Transcription and Aesthetic Consciousness in "Amar-Amaro", by Carlos Drummond de Andrade
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Guará |
Texto Completo: | http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/guara/article/view/6390 |
Resumo: | It is intended, in these reflections, to present and analyze the poem "Amar-Amaro", by Carlos Drummond de Andrade, considering, mainly, its bold form of construction ruled by the break as tradition, thanks to its innovative character, being able to be conceived as a an artistic object that performs the search for new horizons in artistic forms. To a relevant extent, this work is the material witness of the mobility of which we speak of these forms. It thus attests to the transformative dynamics of artistic discourse as the exercise of aesthetic consciousness, since the meaning and conception of originality also become mobile in contemporaneity and rests on the ability of an artistic object to deconstruct other artistic objects which precede it by transcribing into its bases other languages and forms.Transcriação e Consciência Estética em “Amar-Amaro”, de Carlos Drummond de AndradePretende-se, nestas reflexões, apresentar e analisar o poema “Amar-Amaro”, de Carlos Drummond de Andrade, considerando, principalmente a sua forma ousada de construção pautada pela ruptura como tradição, graças ao seu caráter inovador, podendo ser concebido como um objeto artístico que realiza o movimento de busca por novos horizontes nas formas artísticas. Em medida relevante, esta obra é o testemunho material da mobilidade da qual falamos dessas formas. Ela atesta, por conseguinte, a dinâmica transformadora do discurso artístico como exercício da consciência estética, uma vez que o sentido e a concepção de originalidade também se tornam móveis, na contemporaneidade, e repousa na capacidade que um objeto artístico apresenta de desconstruir outros objetos artísticos que lhe precedem transcriando em suas bases outras linguagens e formas. |
id |
PUC_GO-6_c5302f57eb3221856d47e9bbddc0d101 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6390 |
network_acronym_str |
PUC_GO-6 |
network_name_str |
Guará |
repository_id_str |
|
spelling |
Transcription and Aesthetic Consciousness in "Amar-Amaro", by Carlos Drummond de AndradeArtistic construction. Transcreation. Art and movement. Aesthetic consciousness. Construção artística. Transcriação. Arte e movimento. Consciência estéticaIt is intended, in these reflections, to present and analyze the poem "Amar-Amaro", by Carlos Drummond de Andrade, considering, mainly, its bold form of construction ruled by the break as tradition, thanks to its innovative character, being able to be conceived as a an artistic object that performs the search for new horizons in artistic forms. To a relevant extent, this work is the material witness of the mobility of which we speak of these forms. It thus attests to the transformative dynamics of artistic discourse as the exercise of aesthetic consciousness, since the meaning and conception of originality also become mobile in contemporaneity and rests on the ability of an artistic object to deconstruct other artistic objects which precede it by transcribing into its bases other languages and forms.Transcriação e Consciência Estética em “Amar-Amaro”, de Carlos Drummond de AndradePretende-se, nestas reflexões, apresentar e analisar o poema “Amar-Amaro”, de Carlos Drummond de Andrade, considerando, principalmente a sua forma ousada de construção pautada pela ruptura como tradição, graças ao seu caráter inovador, podendo ser concebido como um objeto artístico que realiza o movimento de busca por novos horizontes nas formas artísticas. Em medida relevante, esta obra é o testemunho material da mobilidade da qual falamos dessas formas. Ela atesta, por conseguinte, a dinâmica transformadora do discurso artístico como exercício da consciência estética, uma vez que o sentido e a concepção de originalidade também se tornam móveis, na contemporaneidade, e repousa na capacidade que um objeto artístico apresenta de desconstruir outros objetos artísticos que lhe precedem transcriando em suas bases outras linguagens e formas. Editora da PUC GoiásPinto, Divino José2017-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://seer.pucgoias.edu.br/index.php/guara/article/view/639010.18224/gua.v7i2.6390Revista Guará - Revista de Linguagem e Literatura; v. 7, n. 2 (2017): Transfigurações Artísticas e Culturais II; 10 págs.2237-495710.18224/gua.v7i2reponame:Guaráinstname:Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO)instacron:PUC_GOporhttp://seer.pucgoias.edu.br/index.php/guara/article/view/6390/3552Direitos autorais 2018 Divino José Pintohttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2018-05-22T18:40:49ZRevista |
dc.title.none.fl_str_mv |
Transcription and Aesthetic Consciousness in "Amar-Amaro", by Carlos Drummond de Andrade |
title |
Transcription and Aesthetic Consciousness in "Amar-Amaro", by Carlos Drummond de Andrade |
spellingShingle |
Transcription and Aesthetic Consciousness in "Amar-Amaro", by Carlos Drummond de Andrade Pinto, Divino José Artistic construction. Transcreation. Art and movement. Aesthetic consciousness. Construção artística. Transcriação. Arte e movimento. Consciência estética |
title_short |
Transcription and Aesthetic Consciousness in "Amar-Amaro", by Carlos Drummond de Andrade |
title_full |
Transcription and Aesthetic Consciousness in "Amar-Amaro", by Carlos Drummond de Andrade |
title_fullStr |
Transcription and Aesthetic Consciousness in "Amar-Amaro", by Carlos Drummond de Andrade |
title_full_unstemmed |
Transcription and Aesthetic Consciousness in "Amar-Amaro", by Carlos Drummond de Andrade |
title_sort |
Transcription and Aesthetic Consciousness in "Amar-Amaro", by Carlos Drummond de Andrade |
author |
Pinto, Divino José |
author_facet |
Pinto, Divino José |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pinto, Divino José |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Artistic construction. Transcreation. Art and movement. Aesthetic consciousness. Construção artística. Transcriação. Arte e movimento. Consciência estética |
topic |
Artistic construction. Transcreation. Art and movement. Aesthetic consciousness. Construção artística. Transcriação. Arte e movimento. Consciência estética |
description |
It is intended, in these reflections, to present and analyze the poem "Amar-Amaro", by Carlos Drummond de Andrade, considering, mainly, its bold form of construction ruled by the break as tradition, thanks to its innovative character, being able to be conceived as a an artistic object that performs the search for new horizons in artistic forms. To a relevant extent, this work is the material witness of the mobility of which we speak of these forms. It thus attests to the transformative dynamics of artistic discourse as the exercise of aesthetic consciousness, since the meaning and conception of originality also become mobile in contemporaneity and rests on the ability of an artistic object to deconstruct other artistic objects which precede it by transcribing into its bases other languages and forms.Transcriação e Consciência Estética em “Amar-Amaro”, de Carlos Drummond de AndradePretende-se, nestas reflexões, apresentar e analisar o poema “Amar-Amaro”, de Carlos Drummond de Andrade, considerando, principalmente a sua forma ousada de construção pautada pela ruptura como tradição, graças ao seu caráter inovador, podendo ser concebido como um objeto artístico que realiza o movimento de busca por novos horizontes nas formas artísticas. Em medida relevante, esta obra é o testemunho material da mobilidade da qual falamos dessas formas. Ela atesta, por conseguinte, a dinâmica transformadora do discurso artístico como exercício da consciência estética, uma vez que o sentido e a concepção de originalidade também se tornam móveis, na contemporaneidade, e repousa na capacidade que um objeto artístico apresenta de desconstruir outros objetos artísticos que lhe precedem transcriando em suas bases outras linguagens e formas. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-11-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/guara/article/view/6390 10.18224/gua.v7i2.6390 |
url |
http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/guara/article/view/6390 |
identifier_str_mv |
10.18224/gua.v7i2.6390 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/guara/article/view/6390/3552 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2018 Divino José Pinto http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2018 Divino José Pinto http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUC Goiás |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUC Goiás |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Guará - Revista de Linguagem e Literatura; v. 7, n. 2 (2017): Transfigurações Artísticas e Culturais II; 10 págs. 2237-4957 10.18224/gua.v7i2 reponame:Guará instname:Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO) instacron:PUC_GO |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO) |
instacron_str |
PUC_GO |
institution |
PUC_GO |
reponame_str |
Guará |
collection |
Guará |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798319618853437440 |