Entre a disputa e a coprodução: a imagem do Exército Brasileiro no Complexo da Maré
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Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Organicom (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139314 |
Resumo: | During 2014 and 2015 the Armed Forces were involved in the operation of pacification of the Complexo da Maré shantytown, in Rio de Janeiro. This event establishes a tense atmosphere that offers conditions for a dispute for production of meaning. On the one side, the Army, a non-mediatic institution; on the other the journalism institutions, producing discourses on and images of the fact. However, a third element is aggregated with this circulating scenery, the social actors, who also begin to produce and develop the pacification in the mediatic aspects to which they have access. Based on the concepts of mediatization and circulation, one has a configured dispute. Thus, one investigates the process of construction of the image of the Army during the operation, based on the gathered materiality relative to the period of occupation of the Complexo da Maré . Finally, the correlation of these evidences reveals elements that go beyond the dispute, which causes the circulation of mediatized imagism. |
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Entre a disputa e a coprodução: a imagem do Exército Brasileiro no Complexo da MaréBetween the dispute and the co-production: the image of the Brazilian Army in the Complexo da MaréEntre la disputa y la coproducción: la imagen del Ejército Brasilero en el Complexo da MaréMediatización. Circulación. Imagen. Ejército brasileño.Mediatization. Circulation. Image. Brazilian army.Midiatização. Circulação. Imagem. Exército brasileiro.During 2014 and 2015 the Armed Forces were involved in the operation of pacification of the Complexo da Maré shantytown, in Rio de Janeiro. This event establishes a tense atmosphere that offers conditions for a dispute for production of meaning. On the one side, the Army, a non-mediatic institution; on the other the journalism institutions, producing discourses on and images of the fact. However, a third element is aggregated with this circulating scenery, the social actors, who also begin to produce and develop the pacification in the mediatic aspects to which they have access. Based on the concepts of mediatization and circulation, one has a configured dispute. Thus, one investigates the process of construction of the image of the Army during the operation, based on the gathered materiality relative to the period of occupation of the Complexo da Maré . Finally, the correlation of these evidences reveals elements that go beyond the dispute, which causes the circulation of mediatized imagism.Entre 2014 e 2015, as Forças Armadas estiveram envolvidas na operação de pacificação do Complexo da Maré, no Rio de Janeiro. Tal acontecimento configura uma atmosfera tensional que oferece condições para um embate por produção de sentido. De um lado, a instituição não midiática Exército, de outro, as instituições jornalísticas, produzindo discursos e imagens sobre o fato. No entanto, um terceiro elemento agrega-se a esta paisagem circulatória, os atores sociais, que também passam a produzir e elaborar a pacificação nos dispositivos midiáticos a que têm acesso. Partindo dos conceitos de midiatização e circulação, tem-se aí configurada uma disputa. Assim, investiga-se o processo de construção da imagem do Exército durante a operação, com base nas materialidades coletadas referentes ao período da ocupação do Complexo da Maré. Ao final, a correlação desses indícios revela elementos além da disputa, o que torna ainda mais complexa a circulação imagética midiatizada.Entre 2014 y 2015, las Fuerzas Armadas participaron en la operación de pacificación del complejo habitacional “da Maré”, en Río de Janeiro. Tal acontecimiento configura una atmósfera de tensión que ofrece las condiciones para un enfrentamiento por la producción de sentido. Por un lado, la institución no mediática Ejército, del otro, las instituciones periodísticas en la producción de discursos e imágenes sobre el hecho. Sin embargo, un tercer elemento se suma a este paisaje circulatorio, los actores sociales, que también comienzan a producir y elaborar contenidos sobre la pacificación en dispositivos mediáticos a los que tienen acceso. A partir de los conceptos de mediatización y circulación, allí tiene configurada una disputa. Así, se investiga el proceso de construcción de la imagen del Ejército durante la operación, con base a las materialidades colectadas referentes al período de ocupación complejo habitacional. Por último, la correlación de estos indicios revela elementos más allá de la disputa, lo que hace aún más compleja la circulación imagética mediatizada.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2016-06-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/13931410.11606/issn.2238-2593.organicom.2016.139314Organicom; v. 13 n. 24 (2016): Relações públicas: dimensões e práticas; 29-422238-25931807-1236reponame:Organicom (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139314/134655Copyright (c) 2017 Organicominfo:eu-repo/semantics/openAccessRosa, Ana Paula daVinhola, Bruno Garcia2017-11-13T10:49:04Zoai:revistas.usp.br:article/139314Revistahttps://www.revistas.usp.br/organicomPUBhttps://www.revistas.usp.br/organicom/oairevistaorganicom@usp.br2238-25931807-1236opendoar:2023-01-13T10:35:40.910493Organicom (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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