INTENSA-MENTE:

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Pedro Henrique Matias Marques
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Correia, Marcel de Lima, Noronha, Vivianny Asley da Rocha, Vasconcelos, Angelina Nunes de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Psicologia em Revista (Online)
Texto Completo: http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/23259
Resumo: This article seeks to discuss the role of symbolic play in children's cognitive/emotional development through the analysis of the character "Bing Bong", the imaginary friend of Riley, the protagonist in the animated film "Inside Out". The movie is analyzed through Vygostky's concepts of experience in art, superior psychological functions, imagination and creation. As a methodological strategy, this article used clippings from the movie, opting for clippings that contemplate the direct or indirect appearances of the analysed character. Such clippings point out to the essential nature of symbolic play in the development of cognitive-behavioral skills. It was possible to observe Riley's reframing processes and the role of Bing Bong in this journey, whose concept of experience applies in a convergent way with the other concepts worked on in the analysis.
id PUC_MG-3_ff0de3b455f8c5b0b9dca924a0dd0894
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/23259
network_acronym_str PUC_MG-3
network_name_str Psicologia em Revista (Online)
repository_id_str
spelling INTENSA-MENTE:INSIDE OUT:DIVERTIDA MENTE:ExperienceImaginationArt’s PsychologyChild DevelopmentExperienciaImaginaciónPsicología Del ArteDesarrollo InfantilVivênciaImaginaçãoPsicologia da ArteDesenvolvimento InfantilThis article seeks to discuss the role of symbolic play in children's cognitive/emotional development through the analysis of the character "Bing Bong", the imaginary friend of Riley, the protagonist in the animated film "Inside Out". The movie is analyzed through Vygostky's concepts of experience in art, superior psychological functions, imagination and creation. As a methodological strategy, this article used clippings from the movie, opting for clippings that contemplate the direct or indirect appearances of the analysed character. Such clippings point out to the essential nature of symbolic play in the development of cognitive-behavioral skills. It was possible to observe Riley's reframing processes and the role of Bing Bong in this journey, whose concept of experience applies in a convergent way with the other concepts worked on in the analysis.Este artículo busca discutir el papel del juego simbólico en el desarrollo cognitivo-emocional de los niños a través del análisis del personaje "Bing Bong", el amigo imaginario del protagonista Riley, en la película animada "Intensa-Mente". Anclado en la perspectiva histórico-cultural, el trabajo se analiza desde los conceptos de experiencia de Vygostky en el arte, funciones psicológicas superiores, imaginación y creación. Apuntando a los objetivos del artículo, la estrategia es usar recortes del trabajo, optando por recortes que contemplen la apariencia directa/indirecta del personaje. Tales recortes apuntan a la naturaleza esencial del juego simbólico en el desarrollo de habilidades cognitivo-conductuales. Fue posible observar los procesos de replanteamiento de Riley y el papel de Bing Bong en este viaje, cuyo concepto de experiencia se aplica de manera convergente con los otros conceptos trabajados en el análisis.O presente artigo busca discutir o papel da brincadeira simbólica no desenvolvimento cognitivo-emocional infantil através da análise do personagem “Bing Bong”, o amigo imaginário da protagonista Riley, no filme de animação “Divertida Mente”. Ancorada na perspectiva histórico-cultural, obra é analisada a partir dos conceitos de Vygostky de vivência na arte, funções psicológicas superiores, imaginação e criação. Visando os objetivos do artigo, têm-se como estratégia a utilização de recortes da obra, optando por recortes que contemplassem a aparição direta/indireta do personagem. Tais recortes apontam para a natureza essencial da brincadeira simbólica no desenvolvimento de habilidades cognitivo-comportamentais. Foi possível observar os processos de ressignificação de Riley e o papel de Bing Bong nessa jornada, cujo conceito de vivência aplica-se de uma forma convergente com os demais conceitos trabalhados na análise.Editora PUC Minas2022-03-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/2325910.5752/P.1678-9563.2022v28n0p135-149Psicologia em Revista; v. 28 (2022): Psicologia em Revista; 135-1491678-95631677-1168reponame:Psicologia em Revista (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)instacron:PUC MINASporhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/23259/21468Gomes, Pedro Henrique Matias MarquesCorreia, Marcel de LimaNoronha, Vivianny Asley da Rocha Vasconcelos, Angelina Nunes de info:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-30T21:40:24Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/23259Revistahttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevistaPRIhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/oaipsirevista@pucminas.br1678-95631677-1168opendoar:2023-11-30T21:40:24Psicologia em Revista (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)false
dc.title.none.fl_str_mv INTENSA-MENTE:
INSIDE OUT:
DIVERTIDA MENTE:
title INTENSA-MENTE:
spellingShingle INTENSA-MENTE:
Gomes, Pedro Henrique Matias Marques
Experience
Imagination
Art’s Psychology
Child Development
Experiencia
Imaginación
Psicología Del Arte
Desarrollo Infantil
Vivência
Imaginação
Psicologia da Arte
Desenvolvimento Infantil
title_short INTENSA-MENTE:
title_full INTENSA-MENTE:
title_fullStr INTENSA-MENTE:
title_full_unstemmed INTENSA-MENTE:
title_sort INTENSA-MENTE:
author Gomes, Pedro Henrique Matias Marques
author_facet Gomes, Pedro Henrique Matias Marques
Correia, Marcel de Lima
Noronha, Vivianny Asley da Rocha
Vasconcelos, Angelina Nunes de
author_role author
author2 Correia, Marcel de Lima
Noronha, Vivianny Asley da Rocha
Vasconcelos, Angelina Nunes de
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes, Pedro Henrique Matias Marques
Correia, Marcel de Lima
Noronha, Vivianny Asley da Rocha
Vasconcelos, Angelina Nunes de
dc.subject.por.fl_str_mv Experience
Imagination
Art’s Psychology
Child Development
Experiencia
Imaginación
Psicología Del Arte
Desarrollo Infantil
Vivência
Imaginação
Psicologia da Arte
Desenvolvimento Infantil
topic Experience
Imagination
Art’s Psychology
Child Development
Experiencia
Imaginación
Psicología Del Arte
Desarrollo Infantil
Vivência
Imaginação
Psicologia da Arte
Desenvolvimento Infantil
description This article seeks to discuss the role of symbolic play in children's cognitive/emotional development through the analysis of the character "Bing Bong", the imaginary friend of Riley, the protagonist in the animated film "Inside Out". The movie is analyzed through Vygostky's concepts of experience in art, superior psychological functions, imagination and creation. As a methodological strategy, this article used clippings from the movie, opting for clippings that contemplate the direct or indirect appearances of the analysed character. Such clippings point out to the essential nature of symbolic play in the development of cognitive-behavioral skills. It was possible to observe Riley's reframing processes and the role of Bing Bong in this journey, whose concept of experience applies in a convergent way with the other concepts worked on in the analysis.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-03-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/23259
10.5752/P.1678-9563.2022v28n0p135-149
url http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/23259
identifier_str_mv 10.5752/P.1678-9563.2022v28n0p135-149
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/23259/21468
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora PUC Minas
publisher.none.fl_str_mv Editora PUC Minas
dc.source.none.fl_str_mv Psicologia em Revista; v. 28 (2022): Psicologia em Revista; 135-149
1678-9563
1677-1168
reponame:Psicologia em Revista (Online)
instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
instacron:PUC MINAS
instname_str Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
instacron_str PUC MINAS
institution PUC MINAS
reponame_str Psicologia em Revista (Online)
collection Psicologia em Revista (Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia em Revista (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
repository.mail.fl_str_mv psirevista@pucminas.br
_version_ 1797688270322139136