The ARRIVAL OF ADOLESCENCE FOR THE AUTISTIC: A PSYCHOANALYTIC READING
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Psicologia em Revista (Online) |
Texto Completo: | http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/22695 |
Resumo: | This article aims to discuss the arrival of adolescence for the autistic subject, and the implications arising from this period of life, having psychoanalysis as theoretical reference. Initially, adolescence is conceptualized. In a second moment, it articulates the autist’s adolescence and the concept of invention. In order to do so, it gets hold of the concepts of Freud-and-Lacan-oriented authors’ works and uses the documentary account of Owen Suskind’s history to address the particularities of their passage through adolescence. |
id |
PUC_MG-3_913ade6964db491f2b59fec511e9d763 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/22695 |
network_acronym_str |
PUC_MG-3 |
network_name_str |
Psicologia em Revista (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The ARRIVAL OF ADOLESCENCE FOR THE AUTISTIC: A PSYCHOANALYTIC READINGLa LLEGADA DE LA ADOLESCENCIA AL AUTISTA: UNA LECTURA PSICOANALÍTICAA CHEGADA DA ADOLESCÊNCIA PARA O AUTISTA: UMA LEITURA PSICANALÍTICAAdolescence. Autism. Invention. Psychoanalysis.Adolescencia. Autismo. Invención. Psicoanálisis.Adolescência. Autismo. Invenção. Psicanálise.This article aims to discuss the arrival of adolescence for the autistic subject, and the implications arising from this period of life, having psychoanalysis as theoretical reference. Initially, adolescence is conceptualized. In a second moment, it articulates the autist’s adolescence and the concept of invention. In order to do so, it gets hold of the concepts of Freud-and-Lacan-oriented authors’ works and uses the documentary account of Owen Suskind’s history to address the particularities of their passage through adolescence.Este artículo tiene como objetivo discutir la llegada de la adolescencia para el sujeto autista, y las implicaciones que surgen de ese periodo de la vida, teniendo el psicoanálisis como referencia teórica. Inicialmente, conceptualiza la adolescencia. En un segundo momento, articula la adolescencia autista y el concepto de invención. Para hacerlo, utiliza los conceptos de la obra de Freud y los autores de orientación lacaniana, y utiliza el relato documental de la historia de Owen Suskind para abordar las particularidades del paso por la adolescencia de estos temas.Este artigo tem como objetivo discutir a chegada da adolescência para o sujeito autista e as implicações advindas desse período da vida, tendo como referencial teórico a psicanálise. Conceitua inicialmente a adolescência. Num segundo momento, articula a adolescência do autista e o conceito de invenção. Para isso, lança mão dos conceitos da obra de Freud e de autores de orientação lacaniana, e utiliza-se do relato documental da história de Owen Suskind para abordar as particularidades da passagem pela adolescência desses sujeitos.Editora PUC Minas2020-09-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/2269510.5752/P.1678-9563.2019v25n3p1274-1286Psicologia em Revista; v. 25 n. 3 (2019): Psicologia em Revista; 1274-12861678-95631677-1168reponame:Psicologia em Revista (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)instacron:PUC MINASporhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/22695/17202Copyright (c) 2019 Cláudia Márcia Soareshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSoares, Cláudia Márcia2021-04-13T15:52:48Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/22695Revistahttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevistaPRIhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/oaipsirevista@pucminas.br1678-95631677-1168opendoar:2021-04-13T15:52:48Psicologia em Revista (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The ARRIVAL OF ADOLESCENCE FOR THE AUTISTIC: A PSYCHOANALYTIC READING La LLEGADA DE LA ADOLESCENCIA AL AUTISTA: UNA LECTURA PSICOANALÍTICA A CHEGADA DA ADOLESCÊNCIA PARA O AUTISTA: UMA LEITURA PSICANALÍTICA |
title |
The ARRIVAL OF ADOLESCENCE FOR THE AUTISTIC: A PSYCHOANALYTIC READING |
spellingShingle |
The ARRIVAL OF ADOLESCENCE FOR THE AUTISTIC: A PSYCHOANALYTIC READING Soares, Cláudia Márcia Adolescence. Autism. Invention. Psychoanalysis. Adolescencia. Autismo. Invención. Psicoanálisis. Adolescência. Autismo. Invenção. Psicanálise. |
title_short |
The ARRIVAL OF ADOLESCENCE FOR THE AUTISTIC: A PSYCHOANALYTIC READING |
title_full |
The ARRIVAL OF ADOLESCENCE FOR THE AUTISTIC: A PSYCHOANALYTIC READING |
title_fullStr |
The ARRIVAL OF ADOLESCENCE FOR THE AUTISTIC: A PSYCHOANALYTIC READING |
title_full_unstemmed |
The ARRIVAL OF ADOLESCENCE FOR THE AUTISTIC: A PSYCHOANALYTIC READING |
title_sort |
The ARRIVAL OF ADOLESCENCE FOR THE AUTISTIC: A PSYCHOANALYTIC READING |
author |
Soares, Cláudia Márcia |
author_facet |
Soares, Cláudia Márcia |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Soares, Cláudia Márcia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Adolescence. Autism. Invention. Psychoanalysis. Adolescencia. Autismo. Invención. Psicoanálisis. Adolescência. Autismo. Invenção. Psicanálise. |
topic |
Adolescence. Autism. Invention. Psychoanalysis. Adolescencia. Autismo. Invención. Psicoanálisis. Adolescência. Autismo. Invenção. Psicanálise. |
description |
This article aims to discuss the arrival of adolescence for the autistic subject, and the implications arising from this period of life, having psychoanalysis as theoretical reference. Initially, adolescence is conceptualized. In a second moment, it articulates the autist’s adolescence and the concept of invention. In order to do so, it gets hold of the concepts of Freud-and-Lacan-oriented authors’ works and uses the documentary account of Owen Suskind’s history to address the particularities of their passage through adolescence. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-09-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/22695 10.5752/P.1678-9563.2019v25n3p1274-1286 |
url |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/22695 |
identifier_str_mv |
10.5752/P.1678-9563.2019v25n3p1274-1286 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/22695/17202 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Cláudia Márcia Soares http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Cláudia Márcia Soares http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora PUC Minas |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora PUC Minas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Psicologia em Revista; v. 25 n. 3 (2019): Psicologia em Revista; 1274-1286 1678-9563 1677-1168 reponame:Psicologia em Revista (Online) instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) instacron:PUC MINAS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) |
instacron_str |
PUC MINAS |
institution |
PUC MINAS |
reponame_str |
Psicologia em Revista (Online) |
collection |
Psicologia em Revista (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Psicologia em Revista (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) |
repository.mail.fl_str_mv |
psirevista@pucminas.br |
_version_ |
1797688274105401344 |