WHAT WE CAN LEARN WITH THE AUTISTIC: THE CLINICAL EXPERIENCE OF A FUNDAMENTAL TEACHER AND AN AUTISTIC STUDENT
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Psicologia em Revista (Online) |
Texto Completo: | http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/22702 |
Resumo: | This article aims to reflect the concept of inclusion on two perspectives: inclusive education and the right to special education, guaranteed by law in the Brazilian Constitution of 1988, and the inclusion according to the psychoanalytic concept; considering what we can learn from autism in a school experience. For this, we seek in Freud’s studies the concept of impossibility in the education boundaries. For that, we will use the psychoanalytic references of Lacanian orientation, which demonstrate in the autistic structure, the importance of the support of the double in the constitution of a border and in the construction of an Other tailored for the subject. This article presents clinical vignettes narrated by an elementary school teacher, demonstrating what autists teach us. |
id |
PUC_MG-3_a847ac5045ccf2d6359f9f8b45c9cc57 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/22702 |
network_acronym_str |
PUC_MG-3 |
network_name_str |
Psicologia em Revista (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
WHAT WE CAN LEARN WITH THE AUTISTIC: THE CLINICAL EXPERIENCE OF A FUNDAMENTAL TEACHER AND AN AUTISTIC STUDENTLO QUE PODEMOS APRENDER DE LOS AUTISTA: LA EXPERIENCIA CLÍNICA DE UNA PROFESORA DE EDUCACIÓN BÁSICA Y UN ESTUDIANTE AUTISTAO QUE PODEMOS APRENDER COM OS AUTISTAS: A EXPERIÊNCIA CLÍNICA DE UMA PROFESSORA DO ENSINO FUNDAMENTAL E UM ALUNO AUTISTA Inclusive education. Literacy. Autism.Educación inclusiva. Alfabetización. Autismo.Educação inclusiva. Alfabetização. Autismo.This article aims to reflect the concept of inclusion on two perspectives: inclusive education and the right to special education, guaranteed by law in the Brazilian Constitution of 1988, and the inclusion according to the psychoanalytic concept; considering what we can learn from autism in a school experience. For this, we seek in Freud’s studies the concept of impossibility in the education boundaries. For that, we will use the psychoanalytic references of Lacanian orientation, which demonstrate in the autistic structure, the importance of the support of the double in the constitution of a border and in the construction of an Other tailored for the subject. This article presents clinical vignettes narrated by an elementary school teacher, demonstrating what autists teach us.Este artículo tiene como objetivo reflexionar el concepto de inclusión desde dos perspectivas: educación inclusiva y el derecho a la educación especial, garantizado por ley en la Constitución brasileña de 1988, y la inclusión, de acuerdo con el concepto psicoanalítico, considerando lo que podemos aprender de los autistas en una experiencia escolar. Por lo tanto, buscaremos en los estudios de Freud el concepto de imposibilidad en el ámbito de la educación. Asimismo, utilizaremos las referencias psicoanalíticas de orientación lacaniana que demuestran, en la estructura autista, la importancia en el apoyo del doble en la constitución de un Otro hecho a medida. Este artículo presenta viñetas clínicas narradas por una maestra de escuela primaria, que demuestran lo que los autistas nos enseñan.Este artigo tem como objetivo refletir o conceito de inclusão sob duas perspectivas: a educação inclusiva e o direito à educação especial, garantida por lei na Constituição Brasileira de 1988, e a inclusão, segundo o conceito psicanalítico, considerando o que podemos aprender com os autistas em uma experiência escolar. Para tanto, buscaremos, nos estudos de Freud, o conceito de impossibilidade na esfera do educar. Também usaremos as referências psicanalíticas de orientação lacaniana que demonstram, na estrutura autística, a importância no apoio do duplo na constituição de uma borda e construção de um Outro sob medida para o sujeito. Este texto apresenta vinhetas clínicas narradas por uma professora do ensino fundamental, demonstrando o que os autistas nos ensinam.Editora PUC Minas2020-09-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/2270210.5752/P.1678-9563.2019v25n3p1316-1330Psicologia em Revista; v. 25 n. 3 (2019): Psicologia em Revista; 1316-13301678-95631677-1168reponame:Psicologia em Revista (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)instacron:PUC MINASporhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/22702/17205Copyright (c) 2019 Patrícia ´Fernandes de Carvalhohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Patrícia Fernandes de 2021-04-13T15:52:48Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/22702Revistahttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevistaPRIhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/oaipsirevista@pucminas.br1678-95631677-1168opendoar:2021-04-13T15:52:48Psicologia em Revista (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
WHAT WE CAN LEARN WITH THE AUTISTIC: THE CLINICAL EXPERIENCE OF A FUNDAMENTAL TEACHER AND AN AUTISTIC STUDENT LO QUE PODEMOS APRENDER DE LOS AUTISTA: LA EXPERIENCIA CLÍNICA DE UNA PROFESORA DE EDUCACIÓN BÁSICA Y UN ESTUDIANTE AUTISTA O QUE PODEMOS APRENDER COM OS AUTISTAS: A EXPERIÊNCIA CLÍNICA DE UMA PROFESSORA DO ENSINO FUNDAMENTAL E UM ALUNO AUTISTA |
title |
WHAT WE CAN LEARN WITH THE AUTISTIC: THE CLINICAL EXPERIENCE OF A FUNDAMENTAL TEACHER AND AN AUTISTIC STUDENT |
spellingShingle |
WHAT WE CAN LEARN WITH THE AUTISTIC: THE CLINICAL EXPERIENCE OF A FUNDAMENTAL TEACHER AND AN AUTISTIC STUDENT Carvalho, Patrícia Fernandes de Inclusive education. Literacy. Autism. Educación inclusiva. Alfabetización. Autismo. Educação inclusiva. Alfabetização. Autismo. |
title_short |
WHAT WE CAN LEARN WITH THE AUTISTIC: THE CLINICAL EXPERIENCE OF A FUNDAMENTAL TEACHER AND AN AUTISTIC STUDENT |
title_full |
WHAT WE CAN LEARN WITH THE AUTISTIC: THE CLINICAL EXPERIENCE OF A FUNDAMENTAL TEACHER AND AN AUTISTIC STUDENT |
title_fullStr |
WHAT WE CAN LEARN WITH THE AUTISTIC: THE CLINICAL EXPERIENCE OF A FUNDAMENTAL TEACHER AND AN AUTISTIC STUDENT |
title_full_unstemmed |
WHAT WE CAN LEARN WITH THE AUTISTIC: THE CLINICAL EXPERIENCE OF A FUNDAMENTAL TEACHER AND AN AUTISTIC STUDENT |
title_sort |
WHAT WE CAN LEARN WITH THE AUTISTIC: THE CLINICAL EXPERIENCE OF A FUNDAMENTAL TEACHER AND AN AUTISTIC STUDENT |
author |
Carvalho, Patrícia Fernandes de |
author_facet |
Carvalho, Patrícia Fernandes de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho, Patrícia Fernandes de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Inclusive education. Literacy. Autism. Educación inclusiva. Alfabetización. Autismo. Educação inclusiva. Alfabetização. Autismo. |
topic |
Inclusive education. Literacy. Autism. Educación inclusiva. Alfabetización. Autismo. Educação inclusiva. Alfabetização. Autismo. |
description |
This article aims to reflect the concept of inclusion on two perspectives: inclusive education and the right to special education, guaranteed by law in the Brazilian Constitution of 1988, and the inclusion according to the psychoanalytic concept; considering what we can learn from autism in a school experience. For this, we seek in Freud’s studies the concept of impossibility in the education boundaries. For that, we will use the psychoanalytic references of Lacanian orientation, which demonstrate in the autistic structure, the importance of the support of the double in the constitution of a border and in the construction of an Other tailored for the subject. This article presents clinical vignettes narrated by an elementary school teacher, demonstrating what autists teach us. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-09-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/22702 10.5752/P.1678-9563.2019v25n3p1316-1330 |
url |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/22702 |
identifier_str_mv |
10.5752/P.1678-9563.2019v25n3p1316-1330 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/22702/17205 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Patrícia ´Fernandes de Carvalho http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Patrícia ´Fernandes de Carvalho http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora PUC Minas |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora PUC Minas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Psicologia em Revista; v. 25 n. 3 (2019): Psicologia em Revista; 1316-1330 1678-9563 1677-1168 reponame:Psicologia em Revista (Online) instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) instacron:PUC MINAS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) |
instacron_str |
PUC MINAS |
institution |
PUC MINAS |
reponame_str |
Psicologia em Revista (Online) |
collection |
Psicologia em Revista (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Psicologia em Revista (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) |
repository.mail.fl_str_mv |
psirevista@pucminas.br |
_version_ |
1797688274120081408 |