Terra em Transe as a film-manifest, a possible approach

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Coração, Cláudio
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Scripta
Texto Completo: http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/29500
Resumo: How to read Terra em Transe (1967, Glauber Rocha), with all the data accumulated, 55 years later, at this moment of the rise of fascism in Brazil? How can we understand, since his administration, this object of translation of our tragedies as a people and society? How to pay attention to its symbolic apparatus in the tension of its own contradictory artistic proposition? A valid hypothesis is to think of Terra em Transe as a film-manifest. In this sense, some connections seem to be plausible. If, at first, we can associate the manifesto with a discursive genre based on revolutionary and avant-garde processes, we could also say, in essence, that the tone of the manifesto – and its political propulsion – is almost always convening, willing to propose levels of confrontation against certain traditions, quarrels, impositions. In another perspective, the manifesto is an action configured in forceful performative gestures. So, the act of the manifesto is a libel that translates into the force of the voice, and which is largely enclosed in the text, on the wall, on paper, in history, etc. The record of the manifesto is the preponderant aesthetic element of what is said, what is claimed, what is pointed out, what is printed.
id PUC_MINS-6_fdb1074ba8d77aba6c7c57fcd504932b
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/29500
network_acronym_str PUC_MINS-6
network_name_str Revista Scripta
repository_id_str
spelling Terra em Transe as a film-manifest, a possible approachTerra em Transe como película-manifiesto, un posible acercamientoTerra em Transe comme film-manifeste, une approche possibleTerra em Transe como filme-manifesto, uma abordagem possívelTerra em TranseManifestoGlauber RochaTerra em TranseManifestoGlauber RochaTerra em TranseManifesteGlauber RochaTerra em TranseManifestoGlauber RochaAgoniaPerformanceHow to read Terra em Transe (1967, Glauber Rocha), with all the data accumulated, 55 years later, at this moment of the rise of fascism in Brazil? How can we understand, since his administration, this object of translation of our tragedies as a people and society? How to pay attention to its symbolic apparatus in the tension of its own contradictory artistic proposition? A valid hypothesis is to think of Terra em Transe as a film-manifest. In this sense, some connections seem to be plausible. If, at first, we can associate the manifesto with a discursive genre based on revolutionary and avant-garde processes, we could also say, in essence, that the tone of the manifesto – and its political propulsion – is almost always convening, willing to propose levels of confrontation against certain traditions, quarrels, impositions. In another perspective, the manifesto is an action configured in forceful performative gestures. So, the act of the manifesto is a libel that translates into the force of the voice, and which is largely enclosed in the text, on the wall, on paper, in history, etc. The record of the manifesto is the preponderant aesthetic element of what is said, what is claimed, what is pointed out, what is printed.Como ler Terra em Transe (1967, Glauber Rocha), com todos os dados acumulados, 55 anos depois, neste momento de ascensão do fascismo no Brasil? Como compreender, desde sua gestão, esse objeto de tradução das nossas tragédias como povo e sociedade? Como se atentar ao seu aparato simbólico na tensão de sua própria propositura artística contraditória? Uma hipótese válida é pensar Terra em Transe como um filme-manifesto. Nesse sentido, algumas ligações parecem ser plausíveis. Se, em um primeiro momento, podemos associar o manifesto como um gênero discursivo calcado nos processos revolucionários e vanguardísticos, também poderíamos afirmar, em essência, que o tom do manifesto – e sua propulsão política – é quase sempre convocatório, disposto a propor níveis de enfrentamento contra determinadas tradições, querelas, imposições. Em outra perspectiva, o manifesto é uma ação configurada em gestos performáticos contundentes. Então, o ato do manifesto é um libelo que se traduz na força da voz, e que se encerra, em larga medida, no texto, na parede, no papel, na história etc. O registro do manifesto é o elemento estético preponderante disso que se fala, que se reivindica, que se aponta, que se imprime.PUC Minas2023-02-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/2950010.5752/P.2358-3428.2022v26n58p99-115Scripta; Vol 26 No 58 (2022): Literatura e outras mídias; 99-115Scripta; V. 26 N. 58 (2022): Literatura e outras mídias; 99-115Scripta; v. 26 n. 58 (2022): Literatura e outras mídias; 99-1152358-34281516-4039reponame:Revista Scriptainstname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)instacron:PUC_MINSporhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/29500/20628Copyright (c) 2023 Editora PUC Minashttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCoração, Cláudio2023-03-29T13:58:37Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/29500Revistahttp://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/userhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/oai||cespuc@pucminas.br2358-34281516-4039opendoar:2023-03-29T13:58:37Revista Scripta - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)false
dc.title.none.fl_str_mv Terra em Transe as a film-manifest, a possible approach
Terra em Transe como película-manifiesto, un posible acercamiento
Terra em Transe comme film-manifeste, une approche possible
Terra em Transe como filme-manifesto, uma abordagem possível
title Terra em Transe as a film-manifest, a possible approach
spellingShingle Terra em Transe as a film-manifest, a possible approach
Coração, Cláudio
Terra em Transe
Manifesto
Glauber Rocha
Terra em Transe
Manifesto
Glauber Rocha
Terra em Transe
Manifeste
Glauber Rocha
Terra em Transe
Manifesto
Glauber Rocha
Agonia
Performance
title_short Terra em Transe as a film-manifest, a possible approach
title_full Terra em Transe as a film-manifest, a possible approach
title_fullStr Terra em Transe as a film-manifest, a possible approach
title_full_unstemmed Terra em Transe as a film-manifest, a possible approach
title_sort Terra em Transe as a film-manifest, a possible approach
author Coração, Cláudio
author_facet Coração, Cláudio
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Coração, Cláudio
dc.subject.por.fl_str_mv Terra em Transe
Manifesto
Glauber Rocha
Terra em Transe
Manifesto
Glauber Rocha
Terra em Transe
Manifeste
Glauber Rocha
Terra em Transe
Manifesto
Glauber Rocha
Agonia
Performance
topic Terra em Transe
Manifesto
Glauber Rocha
Terra em Transe
Manifesto
Glauber Rocha
Terra em Transe
Manifeste
Glauber Rocha
Terra em Transe
Manifesto
Glauber Rocha
Agonia
Performance
description How to read Terra em Transe (1967, Glauber Rocha), with all the data accumulated, 55 years later, at this moment of the rise of fascism in Brazil? How can we understand, since his administration, this object of translation of our tragedies as a people and society? How to pay attention to its symbolic apparatus in the tension of its own contradictory artistic proposition? A valid hypothesis is to think of Terra em Transe as a film-manifest. In this sense, some connections seem to be plausible. If, at first, we can associate the manifesto with a discursive genre based on revolutionary and avant-garde processes, we could also say, in essence, that the tone of the manifesto – and its political propulsion – is almost always convening, willing to propose levels of confrontation against certain traditions, quarrels, impositions. In another perspective, the manifesto is an action configured in forceful performative gestures. So, the act of the manifesto is a libel that translates into the force of the voice, and which is largely enclosed in the text, on the wall, on paper, in history, etc. The record of the manifesto is the preponderant aesthetic element of what is said, what is claimed, what is pointed out, what is printed.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-02-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/29500
10.5752/P.2358-3428.2022v26n58p99-115
url http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/29500
identifier_str_mv 10.5752/P.2358-3428.2022v26n58p99-115
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/29500/20628
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Editora PUC Minas
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Editora PUC Minas
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv PUC Minas
publisher.none.fl_str_mv PUC Minas
dc.source.none.fl_str_mv Scripta; Vol 26 No 58 (2022): Literatura e outras mídias; 99-115
Scripta; V. 26 N. 58 (2022): Literatura e outras mídias; 99-115
Scripta; v. 26 n. 58 (2022): Literatura e outras mídias; 99-115
2358-3428
1516-4039
reponame:Revista Scripta
instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
instacron:PUC_MINS
instname_str Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
instacron_str PUC_MINS
institution PUC_MINS
reponame_str Revista Scripta
collection Revista Scripta
repository.name.fl_str_mv Revista Scripta - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
repository.mail.fl_str_mv ||cespuc@pucminas.br
_version_ 1798329526843867136