Among loopholes, cuts and deletions: relations ethnic-racial and film censorship in the military dictatorship

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lapera, Pedro Vinicius Asterito
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/19927
Resumo: This paper aims to analyze how the Brazilian censorship analyzed movies during the military regime between 1964 and 1985. More precisely, we discuss the cases of four films: Macunaíma (Joaquim Pedro de Andrade, 1969), Iracema, uma transa amazônica (Jorge Bondanzky and Orlando Senna, 1974), Compasso de Espera (Antunes Filho, 1975) and Tenda dos Milagres (Nelson Pereira dos Santos, 1976). Based on these cases, we seek to establish to what extent the representation of ethnic/racial conflict situations bothered agents of censorship at that time, since the regime was clearly guided by the doctrines of the Portuguese-tropicalism and of the national- development.
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spelling Among loopholes, cuts and deletions: relations ethnic-racial and film censorship in the military dictatorshipEntre brechas, cortes y rasuraciones: relaciones étnico-raciales y censura cinematográfica en la dictadura militarEntre brechas, cortes e rasuras: relações étnico-raciais e censura cinematográfica na ditadura militarCinemaMilitary DictatorshipCensorshipCinemaCine brasileñocensurarazaCine brasileñoCinema brasileirocensuraraçaetnicidadeCinema BrasileiroThis paper aims to analyze how the Brazilian censorship analyzed movies during the military regime between 1964 and 1985. More precisely, we discuss the cases of four films: Macunaíma (Joaquim Pedro de Andrade, 1969), Iracema, uma transa amazônica (Jorge Bondanzky and Orlando Senna, 1974), Compasso de Espera (Antunes Filho, 1975) and Tenda dos Milagres (Nelson Pereira dos Santos, 1976). Based on these cases, we seek to establish to what extent the representation of ethnic/racial conflict situations bothered agents of censorship at that time, since the regime was clearly guided by the doctrines of the Portuguese-tropicalism and of the national- development.Este artículo pretende analizar cómo los órganos de censura evaluaban los filmes brasileños durante el régimen militar vigente entre 1964 y 1985. Más precisamente, abordaremos los casos de cuatro filmes: Macunaíma (Joaquim Pedro de Andrade, 1969), Iracema, uma transa amazônica (Jorge Bondanzky y Orlando Senna, 1974), Compasso de Espera (Antunes Filho, 1975) y Tenda dos Milagres (Nelson Pereira dos Santos, 1976). Partiendo de estos casos, buscaremos clarificar en qué medida la representación de situaciones de conflicto étnico-racial incomodaban a los agentes de censura de la época, una vez que el régimen militar era claramente guiado por las doctrinas del luso-tropicalismo y del nacional-desarrollismo.Este artigo pretende analisar como os órgãos de censura avaliavam os filmes brasileiros durante o regime militar vigente entre 1964 e 1985. Mais precisamente, abordaremos os casos de quatro filmes: Macunaíma (Joaquim Pedro de Andrade, 1969), Iracema, uma transa amazônica (Jorge Bondanzky e Orlando Senna, 1974), Compasso de Espera (Antunes Filho, 1975) e Tenda dos Milagres (Nelson Pereira dos Santos, 1976). Partindo desses casos, buscaremos verificar em que medida a representação de situações de conflito étnico-racial incomodavam os agentes da censura à época, uma vez que o regime militar era claramente guiado pelas doutrinas do luso-tropicalismo e do nacional-desenvolvimentismo.Editora da PUCRS - ediPUCRS2015-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/1992710.15448/1980-3729.2015.2.19927Revista FAMECOS; Vol. 22 No. 2 (2015); 82-98Revista FAMECOS; Vol. 22 Núm. 2 (2015); 82-98Revista FAMECOS; v. 22 n. 2 (2015); 82-981980-37291415-054910.15448/1980-3729.2015.2reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/19927/13211Copyright (c) 2015 Revista FAMECOSinfo:eu-repo/semantics/openAccessLapera, Pedro Vinicius Asterito2017-07-10T01:20:14Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/19927Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-07-10T01:20:14Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
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