The John Dewey‘s epistemology and informational literacy
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Transinformação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6199 |
Resumo: | The ‘reflexive thinking’ concept is discussed in this article as a means of contextualizing John Dewey’s intellectual legacy. ‘Reflection’ represents a fundamental element for the construction of the necessary competences to information seeking and use, and consequently to individual and collective development. Since the reflexive thinking habit in information literacy is a way of learning, some questions concerning teaching and learning processes are also investigated. The discussion is, therefore, supported by the supposition that reflexive thinking is a cognitive strategy that allows a deeper comprehension of related problems, phenomena, and processes by means of the perception of the relations and the identification of involved elements, as well as the analysis and interpretation of meanings, empowering the nformation literacy process. |
id |
PUC_CAMP-4_66bc9ef93ae3107cfd1d2d88e318a81a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/6199 |
network_acronym_str |
PUC_CAMP-4 |
network_name_str |
Transinformação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The John Dewey‘s epistemology and informational literacyA epistemologia de John Dewey e o letramento informacionalAprendizagemBusca e uso da informaçãoDewey, JohnLetramento informacionalReflexãoLearningInformation seeking and useDewey, JohnInformation literacyReflectionThe ‘reflexive thinking’ concept is discussed in this article as a means of contextualizing John Dewey’s intellectual legacy. ‘Reflection’ represents a fundamental element for the construction of the necessary competences to information seeking and use, and consequently to individual and collective development. Since the reflexive thinking habit in information literacy is a way of learning, some questions concerning teaching and learning processes are also investigated. The discussion is, therefore, supported by the supposition that reflexive thinking is a cognitive strategy that allows a deeper comprehension of related problems, phenomena, and processes by means of the perception of the relations and the identification of involved elements, as well as the analysis and interpretation of meanings, empowering the nformation literacy process.Este artigo discute o conceito de ‘pensamento reflexivo’ a partir da contextualização do legado intelectual de John Dewey. A reflexão se insere como elemento fundamental para a construção das competências necessárias à busca e ao uso da informação e, consequentemente, para o desenvolvimento pessoal e coletivo. Como o hábito de pensar reflexivamente no processo de letramento informacional é uma forma de aprender, igualmente algumas questões do ensino-aprendizagem são debatidas. A discussão sustenta-se na suposição de que o pensamento reflexivo é uma estratégia cognitiva que possibilita a compreensão mais profunda das questões, fenômenos e processos por meio da percepção das relações, da identificação dos elementos envolvidos, da análise e interpretação dos sentidos e significados, potencializando o processo de letramento informacional.Núcleo de Editoração - PUC-Campinas2010-05-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6199Transinformação; Vol. 22 No. 2 (2010)Transinformação; Vol. 22 Núm. 2 (2010)Transinformação; v. 22 n. 2 (2010)2318-08890103-3786reponame:Transinformação (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)instacron:PUC_CAMPporhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6199/3903Copyright (c) 2022 Transinformaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGonçalves Dias GASQUE, Kelley Cristineda CUNHA, Marcus Vinícius2024-07-30T18:00:39Zoai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/6199Revistahttp://periodicos.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/transinfo/indexPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpsbi.nucleodeeditoracao@puc-campinas.edu.br||transinfo@puc-campinas.edu.br2318-08890103-3786opendoar:2024-07-30T18:00:39Transinformação (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The John Dewey‘s epistemology and informational literacy A epistemologia de John Dewey e o letramento informacional |
title |
The John Dewey‘s epistemology and informational literacy |
spellingShingle |
The John Dewey‘s epistemology and informational literacy Gonçalves Dias GASQUE, Kelley Cristine Aprendizagem Busca e uso da informação Dewey, John Letramento informacional Reflexão Learning Information seeking and use Dewey, John Information literacy Reflection |
title_short |
The John Dewey‘s epistemology and informational literacy |
title_full |
The John Dewey‘s epistemology and informational literacy |
title_fullStr |
The John Dewey‘s epistemology and informational literacy |
title_full_unstemmed |
The John Dewey‘s epistemology and informational literacy |
title_sort |
The John Dewey‘s epistemology and informational literacy |
author |
Gonçalves Dias GASQUE, Kelley Cristine |
author_facet |
Gonçalves Dias GASQUE, Kelley Cristine da CUNHA, Marcus Vinícius |
author_role |
author |
author2 |
da CUNHA, Marcus Vinícius |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gonçalves Dias GASQUE, Kelley Cristine da CUNHA, Marcus Vinícius |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aprendizagem Busca e uso da informação Dewey, John Letramento informacional Reflexão Learning Information seeking and use Dewey, John Information literacy Reflection |
topic |
Aprendizagem Busca e uso da informação Dewey, John Letramento informacional Reflexão Learning Information seeking and use Dewey, John Information literacy Reflection |
description |
The ‘reflexive thinking’ concept is discussed in this article as a means of contextualizing John Dewey’s intellectual legacy. ‘Reflection’ represents a fundamental element for the construction of the necessary competences to information seeking and use, and consequently to individual and collective development. Since the reflexive thinking habit in information literacy is a way of learning, some questions concerning teaching and learning processes are also investigated. The discussion is, therefore, supported by the supposition that reflexive thinking is a cognitive strategy that allows a deeper comprehension of related problems, phenomena, and processes by means of the perception of the relations and the identification of involved elements, as well as the analysis and interpretation of meanings, empowering the nformation literacy process. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-05-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6199 |
url |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6199 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6199/3903 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Transinformação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Transinformação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Núcleo de Editoração - PUC-Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Núcleo de Editoração - PUC-Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Transinformação; Vol. 22 No. 2 (2010) Transinformação; Vol. 22 Núm. 2 (2010) Transinformação; v. 22 n. 2 (2010) 2318-0889 0103-3786 reponame:Transinformação (Online) instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) instacron:PUC_CAMP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) |
instacron_str |
PUC_CAMP |
institution |
PUC_CAMP |
reponame_str |
Transinformação (Online) |
collection |
Transinformação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Transinformação (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) |
repository.mail.fl_str_mv |
sbi.nucleodeeditoracao@puc-campinas.edu.br||transinfo@puc-campinas.edu.br |
_version_ |
1821141876027162624 |