THE CONCEPT OF ṚṆA (DEBT) IN HINDUISM
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Interações (Uberlândia. Online) |
Texto Completo: | http://periodicos.pucminas.br/index.php/interacoes/article/view/26333 |
Resumo: | In the context of Indological studies, the criticism of the German orientalist Paul Hacker to the ethical-moral interpretations of the non-dual ontology (advaita) of Vedānta school, presented to the West by the Hindu monk Swami Vivekananda (1863-1902), is well known. The purpose of this article is to highlight, through the analysis of foundational textualities of Hinduism, the intrinsic and inevitable compatibility between the ontology of non-duality and the ethical-moral platform that informs Hindu traditions in general. In this sense, the article analyzes, in detail, the so-called “doctrine of the three debts” that involves, in the context of Western terminology, a polysemic normative ethics and a meta-ethics. With this, it becomes also evident the inadequacy of the derogatory expression “Neo-Vedānta”, attributed by Paul Hacker to the hermeneutics of the Vedānta school by Swami Vivekananda. |
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THE CONCEPT OF ṚṆA (DEBT) IN HINDUISMEL CONCEPTO DE ṚṆA (DEUDA) EN EL HINDUISMOO CONCEITO DE ṚṆA (DÍVIDA) NO HINDUÍSMOVedāntaVivekanandaEthicsVedāntaVivekanandaÉticaVedāntaVivekanandaÉticaIn the context of Indological studies, the criticism of the German orientalist Paul Hacker to the ethical-moral interpretations of the non-dual ontology (advaita) of Vedānta school, presented to the West by the Hindu monk Swami Vivekananda (1863-1902), is well known. The purpose of this article is to highlight, through the analysis of foundational textualities of Hinduism, the intrinsic and inevitable compatibility between the ontology of non-duality and the ethical-moral platform that informs Hindu traditions in general. In this sense, the article analyzes, in detail, the so-called “doctrine of the three debts” that involves, in the context of Western terminology, a polysemic normative ethics and a meta-ethics. With this, it becomes also evident the inadequacy of the derogatory expression “Neo-Vedānta”, attributed by Paul Hacker to the hermeneutics of the Vedānta school by Swami Vivekananda.En el contexto de los estudios indológicos, las críticas del orientalista alemán Paul Hacker a las interpretaciones ético-morales de la ontología no-dual (advaita) de la escuela Vedānta, presentadas a Occidente por el monje hindú Swami Vivekananda (1863-1902), son bien conocidas. El propósito de este artículo es resaltar, a través de referencias a las textualidades fundamentales del hinduismo, la compatibilidad intrínseca e inevitable entre la ontología de la no-dualidad y la plataforma ético-moral que informa las tradiciones del hinduismo en general. En este sentido, el artículo analiza en detalle la denominada “doctrina de las tres deudas” que involucra, en el contexto de la terminología occidental, una ética normativa polisémica y una metaética. Con esto, también es evidente la insuficiencia de la expresión despectiva "Neo-Vedānta", atribuida por Paul Hacker a la hermenéutica de la escuela Vedānta por Swami Vivekananda.São bem conhecidas, no contexto dos estudos indológicos, as críticas do orientalista alemão Paul Hacker às interpretações ético-morais da ontologia não-dual (advaita) da escola Vedānta, apresentada ao Ocidente pelo monge hindu Swami Vivekananda (1863-1902). É objeto deste artigo evidenciar, através de referências às textualidades fundacionais do Hinduísmo, a compatibilidade intrínseca e inevitável entre a ontologia da não-dualidade e a plataforma ético-moral que informa as tradições do hinduísmo, em geral. Nesse sentido, o artigo analisa, em detalhe, a chamada “doutrina das três dívidas” que envolve, no contexto da terminologia ocidental, uma ética normativa polissêmica e a uma meta-ética. Com isso, fica, igualmente, evidente, a inadequação da expressão derrogatória “Neo-Vedānta”, atribuída por Paul Hacker à hermenêutica da escola Vedānta de Swami Vivekananda.Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais2022-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/interacoes/article/view/2633310.5752/P.1983-2478.2022v17n1p74-88INTERAÇÕES; Vol 17 No 1 (2022): Temática livre; 74-88INTERAÇÕES; Vol. 17 Núm. 1 (2022): Temática livre; 74-88INTERAÇÕES; v. 17 n. 1 (2022): Temática livre; 74-881983-2478reponame:Interações (Uberlândia. Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)instacron:PUC_MINSporhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/interacoes/article/view/26333/19685Copyright (c) 2022 Dilip Loundoinfo:eu-repo/semantics/openAccessLoundo, Dilip2022-05-04T06:05:36Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/26333Revistahttp://periodicos.pucminas.br/index.php/interacoes/indexPRIhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/interacoes/oai||interacoes.pucminas@gmail.com1983-24781809-8479opendoar:2022-05-04T06:05:36Interações (Uberlândia. Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)false |
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