DEBATING VIOLENCE IN SCHOOLS: TEACHERS’ REFLECTIONS IN AN ULTRACONSERVATIVE CONTEXT

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mattos, Amana Rocha de
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Guilherme, Thamara Santos, Delgado, Isabela Jessula, Cavalcante, Julia Leite, Almeida, Leonardo Aprígio de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Psicologia em Revista (Online)
Texto Completo: http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/21326
Resumo: This work discusses strategies and methodologies created and reinvented by teachers to work with their class issues related to violence, social inequalities and prejudice, thinking about their insertions in the school environment. In the current political context, which has strengthened ultraconservative perspectives and hampered the debates about school diversity through the promotion of moral panic in society, the teachers researched signaled the need for reflection on these themes in the classroom, since they already are present in school relations. Based on interviews with teachers of a public school in XXXX, we sought to understand the reinvention of teaching strategies to work with such topics, in order to promote debates among students in a context of increasing social and about school practices. Keywords: School; Violence; Gender and Sexuality; Teaching Methodologies.
id PUC_MG-3_9a393863936053449bc54688121b28d9
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21326
network_acronym_str PUC_MG-3
network_name_str Psicologia em Revista (Online)
repository_id_str
spelling DEBATING VIOLENCE IN SCHOOLS: TEACHERS’ REFLECTIONS IN AN ULTRACONSERVATIVE CONTEXTVIOLENCIA EN LAS ESCUELAS EN DISCUSIÓN: REFLEXIONES DE LOS DOCENTES EN UN CONTEXTO ULTRACONSERVADORVIOLÊNCIA NAS ESCOLAS EM DEBATE: REFLEXÕES DOCENTES EM UM CONTEXTO ULTRACONSERVADORescolaviolênciagênero e sexualidademetodologias de ensinoThis work discusses strategies and methodologies created and reinvented by teachers to work with their class issues related to violence, social inequalities and prejudice, thinking about their insertions in the school environment. In the current political context, which has strengthened ultraconservative perspectives and hampered the debates about school diversity through the promotion of moral panic in society, the teachers researched signaled the need for reflection on these themes in the classroom, since they already are present in school relations. Based on interviews with teachers of a public school in XXXX, we sought to understand the reinvention of teaching strategies to work with such topics, in order to promote debates among students in a context of increasing social and about school practices. Keywords: School; Violence; Gender and Sexuality; Teaching Methodologies.Este artículo discute estrategias y metodologías creadas y reinventadas por los maestros para trabajar con sus clases en temas relacionados con violencia, desigualdades sociales y prejuicios, pensando en sus inserciones en el ambiente escolar. En el contexto político actual, que ha fortalecido las perspectivas ultraconservadoras y obstaculizado los debates sobre la diversidad en las escuelas al promover el pánico moral en la sociedad, los maestros encuestados señalan la necesidad de reflexionar sobre estos temas en el aula, ya que ya están están presentes en las relaciones escolares. A partir de entrevistas con maestros de una escuela pública en XXXX, buscamos comprender la reinvención de estrategias de enseñanza para trabajar con tales temas, con el fin de promover debates entre los estudiantes en un contexto de creciente vigilancia social y familiar sobre prácticas escolares Palabras-clave: Escuela; Violencia; Género y Sexualidad; Metodologías de Enseñanza.Este trabalho discute estratégias e metodologias criadas e reinventadas por professores/as para trabalhar com suas turmas questões relacionadas a violência, desigualdades sociais e preconceito, pensando suas inserções no ambiente escolar. No atual contexto político, que tem fortalecido perspectivas ultraconservadoras e dificultado os debates sobre diversidades nas escolas através da promoção do pânico moral na sociedade, as e os professores pesquisados sinalizam a necessidade de reflexão sobre esses temas em sala de aula, uma vez que estes já estão presentes nas relações escolares. A partir da realização de entrevistas com professores/as de um colégio da rede pública em XXXX, buscamos compreender a reinvenção das estratégias docentes para o trabalho com tais temas, de maneira a promover debates entre estudantes em um contexto de crescente vigilância social e familiar sobre as práticas escolares. Palavras-chave: Escola; Violência; Gênero e Sexualidade; Metodologias de Ensino.Editora PUC Minas2020-05-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo de convidadoapplication/pdfhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/2132610.5752/P.1678-9563.2019v25n2p725-741Psicologia em Revista; v. 25 n. 2 (2019): Psicologia em Revista; 725-7411678-95631677-1168reponame:Psicologia em Revista (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)instacron:PUC MINASporhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/21326/16597Copyright (c) 2019 Amana Rocha de Mattos, Thamara Santos Guilherme, Isabela Jessula Delgado, Julia Leite Cavalcante, Leonardo Aprígio de Almeidahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMattos, Amana Rocha de Guilherme, Thamara SantosDelgado, Isabela JessulaCavalcante, Julia LeiteAlmeida, Leonardo Aprígio de 2020-10-08T19:29:01Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21326Revistahttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevistaPRIhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/oaipsirevista@pucminas.br1678-95631677-1168opendoar:2020-10-08T19:29:01Psicologia em Revista (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)false
dc.title.none.fl_str_mv DEBATING VIOLENCE IN SCHOOLS: TEACHERS’ REFLECTIONS IN AN ULTRACONSERVATIVE CONTEXT
VIOLENCIA EN LAS ESCUELAS EN DISCUSIÓN: REFLEXIONES DE LOS DOCENTES EN UN CONTEXTO ULTRACONSERVADOR
VIOLÊNCIA NAS ESCOLAS EM DEBATE: REFLEXÕES DOCENTES EM UM CONTEXTO ULTRACONSERVADOR
title DEBATING VIOLENCE IN SCHOOLS: TEACHERS’ REFLECTIONS IN AN ULTRACONSERVATIVE CONTEXT
spellingShingle DEBATING VIOLENCE IN SCHOOLS: TEACHERS’ REFLECTIONS IN AN ULTRACONSERVATIVE CONTEXT
Mattos, Amana Rocha de
escola
violência
gênero e sexualidade
metodologias de ensino
title_short DEBATING VIOLENCE IN SCHOOLS: TEACHERS’ REFLECTIONS IN AN ULTRACONSERVATIVE CONTEXT
title_full DEBATING VIOLENCE IN SCHOOLS: TEACHERS’ REFLECTIONS IN AN ULTRACONSERVATIVE CONTEXT
title_fullStr DEBATING VIOLENCE IN SCHOOLS: TEACHERS’ REFLECTIONS IN AN ULTRACONSERVATIVE CONTEXT
title_full_unstemmed DEBATING VIOLENCE IN SCHOOLS: TEACHERS’ REFLECTIONS IN AN ULTRACONSERVATIVE CONTEXT
title_sort DEBATING VIOLENCE IN SCHOOLS: TEACHERS’ REFLECTIONS IN AN ULTRACONSERVATIVE CONTEXT
author Mattos, Amana Rocha de
author_facet Mattos, Amana Rocha de
Guilherme, Thamara Santos
Delgado, Isabela Jessula
Cavalcante, Julia Leite
Almeida, Leonardo Aprígio de
author_role author
author2 Guilherme, Thamara Santos
Delgado, Isabela Jessula
Cavalcante, Julia Leite
Almeida, Leonardo Aprígio de
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mattos, Amana Rocha de
Guilherme, Thamara Santos
Delgado, Isabela Jessula
Cavalcante, Julia Leite
Almeida, Leonardo Aprígio de
dc.subject.por.fl_str_mv escola
violência
gênero e sexualidade
metodologias de ensino
topic escola
violência
gênero e sexualidade
metodologias de ensino
description This work discusses strategies and methodologies created and reinvented by teachers to work with their class issues related to violence, social inequalities and prejudice, thinking about their insertions in the school environment. In the current political context, which has strengthened ultraconservative perspectives and hampered the debates about school diversity through the promotion of moral panic in society, the teachers researched signaled the need for reflection on these themes in the classroom, since they already are present in school relations. Based on interviews with teachers of a public school in XXXX, we sought to understand the reinvention of teaching strategies to work with such topics, in order to promote debates among students in a context of increasing social and about school practices. Keywords: School; Violence; Gender and Sexuality; Teaching Methodologies.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-05-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo de convidado
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/21326
10.5752/P.1678-9563.2019v25n2p725-741
url http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/21326
identifier_str_mv 10.5752/P.1678-9563.2019v25n2p725-741
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/21326/16597
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora PUC Minas
publisher.none.fl_str_mv Editora PUC Minas
dc.source.none.fl_str_mv Psicologia em Revista; v. 25 n. 2 (2019): Psicologia em Revista; 725-741
1678-9563
1677-1168
reponame:Psicologia em Revista (Online)
instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
instacron:PUC MINAS
instname_str Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
instacron_str PUC MINAS
institution PUC MINAS
reponame_str Psicologia em Revista (Online)
collection Psicologia em Revista (Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia em Revista (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
repository.mail.fl_str_mv psirevista@pucminas.br
_version_ 1797688274045632512