Windows, cameras, and personas: autofiction as a reflexive act of insurgency in Jafar Panahi’s prison cinema
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/41289 |
Resumo: | Since being sentenced to house arrest by the Iranian government, filmmaker Jafar Panahi has been making films that blur the lines between documentary and fiction by playing versions of himself. Based on the aestheticlimitations imposed by a condition of censorship and denial of the filmmaking, this article analyzes scenes and elements from the films This is not a film (2011) and Closed Curtain (2013). In these films, he places his own subjectivity in a play that combines the reflexivity of the “new Iranian cinema” (MELEIRO, 2008; SADR, 2006; TAPPER, 2006) with an act of political insurgency against his repressors. Inthis article, we analyze how the autobiographical (LEJEUNE, 2014; LANE, 2002), autofictional (DOUBROVSKY, 1977; COLONNA, 2004) and reflective (GIDDENS, 2002; RUBY, 1996) dimensions are imprinted in different ways in these films. In them, autofiction is understood as a place that tensions reality and fiction, person and character, denials and affirmations around the films and the director. |
id |
PUC_RS-12_1f43d548117748778353d5be3b36d910 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/41289 |
network_acronym_str |
PUC_RS-12 |
network_name_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
Windows, cameras, and personas: autofiction as a reflexive act of insurgency in Jafar Panahi’s prison cinemaVentanas, cámaras y personas: la autoficción como gesto reflexivo de insurgencia en el cine carcelario de Jafar PanahiJanelas, câmeras e personas: a autoficção como gesto reflexivo de insurgência no cinema prisional de Jafar PanahiAutobiografiaAutoficçãoReflexividadeJafar PanahiIsto não é um filmeSince being sentenced to house arrest by the Iranian government, filmmaker Jafar Panahi has been making films that blur the lines between documentary and fiction by playing versions of himself. Based on the aestheticlimitations imposed by a condition of censorship and denial of the filmmaking, this article analyzes scenes and elements from the films This is not a film (2011) and Closed Curtain (2013). In these films, he places his own subjectivity in a play that combines the reflexivity of the “new Iranian cinema” (MELEIRO, 2008; SADR, 2006; TAPPER, 2006) with an act of political insurgency against his repressors. Inthis article, we analyze how the autobiographical (LEJEUNE, 2014; LANE, 2002), autofictional (DOUBROVSKY, 1977; COLONNA, 2004) and reflective (GIDDENS, 2002; RUBY, 1996) dimensions are imprinted in different ways in these films. In them, autofiction is understood as a place that tensions reality and fiction, person and character, denials and affirmations around the films and the director.Desde que el gobierno iraní lo condenó a arresto domiciliario, el cineasta Jafar Panahi ha estado haciendo películas que desdibujan las líneas entre el documental y la ficción interpretando versiones de sí mismo. A partir delas limitaciones estéticas impuestas por una condición de censura y negación de la imagen, este artículo analiza escenas y elementos de las películas Eso no es una película (2011) y Pardé (2013). En estas películas coloca su propia subjetividad en un juego que combina la reflexividad del “nuevo cine iraní” (MELEIRO, 2008; SADR, 2006; TAPPER, 2006) con un gesto de insurgencia política contra susrepresores. En este artículo analizamos cómo las dimensiones autobiográficas (LEJEUNE, 2014; LANE, 2002), autoficcional (DOUBROVSKY, 1977; COLONNA, 2004)y reflexiva (GIDDENS, 2002; RUBY, 1996) se imprimen de diferente manera en estas películas. En ellos, la autoficción se entiende como un lugar que tensiona realidad y ficción, persona y personaje, negaciones y afirmaciones en torno a las películas y al director.Desde que foi sentenciado à prisão domiciliar pelo governo iraniano, o cineasta Jafar Panahi vem realizando filmes que diluem as fronteiras entre documentário e ficção ao interpretar versões de si mesmo. A partir das limitações estéticas impostas por uma condição de censura e negação à imagem, este artigo analisa cenas e elementos dos filmes Isto não é um filme (2011) e Cortinas Fechadas (2013). Nesses filmes, ele coloca a própria subjetividade em um jogo que combina a reflexividade do “novo cinema iraniano” (MELEIRO, 2008; SADR, 2006; TAPPER, 2006) a um gesto de insurgência política contra seus repressores. Neste artigo, analisa-se como as dimensões autobiográfica (LEJEUNE, 2014; LANE, 2002), autoficcional (DOUBROVSKY, 1977; COLONNA, 2004) e reflexiva (GIDDENS, 2002; RUBY, 1996) se imprimem de formas distintas nesses filmes. Neles, entende-se a autoficção como um lugar que tensiona realidade e ficção, pessoa e personagem, negações e afirmações em torno dos filmes e do diretor.Editora da PUCRS - ediPUCRS2023-08-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/4128910.15448/1980-3729.2023.1.41289Revista FAMECOS; Vol. 30 No. 1 (2023): Single Volume ; e41289Revista FAMECOS; Vol. 30 Núm. 1 (2023): Volumen único ; e41289Revista FAMECOS; v. 30 n. 1 (2023): Volume Único ; e412891980-37291415-054910.15448/1980-3729.2023.1reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/41289/28075Copyright (c) 2023 Revista FAMECOShttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAndrade, Márcio2024-04-05T12:55:07Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/41289Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2024-04-05T12:55:07Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Windows, cameras, and personas: autofiction as a reflexive act of insurgency in Jafar Panahi’s prison cinema Ventanas, cámaras y personas: la autoficción como gesto reflexivo de insurgencia en el cine carcelario de Jafar Panahi Janelas, câmeras e personas: a autoficção como gesto reflexivo de insurgência no cinema prisional de Jafar Panahi |
title |
Windows, cameras, and personas: autofiction as a reflexive act of insurgency in Jafar Panahi’s prison cinema |
spellingShingle |
Windows, cameras, and personas: autofiction as a reflexive act of insurgency in Jafar Panahi’s prison cinema Andrade, Márcio Autobiografia Autoficção Reflexividade Jafar Panahi Isto não é um filme |
title_short |
Windows, cameras, and personas: autofiction as a reflexive act of insurgency in Jafar Panahi’s prison cinema |
title_full |
Windows, cameras, and personas: autofiction as a reflexive act of insurgency in Jafar Panahi’s prison cinema |
title_fullStr |
Windows, cameras, and personas: autofiction as a reflexive act of insurgency in Jafar Panahi’s prison cinema |
title_full_unstemmed |
Windows, cameras, and personas: autofiction as a reflexive act of insurgency in Jafar Panahi’s prison cinema |
title_sort |
Windows, cameras, and personas: autofiction as a reflexive act of insurgency in Jafar Panahi’s prison cinema |
author |
Andrade, Márcio |
author_facet |
Andrade, Márcio |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Andrade, Márcio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Autobiografia Autoficção Reflexividade Jafar Panahi Isto não é um filme |
topic |
Autobiografia Autoficção Reflexividade Jafar Panahi Isto não é um filme |
description |
Since being sentenced to house arrest by the Iranian government, filmmaker Jafar Panahi has been making films that blur the lines between documentary and fiction by playing versions of himself. Based on the aestheticlimitations imposed by a condition of censorship and denial of the filmmaking, this article analyzes scenes and elements from the films This is not a film (2011) and Closed Curtain (2013). In these films, he places his own subjectivity in a play that combines the reflexivity of the “new Iranian cinema” (MELEIRO, 2008; SADR, 2006; TAPPER, 2006) with an act of political insurgency against his repressors. Inthis article, we analyze how the autobiographical (LEJEUNE, 2014; LANE, 2002), autofictional (DOUBROVSKY, 1977; COLONNA, 2004) and reflective (GIDDENS, 2002; RUBY, 1996) dimensions are imprinted in different ways in these films. In them, autofiction is understood as a place that tensions reality and fiction, person and character, denials and affirmations around the films and the director. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-08-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/41289 10.15448/1980-3729.2023.1.41289 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/41289 |
identifier_str_mv |
10.15448/1980-3729.2023.1.41289 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/41289/28075 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista FAMECOS http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista FAMECOS http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista FAMECOS; Vol. 30 No. 1 (2023): Single Volume ; e41289 Revista FAMECOS; Vol. 30 Núm. 1 (2023): Volumen único ; e41289 Revista FAMECOS; v. 30 n. 1 (2023): Volume Único ; e41289 1980-3729 1415-0549 10.15448/1980-3729.2023.1 reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
collection |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistafamecos@gmail.com |
_version_ |
1799128657188356096 |