FAMÍLIA, ESCOLA E TRANSIÇÃO ECOLÓGICA: UMA REVISÃO INTEGRATIVA DA LITERATURA NACIONAL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Guisso, Luciane
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Motta, Cibele
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Psicologia em Revista (Online)
Texto Completo: http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/14341
Resumo: This work aims at present an integrative review of national literature concerning family, school, and transition to schooling. Thus, a search for scientific articles on Scielo and Pepsic databases was performed to map the national production on the subject between the years of 2006 and 2016. Through the combination of keywords, it was possible to find 17 articles that discuss the relationship between family, school, and how small children make the transition to the school context. The analysis of the articles highlighted that the child’s entry into school tends to be experienced as a stressful moment, both by the family and the child, as it requires adaptation from everyone involved. A positive family environment, permeated by inductive educational practices and active participation in the child’s school life, allows families to experience such transitional moments in a more satisfactory way
id PUC_MG-3_f3e3cc9ce68829be040cab233db8306d
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/14341
network_acronym_str PUC_MG-3
network_name_str Psicologia em Revista (Online)
repository_id_str
spelling FAMÍLIA, ESCOLA E TRANSIÇÃO ECOLÓGICA: UMA REVISÃO INTEGRATIVA DA LITERATURA NACIONALFamilyEcological transitionsSchool-age childrenFamiliaTransición ecológicaNiños en edad escolarFamíliatransição ecológicacrianças em idade escolar.This work aims at present an integrative review of national literature concerning family, school, and transition to schooling. Thus, a search for scientific articles on Scielo and Pepsic databases was performed to map the national production on the subject between the years of 2006 and 2016. Through the combination of keywords, it was possible to find 17 articles that discuss the relationship between family, school, and how small children make the transition to the school context. The analysis of the articles highlighted that the child’s entry into school tends to be experienced as a stressful moment, both by the family and the child, as it requires adaptation from everyone involved. A positive family environment, permeated by inductive educational practices and active participation in the child’s school life, allows families to experience such transitional moments in a more satisfactory wayEste trabajo objetiva presentar una revisión integradora de la literatura nacional referente a la familia, escuela y transición para la escolaridad. Así, se realizó una búsqueda de artículos científicos en las bases de datos Scielo y Pepsic para mapear la producción nacional sobre el tema, en los últimosdiez años (2006-2016). Mediante la combinación de palabras clave se encontraron 17 artículos que discuten la relación entre familia y escuela, y también, cómo se desarrolla la transición del niño para el contexto escolar. El análisis de los artículos evidenció que la entrada del niño en la escuela tiende a ser experimentada tanto por la familia como por el niño como un período de estrés, pues implica la adaptación de todos. El clima familiar positivo permeado por las prácticas educativas inductivas y la participación activa en la vida escolar de los niños posibilitan que las familias vivan ese momento de transición para la escolarización de forma más satisfactoria.Este trabalho visa apresentar uma revisão integrativa da literatura nacional referente a família, escola e transição para a escolaridade.  Assim, realizou-se uma busca de artigos científicos nas bases de dados SciELO e Pepsic, para mapear a produção nacional sobre o tema nos últimos dez anos (2006-2016). Mediante a combinação de palavras-chaves, encontraram-se 17 artigos que discutem a relação entre família e escola e como ocorre a transição da criança pequena para o contexto escolar. A análise dos artigos evidenciou que a entrada da criança na escola tende a ser vivenciada tanto pela família quanto pela criança como período de estresse, pois envolve a adaptação de todos. O clima familiar positivo permeado por práticas educativas do tipo indutivas e a participação ativa na vida escolar das crianças possibilitam que as famílias experimentem esse momento de transição para a escolarização de forma mais satisfatória.Editora PUC Minas2021-09-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/1434110.5752/P.1678-9563.2020v26n2p605-623Psicologia em Revista; v. 26 n. 2 (2020): Psicologia em Revista; 605-6231678-95631677-1168reponame:Psicologia em Revista (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)instacron:PUC MINASporhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/14341/18735Copyright (c) 2020 Luciane Guisso, Cibele Mottahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGuisso, LucianeMotta, Cibele2021-11-08T08:14:30Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/14341Revistahttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevistaPRIhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/oaipsirevista@pucminas.br1678-95631677-1168opendoar:2021-11-08T08:14:30Psicologia em Revista (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)false
dc.title.none.fl_str_mv FAMÍLIA, ESCOLA E TRANSIÇÃO ECOLÓGICA: UMA REVISÃO INTEGRATIVA DA LITERATURA NACIONAL
title FAMÍLIA, ESCOLA E TRANSIÇÃO ECOLÓGICA: UMA REVISÃO INTEGRATIVA DA LITERATURA NACIONAL
spellingShingle FAMÍLIA, ESCOLA E TRANSIÇÃO ECOLÓGICA: UMA REVISÃO INTEGRATIVA DA LITERATURA NACIONAL
Guisso, Luciane
Family
Ecological transitions
School-age children
Familia
Transición ecológica
Niños en edad escolar
Família
transição ecológica
crianças em idade escolar.
title_short FAMÍLIA, ESCOLA E TRANSIÇÃO ECOLÓGICA: UMA REVISÃO INTEGRATIVA DA LITERATURA NACIONAL
title_full FAMÍLIA, ESCOLA E TRANSIÇÃO ECOLÓGICA: UMA REVISÃO INTEGRATIVA DA LITERATURA NACIONAL
title_fullStr FAMÍLIA, ESCOLA E TRANSIÇÃO ECOLÓGICA: UMA REVISÃO INTEGRATIVA DA LITERATURA NACIONAL
title_full_unstemmed FAMÍLIA, ESCOLA E TRANSIÇÃO ECOLÓGICA: UMA REVISÃO INTEGRATIVA DA LITERATURA NACIONAL
title_sort FAMÍLIA, ESCOLA E TRANSIÇÃO ECOLÓGICA: UMA REVISÃO INTEGRATIVA DA LITERATURA NACIONAL
author Guisso, Luciane
author_facet Guisso, Luciane
Motta, Cibele
author_role author
author2 Motta, Cibele
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Guisso, Luciane
Motta, Cibele
dc.subject.por.fl_str_mv Family
Ecological transitions
School-age children
Familia
Transición ecológica
Niños en edad escolar
Família
transição ecológica
crianças em idade escolar.
topic Family
Ecological transitions
School-age children
Familia
Transición ecológica
Niños en edad escolar
Família
transição ecológica
crianças em idade escolar.
description This work aims at present an integrative review of national literature concerning family, school, and transition to schooling. Thus, a search for scientific articles on Scielo and Pepsic databases was performed to map the national production on the subject between the years of 2006 and 2016. Through the combination of keywords, it was possible to find 17 articles that discuss the relationship between family, school, and how small children make the transition to the school context. The analysis of the articles highlighted that the child’s entry into school tends to be experienced as a stressful moment, both by the family and the child, as it requires adaptation from everyone involved. A positive family environment, permeated by inductive educational practices and active participation in the child’s school life, allows families to experience such transitional moments in a more satisfactory way
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/14341
10.5752/P.1678-9563.2020v26n2p605-623
url http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/14341
identifier_str_mv 10.5752/P.1678-9563.2020v26n2p605-623
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/14341/18735
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Luciane Guisso, Cibele Motta
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Luciane Guisso, Cibele Motta
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora PUC Minas
publisher.none.fl_str_mv Editora PUC Minas
dc.source.none.fl_str_mv Psicologia em Revista; v. 26 n. 2 (2020): Psicologia em Revista; 605-623
1678-9563
1677-1168
reponame:Psicologia em Revista (Online)
instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
instacron:PUC MINAS
instname_str Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
instacron_str PUC MINAS
institution PUC MINAS
reponame_str Psicologia em Revista (Online)
collection Psicologia em Revista (Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia em Revista (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
repository.mail.fl_str_mv psirevista@pucminas.br
_version_ 1797688273685970944