Trance and deconstruction: bodily repetitions in Copacabana mon amour and A idade da terra
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Galáxia (São Paulo) |
Texto Completo: | https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/47231 |
Resumo: | Despite the quarrels between their directors and the almost ten years that separate them, there are many close links between the films Copacabana mon amour (1970), by Rogério Sganzerla, and A idade da terra (1980), by Glauber Rocha. Among the various elements that imant one film towards the other, the performance of the bodies on stage marked by excessive repetitions of both gestures and speech stands out. The objective of this article is, through comparative analysis, to investigate how the two films elaborate repetition both in the sense of apprehending the mystical trance, a central element for Sganzerla's film, and in the sense of deconstructing the very progress of the filmic discourse, something more prominent in Glauber's film, fundamental issues for the allegory they construct. |
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Trance and deconstruction: bodily repetitions in Copacabana mon amour and A idade da terraTranse e desconstrução: a repetição nos corpos de Copacabana mon amour e A idade da terrarepetiçãotranseGlauber RochaRogério Sganzerlacinema brasileiro.Despite the quarrels between their directors and the almost ten years that separate them, there are many close links between the films Copacabana mon amour (1970), by Rogério Sganzerla, and A idade da terra (1980), by Glauber Rocha. Among the various elements that imant one film towards the other, the performance of the bodies on stage marked by excessive repetitions of both gestures and speech stands out. The objective of this article is, through comparative analysis, to investigate how the two films elaborate repetition both in the sense of apprehending the mystical trance, a central element for Sganzerla's film, and in the sense of deconstructing the very progress of the filmic discourse, something more prominent in Glauber's film, fundamental issues for the allegory they construct.Apesar das querelas entre seus diretores e dos quase dez anos que os separam, há muitas proximidades entre os filmes Copacabana mon amour (1970), de Rogério Sganzerla, e A idade da terra (1980), de Glauber Rocha. Dentre os vários elementos que imantam um filme ao outro, destaca-se a performance dos corpos em cenas marcadas por excessivas repetições tanto de gestos quanto de falas. O objetivo desse artigo é, através da análise compa- rativa, investigar como os dois filmes elaboram a repetição no sentido tanto de apreender o transe místico, elemento central para o filme de Sganzerla, quanto no sentido de desconstruir o próprio andamento do discurso fílmico, algo mais proeminente no filme de Glauber, questões fundamentais na alegoria de ambos.PEPG COS-PUC-SP2021-07-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/47231Galaxia; No. 46 (2021)GALÁxIA. Revista Interdisciplinar de Comunicação e Cultura; n. 46 (2021)1982-2553reponame:Galáxia (São Paulo)instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/47231/35694Copyright (c) 2021 Galáxia. Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica. ISSN 1982-2553info:eu-repo/semantics/openAccessWahrhaftig, Alexandre2022-06-21T13:55:46Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/47231Revistahttps://www.pucsp.br/pos-graduacao/mestrado-e-doutorado/comunicacao-e-semioticaPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcos@pucsp.br||aidarprado@gmail.com1982-25531519-311Xopendoar:2022-06-21T13:55:46Galáxia (São Paulo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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