUNHA, Marcus Vinícius
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Transinformação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6199
Resumo: The ‘reflexive thinking’ concept is discussed in this article as a means of contextualizing John Dewey’s intellectual legacy. ‘Reflection’ represents a fundamental element for the construction of the necessary competences to information seeking and use, and consequently to individual and collective development. Since the reflexive thinking habit in information literacy is a way of learning, some questions concerning teaching and learning processes are also investigated. The discussion is, therefore, supported by the supposition that reflexive thinking is a cognitive strategy that allows a deeper comprehension of related problems, phenomena, and processes by means of the perception of the relations and the identification of involved elements, as well as the analysis and interpretation of meanings, empowering the nformation literacy process.
id PUC_CAMP-4_66bc9ef93ae3107cfd1d2d88e318a81a
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/6199
network_acronym_str PUC_CAMP-4
network_name_str Transinformação (Online)
repository_id_str
spelling The John Dewey‘s epistemology and informational literacyA epistemologia de John Dewey e o letramento informacionalAprendizagemBusca e uso da informaçãoDewey, JohnLetramento informacionalReflexãoLearningInformation seeking and useDewey, JohnInformation literacyReflectionThe ‘reflexive thinking’ concept is discussed in this article as a means of contextualizing John Dewey’s intellectual legacy. ‘Reflection’ represents a fundamental element for the construction of the necessary competences to information seeking and use, and consequently to individual and collective development. Since the reflexive thinking habit in information literacy is a way of learning, some questions concerning teaching and learning processes are also investigated. The discussion is, therefore, supported by the supposition that reflexive thinking is a cognitive strategy that allows a deeper comprehension of related problems, phenomena, and processes by means of the perception of the relations and the identification of involved elements, as well as the analysis and interpretation of meanings, empowering the nformation literacy process.Este artigo discute o conceito de ‘pensamento reflexivo’ a partir da contextualização do legado intelectual de John Dewey. A reflexão se insere como elemento fundamental para a construção das competências necessárias à busca e ao uso da informação e, consequentemente, para o desenvolvimento pessoal e coletivo. Como o hábito de pensar reflexivamente no processo de letramento informacional é uma forma de aprender, igualmente algumas questões do ensino-aprendizagem são debatidas. A discussão sustenta-se na suposição de que o pensamento reflexivo é uma estratégia cognitiva que possibilita a compreensão mais profunda das questões, fenômenos e processos por meio da percepção das relações, da identificação dos elementos envolvidos, da análise e interpretação dos sentidos e significados, potencializando o processo de letramento informacional.Núcleo de Editoração - PUC-Campinas2010-05-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6199Transinformação; Vol. 22 No. 2 (2010)Transinformação; Vol. 22 Núm. 2 (2010)Transinformação; v. 22 n. 2 (2010)2318-08890103-3786reponame:Transinformação (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)instacron:PUC_CAMPporhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6199/3903Copyright (c) 2022 Transinformaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGonçalves Dias GASQUE, Kelley Cristineda CUNHA, Marcus Vinícius2024-07-30T18:00:39Zoai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/6199Revistahttp://periodicos.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/transinfo/indexPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpsbi.nucleodeeditoracao@puc-campinas.edu.br||transinfo@puc-campinas.edu.br2318-08890103-3786opendoar:2024-07-30T18:00:39Transinformação (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)false
dc.title.none.fl_str_mv The John Dewey‘s epistemology and informational literacy
A epistemologia de John Dewey e o letramento informacional
title The John Dewey‘s epistemology and informational literacy
spellingShingle The John Dewey‘s epistemology and informational literacy
Gonçalves Dias GASQUE, Kelley Cristine
Aprendizagem
Busca e uso da informação
Dewey, John
Letramento informacional
Reflexão
Learning
Information seeking and use
Dewey, John
Information literacy
Reflection
title_short The John Dewey‘s epistemology and informational literacy
title_full The John Dewey‘s epistemology and informational literacy
title_fullStr The John Dewey‘s epistemology and informational literacy
title_full_unstemmed The John Dewey‘s epistemology and informational literacy
title_sort The John Dewey‘s epistemology and informational literacy
author Gonçalves Dias GASQUE, Kelley Cristine
author_facet Gonçalves Dias GASQUE, Kelley Cristine
da CUNHA, Marcus Vinícius
author_role author
author2 da CUNHA, Marcus Vinícius
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gonçalves Dias GASQUE, Kelley Cristine
da CUNHA, Marcus Vinícius
dc.subject.por.fl_str_mv Aprendizagem
Busca e uso da informação
Dewey, John
Letramento informacional
Reflexão
Learning
Information seeking and use
Dewey, John
Information literacy
Reflection
topic Aprendizagem
Busca e uso da informação
Dewey, John
Letramento informacional
Reflexão
Learning
Information seeking and use
Dewey, John
Information literacy
Reflection
description The ‘reflexive thinking’ concept is discussed in this article as a means of contextualizing John Dewey’s intellectual legacy. ‘Reflection’ represents a fundamental element for the construction of the necessary competences to information seeking and use, and consequently to individual and collective development. Since the reflexive thinking habit in information literacy is a way of learning, some questions concerning teaching and learning processes are also investigated. The discussion is, therefore, supported by the supposition that reflexive thinking is a cognitive strategy that allows a deeper comprehension of related problems, phenomena, and processes by means of the perception of the relations and the identification of involved elements, as well as the analysis and interpretation of meanings, empowering the nformation literacy process.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-05-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6199
url https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6199
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6199/3903
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Transinformação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Transinformação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Editoração - PUC-Campinas
publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Editoração - PUC-Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Transinformação; Vol. 22 No. 2 (2010)
Transinformação; Vol. 22 Núm. 2 (2010)
Transinformação; v. 22 n. 2 (2010)
2318-0889
0103-3786
reponame:Transinformação (Online)
instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
instacron:PUC_CAMP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
instacron_str PUC_CAMP
institution PUC_CAMP
reponame_str Transinformação (Online)
collection Transinformação (Online)
repository.name.fl_str_mv Transinformação (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
repository.mail.fl_str_mv sbi.nucleodeeditoracao@puc-campinas.edu.br||transinfo@puc-campinas.edu.br
_version_ 1821141876027162624