IMAGINATION AND NARRATIVE IDENTITY IN THE PROCESS OF A TEACHER

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo, Patrício Câmara
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Borges, Fabrícia Teixeira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Psicologia em Revista (Online)
Texto Completo: http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/13686
Resumo: This study aimed to investigate the constitution of a teacher’s identity in the narrative of her life history, taking into account the imagination in the narrative process. We performed an approach based on the dialogical self theory, through a narrative and episodic interview with a 6th to 9th year biology teacher at a private school in the Brazilian Federal District. Throughout the research, we used the thematic dialogical analysis of the conversation with table and semiotic map. We recognize that a teacher identity is composed of a dialogical process of the self with the participation of the imagination in the development of the image that the individual has of him/herself as hero of his/her history. The results suggest a misalignment between the teaching position developed by the teacher and her professional context, resulting from the dialogical relationship between her positions and the value of affectivity in the relationship with the students.
id PUC_MG-3_b15fbdee0a6629ff368d2c18292333fb
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13686
network_acronym_str PUC_MG-3
network_name_str Psicologia em Revista (Online)
repository_id_str
spelling IMAGINATION AND NARRATIVE IDENTITY IN THE PROCESS OF A TEACHERLA IMAGINACIÓN Y LA IDENTIDAD EN EL PROCESO DE NARRATIVA DE UNA MAESTRAIMAGINAÇÃO E IDENTIDADE NO PROCESSO NARRATIVO DE UMA PROFESSORAIdentity. Narrative. Imagination. Teacher. SelfIdentidad. Narrativa. Imaginación. Docente. SelfIdentidadeNarrativaImaginaçãoDocenteSelf.This study aimed to investigate the constitution of a teacher’s identity in the narrative of her life history, taking into account the imagination in the narrative process. We performed an approach based on the dialogical self theory, through a narrative and episodic interview with a 6th to 9th year biology teacher at a private school in the Brazilian Federal District. Throughout the research, we used the thematic dialogical analysis of the conversation with table and semiotic map. We recognize that a teacher identity is composed of a dialogical process of the self with the participation of the imagination in the development of the image that the individual has of him/herself as hero of his/her history. The results suggest a misalignment between the teaching position developed by the teacher and her professional context, resulting from the dialogical relationship between her positions and the value of affectivity in the relationship with the students.Este estudio tuvo como objetivo investigar la constitución identitaria de una maestra en la narrativa de su historia de vida, considerando la imaginación en el proceso narrativo. Realizamos un enfoque del self dialógico, a través de una entrevista narrativa y episódica, con una profesora de Biología de la enseñanza básica secundaria, de una escuela particular del Distrito Federal. En la investigación, utilizamos el análisis temático dialógico de la conversación con tabla y mapa semiótico. Reconocemos que la identidad docente se constituye como proceso dialógico del self con la participación de la imaginación en la elaboración de la imagen que el individuo tiene de sí como héroe de su historia. Los resultados sugieren una desalineación entre el posicionamiento docente de la profesora y su contexto profesional, consecuente de la relación dialógica entre sus posicionamientos y el valor de la afectividad en la relación con los alumnos.Este estudo teve como objetivo investigar a constituição identitária de uma professora, na narrativa de sua história de vida, considerando a imaginação no processo narrativo. Realizamos uma abordagem do self dialógico, por meio de entrevista narrativa e episódica, com uma professora de Biologia, do 6º ao 9º ano, de uma escola particular do Distrito Federal. Na pesquisa, utilizamos a análise temática dialógica da conversação com tabela e mapa semiótico. Reconhecemos que a identidade docente se constitui como processo dialógico do self com a participação da imaginação na elaboração da imagem que o indivíduo tem de si como herói de sua história. Os resultados sugerem uma diferença entre o posicionamento docente da professora e o seu contexto profissional, consequente da relação dialógica entre seus posicionamentos e o valor da afetividade na relação com os alunos.Editora PUC Minas2020-04-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/1368610.5752/P.1678-9563.2020v26n1p201-220Psicologia em Revista; v. 26 n. 1 (2020): Psicologia em Revista; 208-2271678-95631677-1168reponame:Psicologia em Revista (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)instacron:PUC MINASporhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/13686/17811Copyright (c) 2020 Patrício Câmara Araújo, Fabrícia Teixeira Borgeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAraújo, Patrício CâmaraBorges, Fabrícia Teixeira2021-04-16T16:15:22Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13686Revistahttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevistaPRIhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/oaipsirevista@pucminas.br1678-95631677-1168opendoar:2021-04-16T16:15:22Psicologia em Revista (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)false
dc.title.none.fl_str_mv IMAGINATION AND NARRATIVE IDENTITY IN THE PROCESS OF A TEACHER
LA IMAGINACIÓN Y LA IDENTIDAD EN EL PROCESO DE NARRATIVA DE UNA MAESTRA
IMAGINAÇÃO E IDENTIDADE NO PROCESSO NARRATIVO DE UMA PROFESSORA
title IMAGINATION AND NARRATIVE IDENTITY IN THE PROCESS OF A TEACHER
spellingShingle IMAGINATION AND NARRATIVE IDENTITY IN THE PROCESS OF A TEACHER
Araújo, Patrício Câmara
Identity. Narrative. Imagination. Teacher. Self
Identidad. Narrativa. Imaginación. Docente. Self
Identidade
Narrativa
Imaginação
Docente
Self.
title_short IMAGINATION AND NARRATIVE IDENTITY IN THE PROCESS OF A TEACHER
title_full IMAGINATION AND NARRATIVE IDENTITY IN THE PROCESS OF A TEACHER
title_fullStr IMAGINATION AND NARRATIVE IDENTITY IN THE PROCESS OF A TEACHER
title_full_unstemmed IMAGINATION AND NARRATIVE IDENTITY IN THE PROCESS OF A TEACHER
title_sort IMAGINATION AND NARRATIVE IDENTITY IN THE PROCESS OF A TEACHER
author Araújo, Patrício Câmara
author_facet Araújo, Patrício Câmara
Borges, Fabrícia Teixeira
author_role author
author2 Borges, Fabrícia Teixeira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Araújo, Patrício Câmara
Borges, Fabrícia Teixeira
dc.subject.por.fl_str_mv Identity. Narrative. Imagination. Teacher. Self
Identidad. Narrativa. Imaginación. Docente. Self
Identidade
Narrativa
Imaginação
Docente
Self.
topic Identity. Narrative. Imagination. Teacher. Self
Identidad. Narrativa. Imaginación. Docente. Self
Identidade
Narrativa
Imaginação
Docente
Self.
description This study aimed to investigate the constitution of a teacher’s identity in the narrative of her life history, taking into account the imagination in the narrative process. We performed an approach based on the dialogical self theory, through a narrative and episodic interview with a 6th to 9th year biology teacher at a private school in the Brazilian Federal District. Throughout the research, we used the thematic dialogical analysis of the conversation with table and semiotic map. We recognize that a teacher identity is composed of a dialogical process of the self with the participation of the imagination in the development of the image that the individual has of him/herself as hero of his/her history. The results suggest a misalignment between the teaching position developed by the teacher and her professional context, resulting from the dialogical relationship between her positions and the value of affectivity in the relationship with the students.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/13686
10.5752/P.1678-9563.2020v26n1p201-220
url http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/13686
identifier_str_mv 10.5752/P.1678-9563.2020v26n1p201-220
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/13686/17811
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Patrício Câmara Araújo, Fabrícia Teixeira Borges
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Patrício Câmara Araújo, Fabrícia Teixeira Borges
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora PUC Minas
publisher.none.fl_str_mv Editora PUC Minas
dc.source.none.fl_str_mv Psicologia em Revista; v. 26 n. 1 (2020): Psicologia em Revista; 208-227
1678-9563
1677-1168
reponame:Psicologia em Revista (Online)
instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
instacron:PUC MINAS
instname_str Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
instacron_str PUC MINAS
institution PUC MINAS
reponame_str Psicologia em Revista (Online)
collection Psicologia em Revista (Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia em Revista (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
repository.mail.fl_str_mv psirevista@pucminas.br
_version_ 1797688273651367936