The world in a room — when Portuguese calls

Bibliographic Details
Main Author: Da Ros, Pietra
Publication Date: 2021
Other Authors: Volmer, Lovani, Martins, Rosemari Lorenz
Format: Article
Language: por
Source: Revista Scripta
Download full: http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/25732
Summary: This study is based on the conception of language as a social practice and considers it a determining fator for social insertion and synonymous with identity. In this sense, it intends to discuss, based on the activities carried out with migrants and refugees in a university extension project – “O Mundo em XX: refugiados e migrantes – uma questão de Direitos Humanos” -, the importance of language as a host and in building identity. To this end, the Project and its actors are contextualizes, as well as the multicultural and multilingual environment in which the workshops are developed, especially those of Portuguese Language, from a dialogical perspective, focusing on communication as a facilitator for the realization of other activities and as a premise for the identity construction.
id PUC_MINS-6_ad0171a8d1e7e040f6c56eabf7cb8ea6
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/25732
network_acronym_str PUC_MINS-6
network_name_str Revista Scripta
repository_id_str
spelling The world in a room — when Portuguese callsO mundo em uma sala — quando o português chamaLíngua PortuguesaPortuguês como língua de acolhimentoRefugiados e migrantesIdentidadeExtensão universitáriaThis study is based on the conception of language as a social practice and considers it a determining fator for social insertion and synonymous with identity. In this sense, it intends to discuss, based on the activities carried out with migrants and refugees in a university extension project – “O Mundo em XX: refugiados e migrantes – uma questão de Direitos Humanos” -, the importance of language as a host and in building identity. To this end, the Project and its actors are contextualizes, as well as the multicultural and multilingual environment in which the workshops are developed, especially those of Portuguese Language, from a dialogical perspective, focusing on communication as a facilitator for the realization of other activities and as a premise for the identity construction.Este estudo embasa-se na concepção de língua enquanto prática social e considera-a fator determinante para a inserção social e sinônimo de identidade. Nesse sentido, pretende discutir, com base em atividades realizadas com migrantes e refugiados em um projeto de extensão universitária - “O Mundo em XX: refugiados e migrantes – uma questão de Direitos Humanos” -, a importância da língua como acolhimento e construção de identidade.  Para tanto, contextualiza-se o Projeto e seus atores, assim como o ambiente multicultural e multilíngue em que são desenvolvidas as oficinas, em especial as de Língua Portuguesa, em uma perspectiva dialógica, com foco na comunicação como facilitadora para a realização das demais atividades e como premissa para a constituição identitária.PUC Minas2021-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/2573210.5752/P.2358-3428.2021v25n53p98-119Scripta; Vol 25 No 53 (2021): O Ensino de Português Língua não materna: epistemologia e metodologia; 98-119Scripta; v. 25 n. 53 (2021): O Ensino de Português Língua não materna: epistemologia e metodologia; 98-1192358-34281516-4039reponame:Revista Scriptainstname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)instacron:PUC_MINSporhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/25732/18325Copyright (c) 2021 Editora PUC Minashttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDa Ros, PietraVolmer, LovaniMartins, Rosemari Lorenz2022-02-17T06:28:44Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/25732Revistahttp://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/userhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/oai||cespuc@pucminas.br2358-34281516-4039opendoar:2022-02-17T06:28:44Revista Scripta - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)false
dc.title.none.fl_str_mv The world in a room — when Portuguese calls
O mundo em uma sala — quando o português chama
title The world in a room — when Portuguese calls
spellingShingle The world in a room — when Portuguese calls
Da Ros, Pietra
Língua Portuguesa
Português como língua de acolhimento
Refugiados e migrantes
Identidade
Extensão universitária
title_short The world in a room — when Portuguese calls
title_full The world in a room — when Portuguese calls
title_fullStr The world in a room — when Portuguese calls
title_full_unstemmed The world in a room — when Portuguese calls
title_sort The world in a room — when Portuguese calls
author Da Ros, Pietra
author_facet Da Ros, Pietra
Volmer, Lovani
Martins, Rosemari Lorenz
author_role author
author2 Volmer, Lovani
Martins, Rosemari Lorenz
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Da Ros, Pietra
Volmer, Lovani
Martins, Rosemari Lorenz
dc.subject.por.fl_str_mv Língua Portuguesa
Português como língua de acolhimento
Refugiados e migrantes
Identidade
Extensão universitária
topic Língua Portuguesa
Português como língua de acolhimento
Refugiados e migrantes
Identidade
Extensão universitária
description This study is based on the conception of language as a social practice and considers it a determining fator for social insertion and synonymous with identity. In this sense, it intends to discuss, based on the activities carried out with migrants and refugees in a university extension project – “O Mundo em XX: refugiados e migrantes – uma questão de Direitos Humanos” -, the importance of language as a host and in building identity. To this end, the Project and its actors are contextualizes, as well as the multicultural and multilingual environment in which the workshops are developed, especially those of Portuguese Language, from a dialogical perspective, focusing on communication as a facilitator for the realization of other activities and as a premise for the identity construction.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/25732
10.5752/P.2358-3428.2021v25n53p98-119
url http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/25732
identifier_str_mv 10.5752/P.2358-3428.2021v25n53p98-119
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/25732/18325
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Editora PUC Minas
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Editora PUC Minas
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv PUC Minas
publisher.none.fl_str_mv PUC Minas
dc.source.none.fl_str_mv Scripta; Vol 25 No 53 (2021): O Ensino de Português Língua não materna: epistemologia e metodologia; 98-119
Scripta; v. 25 n. 53 (2021): O Ensino de Português Língua não materna: epistemologia e metodologia; 98-119
2358-3428
1516-4039
reponame:Revista Scripta
instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
instacron:PUC_MINS
instname_str Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
instacron_str PUC_MINS
institution PUC_MINS
reponame_str Revista Scripta
collection Revista Scripta
repository.name.fl_str_mv Revista Scripta - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
repository.mail.fl_str_mv ||cespuc@pucminas.br
_version_ 1798329531859206144