The world in a room — when Portuguese calls
Main Author: | |
---|---|
Publication Date: | 2021 |
Other Authors: | , |
Format: | Article |
Language: | por |
Source: | Revista Scripta |
Download full: | http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/25732 |
Summary: | This study is based on the conception of language as a social practice and considers it a determining fator for social insertion and synonymous with identity. In this sense, it intends to discuss, based on the activities carried out with migrants and refugees in a university extension project – “O Mundo em XX: refugiados e migrantes – uma questão de Direitos Humanos” -, the importance of language as a host and in building identity. To this end, the Project and its actors are contextualizes, as well as the multicultural and multilingual environment in which the workshops are developed, especially those of Portuguese Language, from a dialogical perspective, focusing on communication as a facilitator for the realization of other activities and as a premise for the identity construction. |
id |
PUC_MINS-6_ad0171a8d1e7e040f6c56eabf7cb8ea6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/25732 |
network_acronym_str |
PUC_MINS-6 |
network_name_str |
Revista Scripta |
repository_id_str |
|
spelling |
The world in a room — when Portuguese callsO mundo em uma sala — quando o português chamaLíngua PortuguesaPortuguês como língua de acolhimentoRefugiados e migrantesIdentidadeExtensão universitáriaThis study is based on the conception of language as a social practice and considers it a determining fator for social insertion and synonymous with identity. In this sense, it intends to discuss, based on the activities carried out with migrants and refugees in a university extension project – “O Mundo em XX: refugiados e migrantes – uma questão de Direitos Humanos” -, the importance of language as a host and in building identity. To this end, the Project and its actors are contextualizes, as well as the multicultural and multilingual environment in which the workshops are developed, especially those of Portuguese Language, from a dialogical perspective, focusing on communication as a facilitator for the realization of other activities and as a premise for the identity construction.Este estudo embasa-se na concepção de língua enquanto prática social e considera-a fator determinante para a inserção social e sinônimo de identidade. Nesse sentido, pretende discutir, com base em atividades realizadas com migrantes e refugiados em um projeto de extensão universitária - “O Mundo em XX: refugiados e migrantes – uma questão de Direitos Humanos” -, a importância da língua como acolhimento e construção de identidade. Para tanto, contextualiza-se o Projeto e seus atores, assim como o ambiente multicultural e multilíngue em que são desenvolvidas as oficinas, em especial as de Língua Portuguesa, em uma perspectiva dialógica, com foco na comunicação como facilitadora para a realização das demais atividades e como premissa para a constituição identitária.PUC Minas2021-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/2573210.5752/P.2358-3428.2021v25n53p98-119Scripta; Vol 25 No 53 (2021): O Ensino de Português Língua não materna: epistemologia e metodologia; 98-119Scripta; v. 25 n. 53 (2021): O Ensino de Português Língua não materna: epistemologia e metodologia; 98-1192358-34281516-4039reponame:Revista Scriptainstname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)instacron:PUC_MINSporhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/25732/18325Copyright (c) 2021 Editora PUC Minashttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDa Ros, PietraVolmer, LovaniMartins, Rosemari Lorenz2022-02-17T06:28:44Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/25732Revistahttp://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/userhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/oai||cespuc@pucminas.br2358-34281516-4039opendoar:2022-02-17T06:28:44Revista Scripta - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The world in a room — when Portuguese calls O mundo em uma sala — quando o português chama |
title |
The world in a room — when Portuguese calls |
spellingShingle |
The world in a room — when Portuguese calls Da Ros, Pietra Língua Portuguesa Português como língua de acolhimento Refugiados e migrantes Identidade Extensão universitária |
title_short |
The world in a room — when Portuguese calls |
title_full |
The world in a room — when Portuguese calls |
title_fullStr |
The world in a room — when Portuguese calls |
title_full_unstemmed |
The world in a room — when Portuguese calls |
title_sort |
The world in a room — when Portuguese calls |
author |
Da Ros, Pietra |
author_facet |
Da Ros, Pietra Volmer, Lovani Martins, Rosemari Lorenz |
author_role |
author |
author2 |
Volmer, Lovani Martins, Rosemari Lorenz |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Da Ros, Pietra Volmer, Lovani Martins, Rosemari Lorenz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Língua Portuguesa Português como língua de acolhimento Refugiados e migrantes Identidade Extensão universitária |
topic |
Língua Portuguesa Português como língua de acolhimento Refugiados e migrantes Identidade Extensão universitária |
description |
This study is based on the conception of language as a social practice and considers it a determining fator for social insertion and synonymous with identity. In this sense, it intends to discuss, based on the activities carried out with migrants and refugees in a university extension project – “O Mundo em XX: refugiados e migrantes – uma questão de Direitos Humanos” -, the importance of language as a host and in building identity. To this end, the Project and its actors are contextualizes, as well as the multicultural and multilingual environment in which the workshops are developed, especially those of Portuguese Language, from a dialogical perspective, focusing on communication as a facilitator for the realization of other activities and as a premise for the identity construction. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-06-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/25732 10.5752/P.2358-3428.2021v25n53p98-119 |
url |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/25732 |
identifier_str_mv |
10.5752/P.2358-3428.2021v25n53p98-119 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/25732/18325 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Editora PUC Minas http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Editora PUC Minas http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
PUC Minas |
publisher.none.fl_str_mv |
PUC Minas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Scripta; Vol 25 No 53 (2021): O Ensino de Português Língua não materna: epistemologia e metodologia; 98-119 Scripta; v. 25 n. 53 (2021): O Ensino de Português Língua não materna: epistemologia e metodologia; 98-119 2358-3428 1516-4039 reponame:Revista Scripta instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) instacron:PUC_MINS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) |
instacron_str |
PUC_MINS |
institution |
PUC_MINS |
reponame_str |
Revista Scripta |
collection |
Revista Scripta |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Scripta - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) |
repository.mail.fl_str_mv |
||cespuc@pucminas.br |
_version_ |
1798329531859206144 |