“The invader artist” and the codes of cultural journalism

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mattos, Geísa
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Martins, Nardélia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/9467
Resumo: This article aims to point out perspectives to understand how fictional Japanese artist Souzousareta Geijutsuka came to life in two major newspapers from Fortaleza (CE). It begins with a discussion about the role of release in the current journalistic routines. He examines the language and structure of this release in order to uncover the elements that contributed to an invention to be read as truth by journalists that received and published the information with highlight in culture section. From this focus, it wants to understand the cultural codes of journalism and the roles played by different actors that contribute to legitimating processes of senses in contemporary art. The work is concerned, in theoretical terms, to the reflections of Pierre Bourdieu about the structure and functioning of the artistic area, author who also inspired Yuri Firmeza in his initiative.
id PUC_RS-12_1a6e1443e2e1b39deda429ece0607cb3
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/9467
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling “The invader artist” and the codes of cultural journalism"El artista invasor" y los códigos del periodismo cultural“O artista invasor” e os códigos do jornalismo culturalCultural journalismcontemporary artjournalistic routinesCultural journalismPeriodismo culturalArte contemporáneoRutinas periodísticasPeriodismo culturalJornalismo culturalarte contemporânearotinas jornalísticasJornalismo culturalThis article aims to point out perspectives to understand how fictional Japanese artist Souzousareta Geijutsuka came to life in two major newspapers from Fortaleza (CE). It begins with a discussion about the role of release in the current journalistic routines. He examines the language and structure of this release in order to uncover the elements that contributed to an invention to be read as truth by journalists that received and published the information with highlight in culture section. From this focus, it wants to understand the cultural codes of journalism and the roles played by different actors that contribute to legitimating processes of senses in contemporary art. The work is concerned, in theoretical terms, to the reflections of Pierre Bourdieu about the structure and functioning of the artistic area, author who also inspired Yuri Firmeza in his initiative.El presente artículo tiene el objetivo de apuntar perspectivas para el entendimiento de cómo el ficticio artista japonés Souzousareta Geijutsuka ganó vida en los dos principales diarios de Fortaleza (CE). Se inicia con una discusión sobre el papel del release en las rutinas periodísticas actuales. Analiza el lenguaje y la estructura de este release a fin de buscar desvelar los elementos que contribuyeron para que una invención fuera leída como verdad por los periodistas que recibieron y publicaron la información con destaque en los cuadernos de cultura. A partir de este enfoque se busca comprender los códigos del periodismo cultural y los papeles desempeñados por los diversos agentes que contribuyen en los procesos de legitimación de los sentidos del arte en la contemporaneidad. El trabajo se refiere, en términos teóricos, a las reflexiones de Pierre Bourdieu sobre estructura y funcionamiento del campo artístico, autor que habría inspirado también a Yuri Firmeza en su iniciativa.O presente artigo tem o objetivo de apontar perspectivas para o entendimento de como o fictício artista japonês Souzousareta Geijutsuka ganhou vida nos dois principais jornais de Fortaleza (CE). Inicia-se com uma discussão acerca do papel do release nas rotinas jornalísticas atuais. Analisa a linguagem e a estrutura deste release a fim de buscar desvendar os elementos que contribuíram para que uma invenção fosse lida como verdade pelos jornalistas que receberam e publicaram a informação com destaque nos cadernos de cultura. A partir deste foco se procura compreender os códigos do jornalismo cultural e os papéis desempenhados pelos diversos agentes que contribuem nos processos de legitimação dos sentidos da arte na contemporaneidade. O trabalho é referido, em termos teóricos, às reflexões de Pierre Bourdieu sobre estrutura e funcionamento do campo artístico, autor que teria inspirado também Yuri Firmeza na sua iniciativa.Editora da PUCRS - ediPUCRS2011-08-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/946710.15448/1980-3729.2011.2.9467Revista FAMECOS; Vol. 18 No. 2 (2011): Comunicação e cultura Maffesoli: o encantamento do mundo; 408-430Revista FAMECOS; Vol. 18 Núm. 2 (2011): Comunicação e cultura Maffesoli: o encantamento do mundo; 408-430Revista FAMECOS; v. 18 n. 2 (2011): Comunicação e cultura Maffesoli: o encantamento do mundo; 408-4301980-37291415-054910.15448/1980-3729.2011.2reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/9467/6560Mattos, GeísaMartins, Nardéliainfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-11-29T18:01:55Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/9467Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-11-29T18:01:55Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv “The invader artist” and the codes of cultural journalism
"El artista invasor" y los códigos del periodismo cultural
“O artista invasor” e os códigos do jornalismo cultural
title “The invader artist” and the codes of cultural journalism
spellingShingle “The invader artist” and the codes of cultural journalism
Mattos, Geísa
Cultural journalism
contemporary art
journalistic routines
Cultural journalism
Periodismo cultural
Arte contemporáneo
Rutinas periodísticas
Periodismo cultural
Jornalismo cultural
arte contemporânea
rotinas jornalísticas
Jornalismo cultural
title_short “The invader artist” and the codes of cultural journalism
title_full “The invader artist” and the codes of cultural journalism
title_fullStr “The invader artist” and the codes of cultural journalism
title_full_unstemmed “The invader artist” and the codes of cultural journalism
title_sort “The invader artist” and the codes of cultural journalism
author Mattos, Geísa
author_facet Mattos, Geísa
Martins, Nardélia
author_role author
author2 Martins, Nardélia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mattos, Geísa
Martins, Nardélia
dc.subject.por.fl_str_mv Cultural journalism
contemporary art
journalistic routines
Cultural journalism
Periodismo cultural
Arte contemporáneo
Rutinas periodísticas
Periodismo cultural
Jornalismo cultural
arte contemporânea
rotinas jornalísticas
Jornalismo cultural
topic Cultural journalism
contemporary art
journalistic routines
Cultural journalism
Periodismo cultural
Arte contemporáneo
Rutinas periodísticas
Periodismo cultural
Jornalismo cultural
arte contemporânea
rotinas jornalísticas
Jornalismo cultural
description This article aims to point out perspectives to understand how fictional Japanese artist Souzousareta Geijutsuka came to life in two major newspapers from Fortaleza (CE). It begins with a discussion about the role of release in the current journalistic routines. He examines the language and structure of this release in order to uncover the elements that contributed to an invention to be read as truth by journalists that received and published the information with highlight in culture section. From this focus, it wants to understand the cultural codes of journalism and the roles played by different actors that contribute to legitimating processes of senses in contemporary art. The work is concerned, in theoretical terms, to the reflections of Pierre Bourdieu about the structure and functioning of the artistic area, author who also inspired Yuri Firmeza in his initiative.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-08-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/9467
10.15448/1980-3729.2011.2.9467
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/9467
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2011.2.9467
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/9467/6560
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 18 No. 2 (2011): Comunicação e cultura Maffesoli: o encantamento do mundo; 408-430
Revista FAMECOS; Vol. 18 Núm. 2 (2011): Comunicação e cultura Maffesoli: o encantamento do mundo; 408-430
Revista FAMECOS; v. 18 n. 2 (2011): Comunicação e cultura Maffesoli: o encantamento do mundo; 408-430
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2011.2
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1799128661559869440