THE CONSTITUTION OF BIOLOGY TEACHING IN BRAZIL:
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos de História (Belo Horizonte. Online) |
Texto Completo: | http://periodicos.pucminas.br/index.php/cadernoshistoria/article/view/30293 |
Resumo: | This article aims to bring contributions on the constitution of Biology teaching in Brazil, between 1800 and 1879. The research is documentary, exploratory and sought to analyze specifically pedagogical and variety journals: Marmota da Corte; Semana Ilustrada; A Escola: revista Brasileira de Educação e Ensino (RJ); O Ensino Particular: revista Mensal da Associação dos Professores Particulares (RJ); e Revista do Ensino (RJ). In order to dialogue with the analyses, we approach Michel Foucault's archeogenealogical perspective. From the analysis of the sources, we note two possible conditions for the formation of Biology teaching in Brazil: 1) the public valuation of science and scientific knowledge; along with this, we also see penetrating the 2) idea of progress in the sense of intellectual and economic advancement of the country through the areas of Botany, Zoology and Natural History. |
id |
PUC_MINS-9_f06ed81ee151ada72641840ba8390c47 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/30293 |
network_acronym_str |
PUC_MINS-9 |
network_name_str |
Cadernos de História (Belo Horizonte. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
THE CONSTITUTION OF BIOLOGY TEACHING IN BRAZIL:MISCELÂNEA: History of biology teachingHistory of biologyHistory of educationHistória do ensino de BiologiaHistória da BiologiaHistória da EducaçãoThis article aims to bring contributions on the constitution of Biology teaching in Brazil, between 1800 and 1879. The research is documentary, exploratory and sought to analyze specifically pedagogical and variety journals: Marmota da Corte; Semana Ilustrada; A Escola: revista Brasileira de Educação e Ensino (RJ); O Ensino Particular: revista Mensal da Associação dos Professores Particulares (RJ); e Revista do Ensino (RJ). In order to dialogue with the analyses, we approach Michel Foucault's archeogenealogical perspective. From the analysis of the sources, we note two possible conditions for the formation of Biology teaching in Brazil: 1) the public valuation of science and scientific knowledge; along with this, we also see penetrating the 2) idea of progress in the sense of intellectual and economic advancement of the country through the areas of Botany, Zoology and Natural History.Este artigo tem como objetivo trazer contribuições sobre a constituição do ensino de Biologia no Brasil, entre 1800 e 1879. A pesquisa é documental, exploratória e buscou analisar especificamente revistas pedagógicas e de variedades do período: Marmota da Corte; Semana Ilustrada; A Escola: revista Brasileira de Educação e Ensino (RJ); O Ensino Particular: revista Mensal da Associação dos Professores Particulares (RJ); e Revista do Ensino (RJ). Para dialogar com as análises, nos aproximamos da perspectiva arqueo-genealógica de Michel Foucault. A partir das análises das fontes percebemos duas possíveis condições de possibilidade para a formação do ensino de Biologia no Brasil: 1) a valorização pública da ciência e dos conhecimentos científicos; junto a isso, vemos também perpassar o 2) ideário de progresso no sentido de avanço intelectual e econômico do país por meio das áreas de Botânica, Zoologia e História Natural.Editora PUC Minas2023-07-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/cadernoshistoria/article/view/3029310.5752/P.2237-8871.2023v24n40p12-37Cadernos de História; v. 24 n. 40 (2023): Temática Livre; 12-372237-88711679-5636reponame:Cadernos de História (Belo Horizonte. Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)instacron:PUC_MINSporhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/cadernoshistoria/article/view/30293/21017Copyright (c) 2023 Cadernos de Históriahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Silva, Peterson Fernando Kepps da Schwantes, Lavínia2023-11-14T15:37:11Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/30293Revistahttp://periodicos.pucminas.br/index.php/cadernoshistoria/indexPRIhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/cadernoshistoria/oaicadernosdehistoria@pucminas.br||cadernosdehistoria@pucminas.br2237-88711679-5636opendoar:2023-11-14T15:37:11Cadernos de História (Belo Horizonte. Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE CONSTITUTION OF BIOLOGY TEACHING IN BRAZIL: MISCELÂNEA: |
title |
THE CONSTITUTION OF BIOLOGY TEACHING IN BRAZIL: |
spellingShingle |
THE CONSTITUTION OF BIOLOGY TEACHING IN BRAZIL: Silva, Peterson Fernando Kepps da History of biology teaching History of biology History of education História do ensino de Biologia História da Biologia História da Educação |
title_short |
THE CONSTITUTION OF BIOLOGY TEACHING IN BRAZIL: |
title_full |
THE CONSTITUTION OF BIOLOGY TEACHING IN BRAZIL: |
title_fullStr |
THE CONSTITUTION OF BIOLOGY TEACHING IN BRAZIL: |
title_full_unstemmed |
THE CONSTITUTION OF BIOLOGY TEACHING IN BRAZIL: |
title_sort |
THE CONSTITUTION OF BIOLOGY TEACHING IN BRAZIL: |
author |
Silva, Peterson Fernando Kepps da |
author_facet |
Silva, Peterson Fernando Kepps da Schwantes, Lavínia |
author_role |
author |
author2 |
Schwantes, Lavínia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Peterson Fernando Kepps da Schwantes, Lavínia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
History of biology teaching History of biology History of education História do ensino de Biologia História da Biologia História da Educação |
topic |
History of biology teaching History of biology History of education História do ensino de Biologia História da Biologia História da Educação |
description |
This article aims to bring contributions on the constitution of Biology teaching in Brazil, between 1800 and 1879. The research is documentary, exploratory and sought to analyze specifically pedagogical and variety journals: Marmota da Corte; Semana Ilustrada; A Escola: revista Brasileira de Educação e Ensino (RJ); O Ensino Particular: revista Mensal da Associação dos Professores Particulares (RJ); e Revista do Ensino (RJ). In order to dialogue with the analyses, we approach Michel Foucault's archeogenealogical perspective. From the analysis of the sources, we note two possible conditions for the formation of Biology teaching in Brazil: 1) the public valuation of science and scientific knowledge; along with this, we also see penetrating the 2) idea of progress in the sense of intellectual and economic advancement of the country through the areas of Botany, Zoology and Natural History. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/cadernoshistoria/article/view/30293 10.5752/P.2237-8871.2023v24n40p12-37 |
url |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/cadernoshistoria/article/view/30293 |
identifier_str_mv |
10.5752/P.2237-8871.2023v24n40p12-37 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/cadernoshistoria/article/view/30293/21017 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Cadernos de História http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Cadernos de História http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora PUC Minas |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora PUC Minas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos de História; v. 24 n. 40 (2023): Temática Livre; 12-37 2237-8871 1679-5636 reponame:Cadernos de História (Belo Horizonte. Online) instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) instacron:PUC_MINS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) |
instacron_str |
PUC_MINS |
institution |
PUC_MINS |
reponame_str |
Cadernos de História (Belo Horizonte. Online) |
collection |
Cadernos de História (Belo Horizonte. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos de História (Belo Horizonte. Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) |
repository.mail.fl_str_mv |
cadernosdehistoria@pucminas.br||cadernosdehistoria@pucminas.br |
_version_ |
1798321096347353088 |