Terra em Transe as a film-manifest, a possible approach
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Scripta |
Texto Completo: | http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/29500 |
Resumo: | How to read Terra em Transe (1967, Glauber Rocha), with all the data accumulated, 55 years later, at this moment of the rise of fascism in Brazil? How can we understand, since his administration, this object of translation of our tragedies as a people and society? How to pay attention to its symbolic apparatus in the tension of its own contradictory artistic proposition? A valid hypothesis is to think of Terra em Transe as a film-manifest. In this sense, some connections seem to be plausible. If, at first, we can associate the manifesto with a discursive genre based on revolutionary and avant-garde processes, we could also say, in essence, that the tone of the manifesto – and its political propulsion – is almost always convening, willing to propose levels of confrontation against certain traditions, quarrels, impositions. In another perspective, the manifesto is an action configured in forceful performative gestures. So, the act of the manifesto is a libel that translates into the force of the voice, and which is largely enclosed in the text, on the wall, on paper, in history, etc. The record of the manifesto is the preponderant aesthetic element of what is said, what is claimed, what is pointed out, what is printed. |
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Terra em Transe as a film-manifest, a possible approachTerra em Transe como película-manifiesto, un posible acercamientoTerra em Transe comme film-manifeste, une approche possibleTerra em Transe como filme-manifesto, uma abordagem possívelTerra em TranseManifestoGlauber RochaTerra em TranseManifestoGlauber RochaTerra em TranseManifesteGlauber RochaTerra em TranseManifestoGlauber RochaAgoniaPerformanceHow to read Terra em Transe (1967, Glauber Rocha), with all the data accumulated, 55 years later, at this moment of the rise of fascism in Brazil? How can we understand, since his administration, this object of translation of our tragedies as a people and society? How to pay attention to its symbolic apparatus in the tension of its own contradictory artistic proposition? A valid hypothesis is to think of Terra em Transe as a film-manifest. In this sense, some connections seem to be plausible. If, at first, we can associate the manifesto with a discursive genre based on revolutionary and avant-garde processes, we could also say, in essence, that the tone of the manifesto – and its political propulsion – is almost always convening, willing to propose levels of confrontation against certain traditions, quarrels, impositions. In another perspective, the manifesto is an action configured in forceful performative gestures. So, the act of the manifesto is a libel that translates into the force of the voice, and which is largely enclosed in the text, on the wall, on paper, in history, etc. The record of the manifesto is the preponderant aesthetic element of what is said, what is claimed, what is pointed out, what is printed.Como ler Terra em Transe (1967, Glauber Rocha), com todos os dados acumulados, 55 anos depois, neste momento de ascensão do fascismo no Brasil? Como compreender, desde sua gestão, esse objeto de tradução das nossas tragédias como povo e sociedade? Como se atentar ao seu aparato simbólico na tensão de sua própria propositura artística contraditória? Uma hipótese válida é pensar Terra em Transe como um filme-manifesto. Nesse sentido, algumas ligações parecem ser plausíveis. Se, em um primeiro momento, podemos associar o manifesto como um gênero discursivo calcado nos processos revolucionários e vanguardísticos, também poderíamos afirmar, em essência, que o tom do manifesto – e sua propulsão política – é quase sempre convocatório, disposto a propor níveis de enfrentamento contra determinadas tradições, querelas, imposições. Em outra perspectiva, o manifesto é uma ação configurada em gestos performáticos contundentes. Então, o ato do manifesto é um libelo que se traduz na força da voz, e que se encerra, em larga medida, no texto, na parede, no papel, na história etc. O registro do manifesto é o elemento estético preponderante disso que se fala, que se reivindica, que se aponta, que se imprime.PUC Minas2023-02-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/2950010.5752/P.2358-3428.2022v26n58p99-115Scripta; Vol 26 No 58 (2022): Literatura e outras mídias; 99-115Scripta; V. 26 N. 58 (2022): Literatura e outras mídias; 99-115Scripta; v. 26 n. 58 (2022): Literatura e outras mídias; 99-1152358-34281516-4039reponame:Revista Scriptainstname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)instacron:PUC_MINSporhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/29500/20628Copyright (c) 2023 Editora PUC Minashttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCoração, Cláudio2023-03-29T13:58:37Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/29500Revistahttp://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/userhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/oai||cespuc@pucminas.br2358-34281516-4039opendoar:2023-03-29T13:58:37Revista Scripta - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)false |
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