WHAT WE CAN LEARN WITH THE AUTISTIC: THE CLINICAL EXPERIENCE OF A FUNDAMENTAL TEACHER AND AN AUTISTIC STUDENT

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Patrícia Fernandes de
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Psicologia em Revista (Online)
Texto Completo: http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/22702
Resumo: This article aims to reflect the concept of inclusion on two perspectives: inclusive education and the right to special education, guaranteed by law in the Brazilian Constitution of 1988, and the inclusion according to the psychoanalytic concept; considering what we can learn from autism in a school experience. For this, we seek in Freud’s studies the concept of impossibility in the education boundaries. For that, we will use the psychoanalytic references of Lacanian orientation, which demonstrate in the autistic structure, the importance of the support of the double in the constitution of a border and in the construction of an Other tailored for the subject. This article presents clinical vignettes narrated by an elementary school teacher, demonstrating what autists teach us.
id PUC_MG-3_a847ac5045ccf2d6359f9f8b45c9cc57
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/22702
network_acronym_str PUC_MG-3
network_name_str Psicologia em Revista (Online)
repository_id_str
spelling WHAT WE CAN LEARN WITH THE AUTISTIC: THE CLINICAL EXPERIENCE OF A FUNDAMENTAL TEACHER AND AN AUTISTIC STUDENTLO QUE PODEMOS APRENDER DE LOS AUTISTA: LA EXPERIENCIA CLÍNICA DE UNA PROFESORA DE EDUCACIÓN BÁSICA Y UN ESTUDIANTE AUTISTAO QUE PODEMOS APRENDER COM OS AUTISTAS: A EXPERIÊNCIA CLÍNICA DE UMA PROFESSORA DO ENSINO FUNDAMENTAL E UM ALUNO AUTISTA Inclusive education. Literacy. Autism.Educación inclusiva. Alfabetización. Autismo.Educação inclusiva. Alfabetização. Autismo.This article aims to reflect the concept of inclusion on two perspectives: inclusive education and the right to special education, guaranteed by law in the Brazilian Constitution of 1988, and the inclusion according to the psychoanalytic concept; considering what we can learn from autism in a school experience. For this, we seek in Freud’s studies the concept of impossibility in the education boundaries. For that, we will use the psychoanalytic references of Lacanian orientation, which demonstrate in the autistic structure, the importance of the support of the double in the constitution of a border and in the construction of an Other tailored for the subject. This article presents clinical vignettes narrated by an elementary school teacher, demonstrating what autists teach us.Este artículo tiene como objetivo reflexionar el concepto de inclusión desde dos perspectivas: educación inclusiva y el derecho a la educación especial, garantizado por ley en la Constitución brasileña de 1988, y la inclusión, de acuerdo con el concepto psicoanalítico, considerando lo que podemos aprender de los autistas en una experiencia escolar. Por lo tanto, buscaremos en los estudios de Freud el concepto de imposibilidad en el ámbito de la educación. Asimismo, utilizaremos las referencias psicoanalíticas de orientación lacaniana que demuestran, en la estructura autista, la importancia en el apoyo del doble en la constitución de un Otro hecho a medida. Este artículo presenta viñetas clínicas narradas por una maestra de escuela primaria, que demuestran lo que los autistas nos enseñan.Este artigo tem como objetivo refletir o conceito de inclusão sob duas perspectivas: a educação inclusiva e o direito à educação especial, garantida por lei na Constituição Brasileira de 1988, e a inclusão, segundo o conceito psicanalítico, considerando o que podemos aprender com os autistas em uma experiência escolar. Para tanto, buscaremos, nos estudos de Freud, o conceito de impossibilidade na esfera do educar. Também usaremos as referências psicanalíticas de orientação lacaniana que demonstram, na estrutura autística, a importância no apoio do duplo na constituição de uma borda e construção de um Outro sob medida para o sujeito. Este texto apresenta vinhetas clínicas narradas por uma professora do ensino fundamental, demonstrando o que os autistas nos ensinam.Editora PUC Minas2020-09-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/2270210.5752/P.1678-9563.2019v25n3p1316-1330Psicologia em Revista; v. 25 n. 3 (2019): Psicologia em Revista; 1316-13301678-95631677-1168reponame:Psicologia em Revista (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)instacron:PUC MINASporhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/22702/17205Copyright (c) 2019 Patrícia ´Fernandes de Carvalhohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Patrícia Fernandes de 2021-04-13T15:52:48Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/22702Revistahttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevistaPRIhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/oaipsirevista@pucminas.br1678-95631677-1168opendoar:2021-04-13T15:52:48Psicologia em Revista (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)false
dc.title.none.fl_str_mv WHAT WE CAN LEARN WITH THE AUTISTIC: THE CLINICAL EXPERIENCE OF A FUNDAMENTAL TEACHER AND AN AUTISTIC STUDENT
LO QUE PODEMOS APRENDER DE LOS AUTISTA: LA EXPERIENCIA CLÍNICA DE UNA PROFESORA DE EDUCACIÓN BÁSICA Y UN ESTUDIANTE AUTISTA
O QUE PODEMOS APRENDER COM OS AUTISTAS: A EXPERIÊNCIA CLÍNICA DE UMA PROFESSORA DO ENSINO FUNDAMENTAL E UM ALUNO AUTISTA
title WHAT WE CAN LEARN WITH THE AUTISTIC: THE CLINICAL EXPERIENCE OF A FUNDAMENTAL TEACHER AND AN AUTISTIC STUDENT
spellingShingle WHAT WE CAN LEARN WITH THE AUTISTIC: THE CLINICAL EXPERIENCE OF A FUNDAMENTAL TEACHER AND AN AUTISTIC STUDENT
Carvalho, Patrícia Fernandes de
Inclusive education. Literacy. Autism.
Educación inclusiva. Alfabetización. Autismo.
Educação inclusiva. Alfabetização. Autismo.
title_short WHAT WE CAN LEARN WITH THE AUTISTIC: THE CLINICAL EXPERIENCE OF A FUNDAMENTAL TEACHER AND AN AUTISTIC STUDENT
title_full WHAT WE CAN LEARN WITH THE AUTISTIC: THE CLINICAL EXPERIENCE OF A FUNDAMENTAL TEACHER AND AN AUTISTIC STUDENT
title_fullStr WHAT WE CAN LEARN WITH THE AUTISTIC: THE CLINICAL EXPERIENCE OF A FUNDAMENTAL TEACHER AND AN AUTISTIC STUDENT
title_full_unstemmed WHAT WE CAN LEARN WITH THE AUTISTIC: THE CLINICAL EXPERIENCE OF A FUNDAMENTAL TEACHER AND AN AUTISTIC STUDENT
title_sort WHAT WE CAN LEARN WITH THE AUTISTIC: THE CLINICAL EXPERIENCE OF A FUNDAMENTAL TEACHER AND AN AUTISTIC STUDENT
author Carvalho, Patrícia Fernandes de
author_facet Carvalho, Patrícia Fernandes de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Patrícia Fernandes de
dc.subject.por.fl_str_mv Inclusive education. Literacy. Autism.
Educación inclusiva. Alfabetización. Autismo.
Educação inclusiva. Alfabetização. Autismo.
topic Inclusive education. Literacy. Autism.
Educación inclusiva. Alfabetización. Autismo.
Educação inclusiva. Alfabetização. Autismo.
description This article aims to reflect the concept of inclusion on two perspectives: inclusive education and the right to special education, guaranteed by law in the Brazilian Constitution of 1988, and the inclusion according to the psychoanalytic concept; considering what we can learn from autism in a school experience. For this, we seek in Freud’s studies the concept of impossibility in the education boundaries. For that, we will use the psychoanalytic references of Lacanian orientation, which demonstrate in the autistic structure, the importance of the support of the double in the constitution of a border and in the construction of an Other tailored for the subject. This article presents clinical vignettes narrated by an elementary school teacher, demonstrating what autists teach us.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/22702
10.5752/P.1678-9563.2019v25n3p1316-1330
url http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/22702
identifier_str_mv 10.5752/P.1678-9563.2019v25n3p1316-1330
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/22702/17205
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Patrícia ´Fernandes de Carvalho
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Patrícia ´Fernandes de Carvalho
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora PUC Minas
publisher.none.fl_str_mv Editora PUC Minas
dc.source.none.fl_str_mv Psicologia em Revista; v. 25 n. 3 (2019): Psicologia em Revista; 1316-1330
1678-9563
1677-1168
reponame:Psicologia em Revista (Online)
instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
instacron:PUC MINAS
instname_str Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
instacron_str PUC MINAS
institution PUC MINAS
reponame_str Psicologia em Revista (Online)
collection Psicologia em Revista (Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia em Revista (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
repository.mail.fl_str_mv psirevista@pucminas.br
_version_ 1797688274120081408