Popular music and pop music as semiotic paradigms of differences and unpredictability: and digital media culture
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/44050 |
Resumo: | The dynamics of culture allow us to identify communicational processes that tend towards diversity, semioses and dialogic encounters. Pop music and popular music are examples of this transversality of semiotic, enunciative and existential relationships. Based on an analysis that demonstrates that pop music and popular music function as paradigms of differences, through I. Lotman's Semiotics of Culture, this work seeks to identify how these languages update media culture and its memory load. In another stage, the empirical look at some musical examples establishes a dialogue with the theories of difference in the elaboration of a cartography. In the end, the theoretical and conceptual path built aims to offer a method to understand the differences in digital media culture. |
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Popular music and pop music as semiotic paradigms of differences and unpredictability: and digital media cultureMúsica popular y música pop como paradigmas semióticos de las diferencias y la imprevisibilidad: y la cultura mediática digitalMúsica popular e música pop como paradigmas semióticos de diferenças e imprevisibilidade: e a cultura midiática digitalmusical languagecartographydifferencespop musicdigital culturelenguaje musicalcultura digitalcartografiadiferenciasmusica poplinguagem musicalcultura digitalcartografiadiferençasmúsica popThe dynamics of culture allow us to identify communicational processes that tend towards diversity, semioses and dialogic encounters. Pop music and popular music are examples of this transversality of semiotic, enunciative and existential relationships. Based on an analysis that demonstrates that pop music and popular music function as paradigms of differences, through I. Lotman's Semiotics of Culture, this work seeks to identify how these languages update media culture and its memory load. In another stage, the empirical look at some musical examples establishes a dialogue with the theories of difference in the elaboration of a cartography. In the end, the theoretical and conceptual path built aims to offer a method to understand the differences in digital media culture.Las dinámicas de la cultura permiten identificar procesos comunicativos que tienden a la diversidad, la semiosis y los encuentros dialógicos. La música pop y la música popular son ejemplos de este proceso. Por la Semiótica de la cultura de Iuri Lotman, este trabajo busca comprender cómo los lenguajes de la música pop y la música popular actualizan la cultura mediática y su memoria, como elementos diferenciales. En otra etapa, la mirada empírica a los artistas BCUC, BaianaSystem y Tom Zé y los movimientos tropicalismo y manguebeat establece un diálogo con las teorías de la diferencia en la elaboración de una cartografía. Al final, el camino teórico y conceptual construido intenta ofrecer un método para comprender las diferencias en la cultura mediática actual. As dinâmicas da cultura possibilitam a identificação de processos comunicacionais que tendem à diversidade, às semioses e aos encontros dialógicos. A música pop e a música popular são exemplos dessa processualidade. Pela Semiótica da Cultura de Iuri Lotman, o presente trabalho busca compreender como as linguagens da música pop e da música popular atualizam a cultura midiática e a sua memória, enquanto elementos diferenciais. Em outra etapa, o olhar empírico sobre os artistas BCUC, BaianaSystem e Tom Zé e os movimentos tropicalismo e manguebeat estabelece diálogo com as teorias da diferença na elaboração de uma cartografia. Ao final, o percurso teórico e conceitual construído visa oferecer um método para compreender as diferenciações na cultura midiática contemporânea.Editora da PUCRS - ediPUCRS2024-03-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/4405010.15448/1980-3729.2024.1.44050Revista FAMECOS; Vol. 31 No. 1 (2024): Single Volume - Continuous flow; e44050Revista FAMECOS; Vol. 31 Núm. 1 (2024): Volumen Único - Flujo continuo; e44050Revista FAMECOS; v. 31 n. 1 (2024): Volume único - Fluxo contínuo; e440501980-37291415-0549reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/44050/28493Copyright (c) 2024 Revista FAMECOShttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFaria de Carvalho, Nilton2024-04-09T14:35:35Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/44050Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2024-04-09T14:35:35Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
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