THE CONSTITUTION OF BIOLOGY TEACHING IN BRAZIL:

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Peterson Fernando Kepps da
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Schwantes, Lavínia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos de História (Belo Horizonte. Online)
Texto Completo: http://periodicos.pucminas.br/index.php/cadernoshistoria/article/view/30293
Resumo: This article aims to bring contributions on the constitution of Biology teaching in Brazil, between 1800 and 1879. The research is documentary, exploratory and sought to analyze specifically pedagogical and variety journals: Marmota da Corte; Semana Ilustrada; A Escola: revista Brasileira de Educação e Ensino (RJ); O Ensino Particular: revista Mensal da Associação dos Professores Particulares (RJ); e Revista do Ensino (RJ). In order to dialogue with the analyses, we approach Michel Foucault's archeogenealogical perspective. From the analysis of the sources, we note two possible conditions for the formation of Biology teaching in Brazil: 1) the public valuation of science and scientific knowledge; along with this, we also see penetrating the 2) idea of progress in the sense of intellectual and economic advancement of the country through the areas of Botany, Zoology and Natural History.
id PUC_MINS-9_f06ed81ee151ada72641840ba8390c47
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/30293
network_acronym_str PUC_MINS-9
network_name_str Cadernos de História (Belo Horizonte. Online)
repository_id_str
spelling THE CONSTITUTION OF BIOLOGY TEACHING IN BRAZIL:MISCELÂNEA: History of biology teachingHistory of biologyHistory of educationHistória do ensino de BiologiaHistória da BiologiaHistória da EducaçãoThis article aims to bring contributions on the constitution of Biology teaching in Brazil, between 1800 and 1879. The research is documentary, exploratory and sought to analyze specifically pedagogical and variety journals: Marmota da Corte; Semana Ilustrada; A Escola: revista Brasileira de Educação e Ensino (RJ); O Ensino Particular: revista Mensal da Associação dos Professores Particulares (RJ); e Revista do Ensino (RJ). In order to dialogue with the analyses, we approach Michel Foucault's archeogenealogical perspective. From the analysis of the sources, we note two possible conditions for the formation of Biology teaching in Brazil: 1) the public valuation of science and scientific knowledge; along with this, we also see penetrating the 2) idea of progress in the sense of intellectual and economic advancement of the country through the areas of Botany, Zoology and Natural History.Este artigo tem como objetivo trazer contribuições sobre a constituição do ensino de Biologia no Brasil, entre 1800 e 1879. A pesquisa é documental, exploratória e buscou analisar especificamente revistas pedagógicas e de variedades do período: Marmota da Corte; Semana Ilustrada; A Escola: revista Brasileira de Educação e Ensino (RJ); O Ensino Particular: revista Mensal da Associação dos Professores Particulares (RJ); e Revista do Ensino (RJ). Para dialogar com as análises, nos aproximamos da perspectiva arqueo-genealógica de Michel Foucault. A partir das análises das fontes percebemos duas possíveis condições de possibilidade para a formação do ensino de Biologia no Brasil: 1) a valorização pública da ciência e dos conhecimentos científicos; junto a isso, vemos também perpassar o 2) ideário de progresso no sentido de avanço intelectual e econômico do país por meio das áreas de Botânica, Zoologia e História Natural.Editora PUC Minas2023-07-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/cadernoshistoria/article/view/3029310.5752/P.2237-8871.2023v24n40p12-37Cadernos de História; v. 24 n. 40 (2023): Temática Livre; 12-372237-88711679-5636reponame:Cadernos de História (Belo Horizonte. Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)instacron:PUC_MINSporhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/cadernoshistoria/article/view/30293/21017Copyright (c) 2023 Cadernos de Históriahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Silva, Peterson Fernando Kepps da Schwantes, Lavínia2023-11-14T15:37:11Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/30293Revistahttp://periodicos.pucminas.br/index.php/cadernoshistoria/indexPRIhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/cadernoshistoria/oaicadernosdehistoria@pucminas.br||cadernosdehistoria@pucminas.br2237-88711679-5636opendoar:2023-11-14T15:37:11Cadernos de História (Belo Horizonte. Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)false
dc.title.none.fl_str_mv THE CONSTITUTION OF BIOLOGY TEACHING IN BRAZIL:
MISCELÂNEA:
title THE CONSTITUTION OF BIOLOGY TEACHING IN BRAZIL:
spellingShingle THE CONSTITUTION OF BIOLOGY TEACHING IN BRAZIL:
Silva, Peterson Fernando Kepps da
History of biology teaching
History of biology
History of education
História do ensino de Biologia
História da Biologia
História da Educação
title_short THE CONSTITUTION OF BIOLOGY TEACHING IN BRAZIL:
title_full THE CONSTITUTION OF BIOLOGY TEACHING IN BRAZIL:
title_fullStr THE CONSTITUTION OF BIOLOGY TEACHING IN BRAZIL:
title_full_unstemmed THE CONSTITUTION OF BIOLOGY TEACHING IN BRAZIL:
title_sort THE CONSTITUTION OF BIOLOGY TEACHING IN BRAZIL:
author Silva, Peterson Fernando Kepps da
author_facet Silva, Peterson Fernando Kepps da
Schwantes, Lavínia
author_role author
author2 Schwantes, Lavínia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Peterson Fernando Kepps da
Schwantes, Lavínia
dc.subject.por.fl_str_mv History of biology teaching
History of biology
History of education
História do ensino de Biologia
História da Biologia
História da Educação
topic History of biology teaching
History of biology
History of education
História do ensino de Biologia
História da Biologia
História da Educação
description This article aims to bring contributions on the constitution of Biology teaching in Brazil, between 1800 and 1879. The research is documentary, exploratory and sought to analyze specifically pedagogical and variety journals: Marmota da Corte; Semana Ilustrada; A Escola: revista Brasileira de Educação e Ensino (RJ); O Ensino Particular: revista Mensal da Associação dos Professores Particulares (RJ); e Revista do Ensino (RJ). In order to dialogue with the analyses, we approach Michel Foucault's archeogenealogical perspective. From the analysis of the sources, we note two possible conditions for the formation of Biology teaching in Brazil: 1) the public valuation of science and scientific knowledge; along with this, we also see penetrating the 2) idea of progress in the sense of intellectual and economic advancement of the country through the areas of Botany, Zoology and Natural History.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.pucminas.br/index.php/cadernoshistoria/article/view/30293
10.5752/P.2237-8871.2023v24n40p12-37
url http://periodicos.pucminas.br/index.php/cadernoshistoria/article/view/30293
identifier_str_mv 10.5752/P.2237-8871.2023v24n40p12-37
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.pucminas.br/index.php/cadernoshistoria/article/view/30293/21017
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Cadernos de História
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Cadernos de História
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora PUC Minas
publisher.none.fl_str_mv Editora PUC Minas
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos de História; v. 24 n. 40 (2023): Temática Livre; 12-37
2237-8871
1679-5636
reponame:Cadernos de História (Belo Horizonte. Online)
instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
instacron:PUC_MINS
instname_str Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
instacron_str PUC_MINS
institution PUC_MINS
reponame_str Cadernos de História (Belo Horizonte. Online)
collection Cadernos de História (Belo Horizonte. Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos de História (Belo Horizonte. Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
repository.mail.fl_str_mv cadernosdehistoria@pucminas.br||cadernosdehistoria@pucminas.br
_version_ 1798321096347353088