Film representations of a violent police institution: traces of Military dictatorship in Elite Squad

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marques, Ângela Cristina Salgueiro
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Rocha, Simone Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/7542
Resumo: The aim of this work is to investigate how film representations of violence and symbolic oppression evidence the tensions between police and drug traffickers in actions performed to fight crime in Brazilian slums. A recent Brazilian movie, Elite Squad (2007) shows that Representações fílmicas de uma instituição policial violenta: resquícios da ditadura militar em Tropa de Elite both police officers and criminals use methods of torture to obtain confessions or to take revenge. We argue that the brutality that drives the relationship among police officers, slum citizens and drug traffickers reaffirms naturalized symbolic oppression patterns that were used in the period of military Dictatorship in Brazil. The violation of human rights shows that in spite of the differences among various forms of Brazilian police organizations, the mistreatment given by police to poor and marginalized citizens shows something they have in common: power abuse and physical aggression as the only way to eliminate an enemy. Our analysis is based on a “diagnostic criticism of culture” (Kellner, 2001) which mainly emphasizes: a) the social horizon of the movie and b) its discursive field (analysis of the message and visual resources).
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spelling Film representations of a violent police institution: traces of Military dictatorship in Elite SquadRepresentaciones fílmicas de una institución policial violenta: restos de la dictadura militar en Tropa de EliteRepresentações fílmicas de uma instituição policial violenta: resquícios da ditadura militar em Tropa de ElitePolice institutionsDictatorshiprepresentationsMilitary DictatorshipInstituiciones militaresDictadura militarrepresentacionesDictadura MilitarInstituições policiaisDitadura militarrepresentaçõesDitadura MilitarThe aim of this work is to investigate how film representations of violence and symbolic oppression evidence the tensions between police and drug traffickers in actions performed to fight crime in Brazilian slums. A recent Brazilian movie, Elite Squad (2007) shows that Representações fílmicas de uma instituição policial violenta: resquícios da ditadura militar em Tropa de Elite both police officers and criminals use methods of torture to obtain confessions or to take revenge. We argue that the brutality that drives the relationship among police officers, slum citizens and drug traffickers reaffirms naturalized symbolic oppression patterns that were used in the period of military Dictatorship in Brazil. The violation of human rights shows that in spite of the differences among various forms of Brazilian police organizations, the mistreatment given by police to poor and marginalized citizens shows something they have in common: power abuse and physical aggression as the only way to eliminate an enemy. Our analysis is based on a “diagnostic criticism of culture” (Kellner, 2001) which mainly emphasizes: a) the social horizon of the movie and b) its discursive field (analysis of the message and visual resources).El propósito de este artículo es investigar cómo las representaciones fílmicas de la violencia y la opresión simbólica evidencian las tensiones que se establecen en la confrontación entre traficantes y policías en acciones de combate al crimen en las favelas brasileñas. En el caso de los traficantes, se trata de analizar los fragmentos de una película reciente, Tropa de Elite (2007), en la que los métodos de tortura son usados tanto por policías como por los traficantes, para obtener confesiones y ejecuciones por venganza. Argumentamos que la brutalidad que rige las relaciones entre policías, traficantes y moradores de favelas reafirma la naturalización de patrones simbólicos que representan restos de las estrategias opresoras empleadas en la época de la Dictadura Militar. La violación de los derechos humanos revela que a pesar de que existen diferentes organizaciones policiales en Brasil, la cuestión de cómo los policías tratan con los ciudadanos pobres y marginados traen a la superficie una característica común a todas ellas: el abuso del poder y del uso de la agresión física como la forma de eleminiar a un "enemigo". Metodológicamente, nuestro análisis está basado en la "crítica diagnóstica de la cultura", tal como fue elaborada por Kellner (2001), enfatizando dos de sus dimensiones: i) el horizonte social de la película; y ii) su campo discursivo (análisis del mensaje y de otros recursos visuales y expresivos).O propósito deste artigo é investigar como representações fílmicas da violência e da opressão simbólica evidenciam as tensões que se estabelecem no confronto entre traficantes e policiais em ações de combate ao crime nas favelas brasileiras. Analisaremos trechos de um filme recente, Tropa de Elite (2007), no qual métodos de tortura são usados – tanto por policiais quanto pelos traficantes - para obtenção de confissões e execuções por vingança. Argumentamos que a brutalidade que rege as relações entre policiais, traficantes e moradores de favelas reafirma a naturalização de padrões simbólicos que representam resquícios das estratégias opressoras empregadas na época da Ditadura Militar. A violação dos direitos humanos revela que apesar de existirem diferentes organizações policiais no Brasil, a questão de como os policiais lidam com os cidadãos pobres e marginalizados traz à tona uma característica comum a todas elas: o abuso do poder e do uso da agressão física como forma de eleminiar um “inimigo”. Metodologicamente, nossa análise está baseada na “crítica diagnóstica da cultura”, tal como elaborada por Kellner (2001), enfatizando duas de suas dimensões: i) o horizonte social do filme; e ii) seu campo discursivo (análise da mensagem e de outros recursos visuais e expressivos).Editora da PUCRS - ediPUCRS2010-09-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/754210.15448/1980-3729.2010.2.7542Revista FAMECOS; Vol. 17 No. 2 (2010); 49-58Revista FAMECOS; Vol. 17 Núm. 2 (2010); 49-58Revista FAMECOS; v. 17 n. 2 (2010); 49-581980-37291415-054910.15448/1980-3729.2010.2reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/7542/5407Marques, Ângela Cristina SalgueiroRocha, Simone Mariainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-02-06T17:08:49Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/7542Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2018-02-06T17:08:49Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
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