Windows, cameras, and personas: autofiction as a reflexive act of insurgency in Jafar Panahi’s prison cinema

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Andrade, Márcio
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/41289
Resumo: Since being sentenced to house arrest by the Iranian government, filmmaker Jafar Panahi has been making films that blur the lines between documentary and fiction by playing versions of himself. Based on the aestheticlimitations imposed by a condition of censorship and denial of the filmmaking, this article analyzes scenes and elements from the films This is not a film (2011) and Closed Curtain (2013). In these films, he places his own subjectivity in a play that combines the reflexivity of the “new Iranian  cinema” (MELEIRO, 2008; SADR, 2006; TAPPER, 2006) with an act of political insurgency against his repressors. Inthis article, we analyze how the autobiographical (LEJEUNE, 2014; LANE, 2002), autofictional (DOUBROVSKY, 1977; COLONNA, 2004) and reflective (GIDDENS, 2002; RUBY, 1996) dimensions are imprinted in different ways in these films. In them, autofiction is understood as a place that tensions reality and fiction, person and character, denials and affirmations around the films and the director.
id PUC_RS-12_1f43d548117748778353d5be3b36d910
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/41289
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling Windows, cameras, and personas: autofiction as a reflexive act of insurgency in Jafar Panahi’s prison cinemaVentanas, cámaras y personas: la autoficción como gesto reflexivo de insurgencia en el cine carcelario de Jafar PanahiJanelas, câmeras e personas: a autoficção como gesto reflexivo de insurgência no cinema prisional de Jafar PanahiAutobiografiaAutoficçãoReflexividadeJafar PanahiIsto não é um filmeSince being sentenced to house arrest by the Iranian government, filmmaker Jafar Panahi has been making films that blur the lines between documentary and fiction by playing versions of himself. Based on the aestheticlimitations imposed by a condition of censorship and denial of the filmmaking, this article analyzes scenes and elements from the films This is not a film (2011) and Closed Curtain (2013). In these films, he places his own subjectivity in a play that combines the reflexivity of the “new Iranian  cinema” (MELEIRO, 2008; SADR, 2006; TAPPER, 2006) with an act of political insurgency against his repressors. Inthis article, we analyze how the autobiographical (LEJEUNE, 2014; LANE, 2002), autofictional (DOUBROVSKY, 1977; COLONNA, 2004) and reflective (GIDDENS, 2002; RUBY, 1996) dimensions are imprinted in different ways in these films. In them, autofiction is understood as a place that tensions reality and fiction, person and character, denials and affirmations around the films and the director.Desde que el gobierno iraní lo condenó a arresto domiciliario, el cineasta Jafar Panahi ha estado haciendo películas que desdibujan las líneas entre el documental y la ficción interpretando versiones de sí mismo. A partir delas limitaciones estéticas impuestas por una condición de censura y negación de la imagen, este artículo analiza escenas y elementos de las películas Eso no es una película (2011) y Pardé (2013). En estas películas coloca su propia subjetividad en un juego que combina la reflexividad del “nuevo cine iraní” (MELEIRO, 2008; SADR, 2006; TAPPER, 2006) con un gesto de insurgencia política contra susrepresores. En este artículo analizamos cómo las dimensiones autobiográficas (LEJEUNE, 2014; LANE, 2002), autoficcional (DOUBROVSKY, 1977; COLONNA, 2004)y reflexiva (GIDDENS, 2002; RUBY, 1996) se imprimen de diferente manera en estas películas. En ellos, la autoficción se entiende como un lugar que tensiona realidad y ficción, persona y personaje, negaciones y afirmaciones en torno a las películas y al director.Desde que foi sentenciado à prisão domiciliar pelo governo iraniano, o cineasta Jafar Panahi vem realizando filmes que diluem as fronteiras entre documentário e ficção ao interpretar versões de si mesmo. A partir das limitações estéticas impostas por uma condição de censura e negação à imagem, este artigo analisa cenas e elementos dos filmes Isto não é um filme (2011) e Cortinas Fechadas (2013). Nesses filmes, ele coloca a própria subjetividade em um jogo que combina a reflexividade do “novo cinema iraniano” (MELEIRO, 2008; SADR, 2006; TAPPER, 2006) a um gesto de insurgência política contra seus repressores. Neste artigo, analisa-se como as dimensões autobiográfica (LEJEUNE, 2014; LANE, 2002), autoficcional (DOUBROVSKY, 1977; COLONNA, 2004) e reflexiva (GIDDENS, 2002; RUBY, 1996) se imprimem de formas distintas nesses filmes. Neles, entende-se a autoficção como um lugar que tensiona realidade e ficção, pessoa e personagem, negações e afirmações em torno dos filmes e do diretor.Editora da PUCRS - ediPUCRS2023-08-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/4128910.15448/1980-3729.2023.1.41289Revista FAMECOS; Vol. 30 No. 1 (2023): Single Volume ; e41289Revista FAMECOS; Vol. 30 Núm. 1 (2023): Volumen único ; e41289Revista FAMECOS; v. 30 n. 1 (2023): Volume Único ; e412891980-37291415-054910.15448/1980-3729.2023.1reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/41289/28075Copyright (c) 2023 Revista FAMECOShttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAndrade, Márcio2024-04-05T12:55:07Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/41289Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2024-04-05T12:55:07Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Windows, cameras, and personas: autofiction as a reflexive act of insurgency in Jafar Panahi’s prison cinema
Ventanas, cámaras y personas: la autoficción como gesto reflexivo de insurgencia en el cine carcelario de Jafar Panahi
Janelas, câmeras e personas: a autoficção como gesto reflexivo de insurgência no cinema prisional de Jafar Panahi
title Windows, cameras, and personas: autofiction as a reflexive act of insurgency in Jafar Panahi’s prison cinema
spellingShingle Windows, cameras, and personas: autofiction as a reflexive act of insurgency in Jafar Panahi’s prison cinema
Andrade, Márcio
Autobiografia
Autoficção
Reflexividade
Jafar Panahi
Isto não é um filme
title_short Windows, cameras, and personas: autofiction as a reflexive act of insurgency in Jafar Panahi’s prison cinema
title_full Windows, cameras, and personas: autofiction as a reflexive act of insurgency in Jafar Panahi’s prison cinema
title_fullStr Windows, cameras, and personas: autofiction as a reflexive act of insurgency in Jafar Panahi’s prison cinema
title_full_unstemmed Windows, cameras, and personas: autofiction as a reflexive act of insurgency in Jafar Panahi’s prison cinema
title_sort Windows, cameras, and personas: autofiction as a reflexive act of insurgency in Jafar Panahi’s prison cinema
author Andrade, Márcio
author_facet Andrade, Márcio
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Andrade, Márcio
dc.subject.por.fl_str_mv Autobiografia
Autoficção
Reflexividade
Jafar Panahi
Isto não é um filme
topic Autobiografia
Autoficção
Reflexividade
Jafar Panahi
Isto não é um filme
description Since being sentenced to house arrest by the Iranian government, filmmaker Jafar Panahi has been making films that blur the lines between documentary and fiction by playing versions of himself. Based on the aestheticlimitations imposed by a condition of censorship and denial of the filmmaking, this article analyzes scenes and elements from the films This is not a film (2011) and Closed Curtain (2013). In these films, he places his own subjectivity in a play that combines the reflexivity of the “new Iranian  cinema” (MELEIRO, 2008; SADR, 2006; TAPPER, 2006) with an act of political insurgency against his repressors. Inthis article, we analyze how the autobiographical (LEJEUNE, 2014; LANE, 2002), autofictional (DOUBROVSKY, 1977; COLONNA, 2004) and reflective (GIDDENS, 2002; RUBY, 1996) dimensions are imprinted in different ways in these films. In them, autofiction is understood as a place that tensions reality and fiction, person and character, denials and affirmations around the films and the director.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/41289
10.15448/1980-3729.2023.1.41289
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/41289
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2023.1.41289
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/41289/28075
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista FAMECOS
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista FAMECOS
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 30 No. 1 (2023): Single Volume ; e41289
Revista FAMECOS; Vol. 30 Núm. 1 (2023): Volumen único ; e41289
Revista FAMECOS; v. 30 n. 1 (2023): Volume Único ; e41289
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2023.1
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1799128657188356096