IMAGINATION AND NARRATIVE IDENTITY IN THE PROCESS OF A TEACHER
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Psicologia em Revista (Online) |
Texto Completo: | http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/13686 |
Resumo: | This study aimed to investigate the constitution of a teacher’s identity in the narrative of her life history, taking into account the imagination in the narrative process. We performed an approach based on the dialogical self theory, through a narrative and episodic interview with a 6th to 9th year biology teacher at a private school in the Brazilian Federal District. Throughout the research, we used the thematic dialogical analysis of the conversation with table and semiotic map. We recognize that a teacher identity is composed of a dialogical process of the self with the participation of the imagination in the development of the image that the individual has of him/herself as hero of his/her history. The results suggest a misalignment between the teaching position developed by the teacher and her professional context, resulting from the dialogical relationship between her positions and the value of affectivity in the relationship with the students. |
id |
PUC_MG-3_b15fbdee0a6629ff368d2c18292333fb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13686 |
network_acronym_str |
PUC_MG-3 |
network_name_str |
Psicologia em Revista (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
IMAGINATION AND NARRATIVE IDENTITY IN THE PROCESS OF A TEACHERLA IMAGINACIÓN Y LA IDENTIDAD EN EL PROCESO DE NARRATIVA DE UNA MAESTRAIMAGINAÇÃO E IDENTIDADE NO PROCESSO NARRATIVO DE UMA PROFESSORAIdentity. Narrative. Imagination. Teacher. SelfIdentidad. Narrativa. Imaginación. Docente. SelfIdentidadeNarrativaImaginaçãoDocenteSelf.This study aimed to investigate the constitution of a teacher’s identity in the narrative of her life history, taking into account the imagination in the narrative process. We performed an approach based on the dialogical self theory, through a narrative and episodic interview with a 6th to 9th year biology teacher at a private school in the Brazilian Federal District. Throughout the research, we used the thematic dialogical analysis of the conversation with table and semiotic map. We recognize that a teacher identity is composed of a dialogical process of the self with the participation of the imagination in the development of the image that the individual has of him/herself as hero of his/her history. The results suggest a misalignment between the teaching position developed by the teacher and her professional context, resulting from the dialogical relationship between her positions and the value of affectivity in the relationship with the students.Este estudio tuvo como objetivo investigar la constitución identitaria de una maestra en la narrativa de su historia de vida, considerando la imaginación en el proceso narrativo. Realizamos un enfoque del self dialógico, a través de una entrevista narrativa y episódica, con una profesora de Biología de la enseñanza básica secundaria, de una escuela particular del Distrito Federal. En la investigación, utilizamos el análisis temático dialógico de la conversación con tabla y mapa semiótico. Reconocemos que la identidad docente se constituye como proceso dialógico del self con la participación de la imaginación en la elaboración de la imagen que el individuo tiene de sí como héroe de su historia. Los resultados sugieren una desalineación entre el posicionamiento docente de la profesora y su contexto profesional, consecuente de la relación dialógica entre sus posicionamientos y el valor de la afectividad en la relación con los alumnos.Este estudo teve como objetivo investigar a constituição identitária de uma professora, na narrativa de sua história de vida, considerando a imaginação no processo narrativo. Realizamos uma abordagem do self dialógico, por meio de entrevista narrativa e episódica, com uma professora de Biologia, do 6º ao 9º ano, de uma escola particular do Distrito Federal. Na pesquisa, utilizamos a análise temática dialógica da conversação com tabela e mapa semiótico. Reconhecemos que a identidade docente se constitui como processo dialógico do self com a participação da imaginação na elaboração da imagem que o indivíduo tem de si como herói de sua história. Os resultados sugerem uma diferença entre o posicionamento docente da professora e o seu contexto profissional, consequente da relação dialógica entre seus posicionamentos e o valor da afetividade na relação com os alunos.Editora PUC Minas2020-04-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/1368610.5752/P.1678-9563.2020v26n1p201-220Psicologia em Revista; v. 26 n. 1 (2020): Psicologia em Revista; 208-2271678-95631677-1168reponame:Psicologia em Revista (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)instacron:PUC MINASporhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/13686/17811Copyright (c) 2020 Patrício Câmara Araújo, Fabrícia Teixeira Borgeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAraújo, Patrício CâmaraBorges, Fabrícia Teixeira2021-04-16T16:15:22Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13686Revistahttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevistaPRIhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/oaipsirevista@pucminas.br1678-95631677-1168opendoar:2021-04-16T16:15:22Psicologia em Revista (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
IMAGINATION AND NARRATIVE IDENTITY IN THE PROCESS OF A TEACHER LA IMAGINACIÓN Y LA IDENTIDAD EN EL PROCESO DE NARRATIVA DE UNA MAESTRA IMAGINAÇÃO E IDENTIDADE NO PROCESSO NARRATIVO DE UMA PROFESSORA |
title |
IMAGINATION AND NARRATIVE IDENTITY IN THE PROCESS OF A TEACHER |
spellingShingle |
IMAGINATION AND NARRATIVE IDENTITY IN THE PROCESS OF A TEACHER Araújo, Patrício Câmara Identity. Narrative. Imagination. Teacher. Self Identidad. Narrativa. Imaginación. Docente. Self Identidade Narrativa Imaginação Docente Self. |
title_short |
IMAGINATION AND NARRATIVE IDENTITY IN THE PROCESS OF A TEACHER |
title_full |
IMAGINATION AND NARRATIVE IDENTITY IN THE PROCESS OF A TEACHER |
title_fullStr |
IMAGINATION AND NARRATIVE IDENTITY IN THE PROCESS OF A TEACHER |
title_full_unstemmed |
IMAGINATION AND NARRATIVE IDENTITY IN THE PROCESS OF A TEACHER |
title_sort |
IMAGINATION AND NARRATIVE IDENTITY IN THE PROCESS OF A TEACHER |
author |
Araújo, Patrício Câmara |
author_facet |
Araújo, Patrício Câmara Borges, Fabrícia Teixeira |
author_role |
author |
author2 |
Borges, Fabrícia Teixeira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araújo, Patrício Câmara Borges, Fabrícia Teixeira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Identity. Narrative. Imagination. Teacher. Self Identidad. Narrativa. Imaginación. Docente. Self Identidade Narrativa Imaginação Docente Self. |
topic |
Identity. Narrative. Imagination. Teacher. Self Identidad. Narrativa. Imaginación. Docente. Self Identidade Narrativa Imaginação Docente Self. |
description |
This study aimed to investigate the constitution of a teacher’s identity in the narrative of her life history, taking into account the imagination in the narrative process. We performed an approach based on the dialogical self theory, through a narrative and episodic interview with a 6th to 9th year biology teacher at a private school in the Brazilian Federal District. Throughout the research, we used the thematic dialogical analysis of the conversation with table and semiotic map. We recognize that a teacher identity is composed of a dialogical process of the self with the participation of the imagination in the development of the image that the individual has of him/herself as hero of his/her history. The results suggest a misalignment between the teaching position developed by the teacher and her professional context, resulting from the dialogical relationship between her positions and the value of affectivity in the relationship with the students. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-04-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/13686 10.5752/P.1678-9563.2020v26n1p201-220 |
url |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/13686 |
identifier_str_mv |
10.5752/P.1678-9563.2020v26n1p201-220 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/13686/17811 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Patrício Câmara Araújo, Fabrícia Teixeira Borges https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Patrício Câmara Araújo, Fabrícia Teixeira Borges https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora PUC Minas |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora PUC Minas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Psicologia em Revista; v. 26 n. 1 (2020): Psicologia em Revista; 208-227 1678-9563 1677-1168 reponame:Psicologia em Revista (Online) instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) instacron:PUC MINAS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) |
instacron_str |
PUC MINAS |
institution |
PUC MINAS |
reponame_str |
Psicologia em Revista (Online) |
collection |
Psicologia em Revista (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Psicologia em Revista (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) |
repository.mail.fl_str_mv |
psirevista@pucminas.br |
_version_ |
1797688273651367936 |