Critics of an absent enunciator: the constitution of opinion in cultural journalism

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cardoso, Everton Terres
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/2404
Resumo: The objective of this text is to reflect upon the way art critics reveal themselves in the text and the role they perform in the field of artistic production. Presently, it is possible to observe that the authors of critiques have a tendency to assume a position of a “nonperson”, since they do not use any explicit vestige of first person, what would denote that they themselves are the enunciators. This way, they seem to endow their opinion with a factual and even scientific form, taking the authoritarian position of a “minor god” which is characteristic of a journalistic discourse influenced by both positivist and critical paradigms. The musical critique in Bravo! magazine, monthly publication about culture with wide circulation in Brazil, was used as a sample to illustrate this way the genre has constituted itself.
id UFRGS-8_29cecdf1478d8edeec5caba1529531dc
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/2404
network_acronym_str UFRGS-8
network_name_str Em Questão (Online)
repository_id_str
spelling Critics of an absent enunciator: the constitution of opinion in cultural journalismCrítica de un enunciador ausente: la constitución de la opinión en el periodismo culturalCrítica de um enunciador ausente: a configuração da opinião no jornalismo culturalJornalismo culturalgêneros jornalísticoscríticaJornalismoCultural journalism. Journalistic genre. Critique. Bravo! (Magazine).Periodismo culturalGéneros periodísticosCríticaBravo! (Revista)The objective of this text is to reflect upon the way art critics reveal themselves in the text and the role they perform in the field of artistic production. Presently, it is possible to observe that the authors of critiques have a tendency to assume a position of a “nonperson”, since they do not use any explicit vestige of first person, what would denote that they themselves are the enunciators. This way, they seem to endow their opinion with a factual and even scientific form, taking the authoritarian position of a “minor god” which is characteristic of a journalistic discourse influenced by both positivist and critical paradigms. The musical critique in Bravo! magazine, monthly publication about culture with wide circulation in Brazil, was used as a sample to illustrate this way the genre has constituted itself.El objetivo de este texto es reflexionar sobre como el crítico de arte se manifiesta en su texto y qué papel ejerce en el campo de producción artística. Actualmente, es posible observar una tendencia del autor de crítica de asumir una posición de “no-persona”, ya que no usa ningún vestigio explícito de primera persona, lo que denotaría que él mismo es el enunciador. Así, parece revestir su opinión de un carácter factual y mismo científico, asumiendo un lugar un poco autoritario de “pequeño dios” característico de un discurso periodístico fuertemente influenciado por los paradigmas positivista y crítico. La crítica musical de la revista Bravo!, publicación mensual dedicada a la cultura de grande circulación en Brasil, fue utilizada como muestra para ilustrar esa forma como el género se ha constituido.O objetivo do presente texto é refletir sobre como o crítico de arte se manifesta em seu texto e que papel ele exerce no campo de produção artística. Atualmente, é possível observar uma tendência do autor de crítica em assumir uma posição de “não-pessoa”, já que não usa nenhum vestígio explícito de primeira pessoa, o que denotaria que é ele mesmo o enunciador. Assim, parece revestir a sua opinião de um caráter factual e até mesmo científico, assumindo um lugar algo autoritário de “pequeno deus” característico de um discurso jornalístico fortemente influenciado pelos paradigmas positivista e crítico. A crítica musical da revista Bravo!, publicação mensal dedicada à cultura de grande circulação no Brasil, foi utilizada como amostra para ilustrar essa forma como o gênero tem se configurado.-The objective of this text is to reflect upon the way art critics reveal themselves in the text and the role they perform in the field of artistic production. Presently, it is possible to observe that the authors of critiques have a tendency to assume a position of a “nonperson”, since they do not use any explicit vestige of first person, what would denote that they themselves are the enunciators. This way, they seem to endow their opinion with a factual and even scientific form, taking the authoritarian position of a “minor god” which is characteristic of a journalistic discourse influenced by both positivist and critical paradigms. The musical critique in Bravo! magazine, monthly publication about culture with wide circulation in Brazil, was used as a sample to illustrate this way the genre has constituted itself.-El objetivo de este texto es reflexionar sobre como el crítico de arte se manifiesta en su texto y qué papel ejerce en el campo de producción artística. Actualmente, es posible observar una tendencia del autor de crítica de asumir una posición de “nopersona”, ya que no usa ningún vestigio explícito de primera persona, lo que denotaría que él mismo es el enunciador. Así, parece revestir su opinión de un carácter factual y mismo cientí- fico, asumiendo un lugar un poco autoritario de “pequeño dios” característico de un discurso periodístico fuertemente influenciado por los paradigmas positivista y crítico. La crítica musical de la revista Bravo!, publicación mensual dedicada a la cultura de grande circulación en Brasil, fue utilizada como muestra para ilustrar esa forma como el género se ha constituido.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2008-01-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdftext/htmlhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/2404Em Questão; Vol. 13 No. 2 (2007); 299-314Em Questão; Vol. 13 Núm. 2 (2007); 299-314Em Questão; v. 13 n. 2 (2007); 299-3141808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/2404/2024https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/2404/1712Copyright (c) 2007 Everton Terres Cardosohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCardoso, Everton Terres2023-11-20T15:48:19Zoai:seer.ufrgs.br:article/2404Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-11-20T15:48:19Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Critics of an absent enunciator: the constitution of opinion in cultural journalism
Crítica de un enunciador ausente: la constitución de la opinión en el periodismo cultural
Crítica de um enunciador ausente: a configuração da opinião no jornalismo cultural
title Critics of an absent enunciator: the constitution of opinion in cultural journalism
spellingShingle Critics of an absent enunciator: the constitution of opinion in cultural journalism
Cardoso, Everton Terres
Jornalismo cultural
gêneros jornalísticos
crítica
Jornalismo
Cultural journalism. Journalistic genre. Critique. Bravo! (Magazine).
Periodismo cultural
Géneros periodísticos
Crítica
Bravo! (Revista)
title_short Critics of an absent enunciator: the constitution of opinion in cultural journalism
title_full Critics of an absent enunciator: the constitution of opinion in cultural journalism
title_fullStr Critics of an absent enunciator: the constitution of opinion in cultural journalism
title_full_unstemmed Critics of an absent enunciator: the constitution of opinion in cultural journalism
title_sort Critics of an absent enunciator: the constitution of opinion in cultural journalism
author Cardoso, Everton Terres
author_facet Cardoso, Everton Terres
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cardoso, Everton Terres
dc.subject.por.fl_str_mv Jornalismo cultural
gêneros jornalísticos
crítica
Jornalismo
Cultural journalism. Journalistic genre. Critique. Bravo! (Magazine).
Periodismo cultural
Géneros periodísticos
Crítica
Bravo! (Revista)
topic Jornalismo cultural
gêneros jornalísticos
crítica
Jornalismo
Cultural journalism. Journalistic genre. Critique. Bravo! (Magazine).
Periodismo cultural
Géneros periodísticos
Crítica
Bravo! (Revista)
description The objective of this text is to reflect upon the way art critics reveal themselves in the text and the role they perform in the field of artistic production. Presently, it is possible to observe that the authors of critiques have a tendency to assume a position of a “nonperson”, since they do not use any explicit vestige of first person, what would denote that they themselves are the enunciators. This way, they seem to endow their opinion with a factual and even scientific form, taking the authoritarian position of a “minor god” which is characteristic of a journalistic discourse influenced by both positivist and critical paradigms. The musical critique in Bravo! magazine, monthly publication about culture with wide circulation in Brazil, was used as a sample to illustrate this way the genre has constituted itself.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-01-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/2404
url https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/2404
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/2404/2024
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/2404/1712
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2007 Everton Terres Cardoso
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2007 Everton Terres Cardoso
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
dc.source.none.fl_str_mv Em Questão; Vol. 13 No. 2 (2007); 299-314
Em Questão; Vol. 13 Núm. 2 (2007); 299-314
Em Questão; v. 13 n. 2 (2007); 299-314
1808-5245
1807-8893
reponame:Em Questão (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Em Questão (Online)
collection Em Questão (Online)
repository.name.fl_str_mv Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br
_version_ 1789438632589787136