DEBATING VIOLENCE IN SCHOOLS: TEACHERS’ REFLECTIONS IN AN ULTRACONSERVATIVE CONTEXT
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Psicologia em Revista (Online) |
Texto Completo: | http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/21326 |
Resumo: | This work discusses strategies and methodologies created and reinvented by teachers to work with their class issues related to violence, social inequalities and prejudice, thinking about their insertions in the school environment. In the current political context, which has strengthened ultraconservative perspectives and hampered the debates about school diversity through the promotion of moral panic in society, the teachers researched signaled the need for reflection on these themes in the classroom, since they already are present in school relations. Based on interviews with teachers of a public school in XXXX, we sought to understand the reinvention of teaching strategies to work with such topics, in order to promote debates among students in a context of increasing social and about school practices. Keywords: School; Violence; Gender and Sexuality; Teaching Methodologies. |
id |
PUC_MG-3_9a393863936053449bc54688121b28d9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21326 |
network_acronym_str |
PUC_MG-3 |
network_name_str |
Psicologia em Revista (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
DEBATING VIOLENCE IN SCHOOLS: TEACHERS’ REFLECTIONS IN AN ULTRACONSERVATIVE CONTEXTVIOLENCIA EN LAS ESCUELAS EN DISCUSIÓN: REFLEXIONES DE LOS DOCENTES EN UN CONTEXTO ULTRACONSERVADORVIOLÊNCIA NAS ESCOLAS EM DEBATE: REFLEXÕES DOCENTES EM UM CONTEXTO ULTRACONSERVADORescolaviolênciagênero e sexualidademetodologias de ensinoThis work discusses strategies and methodologies created and reinvented by teachers to work with their class issues related to violence, social inequalities and prejudice, thinking about their insertions in the school environment. In the current political context, which has strengthened ultraconservative perspectives and hampered the debates about school diversity through the promotion of moral panic in society, the teachers researched signaled the need for reflection on these themes in the classroom, since they already are present in school relations. Based on interviews with teachers of a public school in XXXX, we sought to understand the reinvention of teaching strategies to work with such topics, in order to promote debates among students in a context of increasing social and about school practices. Keywords: School; Violence; Gender and Sexuality; Teaching Methodologies.Este artículo discute estrategias y metodologías creadas y reinventadas por los maestros para trabajar con sus clases en temas relacionados con violencia, desigualdades sociales y prejuicios, pensando en sus inserciones en el ambiente escolar. En el contexto político actual, que ha fortalecido las perspectivas ultraconservadoras y obstaculizado los debates sobre la diversidad en las escuelas al promover el pánico moral en la sociedad, los maestros encuestados señalan la necesidad de reflexionar sobre estos temas en el aula, ya que ya están están presentes en las relaciones escolares. A partir de entrevistas con maestros de una escuela pública en XXXX, buscamos comprender la reinvención de estrategias de enseñanza para trabajar con tales temas, con el fin de promover debates entre los estudiantes en un contexto de creciente vigilancia social y familiar sobre prácticas escolares Palabras-clave: Escuela; Violencia; Género y Sexualidad; Metodologías de Enseñanza.Este trabalho discute estratégias e metodologias criadas e reinventadas por professores/as para trabalhar com suas turmas questões relacionadas a violência, desigualdades sociais e preconceito, pensando suas inserções no ambiente escolar. No atual contexto político, que tem fortalecido perspectivas ultraconservadoras e dificultado os debates sobre diversidades nas escolas através da promoção do pânico moral na sociedade, as e os professores pesquisados sinalizam a necessidade de reflexão sobre esses temas em sala de aula, uma vez que estes já estão presentes nas relações escolares. A partir da realização de entrevistas com professores/as de um colégio da rede pública em XXXX, buscamos compreender a reinvenção das estratégias docentes para o trabalho com tais temas, de maneira a promover debates entre estudantes em um contexto de crescente vigilância social e familiar sobre as práticas escolares. Palavras-chave: Escola; Violência; Gênero e Sexualidade; Metodologias de Ensino.Editora PUC Minas2020-05-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo de convidadoapplication/pdfhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/2132610.5752/P.1678-9563.2019v25n2p725-741Psicologia em Revista; v. 25 n. 2 (2019): Psicologia em Revista; 725-7411678-95631677-1168reponame:Psicologia em Revista (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)instacron:PUC MINASporhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/21326/16597Copyright (c) 2019 Amana Rocha de Mattos, Thamara Santos Guilherme, Isabela Jessula Delgado, Julia Leite Cavalcante, Leonardo Aprígio de Almeidahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMattos, Amana Rocha de Guilherme, Thamara SantosDelgado, Isabela JessulaCavalcante, Julia LeiteAlmeida, Leonardo Aprígio de 2020-10-08T19:29:01Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21326Revistahttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevistaPRIhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/oaipsirevista@pucminas.br1678-95631677-1168opendoar:2020-10-08T19:29:01Psicologia em Revista (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
DEBATING VIOLENCE IN SCHOOLS: TEACHERS’ REFLECTIONS IN AN ULTRACONSERVATIVE CONTEXT VIOLENCIA EN LAS ESCUELAS EN DISCUSIÓN: REFLEXIONES DE LOS DOCENTES EN UN CONTEXTO ULTRACONSERVADOR VIOLÊNCIA NAS ESCOLAS EM DEBATE: REFLEXÕES DOCENTES EM UM CONTEXTO ULTRACONSERVADOR |
title |
DEBATING VIOLENCE IN SCHOOLS: TEACHERS’ REFLECTIONS IN AN ULTRACONSERVATIVE CONTEXT |
spellingShingle |
DEBATING VIOLENCE IN SCHOOLS: TEACHERS’ REFLECTIONS IN AN ULTRACONSERVATIVE CONTEXT Mattos, Amana Rocha de escola violência gênero e sexualidade metodologias de ensino |
title_short |
DEBATING VIOLENCE IN SCHOOLS: TEACHERS’ REFLECTIONS IN AN ULTRACONSERVATIVE CONTEXT |
title_full |
DEBATING VIOLENCE IN SCHOOLS: TEACHERS’ REFLECTIONS IN AN ULTRACONSERVATIVE CONTEXT |
title_fullStr |
DEBATING VIOLENCE IN SCHOOLS: TEACHERS’ REFLECTIONS IN AN ULTRACONSERVATIVE CONTEXT |
title_full_unstemmed |
DEBATING VIOLENCE IN SCHOOLS: TEACHERS’ REFLECTIONS IN AN ULTRACONSERVATIVE CONTEXT |
title_sort |
DEBATING VIOLENCE IN SCHOOLS: TEACHERS’ REFLECTIONS IN AN ULTRACONSERVATIVE CONTEXT |
author |
Mattos, Amana Rocha de |
author_facet |
Mattos, Amana Rocha de Guilherme, Thamara Santos Delgado, Isabela Jessula Cavalcante, Julia Leite Almeida, Leonardo Aprígio de |
author_role |
author |
author2 |
Guilherme, Thamara Santos Delgado, Isabela Jessula Cavalcante, Julia Leite Almeida, Leonardo Aprígio de |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mattos, Amana Rocha de Guilherme, Thamara Santos Delgado, Isabela Jessula Cavalcante, Julia Leite Almeida, Leonardo Aprígio de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
escola violência gênero e sexualidade metodologias de ensino |
topic |
escola violência gênero e sexualidade metodologias de ensino |
description |
This work discusses strategies and methodologies created and reinvented by teachers to work with their class issues related to violence, social inequalities and prejudice, thinking about their insertions in the school environment. In the current political context, which has strengthened ultraconservative perspectives and hampered the debates about school diversity through the promotion of moral panic in society, the teachers researched signaled the need for reflection on these themes in the classroom, since they already are present in school relations. Based on interviews with teachers of a public school in XXXX, we sought to understand the reinvention of teaching strategies to work with such topics, in order to promote debates among students in a context of increasing social and about school practices. Keywords: School; Violence; Gender and Sexuality; Teaching Methodologies. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-05-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo de convidado |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/21326 10.5752/P.1678-9563.2019v25n2p725-741 |
url |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/21326 |
identifier_str_mv |
10.5752/P.1678-9563.2019v25n2p725-741 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/21326/16597 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora PUC Minas |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora PUC Minas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Psicologia em Revista; v. 25 n. 2 (2019): Psicologia em Revista; 725-741 1678-9563 1677-1168 reponame:Psicologia em Revista (Online) instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) instacron:PUC MINAS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) |
instacron_str |
PUC MINAS |
institution |
PUC MINAS |
reponame_str |
Psicologia em Revista (Online) |
collection |
Psicologia em Revista (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Psicologia em Revista (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) |
repository.mail.fl_str_mv |
psirevista@pucminas.br |
_version_ |
1797688274045632512 |